Apua! Sain tiedoksiannon Käräjäoikeudelta vuokrasopimuksen purkamisesta, kokemuksia kaivataan!
Elikkäs long story short, tässä takana 8kk työttömyys ja sairastelu, jona aikana vuokranmaksu takkuillut. Tiedän, olen sössinyt ja pahasti, eka kerta elämässäni kun on jäänyt vuokrat maksamatta. Nyt pääsin takaisin työelämään, pystyisin taas maksaa vuokrat ajallaan. Tänään tuli postissa käräjäoikeudelta tiedoksianto "Vuokrasopimuksen purkaminen/korvaus". Voinko tässä vaiheessa vielä saada asian sovittua niin, että 2 viikon kuluessa maksan kaikki nuo erääntyneet vuokrat lisäkuluineen?? Ja tammikuun vuokran heti ajallaan? Kokemuksia kaipaisin... Oletteko saaneet asian sovittua näin vielä tässä vaiheessa?
Vuokranantaja ei ole yksityishenkilö vaan Realia.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on tuomitsevia ja ilkeitä vastauksia tietämättä edes tarkemmin mistä on kyse ap; n tilanteesta. Mitäpä, jos itse sairastuisit ja olisit vaikka puolivuotta kykenemätön hoitamaan asioitasi? Esim. Mielenterveysongelmat tai läheisen kuolema tms. Silloinko olisi ihan oikein että sinut jätettäisiin heitteille ja vielä saisit v..tuilua, että oma moka.
Kyllä mut heitettiin pihalle ja heitteille siten jäin, no, vittuilua en ole osakseni saanut. Mutta ei meitä huonosti sairaita auteta, pitäisi sairastaa hyvää sairautta, kuten syöpää tms. Mt-sairauksista poikkeuksetta jokainen sanoo, että oma moka, itseaiheutettu, pitää nousta sängystä, senkun vaan maksaa laskut, senkun vaan menee lenkille jne.
Juu, ei se niin toimi.
Soita heti maanantaina sossuun, saat sieltä apua, vähintään väliaikaisen asunnon ja muuttoavustusta. Tärkeä maksaa ne vuokrarästit pois, koska ne ovat esteenä uuden asunnon saamisessa. Tosin kunnallisen vuokra-asunnon kohdalla niillä ei ole merkitystä, jos olet tehnyt maksu suunnitelman edellisen vuokran antajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on tuomitsevia ja ilkeitä vastauksia tietämättä edes tarkemmin mistä on kyse ap; n tilanteesta. Mitäpä, jos itse sairastuisit ja olisit vaikka puolivuotta kykenemätön hoitamaan asioitasi? Esim. Mielenterveysongelmat tai läheisen kuolema tms. Silloinko olisi ihan oikein että sinut jätettäisiin heitteille ja vielä saisit v..tuilua, että oma moka.
Minulta on kuolleet kaikki läheiset toisensa perään.
Ei olisi tullut mieleenkään, että se vapauttaa minut vuokranmaksusta tai muista velvoitteista.Pitäisikö läheisen kuolemaankin saada jotain sosiaaliapua, voi helvetti mitä porukkaa.
Tiedätkö sinä mikä on mielenterveysongelma. Katsopa googlesta. Voi luoja mikä taulapää.
Vierailija kirjoitti:
Soita heti maanantaina sossuun, saat sieltä apua, vähintään väliaikaisen asunnon ja muuttoavustusta. Tärkeä maksaa ne vuokrarästit pois, koska ne ovat esteenä uuden asunnon saamisessa. Tosin kunnallisen vuokra-asunnon kohdalla niillä ei ole merkitystä, jos olet tehnyt maksu suunnitelman edellisen vuokran antajan kanssa.
Ei sieltä saa mitään väliaikaista asuntoa. Jonkinlaista hätämajoitusapua voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Väliaikaisia asuntoja ei ole olemassakaan kuin korkeintaan lapsiperheille, ei ainakaan pk-seudulla. Häädön jälkeen on asuttava asuntolassa, ellei voi asua tuttavien ja sukulaisten luona, kunnes saa uuden kaupungin vuokrakämpän ja se voi kestää.
ota ensin yhteys vuokranantajaan.
jos tiedät, että voit maksaa vuokrarästit, anna heille oma-aloitteisesti todisteet asiasta. He eivät niitä kysy, koska asia on jo viety oikeuteen. Vuokrarästeille tulee myös korko, jonka oikeus asettaa joten sinun kannattaa myös sanoa "ääneen" itsestäänselvyys:maksan toki myös kohtuulliset viivästyskorot (oikeus ne asettaa sinulle kuitenkin, joten ei kannata sen takia mennä oikeuteen). ja muuten tiedoksi: vuokrasuhteen päättäminen oikeudessa merkitsee myös sitä, että saat häätöpäätöksen ja sinulle tulee maksuhäiriömerkintä. saatoitkin tietää nuo...
sen jälkeen sinun on vielä maksettava kulut, joita vuokranantajallesi on tullut oikeuskäsittelystä (eli oikeuden kirjaamismaksut ja muut sellaiset)
näytä myös vuokranantajalle todisteet siitä, että alat saada säännöllistä palkkaa.
kerro vuokranantajalle, että tästä lähin kela maksaa asumistukesi suoraan vuokranantajan tilille (olettaen, että saat asumistukea)
oma-aloitteisuus on hyväksi, vuokranantajateivät yleensä halua jatkaa vuokrasuhdetta ihmisten kanssa, jotka eivät ole maksaneet vuokraansa tai edes viitsineet ilmoittaa viivästyksistä. Se kertoo siitä että ihminen on liian iso riski pidettäväksi asiakassuhteessa, koskavuokrarästien taustalla on yleensä aina myös isompia ongelmia ja isommat ongelmat ovatriski myös asunnolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi vähän samoin kun sairauden myötä jäin pois töistä ja masennuin, oli rästissä vuokrat useammalta kuukaudelta ja häätö tuli. Otin heti yhteyttä vuokranantajaan ja sain lisäaikaa maksuille, mutta eihän mulla ollut rahaa maksaa vaikka olin jo palannut töihinkin, koska palkka 2300€/kk ja vuokrarästejä siinä vaiheessa melkein tuplasti tuo. Soitin sosiaalitoimeen samantien, auttoivat maksuissa ja sain talouden tasapainoon.
Mutta tärkeintä on että toimit heti! Varaa aika sossuun että saan heiltä apua rästeihin ja neuvottele lisäaikaa vuokranantajalta. Jos jätät asiat roikkumaan niin tilanne ehtii mennä liian pitkälle.
Tsemppiä AP, sä selviät kyllä, etkä ole ainoa samaan tilanteeseen joutunut! :)
Miten sitä masentuneena jaksaa käyttää ne vuokrarahat johonkin muuhun mutta vuokraa ei jaksa maksaa? Siskoni on toiminut samoin enkä ymmärrä hänenkään kohdallaan asiaa. Jos ne rahat olisi olleet tilillä jemmassa koska ei olisi masentuneena saanut aikaiseksi laskun maksua, mutta ei.. Kaikki oli tuhlattu muuhun.
Mielestäni asumistuet ym pitäisi suoraan maksaa vuokranantajalle niin kukaan ei voisi vetää välistä ja sitten itkeä kuinka jää kodittomaksi ja kukaan ei auta..
Käyttää mitkä rahat? Jäin töistä pois, joten en saanut palkkaa enkä jaksanut hakea mitään tukia. Laskut, myös vuokra, jäi maksamatta koska rahaa ei ollut. Säästöillä ostin ruokaa. Onneksi yhteiskunta sosiaalitoimen muodossa auttoi takaisin jaloilleen siinä vaiheessa kun häätö uhkasi. Nyt olen taas töissä ja maksan kaikki kulunut itse. En saa asumistukea joten se ei voi mennä suoraan vuokranantajalle.
Tilanteesi on ollut täysin eri kuin aloittajalla. Et ole hakenut sinulle kuuluvia etuuksia, joten on tehty takautuva päätös ja myönnetty tukea vuokrarästeihin. AP on hakenut ja saanut vuokraan hänelle kuuluvat tuet, mutta käyttänyt ne muuhun. Tilanne siis täysin eri.
Häädön jälkeen tarvitset sen maksusuunnitelman ja tietysti työpaikan, että olisi mahkut saada asunto edes kaupungilta. Jos katsotaan, ettet pysty suoriutumaan vuokrista seuraavassakaan kämpässä, niin silloin sulle osoitetaan asuntolapaikka vain. Ei ole järkeä saada uusi häätö seuraavastakin asunnosta, vaan ensin tehdä jotain sen eteen, että ongelmat selviäisivät, mitä ne ovatkin. Päihde-, mielenterveys-, peliaddiktio - kaikki sellaisia, mitkä eivät selviä ilman kunnollista väliintuloa. Aika sossuun ihan ihan hyvä, samaten tietysti Takuusäätiön kanssa asiointi.
Olin joskus niin masentunut että en avannut postejani kuukausiin enkä ollut maksanut myöskään vuokraani kahteen kuukauteen. No, haastemies toi haasteen vuokrasopimuksen purkamisesta kotiini. Hävetti hirveästi! En kertonut muille kuin parhaalle ystävälleni joka päästi vanhempani asuntooni kun hänellä oli avain. Vanhempani sopivat tapaamisen vuokrafirman kanssa ja minä tietysti menin mukaan ja saimme sovittua niin että sopimusta ei pureta jos kaikki rästit maksetaan heti vanhempieni toimesta. Näin tehtiin ja sain jäädä. Onneksi nyt menee paremmin.
Ap, ota heti yhteyttä vuokranantajaan ja yritä saada rästit maksuun heti jollain konstilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi vähän samoin kun sairauden myötä jäin pois töistä ja masennuin, oli rästissä vuokrat useammalta kuukaudelta ja häätö tuli. Otin heti yhteyttä vuokranantajaan ja sain lisäaikaa maksuille, mutta eihän mulla ollut rahaa maksaa vaikka olin jo palannut töihinkin, koska palkka 2300€/kk ja vuokrarästejä siinä vaiheessa melkein tuplasti tuo. Soitin sosiaalitoimeen samantien, auttoivat maksuissa ja sain talouden tasapainoon.
Mutta tärkeintä on että toimit heti! Varaa aika sossuun että saan heiltä apua rästeihin ja neuvottele lisäaikaa vuokranantajalta. Jos jätät asiat roikkumaan niin tilanne ehtii mennä liian pitkälle.
Tsemppiä AP, sä selviät kyllä, etkä ole ainoa samaan tilanteeseen joutunut! :)
Miten sitä masentuneena jaksaa käyttää ne vuokrarahat johonkin muuhun mutta vuokraa ei jaksa maksaa? Siskoni on toiminut samoin enkä ymmärrä hänenkään kohdallaan asiaa. Jos ne rahat olisi olleet tilillä jemmassa koska ei olisi masentuneena saanut aikaiseksi laskun maksua, mutta ei.. Kaikki oli tuhlattu muuhun.
Mielestäni asumistuet ym pitäisi suoraan maksaa vuokranantajalle niin kukaan ei voisi vetää välistä ja sitten itkeä kuinka jää kodittomaksi ja kukaan ei auta..
Käyttää mitkä rahat? Jäin töistä pois, joten en saanut palkkaa enkä jaksanut hakea mitään tukia. Laskut, myös vuokra, jäi maksamatta koska rahaa ei ollut. Säästöillä ostin ruokaa. Onneksi yhteiskunta sosiaalitoimen muodossa auttoi takaisin jaloilleen siinä vaiheessa kun häätö uhkasi. Nyt olen taas töissä ja maksan kaikki kulunut itse. En saa asumistukea joten se ei voi mennä suoraan vuokranantajalle.
Tilanteesi on ollut täysin eri kuin aloittajalla. Et ole hakenut sinulle kuuluvia etuuksia, joten on tehty takautuva päätös ja myönnetty tukea vuokrarästeihin. AP on hakenut ja saanut vuokraan hänelle kuuluvat tuet, mutta käyttänyt ne muuhun. Tilanne siis täysin eri.
Ap kirjoitti myös, että luottotiedot menneet jo aikaisemmin, joten siellä on joku isompi ongelma taustalla, mikä pitäisi hoitaa.
Jos olet päihdeongelmainen, niin yksi mahdollisuus olisi, että haet maksusitoumuksen hoitoon, niin et joudu asunnottomaksi. Ovat aika karuja nuo paikat ainakin pk.seudulla.
Meillä hieman erilainen tilanne kuin ap:llä. Mieheni oli pelannut kahden kuukauden vuokrarahat tietämättäni ja häätö uhkasi. Otin yhteyttä sosiaalitoimeen ja maksoivat nuo vuokrarästit, jotta lapsiperheenä saimme pitää katon päämme päällä. Olimme molemmat työssäkäyviä tosin ja mitään etuuksia emme tuota ennen olleet saaneet.
Olisin maksanut velan sosiaalitoimeen korkoineen takaisin osamaksulla, mutta ei tarvinnut. En osaa edes kuvata sitä helpotuksen tunnetta, minkä koin, kun virkailija kertoi myönteisestä päätöksestä. Olen vieläkin äärimäisen kiitollinen tuosta avusta, jonka saimme!
Vierailija kirjoitti:
Meillä hieman erilainen tilanne kuin ap:llä. Mieheni oli pelannut kahden kuukauden vuokrarahat tietämättäni ja häätö uhkasi. Otin yhteyttä sosiaalitoimeen ja maksoivat nuo vuokrarästit, jotta lapsiperheenä saimme pitää katon päämme päällä. Olimme molemmat työssäkäyviä tosin ja mitään etuuksia emme tuota ennen olleet saaneet.
Olisin maksanut velan sosiaalitoimeen korkoineen takaisin osamaksulla, mutta ei tarvinnut. En osaa edes kuvata sitä helpotuksen tunnetta, minkä koin, kun virkailija kertoi myönteisestä päätöksestä. Olen vieläkin äärimäisen kiitollinen tuosta avusta, jonka saimme!
Hienoa, mutta miksi sinun olisi pitänyt maksaa rahat takaisin, kun kerran miehesi rahat vei?
Aaarrg kirjoitti:
Miks aina näihin vastaaviin ketjuihin tulee mussuttajia, että ap mihin oot rahat käyttänyt, miks et oo aikasemmin maksanut blaa blaa, ihanku joku huvikseen jättäytyy tohon tilanteeseen? Tyyppi on ekaa kertaa elämässään noin paskassa jamassa, kaipaa neuvoja ja jengi viisastelee ihanku toi mitään auttais! :0
Ehkäpä siksi että 3000 vuokrarästit ovat melkoisen vaikea tehdä jos elää tuilla MUTTA käyttää rahansa siihen mihin tuet on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen olet tuollaisen miesperseen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, läheisiäni on kuollut. Ja silti aina olen pystynyt hoitamaan asiani.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas veronmaksajana en ole. Kaikkien idioottien töppäilyihin rahaa tungetaan.
masentunutkin kykenee aivan hyvin pyytämään apua joltain läheiseltään laskujen maksuun. ja jos on vuokrannut asunnon, niin ei luulisi tulevan yllätyksenä, että sieltä tulee sitten kuukausitain lasku...
pitää vain päästää irti ylpeyden pirustaan ja pyytää apua, niin voi rauhassa masentua, kun tietää, että joku toinen hoitaa laskuliikenteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli mielenterveyden kanssa ongelmia ennen kun äitini äkillisesti vain vartti viimeisen puhelumme jälkeen menehtyi. Olin 30v äitini 52v. Silti minun piti maksaa vuokrani ja muut laskut. Mielenterveys ei ole parantunut ja eläkkeellä olen. Isäni sitten kuoli haimasyöpään kun olin 37v. silti piti maksaa laskut.
Ai niin kävin minä välissä sydänleikkauksessa jossa rintalastani halkaistiin. Silti piti maksaa laskut.
Minulta on kuolleet kaikki läheiset toisensa perään.
Ei olisi tullut mieleenkään, että se vapauttaa minut vuokranmaksusta tai muista velvoitteista.
Pitäisikö läheisen kuolemaankin saada jotain sosiaaliapua, voi helvetti mitä porukkaa.