Pesetkö siivousrätit pesukoneessa siivouksen jälkeen
Olin kaverilla kylässä ja hän huuhteli rätit vain ja laittoi kuivumaan seuraavaa siivousta varten.
Itse pesen pesukoneessa joka siivouksen jälkeen, ja sitten täysin puhtaat taas käyttöön.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiörättiä käytän kunnes tulee aika pestä, riippuu ihan miten on käytetty kuinka usein pesen. Lattiarätit menee pyykkiin käytön jälkeen. Muita siivousrättejä ei ole.
Ei rättejä! Ovat siivousliinoja. T: Eläkkellä oleva Laitoshuoltaja.
Eivät ole siivousliinoja, ovat siivouspyyhkeitä. Sanasto muuttui muutama vuosi sitten.
T. Kotityö- ja puhdistuspalvelualan koulutuksen saanut ja vuonna 2016 valmistunut kodinholtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiörättiä käytän kunnes tulee aika pestä, riippuu ihan miten on käytetty kuinka usein pesen. Lattiarätit menee pyykkiin käytön jälkeen. Muita siivousrättejä ei ole.
tai oikeastaan nykyään käytetään ammattiterminä sanaa tasopyyhe.
En pese pesukoneessa, vaan huuhtelen, sillä meillä ei koskaan ole niin likaista, että siivousliinat likaantuisi. Ja eri liinat kaikille pinnoille ja pesukoneeseen 60 ast. vasta 4-5 käyttökerran jälkeen. Keittiöliina noin kerran viikossa eli kuumaan vettä altaaseen, johon ast.p.ainetta ja etikkaa ja laitan veteen likoamaan.
Minusta pesukonepesu on tarpeetonta ja energian tuhlausta ja ympäristön kuormittamista.
En todellakaan pese. Järjetöntä veden ja energian tuhlausta laittaa pölyrätti pesuun joka käytön jälkeen. En asu sairaalassa, joten rättien ei tarvitse olla ylihygieenisiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytön jälkeen 95°C koneeseen. Käyttääköhän joku vielä niitä kammottavia naru/viledamoppeja, joita ei saa puhtaaksi ja jotka vain siirtävät likaa paikasta toiseen?
Kyllä olen nähnyt jos millasta viritelmää, likaa täynnä ja näillä sitten kimppakämpän asukit "pesee" ja "siivoaa" jälkiään. Yritin neuvoa että rätit pyykkiin käytön jälkeen, niin roskiin kuulemma heittää mieluimmin. Sitten ois mun puhtaat liinat kelvanneet, mut mä en halunnu minkään loisia tai elättejä.
Lievää puhtaushysteriaa havaittavissa tässä ketjussa.
Pesen rätit 60 asteessa vuodevaatteiden ja pyyheliinojen kanssa. Minulla on useita rättejä, niin ei tarvitse pestä yhtä rättiä kerrallaan. Keittiö ja WC- ynnä muut rätit ovat tietenkin erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai oikeastaan nykyään käytetään ammattiterminä sanaa tasopyyhe.
Tämä tasopyyhe-termi oli meillä käytössä siivousalan koulutuksessa 2016 syksyllä. Siellä kerrottiin, että aiemmin on käytetty esim. sanaa siivousliina.
En pese. Meillä on sen verran puhdasta ettei ne juuri likaannu siivotessa.
Hirveää tuhlausta on sekin, että rätti heitetään heti käytön jälkeen roskiin. Kloriittiliemessä liottaminen on myöskin haitallista, niin ympäristön kuin oman terveydenkin kannalta. Kloriittia ei suositella normaaliin kotisiivoukseen. Tavallisessa ammattisiivouksessakin sitä käytetään vain erityistilanteissa.
Ei ihme, että maapallo ylikuormittuu, kun mamma lotraavat litratolkulla vettä lähes puhtaisiin rätteihin. Ja uskallan väittää, että nämä samat mamma ovat niitä, jotka vouhottavat lentämisestä.
"Valkaisuaineet sisältävät yleensä hypokloriittia tai vetyperoksidia, jotka voivat ärsyttää silmiä ja ihoa. Älä koskaan käytä hypokloriittia yhdessä happamien aineiden kuten wc-puhdistusaineiden, etikan tai sitruunahapon kanssa, koska aineet voivat reagoida keskenään, josta seurauksena ilmaan saattaa vapautua vaarallista kloorikaasua. Kloori ärsyttää ja syövyttää silmiä, ihoa ja erityisesti hengityselimiä voiden aiheuttaa pahimmillaan pysyvän vammautumisen.
Älä puhdista saunan lauteita hypokloriitilla, koska se imeytyy puuhun, ja klooria voi puusta vapautua ilmaan saunaa lämmitettäessä. Haitallisten kloorikaasujen vapautuminen ilmaan on aina terveysriski. Koska kloorien haihtuminen nopeutuu kuumassa, tulisikin aine laimentaa aina viileään veteen. Ihmisen lisäksi kloori on haitallinen aine myös ympäristölle"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varo-myrkkyja-tata-et-tiennyt-kodin…
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että maapallo ylikuormittuu, kun mamma lotraavat litratolkulla vettä lähes puhtaisiin rätteihin. Ja uskallan väittää, että nämä samat mamma ovat niitä, jotka vouhottavat lentämisestä.
Pikkuisen erin mittaluokan asia lennellä ympäri maapalloa kuin pestä siivousrätit puhtaaksi. Mutta ethän tosissasi ollutkaan?
Siis keittiön joku sieniliina (esim Wettex) pesuun? Käytän, huuhtelen, käytän jne ja kun ei enää huuhtomalla puhdistu niin roskiin vaan ja uusi käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuisen erin mittaluokan asia lennellä ympäri maapalloa kuin pestä siivousrätit puhtaaksi. Mutta ethän tosissasi ollutkaan?
Pienistä puroista jne. Eikä se pesukoneen käyttämä vesi- ja energiamäärä edes ole kovin pieni.
Eipä p*rse kestäisi moista, vesi ja sähkö täällä niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Siis keittiön joku sieniliina (esim Wettex) pesuun? Käytän, huuhtelen, käytän jne ja kun ei enää huuhtomalla puhdistu niin roskiin vaan ja uusi käyttöön.
Olen pessyt wettex-liinoja parjatussa 95 asteessa, ja ihan hyvin ovat kestäneet ja itse asiassa pesu on lisännyt luutun käyttöikää. Itse kierrätän liinat siten, että aluksi käytän tiskirättinä ja sitten pesun jälkeen pölyrättinä ja viimeiseksi vessan pesussa. Ja välillä siis tietysti pesen. Heitän pois vasta kun ovat aivan kuluneita, joten yksi rulla kestää tosi pitkään, en ostele vuoden aikana montaakaan rullaa.
Meillä ovat rättejä. Olisi naurettavaa kutsua vanhoista vaatteista leikattuja kankaanpaloja siivousliinoiksi.