Velkojen maksaminen vai säästäminen?
Velkaa minulla on 13 000e kaikenkaikkiaan (auto, luottokortti jne.) Nyt tilanne on alkanut ahdistamaan todella paljon , mutta en tiedä mitä tilanteessani kannattaa tehdä. Haluaisin säästää rahaa tulevaisuutta varten, mutta kannattaisiko ensin kaikki nämä rahat käyttää kuitenkin velkojen maksuun? Kuinka te kenellä velkoja on säästätte?
Kommentit (42)
Tuo riippuu täysin siitä, mikä on velkojesi (todellinen) vuosikorko. Ei ole mitään järkeä jättää lyhentämättä 20 % vuosikorolla olevaa velkaa ja laittaa sen sijaan rahoja säästöön alle prosentin korolle.
Tosin sen verran vararahastoa kannattaa aina kerätä, että ei joudu heti pulaan, jos esim. pyykkikone hajoaa tai vastaavaa.
Maksat velasta aina korkoa ja käsittelykuluja, sen vuoksi ne ensimmäisenä pois ja sitten vasta säästäminen.
Mun tuttu omistaa pikavippilainaa. Korko yli 25%. Silti laittaa joka kk puskuriin 40 e.
Otin kynän ja paperin ja kerroin mitä tapahtuu lainalle ja mitä tapahtuu 0% puskurille.
En tiedä mikä voisi olla hölmömpää ?
Laita lainat korkojärjestykseen ja ala lyhentämään täysiä sitä lainaa, jossa on suurin %.
Jos vaikka pesukone menee rikki, osta 20 e käytetty. Uusi sitten, kun sinulla on siihen varaa.
Säästä 1000e puskuri itsellesi. Tämä apuna auton remontointi tai pesukoneen hajotessa.
Sitten velkojen maksuun. Korkeakorkoisin pois ensiksi ja luottokortit leikkaat kahtia.
Olin vastaavassa tilanteessa. Säästin, maksoin pienimmän luoton pois, säästin, sitten seuraavaksi pienimmän jne.
Tein niin, että säästin yli tuon luoton ennen kuin maksoin sen pois, eli en joutunut aloittamaan säästämistä taas nollasta.
Elin tosi tiukasti joitain vuosia mutta voin sanoa että kannatti. Iso helpotus jokaikisen pois maksetun luoton kohdalla. Kun on säästöjä, antaa se turvallisuutta ja vapautta.
Sitä velkaa, jodsa korkein korko kannsttaa lyhentää eniten.
Itse teen näin.
Säästän kuukausittain 5% tuloistani.
Lyhennän asuntolainaa 25% tuloistani
Visaa lyhennän 12.5 % tuloistani. Visakuluja tuli autosta
Kokonaislainamääräni on hieman vähemmän kuin sinulla. Lainaa on 5 kk nettotulojeni verran.
Jos lainaa olisi enemmän, suunnittelisin lyhennykset toisin.
Mulla vähän samaa pohdintaa mutta eri kulmasta: Meillä on yhteistä asuntolainaa vielä 84 000€ jäljellä mutta mulla olisi perintöni puolesta mahdollisuus maksaa se nyt kokonaan pois. Tai lyhentää pois isommalla summalla/kk. Mutta tähän asti on maksettu yhteisiä kuluja pois yhdessä ja lainaa on hoidettu ongelmitta joten vähän mietin että pitäisikö perintörahat säästää erikseen tuottamassa jotain. Mutta toistaalta ei meillä ole avioehtoakaan joten puoliksi tuo varallisuus menisi erossa tai kuolemassa.
Säästössä tällä hetkellä vain 600e, se varmaan kannattaa pitää säästössä, jos vaikka se pesukone hajoaa. Olen aika ajoin itselleni vihainen, että olen näin päästänyt itseni velkaantumaan ja tottakai maksan siitä nyt isosti :( Luottokortti velka varmaan ensimmäsenä kannattaisi maksaa pois, en kehtaa pankista edes kysyä, mutta en löydä tietoa mikä kortin todellinen vuosikorko on..
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samaa pohdintaa mutta eri kulmasta: Meillä on yhteistä asuntolainaa vielä 84 000€ jäljellä mutta mulla olisi perintöni puolesta mahdollisuus maksaa se nyt kokonaan pois. Tai lyhentää pois isommalla summalla/kk. Mutta tähän asti on maksettu yhteisiä kuluja pois yhdessä ja lainaa on hoidettu ongelmitta joten vähän mietin että pitäisikö perintörahat säästää erikseen tuottamassa jotain. Mutta toistaalta ei meillä ole avioehtoakaan joten puoliksi tuo varallisuus menisi erossa tai kuolemassa.
Osaisitko sijoittaa? Meillä on asuntovelkaa vajaa 70t€ jäljellä ja sijoitettuna osakkeisiin paljon enemmän. Ollaan laskettu että tällä korkotasolla ei ole mitään järkeä maksaa velkaa kerralla pois, osakkeet tuottavat enemmän. Tietysti asia olisi eri jos korot nousevat niin paljon, siinä tapauksessa velka kannattaa maksaa pois.
Nyrkkisääntönä on, että velat kannattaa maksaa ensin pois, ennen kuin alkaa säästämään. Melko varmasti nimittäin maksat velalle enemmän korkoa kuin säästöllesi saat, joten paras nettotuotto tulee rahallesi silloin, kun maksat velkaa pois ja näinollen joudut maksamaan tulevaisuudessa vähemmän luottokorkoja.
Näin olen ajatellut, mutta miettinyt tuota säästöasiaa siltä kantilta, että jos tulee joku yllättävä rahanmeno niin ei joutuisi käyttämään luottokorttia vaan olisi säästöistä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntönä on, että velat kannattaa maksaa ensin pois, ennen kuin alkaa säästämään. Melko varmasti nimittäin maksat velalle enemmän korkoa kuin säästöllesi saat, joten paras nettotuotto tulee rahallesi silloin, kun maksat velkaa pois ja näinollen joudut maksamaan tulevaisuudessa vähemmän luottokorkoja.
Riippuu velasta. Kulutusluotto kannattaa maksaa pois ennen säästämistä, mutta asuntolainan ja nykyään matalakorkoisen autolainankin yhteydessä kannattaa ehdottomasti säästää.
No onneksi velkasi on vielä suhteellisen pieni. Toki iso summa, jos se on mennyt "humputteluun" eikä mitään konkreettista ole jäänyt käteen. Itse hakisin pankista kulutusluottoa, jos vain jostain vakuutta olisi saatavilla. Täsmäluottokin voisi olla edullisempi vaihtoehto, kuin luottokorttivelka ja vipit. Yhdistäisin luotot ja selkeyttäisin maksusuunnitelman. 13000 e luotto on kuitattu pois yleensä jo 5 vuodessa.
Onko aloittaja joku matematiikkavammainen!?
Eikö vastaus ole ihan peruskoulutason laskutaidolla itsestäänselvyys?
Ymmärrätkö mitä korko tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Säästössä tällä hetkellä vain 600e, se varmaan kannattaa pitää säästössä, jos vaikka se pesukone hajoaa. Olen aika ajoin itselleni vihainen, että olen näin päästänyt itseni velkaantumaan ja tottakai maksan siitä nyt isosti :( Luottokortti velka varmaan ensimmäsenä kannattaisi maksaa pois, en kehtaa pankista edes kysyä, mutta en löydä tietoa mikä kortin todellinen vuosikorko on..
Mikä luottokortti sinulla on? Olet tehnyt luottokortista sopimuksen ja siinä pitäisi olla näkyvissä luoton vuosikorko.
Vierailija kirjoitti:
Olin vastaavassa tilanteessa. Säästin, maksoin pienimmän luoton pois, säästin, sitten seuraavaksi pienimmän jne.
Tein niin, että säästin yli tuon luoton ennen kuin maksoin sen pois, eli en joutunut aloittamaan säästämistä taas nollasta.
Elin tosi tiukasti joitain vuosia mutta voin sanoa että kannatti. Iso helpotus jokaikisen pois maksetun luoton kohdalla. Kun on säästöjä, antaa se turvallisuutta ja vapautta.
Lainat kannattaa maksaa HETI pois kun on rahaa, ei niin että ensin säästää koko lainasumman ja maksaa kerralla. Sinä maksat koko ajan korkoa lainasta, eli mitä aiemmin lyhennat lainaa, sitä vähemmin menee korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu velasta. Kulutusluotto kannattaa maksaa pois ennen säästämistä, mutta asuntolainan ja nykyään matalakorkoisen autolainankin yhteydessä kannattaa ehdottomasti säästää.
Siksipä sanoinkin, että nyrkkisääntönä, eli riippuu koron määrästä. Jos saat jostain velkaa 2%:n vuosikorolla, ja löydät säästötilin tai varman sijoituksen joka maksaa 5% vuodessa, niin eikun lainarahat sinne ja nettoat 3% vuodessa. Harvoin vaan moista rakoa ilmenee.
Näkyy laskutuskauden kokonaskorko 8.5%, mutta ei missään todellinen vuosikorko. Norden kortti minulla.
Kannattaa minimilainanmaksun ohessa säästää esim aikaisemmin ketjussa mainittu 1000 e puskuri. Näin sinulla on hätävaraksi rahaa, jos jotakin sattuu. 1000 e jälkeen ala maksaa velkoja tehokkaasti pois aloittaen kalleimmasta lainasta.
Jos keskität kaikki varasi heti lainojen maksuun, sinulla ei ole yhtään pelivaraa, jos tulee yllättävä, pakollinen menoerä vaan joudut taas turvautumaan osamaksuun tai visaan eikä velkasumma pääse pienenemään.
Toinen neuvo: älä osta mitään muuta kuin välttämätön, kunnes ole veloista vapaa. Helposti sitä ostaa vaikka uuden telkkarin osamaksulla, kun kuvittelee "tilanteen helpottaneen" ja olet pian samassa jamassa kuin nyt.
Koen, että velkojen maksaminen on myös säästämistä; joskus ne velat täytyy kuitenkin maksaa. Velkojen maksu taas kannattaa aloittaa niistä veloista, joissa korko on korkein.