Elokuiset juhannusviikkoon
Moikka!
Mitäs muille elokuisille kuuluu? Suomessa valmistaudutaan juhannuksen viettoon, täällä se ei näy millään tavalla. Täällä jatkuu jo toista viikkoa helteinen sää, ja sisälläkin on tajuttoman kuuma. Tän mahan kanssa on välillä olemista, kun tarpeeksi viileää ei ole missään. Tänäänkin varjossa on lämmintä 29 astetta, sisällä 26. Jalat meinaa turvota kohoasennosta huolimatta. Täytyy vaan yrittää juoda tosi paljon.
Meillä oli viime viikolla Suomesta mun vanhemmat käymässä. He toivat mukanaan ihanan yllätyksen. Sisko oli koko perheen ja ystävien avustuksella koonnut mulle " äitiyspakkauksen" , jossa oli hurjasti vaatteita ym. vauvatavaraa. Ihan tuli kyyneleet silmiin, kun tuntui niin ihanalta. Nyt olen kaikki jo pessyt ja pitäisi vielä ne silittää, mutta nyt on siihen vähän liian kuuma. Kaikki alkaa siis pikkuhiljaa olla valmiina vauvaa varten, enää täytyy ostaa vain pikkujuttuja kuten kylpylämpömittari, sideharsovaippoja sekä hoitoalusta. Tilasin netistä käytettyjä housuvaippojakin, eli nekin on nyt valmiina. Tosin ajattelin kokeilla vaipattomuutta, jos se onnistuu, niin vaipat jää ihan hätävaraksi.
Nyt alkaa tuntua enemmän ja enemmän siltä, että kallistun sen kätilötalosynnytyksen puoleen. Täytyy vaan suunnitella hyvin, miten sitten pärjää kotona heti synnytyksen jälkeen, tehdä ruokia valmiiksi pakkaseen ja organisoida apua muilta. Kätilö onneksi tulee käymään kotona joka päivä ensimmäisten 8 päivän ajan.
Täällä on nyt menossa nuo futiksen MM-kisat ja ne kyllä näkyy ja kuuluu kaupunkikuvassa. Kaupungille ei tekis mieli mennä ollenkaan nyt, kun siellä on niin paljon ihmisiä. Lisäksi kun Saksa voittaa, naapurit juhlii koko yön ja autot ajaa tööttäillen ohi, eli nukkuminen on aika hankalaa. Huomenna on taas Saksan peli, täytyy varmaan yrittää nukkua päivällä, ettei ole sitten seuraavana päivänä ihan poikki :-) Mutta toisaalta, eipä näitä tällaisia isoja tapahtumia tule omalle kohdalle kuin kerran elämässä, joten ei pidä valittaa.
Millaisia juhannussuunnitelmia teillä on? Miten muuten sujuu? Kertoilkaahan kuulumisianne!
Aurinkoisia terkkuja Saksasta
lähettelee Favolina rv 33+0
Kommentit (7)
Kuumaa ja hikistä, mutta ah niin ihanaa! Palasimme tänään kaupunkiin tuolta meren ääreltä, huomenna karkaamme kyllä pois kaupungin kuumuudesta heti neuvolan jälkeen. Meille tänne kotiin ei saa läpivetoa, ja vanha kivitalo kyllä kerää hyvin tämän asfalttikaupungin lämmön.
Favolina: Ihanalta kuulosti saamanne yllätyspaketti! Olen itsekin huomannut, miten läheisten ja tuttavien ihan pienetkin huomionosoitukset ovat saaneet liikuttumaan. Tuntuu niin hyvältä, kun ympärillä ovat ihmiset ymmärtävät tämän ihanan ajan merkityksen varsinkin meille, jotka olemme niin pitkään tätä odottaneet. Odotan, Favolina, mielenkiinnolla kokemuksiasi tuosta kätilötalosta. Toivottavasti jollekin palstalle sitten siirrymme vauvojemme kuulumisten myötä :)
Klovni75: Mahtavaa, kun pääset starttaamaan lomalle! Toivottavasti elämä noiden sokeriarvojen kanssa lähtee rullaamaan hyvin. Kuulostaa mukavalta, että miehesikin ymmärtää tilanteen ja toimii " sokeripoliisinasi" . Tsemiä!
Itsellä vointi edelleen vallan mainio *koputtaa puuta* Maha on kasvanut uskomattomasti, taivastelen sitä hymyssä suin aina peilin ohi kulkiessani. Vauva möyrii selkeästi eri tavalla kuin ennen ja potkuissa alkaa olla todella voimaa (näin futiksen MM-kisojen kunniaksi kai :) Nukkuminen on väliin hankalaa, kyljet puutuvat ja yöllä tulee vaihdettua asentoa monen monta kertaa. Olenkin sitten välillä paikannut katkonaisia unia päivälevolla.
Enää himpun yli kuusi viikkoa laskettuun aikaan. Melkein kaikki onkin valmiina uudelle asukkaalle, joitain pikkujuttuja vielä ehtii hankkia. Aika tuntuu kuluneen siivillä. Hassua, mutta itku kuristaa kurkkua, kun taas kerran tajuan, että ihan oikeasti tänne asti on tultu ja olemme saaneet kokea tämän onnen. Ja vaikka vauvaa onkin jo hurja ikävä niin haikealta tuntuu luopua tästä masusta, joka on tähän asti symboloinut tätä odotusta ja tulevaa vanhemmuuttamme. Tämä aika on tehnyt tosi hyvää myös parisuhteelle, tunnumme hitsautuvan entisestään yhteen. Toivottavasti näistä kokemuksista on sitten hyötyä niissä vanhemmuuden ja parisuhteen karikoissa.
Juhannus onkin jo muutaman päivän päästä. Viettäkäähän tahoillanne ihanaa suven juhlaa! Hyviä vointeja ihan jokaiselle!
M@diciken rv 33+4
Hiljaiseloa vietetty näin palstailun suhteen ja hoidettu koiranpentuja. Ihanaa on se että on niin hyvät ilmat että pennut saa pihatarhaan eikä tarvitse siivota niin paljon ;-) ja muutenkin olen nauttinut hyvistä keleistä. Tosin ne pahimmat helteet kyllä vaativat veronsa enkä juuri jaksanut evääni liikuttaa. Nyt on hyvät kelit kun on hieman viileämpää...
Muuten on mennyt hyvin, maha kasvaa kohinalla, yläkäyrillä mennään edelleen vaikka toivoisin hieman maltillisempaa kasvua (tuntuu ettei nahka voi venyä enää mahdottomasti). Huomenna taas neuvola ja nähdään millä käyrillä pyöritään.
Olo on mitä mainioin ja kaveri potkii kovasti etenkin aamupäivisin ja iltaisin. Vielä se ainakin mahtuu heittämään ympäri kun välillä potkii virtsarakkoa ja välillä kylkiluita. Ne tuntuvatkin jo ihan kipakoilta.
Lastenhuone alkaa olla viittä vaille valmis, tosin tilaamani liukuovet vaatekaappiin tulevta vasta elokuun lopulla joten joudun viikkailemaan vaatteet sitten ovettomaan vaatekaappiin. Mutta mitäs tuosta.
Suurimmat hankinnat on tehty, enään pitää vain viimeistellä ja pestä kaikki vaatteet. Eli ihan hyvällä mallilla ollaan. olenkin yrittänyt tehdä kaikkea pikkuhiljaa kun pennut lähtevät vasta heinäkuun puolenvälin jälkeen ettei sitten tule yllätyksiä jos pienokainen päättäkin näyttäytyä etuajassa.
Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti, yritän tulla kirjoittelemaan hieman useammin.
Terkuin, Hetula & Hulivili rv 31+6
Täällä ollaan lomailtu nyt 1,5 viikkoa ja painettu menemään " tukka putkella" . Jäin lomalle 16.6. ja lähdin heti Pariisin ystäväni luokse muutamaksi päiväksi. Reissu meni mukavasti ja yllättävän hyvin jaksoin kävellä, shoppailla ja valvoa... tosin iltaisin olikin jalat aina tosi väsyneet ja turvonneet.
Palasin Suomeen viime keskiviikkona ja torstai-aamuna lähdettiinkin heti juhannusreissuun. Vietettiin hauska juhannus isolla kaveriporukalla mökkeillen. Valvottua tuli taas ja nyt olenkin nukkunut viimeiset pari yötä 12 tunnin yöunia... Nukun hyvin mutta kyllähän ne yöunet aika katkonaisia on kun joutuu ramppaamaan vessassa 2-3 tunnin välein.
Minäkin kävin sokerirasituskokeessa pari viikkoa sitten. Paastoarvo oli 5,1 eli hieman koholla. Luulen, että se johtui siitä kun söin illalla vielä klo 20.30 makeata rahkaa vaikka klo 20 jälkeen ei olisi saanut syödä enää mitään... Rasituskokeen arvot olivat onneksi hyvät. Joudun nyt kuitenkin menemään vielä otattamaan paastosokerit heinä- ja elokuun alkupuolella.
Meillä on edelleenkin suurin osa vauvatarvikkeista hankkimatta ja vauvan huone sisustamatta. Tarkoitus olisi nyt lomalla saada kaikki hankittua ja huone sisustettua. Pariisissa oli aivan ihania vauvatarvikkeita mutta aika kalliita, joten loppujen lopuksi ostin vain muutamia vauvan vaatteita. Jotenkin tuntuu, että täältä Suomesta on vaikea löytää ihania sisustusjuttuja lastenhuoneeseen, mm. pinnasängyn suojia, vauvan pussilakanoita, verhoja, mattoja yms.
Äitiyspakkusta en ole vielä saanut. Ja joudun odottelemaan sitä varmaankin vielä useamman viikon kun laitoin hakemuksen postiin vasta reilu viikko sitten.
Lämpimiä kesäpäiviä toivotellen
Marina ja " Antero" rv31+6
Nyt on kaikki äippäpakkauksen trikoovaatteet harsot yms pesukoneessa. Alkaa olla hyvällä mallilla tämä vauvavarustelu meillä :)
Eikö olekin ihana fiilis, että vihdoinkin se hetki on lähellä, että ne kauankaivatut vauvat syntyy!!
Tällä viikolla alkaa jo heinäkuu. Enää en jaksa autossa istua niin että mihinkään mökille viitsisi mennä kun matka on pitkä. Tulee supistuksia ja ikäviä kolotuksia alas. Mutta sitten nyytin kanssa toivottavasti päästään jo elokuun puolella mökkeilemään!
Pia 35+x
Eka kesälomaviikko on hurahtanut vauhdilla - kaikenlaista pikkupuuhaa on riittänyt. Itse asiassa vähän " jemmasinkin" hommia tähän loman alkuun, kun muita suunnitelmia ei vielä ollut ja mies ei ole lomalla.
Eilen käytiin tekemässä isoja hankintoja: vaunut (Teutonia Fun), turvakaukalo (BabySafePlus), amme jaloilla ja hoitoalusta. Jo olemassaolevien alennusten lisäksi mies onnistui tinkimään aikas kivan hinnan tuolle paketille ja lähdimme kaupasta tyytyväisinä. Muut kamppeet otettiin heti mukaan, mutta vaunut haemme vasta elokuun alussa. Eivätpähän ole sitten tiellä - vaikka kivahan niitä olisi täällä kotona olohuoneessa työnnellä... =)
Nyt odottaa maalipurkit tulevan lastenhuoneen lattialla ja 5 metriä kangasta muuntautumista verhoiksi ja tyynynpäällisiksi. Eli ei puuhat tähän lopu.
Neuvolassa kävin alkuviikosta ja kaikki oli hyvin. Mulla oli tosin paino tippunut lähes kilon, mutta siihen voi olla raskausdiabeteksen myötä muuttunut ruokavalio. Eikä helteillä ollut oikein ruokahaluakaan. Nyt odottelen äitiyspoliklinikan diabeteshoitajan soittoa, joka kertoisi mun verensokerien vuorokausiseurannan tuloksista ja jatkosuunnitelmista. Sisätautilääkärin piti katsoa ne mun kotimittailun tulokset ja antaa sitten jatko-ohjeet. Tällä viikolla koin myös ekat supistelut lenkillä ollessa. Piti hiljentää vauhti ihan mateluksi ja siltikään ei meinannut hellittää. Tarpeeksi hiljaa käveleminen on yllättävän hankalaa!
Keskiviikkona kävimme porukalla katsomassa työkaverin pientä tyttövauvaa ja ai että kun se oli ihana!!! Tuntui jotenkin ihan hassulta ajatella, että kohta meilläkin on ihan ikioma tuommoinen nyytti. Tähän mahan paukutteluun on jo niin tottunut, että elo ilman sitä tuntuu hassulta. Mutta onneksi vielä parempaa on tulossa! Veilä on kuitenkin lähes 2 kk odotettava. Ei malttais...
Rentouttavaa viikonloppua kaikille elokuisille!
t: Klovni, 32 ja risat
Tänään alkoi tuntua jo siltä, että noi ilmat vois vaikka pikkuisen viilentyä... Onneksi koti on pysynyt vielä ihanan viileänä, mutta ulos ei tee yhtään mieli. =( Olen viimeisiä päiviä tällä viikolla töissä ja nuo työmatkat on ihan tarpeeksi koettelevia näillä celciuksilla - iltalenkit jää tekemättä.
Tänään oli tullut postiin meidän äitiyspakkaus! JIPPII!!! Ihanaa päästä tutkimaan laatikon aarteita. Harmi vaan, että mies on autolla töissä, eikä päästä tänään hakemaan pakkausta. Painoa sillä on sen verran, etten aio sitä yksin kotiin kantaa.
Mähän kävin siellä sokerirasituksessa pari viikkoa sitten... No, tulokset ei olleetkaan niin kivoja. Paastoarvo oli 5,8 eli koholla. Ekan tunnin jälkeinen arvo oli ok, mutta sitten 2 tunnin arvo taas koholla. Ollin jotenkin ihan asennoitunut, ettei mulla mitään sokerihäikkää ole ja olin aika järkyttynyt tuloksesta. Terkkari vielä esitti asian niin, että olen suurinpiirtein loppuikäni diabeetikko ja näkö menee ja jalat amputoidaan etc... Koska olen vielä itse sairaanhoitaja, niin tietysti mielikuvitus lähti kiitolaukkaan ja ahdistus oli sen mukaista. Tieto lisää tuskaa... Onneksi ihanat työkaverit palauttivat mut nopeasti maan pinnalle. Sain neuvolasta ravitsemusohjeita ja lähetteen NKL:n äitipolille. Nyt tulevana keskiviikkona menen sinne kuulemaan lisäohjeita, saan sokerimittarin kotiin ja teen pari vuorokautta itse seurantaa sokeriarvoista. Sitten katsotaan jatkokuviot. Ei onneksi tarvitse mennä sairaalaan sisään vuorokausiseurantaan! Jossain vaiheessa mahdollisesti ultrataan vielä kirppua ja arvioidaan kokoa, ettei kasva liikaa. Ja jos huonosti käy ja kasvua on liikaa, niin synnytys saatetaan käynnistää ennenaikaisesti.
Nyt ovat pannassa pastat, riisit, liiat hedelmät, makeat, vaalea leipä... Kohtuudella noita saa tietty syödä, mutta kyllä se takaraivossa aina on mielessä, kun tekee valintoja esim työpaikkaruokalassa. Toivottavasti tästä jää tavaksi terveellisempi ruokavalio. Pitäisi syödä usein ja vähän kerrallaan, että sokerit pysyy suht tasaisina koko ajan. Lähinnä mulle tuottaa ongelmia varmaan noi pasta ja riisi - nistä molemmista tykkään. Muuten olenkin ollut aika oikealla tiellä.
Että semmoinen kuvio meillä! Mies on suhtautunut asiaan tyypillisen rauhallisesti ja lohdutteli ihanasti, kun itkeä vollotin sille tilanteen kuultuani. Nyt se on toiminut mun ruokapoliisina ja eilenkin torui, kun sorruin syömään jopa 4 mansikkaa!! Auts! Mulle taitaa tulla ankeat seuraavat 2 kuukautta... =) No, hyvähän se on että huolehtii.
Enää kolme aamuherätystä ja sitten on tämän tytön työt tehty vähäksi aikaa! JIPPII!!! Kävin tänään ostamassa alkosta pari pulloa alkoholitonta siideriä, että saa juhannuksena juhlia loman alkua!
OIKEIN LEPPOISAA JA AURINKOISTA JUHANNUSTA KAIKILLE ELOKUISILLE!!!
t: Klovni ja kirppu 30+5