Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ne vain lomailevat taas

Vierailija
27.12.2019 |

Mä en saanut tätä perjantaita töistä vapaaksi. Sain maanantain vapaaksi, mutta tämä viikko meni ihan pilalle, kun jouduin tänään töihin. On opettajilla helppoa, kun voi vaan maata 2,5 viikkoa joulun aikaan kotona. Ja kesällä tietenkin vaatimattomat 10 vko. Niin ja hiihtolomat ja syyslomat päälle. Luulisi, että opettajat voisivat tehdä kaupungilla paperitöitä ja olla kesäisin sen 4 vko lomalla, kuten muutkin.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellista sakkia! Kukaanhan ei ole kieltänyt opiskelemasta opettajaksi ja saamaan pitkiä lomia. Tuskin kukaan opettaja ryhtyi opettajaksi vain lomien takia. Sitä paitsi, opettajat tekevät paljon työtä myös opetustuntien ulkopuolella. On suunniteltava oppitunnit, kokeet, tarkistettava kokeita, oltava vanhempiin yhteydessä, mahdollisiin viranomaisiin, on kokouksia, koulutuksia jne. Tervemenoa kokeilemaan! Itse ainakin suon loman lasteni opettajille, tekevät tärkeää työtä heidän eteen, joten nauttikaa opet!

Nämä koulutukset on todella rankkoja😘. Viimeksikin oltiin laivalla samaan aikaan poliisien kanssa. Toipumiseen meni viikko.

No, palkka voisi olla parempikin.

Vierailija
22/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) kukaan ei estä sinuakin opiskelemasta opettajaksi

2) hyvin monella alalla on valittavissa loma, elibollasn lomalla loppiaiseen (kuten minä).

3) liioittelua kivasti niiden määrien kanssa.

4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.

Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.

Tavallisen työntekijän työaika loppuu tasan siihen kun työpaikalta kävellään ulos.

Opettaja tarkastaa omalla ajallaan kotona kokeita, suunnittelee tunnille opetusmateriaalia, vastaa vanhempien sähköposteihin ja puheluihin omalla ajallaan, osallistuu tarpeen tullen oppilashuoltoon liittyviin palavereihin työajan ulkopuolella omalla ajallaan.

Vieläkö hikinen kolmen tonnin palkka tuntuu "kohtuuttoman suurelta"?

Tuntuu. Nämä yllämainitut tehtävät voi tehdä työajalla koulussa. En tiedä yhtäkään opettajaa joka näitä tekee iltaisin tai viikonloppuisin.

Et taida tietää oikeasti yhtään mitään. ”Työajalla koulussa”, ja missähän välissä? Oppitunnit kun on opettamista varten, sitten mahdolliset välituntivalvonnat ja ruokailun valvonta. Nämä siis alakoulussa. Ei aikatauluissa ole mitään ”ylimääräistä” aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muahahaa! Kylläpä karvastelee ap:ta. Keväällä alkaa yhteishaku, siitä opettajaksi opiskelemaan. Ei käy kateeksi mulla kyllä, ystävä vielä ennen joulua tarkasti aineita ja kokeita, pitkiä vkloppuiltoja menee, ei ole 8-4 työ.

Vierailija
24/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kamalaa opettajan työ nykyään kun olen ollut keittiöllä työssä koululla ja se meteli aivan järkyttävää kun kaikki huutavat yhteen ääneen. Viimeisiä paikkoja joihinka menisin töihin niin päiväkotiin tai kouluihin. Moni palaa loppuun ja kuulo heikkenee pysyvästi. Arvostan niitä jotka jaksavat pienellä palkalla hoitaa ja huolehtia kasvatustehtävissä enkä ymmärrä työttömiä nuoria jotka vievät lapset päiväkotiin ja sitten kotiin päiväunille. Minä en kehtaisi. Joku parina päivänä viikossa muutama tunti riittäisi työnhakuun. 

Vierailija
25/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion opet lomailevat tosin noin puolet noista lomistaan, kesällä tietysti enemmän. Joululoma ja hiihtoloma, sekä syysloma menevät puoliksi kokeiden korjaukseen, ja tässä ei ole nyt mitään liioittelua. Voisi joo teoriassa jättää kokeet tammikuun alkuun, mutta se tarkoittaisi siinä vaiheessa puoleenyöhön asti korjaamista, joten mieluummin uhraan osan jouluvapaista ettei tammikuusta tule aivan kamala.

Tulihan tuossa tehtyä 10-12-tuntisia työpäiviä taas pari viikkoa ennen joulua putkeen (ja se on tilanne aina muutaman viikon välein jaksorytmin mukaan), joten ihan hyvällä mielellä olin tänään vapaalla kun monet muut jo töissä. Kyllä se työaika pidemmän päälle vaan tasoittuu muihin nähden vaikka kuinka onkin vaikeaa ymmärtää.

Ensinnäkin lukiossa ei ole kokeita vaan tenttejä. Ja tenttiviikot meni jo aikoja sitten ja arvosanat annettu edellisestä jaksosta. Mitä ihmeen " kokeita" sä korjaat jouluna??

Oletko siis lukion opettaja? Väliäkö sillä kutsutaanko niitä kokeiksi vai tenteiksi? Jokaisessa koulussa jossa olen työskennellyt ne ovat kokeita. Ja sinäkö tiedät milloin mun koulussa annetaan arvosanat? Kouluissa on erilaiset rytmitykset, eli koeviikot eivät ole samanaikaisesti joka paikassa. Meillä kokeet jäivät lomalla korjattaviksi, samoin käy hiihtolomalle, koska kokeet pidetään juuri ennen lomaa.

Vierailija
26/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ on urakkatyötä. Ylioppilaskirjoitusaikana  tulee  useita 12 tunnin työpäiväputkia. Samoin jaksojen vaihteessa työpäivät venyvät, koska dead linet ovat ehdottomia ja monet työtehtävät sellaisia, ettei niitä voi tehdä etukäteen. Nämä tunnit otetaan loma-aikoina takaisin (tunti tunnista). Työaikaa ei ole, joten minä olen esimerkiksi tehnyt  tänä vuonna töitä jouluaattoaamuun asti, mutta vastaavasti voin lomaila nyt viikon putkeen hyvällä omallatunnolla. 

Kuten monissa vastaavissa ammateissa, suunnittelen itse, miten ja missä työni teen. Työaikojen puuttuminen tarkoittaa myös sitä, että ylitöitä ei tunneta - opettajan työkuorma tuntuu kasvavan joka vuosi ja uudistuksia tulee nykyisin vuosittain (ja usein nopeammallakin tahdilla), kun aiemmin edes yritettiin  edes  nimellisesti katsoa, mikä uudistuksen seuraus oli. Aika pieni osa työstäni on opiskelijoiden kanssa työskentelyä - mutta se on ainakin itselleni se työn suola. t. Ope

Vierailija
27/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja lomalla toista päivää. Ensimmäinen oli maanantai, nyt toinen. Ensi viikolla on vielä neljä päivää lisää eli lomaa on yhteensä 6 päivää. Muuthan onkin normaaleja pyhiä, jotka on kaikilla vapaita. Se on toki kivasti, mutta 2,5 viikkoa on hassu ilmaisu, koska useimmilla muillakin on tuosta ajasta vapaata 5 työpäivää kahden viikonlopun lisäksi. Eli 11/17 päivää tulee jo automaattisesti kaikille virastoajalla tekeville työntekijöille, niin yksityisellä kuin julkisella. Tosin ajattelin käydä ensi viikon lopulla jo töissä, ettei tiistaina sitten ole katastrofi heti klo 8:05 käsillä vaan on selvät sävelet, miten vuosi aloitellaan.

Muuten koen kyllä ansaitsevani lomani. Olen tehnyt monia muita töitä ennen opettajuutta, olin myös yksityisellä sektorilla asiantuntija ja esimiestehtävissä. Missään en ollut näin ahdistunut ja stressaantunut loman alkaessa. Esimerkiksi nytkin vielä käyn ylikierroksilla niistä paskaviesteistä, joita muutama vanhempi lähetti loman aluksi. Eivät tarkoita varmaan pahaa ja yhdessä oli ihan asiaakin, mutta kenen muun tarvitsee lähteä lomalle tämmöisellä mielipahalla, jossa tulee niskaan kasa syytöksiä, joihin ei voi vastata tai selittää taustoja, koska toisten oppilaiden asioista ei voi kommentoida lainkaan. Kesällä olen vasta juhannuksena tolpillani kevään jäljiltä, kun aiemmin loma alkoi juuri sinä päivänä henkisellä tasolla, kun loma alkoi oikeasti.

Työni on kivaa, mutta sen kuormittavuus on huikea. Sitä ei oikeasti tajua, ellei tätä tee muutamaa vuotta.

Vierailija
28/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte opiskella opettajaksi. Itse toimin koulunkäynninohjaajana ja vielä lomaa 1,5 viikkoa. Yksi viikko jo takana.

Sinulla nämä lomat näkyy palkassa, toisin kuin opettajilla. Aika monta palkatonta viikkoa vuodessa näillä apulaisilla, siksi suurin osa heistä joutuukin kunnan muihin hommiin lomilla.

Vierailija
29/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin tulla kesäksi tekemään sun duuneja niin ole sä mun puolesta kesä työttömänä? Eikö olekin hyvä diili?

mafy-ope

Vierailija
30/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) hyvin monella alalla on valittavissa loma, elibollasn lomalla loppiaiseen (kuten minä).

Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.

Joopa joo, 3 viikkoa lomaa? Okei, jollain juuri aloittaneella, mutta Suomessa lomaa on pidemmän päälle kaikilla vähintään 5 viikkoa. Tuo vähin on yksityisen asiantuntijoilla tai niillä, joilla ei ole pekkasjärjstelmää. Julkisella lomaa on riippuen työstä vähintään 6 viikkoa. Kaverillani on valtiolla 8 viikkoa. Ja saa sijoitella ne haluamallaan tavalla, eikä tarvi suunnitella mitään. Onhan se edelleen vähemmän kuin opettajien 12 viikkoa, vaikka opettajat siitä usein sen viikon käyttääkin töihin vähintään, mutta onhan valtiolla asiantuntijalla parempi palkkakin.

Voiko laskea saikkuja lomiksi? Opettajat ei juuri saikkuile, määrä on muistaakseni 4-6 päivää vuodessa. Julkisen naisvaltaisilla aloilla (siivoojat, hoitajat, koulunkäynninohjaajat jne.) sairaslomaa on noin viisinkertainen määrä ja voisiko sen laskea lisälomailuksi. En ymmärrä esimerkiksi, miten koulunkäynninohjaajat sairastaa moninkertaisesti opettajiin verrattuna enemmän. Ymmärtääkseni samat bakteerit jyrää kumpiakin, kummatkin on homeisissa rakennuksissa ja tekevät päivätyötä. Mikä on se ero heidän työssään, miksi toiset on sairaslomalla sen lähes kuusi viikkoa vuodessa ja toiset viikon?

Vierailija
31/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja lomalla toista päivää. Ensimmäinen oli maanantai, nyt toinen. Ensi viikolla on vielä neljä päivää lisää eli lomaa on yhteensä 6 päivää. Muuthan onkin normaaleja pyhiä, jotka on kaikilla vapaita. Se on toki kivasti, mutta 2,5 viikkoa on hassu ilmaisu, koska useimmilla muillakin on tuosta ajasta vapaata 5 työpäivää kahden viikonlopun lisäksi. Eli 11/17 päivää tulee jo automaattisesti kaikille virastoajalla tekeville työntekijöille, niin yksityisellä kuin julkisella. Tosin ajattelin käydä ensi viikon lopulla jo töissä, ettei tiistaina sitten ole katastrofi heti klo 8:05 käsillä vaan on selvät sävelet, miten vuosi aloitellaan.

Muuten koen kyllä ansaitsevani lomani. Olen tehnyt monia muita töitä ennen opettajuutta, olin myös yksityisellä sektorilla asiantuntija ja esimiestehtävissä. Missään en ollut näin ahdistunut ja stressaantunut loman alkaessa. Esimerkiksi nytkin vielä käyn ylikierroksilla niistä paskaviesteistä, joita muutama vanhempi lähetti loman aluksi. Eivät tarkoita varmaan pahaa ja yhdessä oli ihan asiaakin, mutta kenen muun tarvitsee lähteä lomalle tämmöisellä mielipahalla, jossa tulee niskaan kasa syytöksiä, joihin ei voi vastata tai selittää taustoja, koska toisten oppilaiden asioista ei voi kommentoida lainkaan. Kesällä olen vasta juhannuksena tolpillani kevään jäljiltä, kun aiemmin loma alkoi juuri sinä päivänä henkisellä tasolla, kun loma alkoi oikeasti.

Työni on kivaa, mutta sen kuormittavuus on huikea. Sitä ei oikeasti tajua, ellei tätä tee muutamaa vuotta.

Itse en koe ongelmana kokeiden korjaamista ja että työaika venyy ym kuormittavuutta mutta jotkut vanhemmat ovat oikeasti pelottavia.

Vierailija
32/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus suomalaista kateutta tämäkin aloitus.

Vierailija
33/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä itke mee itses sit opettajas jos se on muka sun mielestä helpopaa vitunpelle

Vierailija
34/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tavallaan kummallista että koulussa ja päiväkodissa on yhtenään lomaa kun ei kukaan vanhempi sellaisia saa palkattomanakaan (opettajat poislukien). Joku nyt sanoi että mitäs läksit, mutta jos halutaan että kansa jakaantuu, jotain tarttis tehdä. Minulla lisääntymishaluja nostaisi kummasti se että jälkikasvun saisi jonnekin järkevään hoitoon noiden maratonlomien aikana. Paljon enemmän kuin joku lapsilisän korotus ja muut rahalliset tukiaiset. En oikeasti tajua miten molen lapsen yh:t vuorotöissä pärjää, varsinkin jos se lyhyt kesäloma pitää vielä viettää touko- tai syyskuussa.

Varhaiskasvatuksessa ei opettajilla ole samoja lomia kuin koulussa. Joulu/kesälomalla on aina jokin päiväkoti auki johon lapset pääsevät, kunhan vain ilmoittavat tarvitsevansa tuolloin hoitoa. Henkilökunta ottaa yleensä palkatonta/lomapäiviä noiden lomien aikaan. Varhaiskasvatuksessa ei riitä työntekijällä lomapäivät jos haluaa olla lomilla kesällä, syyslomalla, joulusta loppiseen sekä hiihtolomalla Päiväkodit heinä-elokuussa kiinni (paitsi päivystävä yksikkö)5 vkoa,,ei riitä lomapäivät työntekijöillä kaikkiin näihin lomiin.

Vierailija
35/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys. Tein 18 vuotta töitä yksityisellä ja paloin loppuun. Nyt teen töitä opettajan ja palkka on surkea ja töiden jälkeen väsyttää kun pitää tehdä kaikkia "tyhmiä" paperihommia. Pitkään opettaneet on ihan loppu, mutta itse kyllä ajattelin että voisin jatkaa nyt seuraavat 20-vuotta eläkkeelle asti tätä, koska pidän lapsista ja pitkistä lomista. 

Mies

Vierailija
36/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen open puoliso, ja on se toisaalta rajoittavaa lomailla silloin kun muutkin. Matkat on kalliita koulujen lomaviikoilla. Kun piti hautajaisten takia miehen ottaa perjantai vapaaksi, niin palkka meni kahdelta päivältä. Ja sit jos lähtee lomalle vaikka kuinka kauas, niin eikös sieltä aina joku oppilas tule vastaa.

Vierailija
37/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, 3 viikkoa lomaa? Okei, jollain juuri aloittaneella, mutta Suomessa lomaa on pidemmän päälle kaikilla vähintään 5 viikkoa. Tuo vähin on yksityisen asiantuntijoilla tai niillä, joilla ei ole pekkasjärjstelmää. Julkisella lomaa on riippuen työstä vähintään 6 viikkoa. Kaverillani on valtiolla 8 viikkoa. Ja saa sijoitella ne haluamallaan tavalla, eikä tarvi suunnitella mitään. Onhan se edelleen vähemmän kuin opettajien 12 viikkoa, vaikka opettajat siitä usein sen viikon käyttääkin töihin vähintään, mutta onhan valtiolla asiantuntijalla parempi palkkakin.

Voiko laskea saikkuja lomiksi? Opettajat ei juuri saikkuile, määrä on muistaakseni 4-6 päivää vuodessa. Julkisen naisvaltaisilla aloilla (siivoojat, hoitajat, koulunkäynninohjaajat jne.) sairaslomaa on noin viisinkertainen määrä ja voisiko sen laskea lisälomailuksi. En ymmärrä esimerkiksi, miten koulunkäynninohjaajat sairastaa moninkertaisesti opettajiin verrattuna enemmän. Ymmärtääkseni samat bakteerit jyrää kumpiakin, kummatkin on homeisissa rakennuksissa ja tekevät päivätyötä. Mikä on se ero heidän työssään, miksi toiset on sairaslomalla sen lähes kuusi viikkoa vuodessa ja toiset viikon?

Itse olen miettinyt tätä saikuttamista. Olen terveydenhuoltoalalla. Lääkärit eivät ole pois juuri koskaan, 6 vuoden aikana yksi lääkäri on ollut pois 2 päivää.

Sairaanhoitajista on pois joka päivä joku. Lähes jokainen sh-työkaverini on pois töistä 4-6 kertaa vuodessa sen viisi päivää minkä voi olla omalla luvalla.

Lääkärit siis päivystävät vielä oman työnsä ohella. Joten rankkaa on molemmilla.

Vierailija
38/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole ollut kesällä 10 viikon lomaa. Aina tämä ruikutus alkaa.

T. Ope

Vierailija
39/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys. Tein 18 vuotta töitä yksityisellä ja paloin loppuun. Nyt teen töitä opettajan ja palkka on surkea ja töiden jälkeen väsyttää kun pitää tehdä kaikkia "tyhmiä" paperihommia. Pitkään opettaneet on ihan loppu, mutta itse kyllä ajattelin että voisin jatkaa nyt seuraavat 20-vuotta eläkkeelle asti tätä, koska pidän lapsista ja pitkistä lomista. 

Mies

Pakko muuten jatkaa vielä että olin oikeastaan aina joulun aikaan lomalla vähintään uuteen vuoteen kun tein hommia yksityisellä ja lastenkin lomat järjestyivät tarvittaessa. Ainoa milloin harmitti oli kesälomat kuin ei voinut olla kuin max 5 viikkoa lomalla ja senkin 2+3 tai 1+4 ja monilla ei ole kuin max neljä viikkoa. Kiitos pidän erittäin mielellään ensi kesänä sen 10 viikkoa vaikka senkin käytän opiskellen.

Mies

Vierailija
40/64 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte opiskella opettajaksi. Itse toimin koulunkäynninohjaajana ja vielä lomaa 1,5 viikkoa. Yksi viikko jo takana.

Mutta sun palkkakin on aika pieni. Opettajat tienaa 3 - 4 500 e kk. Ainakin ammattikorkeassa.

Juurikin näin, ei näitä voi mitenkään rinnastaa tai vertailla. Opettajien koulutus, työnkuva ja palkkaus, sekä pitkät maksetut lomat ovat ihan toista luokkaa kun kouluavustajilla. Heidät rinnastetaan koulun muuhun henkilökuntaan, esimerkiksi keittäjiin ja siivoojiin, jotka lomailemat saman määrän vain siksi kun koulu on kiinni. Nämä ylimääräiset lomat ovat pääsääntöisesti palkattomia jollei muita töitä heille ole tarjolla tai sitten nostavat näiltä loma-ajoilta työttömyyskorvausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme