Opettajat ne vain lomailevat taas
Mä en saanut tätä perjantaita töistä vapaaksi. Sain maanantain vapaaksi, mutta tämä viikko meni ihan pilalle, kun jouduin tänään töihin. On opettajilla helppoa, kun voi vaan maata 2,5 viikkoa joulun aikaan kotona. Ja kesällä tietenkin vaatimattomat 10 vko. Niin ja hiihtolomat ja syyslomat päälle. Luulisi, että opettajat voisivat tehdä kaupungilla paperitöitä ja olla kesäisin sen 4 vko lomalla, kuten muutkin.
Kommentit (64)
Kyllä. On tää aika helppoa. Kevät menee varsinkin tosi nopeasti kun joululoman jälkeen on heti hiihtoloma ja sitten se pitkä kesäloma. Helppoa kun heinänteko. Ei muuta kun opiskelet säkin vielä opeksi 👍
Joo.
Just nyt ei kuulu valitusta vaikeasta työstä.
Mutta kyllä se ruikutus taas tammikuussa alkaa.
Just tulin Portugalista. 1,5 vk vielä lomaa. Tosin loppiaisen jälkeen on tiukka koulutusristeily. Pelottaa miten jaksan. Seuraava loma vasta helmikuussa, vain 10 päivää:( Lomalla kuluu rahaa älyttömästi, ensi viikolla käyn joka päivä ulkona syömässä.
1) kukaan ei estä sinuakin opiskelemasta opettajaksi
2) hyvin monella alalla on valittavissa loma, elibollasn lomalla loppiaiseen (kuten minä).
3) liioittelua kivasti niiden määrien kanssa.
4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.
Onhan se tavallaan kummallista että koulussa ja päiväkodissa on yhtenään lomaa kun ei kukaan vanhempi sellaisia saa palkattomanakaan (opettajat poislukien). Joku nyt sanoi että mitäs läksit, mutta jos halutaan että kansa jakaantuu, jotain tarttis tehdä. Minulla lisääntymishaluja nostaisi kummasti se että jälkikasvun saisi jonnekin järkevään hoitoon noiden maratonlomien aikana. Paljon enemmän kuin joku lapsilisän korotus ja muut rahalliset tukiaiset. En oikeasti tajua miten molen lapsen yh:t vuorotöissä pärjää, varsinkin jos se lyhyt kesäloma pitää vielä viettää touko- tai syyskuussa.
Ei tartte opiskella opettajaksi. Itse toimin koulunkäynninohjaajana ja vielä lomaa 1,5 viikkoa. Yksi viikko jo takana.
Vierailija kirjoitti:
2) hyvin monella alalla on valittavissa loma, elibollasn lomalla loppiaiseen (kuten minä).
4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.
Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.
Ei ole tasa-arvoinen tämä yhteiskunta ei.
Huomaa:se vapaa on lapsillasi myös. Tosin heillä paljon pidempi kuin opettajilla.
Lapset tarvitsee lomaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte opiskella opettajaksi. Itse toimin koulunkäynninohjaajana ja vielä lomaa 1,5 viikkoa. Yksi viikko jo takana.
Mutta sun palkkakin on aika pieni. Opettajat tienaa 3 - 4 500 e kk. Ainakin ammattikorkeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.
Tavallisen työntekijän työaika loppuu tasan siihen kun työpaikalta kävellään ulos.
Opettaja tarkastaa omalla ajallaan kotona kokeita, suunnittelee tunnille opetusmateriaalia, vastaa vanhempien sähköposteihin ja puheluihin omalla ajallaan, osallistuu tarpeen tullen oppilashuoltoon liittyviin palavereihin työajan ulkopuolella omalla ajallaan.
Vieläkö hikinen kolmen tonnin palkka tuntuu "kohtuuttoman suurelta"?
Lukion opet lomailevat tosin noin puolet noista lomistaan, kesällä tietysti enemmän. Joululoma ja hiihtoloma, sekä syysloma menevät puoliksi kokeiden korjaukseen, ja tässä ei ole nyt mitään liioittelua. Voisi joo teoriassa jättää kokeet tammikuun alkuun, mutta se tarkoittaisi siinä vaiheessa puoleenyöhön asti korjaamista, joten mieluummin uhraan osan jouluvapaista ettei tammikuusta tule aivan kamala.
Tulihan tuossa tehtyä 10-12-tuntisia työpäiviä taas pari viikkoa ennen joulua putkeen (ja se on tilanne aina muutaman viikon välein jaksorytmin mukaan), joten ihan hyvällä mielellä olin tänään vapaalla kun monet muut jo töissä. Kyllä se työaika pidemmän päälle vaan tasoittuu muihin nähden vaikka kuinka onkin vaikeaa ymmärtää.
Minullakin on kaksi työkaveria, jotka ovat päteviä aineenopettajia, mutta mielummin tekevät vuorotyötä lyhyemmillä lomilla, paikka kenties hiukan pienempi tai suht sama.
Vierailija kirjoitti:
Lukion opet lomailevat tosin noin puolet noista lomistaan, kesällä tietysti enemmän. Joululoma ja hiihtoloma, sekä syysloma menevät puoliksi kokeiden korjaukseen, ja tässä ei ole nyt mitään liioittelua. Voisi joo teoriassa jättää kokeet tammikuun alkuun, mutta se tarkoittaisi siinä vaiheessa puoleenyöhön asti korjaamista, joten mieluummin uhraan osan jouluvapaista ettei tammikuusta tule aivan kamala.
Tulihan tuossa tehtyä 10-12-tuntisia työpäiviä taas pari viikkoa ennen joulua putkeen (ja se on tilanne aina muutaman viikon välein jaksorytmin mukaan), joten ihan hyvällä mielellä olin tänään vapaalla kun monet muut jo töissä. Kyllä se työaika pidemmän päälle vaan tasoittuu muihin nähden vaikka kuinka onkin vaikeaa ymmärtää.
Ensinnäkin lukiossa ei ole kokeita vaan tenttejä. Ja tenttiviikot meni jo aikoja sitten ja arvosanat annettu edellisestä jaksosta. Mitä ihmeen " kokeita" sä korjaat jouluna??
Kateellista sakkia! Kukaanhan ei ole kieltänyt opiskelemasta opettajaksi ja saamaan pitkiä lomia. Tuskin kukaan opettaja ryhtyi opettajaksi vain lomien takia. Sitä paitsi, opettajat tekevät paljon työtä myös opetustuntien ulkopuolella. On suunniteltava oppitunnit, kokeet, tarkistettava kokeita, oltava vanhempiin yhteydessä, mahdollisiin viranomaisiin, on kokouksia, koulutuksia jne. Tervemenoa kokeilemaan! Itse ainakin suon loman lasteni opettajille, tekevät tärkeää työtä heidän eteen, joten nauttikaa opet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4) opettajien palkkaus ottaa huomioon nämä keskeytykset.Opettajien palkka on kyllä kohtuuttoman suuri. 3 kk tulee palkkaa tekemättä mitään. Tavalliset työntekijät saavat lomaa vain 3-5 vk.
Tavallisen työntekijän työaika loppuu tasan siihen kun työpaikalta kävellään ulos.
Opettaja tarkastaa omalla ajallaan kotona kokeita, suunnittelee tunnille opetusmateriaalia, vastaa vanhempien sähköposteihin ja puheluihin omalla ajallaan, osallistuu tarpeen tullen oppilashuoltoon liittyviin palavereihin työajan ulkopuolella omalla ajallaan.
Vieläkö hikinen kolmen tonnin palkka tuntuu "kohtuuttoman suurelta"?
Tuntuu. Nämä yllämainitut tehtävät voi tehdä työajalla koulussa. En tiedä yhtäkään opettajaa joka näitä tekee iltaisin tai viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin lukiossa ei ole kokeita vaan tenttejä. Ja tenttiviikot meni jo aikoja sitten ja arvosanat annettu edellisestä jaksosta. Mitä ihmeen " kokeita" sä korjaat jouluna??
Lukiossa on kylläkin kokeita.
Voi kyynel.