Opettajat ne vain lomailevat taas
Mä en saanut tätä perjantaita töistä vapaaksi. Sain maanantain vapaaksi, mutta tämä viikko meni ihan pilalle, kun jouduin tänään töihin. On opettajilla helppoa, kun voi vaan maata 2,5 viikkoa joulun aikaan kotona. Ja kesällä tietenkin vaatimattomat 10 vko. Niin ja hiihtolomat ja syyslomat päälle. Luulisi, että opettajat voisivat tehdä kaupungilla paperitöitä ja olla kesäisin sen 4 vko lomalla, kuten muutkin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) kukaan ei estä sinuakin opiskelemasta opettajaksi
2) hyvin monella alalla on valittavissa loma, elibollasn lomalla loppiaiseen (kuten minä).
3) liioittelua kivasti niiden määrien kanssa.
4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.
Tavallisen työntekijän työaika loppuu tasan siihen kun työpaikalta kävellään ulos.
Opettaja tarkastaa omalla ajallaan kotona kokeita, suunnittelee tunnille opetusmateriaalia, vastaa vanhempien sähköposteihin ja puheluihin omalla ajallaan, osallistuu tarpeen tullen oppilashuoltoon liittyviin palavereihin työajan ulkopuolella omalla ajallaan.
Vieläkö hikinen kolmen tonnin palkka tuntuu "kohtuuttoman suurelta"?
Ja nyt, joku voisi vihdoinkin vastata tähän:
Miksi hitossa te teette ilmaiseksi töitä?
Miksi ette ota yhteyttä rehtoriin, liittoon, opetuslautakuntaan tai opetusministeriön, että nyt loppu, ei enää ilmaista työtä? Sen sijaan tästä samasta asiasta vingutaan koko ajan eli kun omalla ajalla tehdään palkattomasti töitä.
Vastatkaa nyt kysymykseen. Miksi teette ilmaiseksi töitä?
Julkisen puolen naisvaltaisilla aloilla kytee kapina.
Jännä kevät tulossa. Palkat on pieniä mutta jos kaikkien palkkaa nostetaan niin jostain se otetaan takaisin. Henkilöstöä vähennetään? Vai mikä avuksi? Itse olen sairaalassa ja porukka pakenee.
Oi kadehtikaa minua. PK-seudulla ja sen kustannuksilla palkka epäpätevänä nyt n. 2500 euroa virkavastuulla. Kesäloman palkatkin riippuu rehtorin armosta. Ala-asteella palkat on pätevälläkin lähdössä n. 2700 euroa. Tuntien lisäksi kuuluu osallistua palkatta muuhunkin toimintaan. Sijaisena pääsee paremmille palkoille vähemmällä vastuulla.
Meikäläinen ei kadehdi opettajien palkkoja eikä lomia. Mulla on niin huonot hermot, että hyvä, kun omien kolmen kanssa olen pärjännyt (joten kuten). Tykkään kyllä lapsista ja nuorista, mutta ei vaan kestäis pinna, ainakaan meidän vanhempien kanssa.
Muutenkin olen vähän sitä mieltä, että suo siellä, vetelä täällä eli joka työssä on puolensa ja puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte opiskella opettajaksi. Itse toimin koulunkäynninohjaajana ja vielä lomaa 1,5 viikkoa. Yksi viikko jo takana.
Sinulla nämä lomat näkyy palkassa, toisin kuin opettajilla. Aika monta palkatonta viikkoa vuodessa näillä apulaisilla, siksi suurin osa heistä joutuukin kunnan muihin hommiin lomilla.
Joo, palkkahan ei ole kummonen muttei minun tarvitsekaan korjata kokeita ja suunnitella tunteja ym koulun jälkeen. Saan tappelematta aina syysloman, joululoman ja hiihtoloman. Koko kesän olen vapaalla ja kun lomapäivät ei riitä, saan päivärahaa. Paljon mieluummin olen pitkillä lomilla kuin paremmilla palkoilla. Tämä sopii mulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte opiskella opettajaksi. Itse toimin koulunkäynninohjaajana ja vielä lomaa 1,5 viikkoa. Yksi viikko jo takana.
Sinulla nämä lomat näkyy palkassa, toisin kuin opettajilla. Aika monta palkatonta viikkoa vuodessa näillä apulaisilla, siksi suurin osa heistä joutuukin kunnan muihin hommiin lomilla.
Joo, palkkahan ei ole kummonen muttei minun tarvitsekaan korjata kokeita ja suunnitella tunteja ym koulun jälkeen. Saan tappelematta aina syysloman, joululoman ja hiihtoloman. Koko kesän olen vapaalla ja kun lomapäivät ei riitä, saan päivärahaa. Paljon mieluummin olen pitkillä lomilla kuin paremmilla palkoilla. Tämä sopii mulle!
Hymy hyytyy eläkkeellä.
Mulla on kaksi tutkintoa, olen ope ja taloushallinnon ihminen. Vikat 7 vuotta ollut yksityisellä pyörittelemässä lukuja, ja nyt tän työnantajayrityksen mentyä konkkaan joudun palaamaan toiseen työhöni, opettajaksi.
Ei lämmitä pitkät lomat, kun itse työ on sekamelskaa ja huutoa. En todellakaan vaihda suurella mielihalulla normaalia sisätyötä koulukaaokseen. Mutta koska tahdon saada jostain rahaa, on pakko mennä ainakin vuodeksi opetustyöhön.
Minusta kiva, rauhallinen työarki + viiden viikon vuosiloma on mukavampi vaihtoehto kuin superkuormittava työ + 12 viikkoa vuosilomaa.
Tällä kertaa pyrin kyllä tekemään opettajana aivan minimin, jotta tuntipalkka on kohtuullinen. En todellakaan aio 40 tuntia viikossa käyttää työasioihin! 30 viikkotuntia olkoon maksimi. Yritän suhtautua tähän työhön pragmaattisesti ja panostaa palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymy hyytyy eläkkeellä.
Eipä hyydy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kait ihan yleistä koulun muulla henkilökunnalla apulaisten lisäksi (talkkarit, keittiöhenkilökunta ym.), että kesät joudutaan olla kortistossa kun omat lomat ei mitenkään riitä opettajien lomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) hyvin monella alalla on valittavissa loma, elibollasn lomalla loppiaiseen (kuten minä).
4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.
Tavallisen työntekijän työaika loppuu tasan siihen kun työpaikalta kävellään ulos.
Opettaja tarkastaa omalla ajallaan kotona kokeita, suunnittelee tunnille opetusmateriaalia, vastaa vanhempien sähköposteihin ja puheluihin omalla ajallaan, osallistuu tarpeen tullen oppilashuoltoon liittyviin palavereihin työajan ulkopuolella omalla ajallaan.
Miksi ette ota yhteyttä rehtoriin, liittoon, opetuslautakuntaan tai opetusministeriön, että nyt loppu, ei enää ilmaista työtä? Sen sijaan tästä samasta asiasta vingutaan koko ajan eli kun omalla ajalla tehdään palkattomasti töitä.
En tajua.
Aion itse pyrkiä eroon kaikesta tällaisesta ensi vuonna. Ilmaista työtä en tee. Tällä palkalla saa riittää se, että olen töissä ne 26 viikoittaista opetustuntia + pakolliset yhteissuunnittelut. Nuorena opena olen vinkunut ylityötä tekevänä marttyyrina, mut se vinkuminen loppuu nyt.
Itsestä se työolojen ja oman aseman parantaminen lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja amk:ssa ja minulla on vuosityöaika: työt on tehtävä. Jos olen niin hidas, etten ehdi normityöajassa, niin sitten olen huono opettaja.
Jos lopetan ylityöt ja jätän töitä tekemättä, niin lähinnä voin jättää työt tekemättä siltä osin, että en anna palutetuista tehtävistä palautetta, niin saan opiskelijoilta huonot arvioinnit. Enkä sitä halua, osin oman ammattiylpeyden takia, osin sen takia, että esimies käsittelee palautteet kehityskeskusteluissa.
Toisekseen, meillä tehdään töitä periodeissa ja välillä jaksot on ylibuukattuja. Koska lukkarit tehdään opiskelijoille hyviksi, silloin ei katsota opettajien työkuormaa. Koska meillä on vuosityöaika.
Käytännössä se menee niin, että tehdään uupumuksen rajoilla töitä, ja kun tulee helpompi jakso, ei uupumukseltaam pysty kuin nukkumaan. Esim. Kesäloman alussa pari viikkoa menee nukkuessa.
Mikä tämä juttu on että toisten alojen palkkoja ja lomia arvostellaan ja vaaditaan pienemmäksi? Itse en opettaja ole, enkä tule ikinä olemaankaan. Mutta ei heidän lomansa tai ansionsa kuulu minulle yhtään mitenkään. Joku kumma mielihalu joillakin on siihen että kaikkien pitäisi saada samaa palkkaa, saada saman mittaiset lomat ja vielä mielellään samaan aikaan. Miksi?
Kyllä, nautin lomastani! Enkä tunne siitä huonoa omaatuntoa, lomat ovat yksi tämän työn hyvistä puolista (vielä). Kesät olen kylläkin työttömänä - en palkallisella vapaalla.
Toivottavasti kaikilla on omassa työssään ne hyvät puolet, mistä voi nauttia ja miksi oman alansa on valinnut. Jos ei, niin ehkä olisi syytä harkita uutta työpaikkaa tai kokonaan uutta alaa. Kuka vain voi myös hakeutua opiskelemaan opettajaksi, jos opettajan työ tuntuu omasta mielestä helpolta työltä ja loman määrä merkitsee. Itse en ole valinnut alaa lomien takia, ja olen varma että oman työurani aikana työskennellään vielä lomillakin. Sekin on ihan ok, sitten ei tarvitse aikakaan olla työttömänä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä kokonaistyöaikaa mietitty. Mutta ongelma on siinä, että kaikki opettajat eivät selviä tunnin ulkopuolisista töistään samassa ajassa. Esim. alottelevilla opettajilla menee helposti kymmeniä tunteja viikossa enemmän tuntien valmisteluun kuin 20 vuotta opettaneella konkarilla. Tuntimäärät laskettaisiin kuitenkin tehokkaimpien käyttämän ajan mukaan, jolloin virallinen työaika täytetään kaiken maailman istujaisilla (kokouksia, koulutuksia...), jotka ovat useimmiten täysin turhia. Varsinaiset työt joutuisi kuitenkin tekemään sitten yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin. Tosin sitä et sitten viitsinyt kirjoittaa, että mehän emme saa kesästä palkkaa kuin 4 viikolta. Eli 6 viikkoa ansiosidonnaista ja siitäkin on karenssia joka hemmetin vuosi 7 päivää. Vuosilomapäivät eivät riitä kaikkiin lomiin, mitkä on pakko käyttää silloin kun oppilaat ovat poissa. Tästä syystä minulla on nytkin 4 päivää palkatonta joululomasta.
Opettajathan saa sen 9-10 kk palkan jaettuna koko vuodelle. Eli sen takia saavat "palkallista lomaa" kesälläkin.
Mieheni on historian opettaja ja kyllä hänellä on työ aika helppoa.
Uusia juttuja tulee vähän, no brexit on tässä pyörinyt jo pari vuotta.
Vaalejakaan ei ole nyt vähään aikaan tulossa, Suomessa.
Tekevät aina kesäloman alussa vuoden tunnit. Tosin näihin tulee suunnitelmat, mutta kokeet, pistarit, tarkistukset jne.
Kokeiden tarkastuksiin menee todella paljon aikaa. Tietty rutiini auttaa, mutta kaikki tekstit pitää lukea.
Eniten harmittaa oppilaiden tason heikkeneminen. Yläkoulussa on oppilaita, jotka eivät puhu kunnolla suomea. Miten ihmeessä heidän oppiminen voisi olla tarpeeksi ylhäällä edes läpipääsyksi ?
Puhumattakaan joka luokassa on 1, vähintään, jonka paikka olisi erityiskoulussa.
Mieheni on hyvä työssään, mutta jos nyt olisi 20 vuotias, ei aloittaisi samaa uraa uudestaan.
Mistä näitä kateellisia aina sikiää? Elämäntehtävänä on kytätä toisten elämää ja pyrkiä tekemään siitä mahdollisimman vaikeaa ja huonoa? Suomessa sentään vielä riittää opettajia, kun 1) työ on suhtenaisen itsenäistä eikä joku ole koko ajan kyttäämässä 2) on riittävästi lomia palautumiseen henkisesti erittäin raskaasta työstä.
Työolojen huononnuksesta seuraisi vaan sama kuin sossuilla ja terveydenhoitajilla: ihmiset äänestävät jaloillaan, eikä tekijöitä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä kateellisia aina sikiää? Elämäntehtävänä on kytätä toisten elämää ja pyrkiä tekemään siitä mahdollisimman vaikeaa ja huonoa? Suomessa sentään vielä riittää opettajia, kun 1) työ on suhtenaisen itsenäistä eikä joku ole koko ajan kyttäämässä 2) on riittävästi lomia palautumiseen henkisesti erittäin raskaasta työstä.
Työolojen huononnuksesta seuraisi vaan sama kuin sossuilla ja terveydenhoitajilla: ihmiset äänestävät jaloillaan, eikä tekijöitä enää ole.
He sikiävät asenteesta ”jos minulla ei ole, ei saa kenelläkään muullakaan olla”.
Kesällä saa pitää lomaa 3 vk. Ja se ei riitä mihinkään.
Talveksi pitää jättää 1 vk ja syksyksi 1 vk. Palkka 1900-2200 näin kunnallisella puolella terveydenhuoltoalalla.