" Kaikkein rasittavimpia ovat 40v. ensisynnyttäjät" ov
Näin sanoi 2 kätilöä, kun heidän kanssaan juttelin. En sitten tiedä, itse en ole klö. Kuulemma nämä 40 v. ovat lukeneet kaiken kirjoista, mutta maalaisjärki puuttuu täysin, mitä löytyy sitten nuorilta, heiltä käy kuulemma synnytys ja vauvanhoito kuin luonnostaan.
Kommentteja?
Kommentit (69)
äitejä kuin nuo 40vuotiaat. En tiedä nelikymppisten rasittavuudesta, enkä millään tavalla arvostele heidän lastenkasvatustaan mutta kyllä nuoremmat ihan oikeasti osaavat ottaa lunkimmin kun ei se vauvan hoito oikeasti tarvitse mitään korkeakoulututkintoa.
Vanhemmat stressaavat liikaa.
Olla sit melkein eläkkeellä kun lapsi on täysi-ikäinen... mahtaa lasta hävettää kun toisilla on mummot samanikäisiä.
Minun äiti täytti just 45v ja minä olen 25vuotias ja omia lapsia.. Mummoni on 65. Olisi aina omituista jos jollain minun kaverillani olisi minun mummon ja papan ikäiset vanhemmat.
Ei oikein mene minun kalloon miksi tehdä mummo iässä enää lapsia.
Mina uskon, etta syy on siina, etta me " vanhemmat" osaamme vaatia. Nuoret ovat yleensakin joustavia: esimerkiksi tyontekijoina tekevat mita pomo pyytaa. Mita vanhemmaksi tulee, sita enemman sita pitaa puoliaan, uskaltaa sanoa omat ajatuksensa ja vaatia itselleen palvelua summuuta.
itse olen melkein nelikymppinen äiti ja olen kyllä tuntemistani äideistä lunkeimmasta päästä. Mutta myönnetään, olen huomannut muutamassa reilusti yli kolmekymppisessä äidissä taipumusta ylihysteeriseen huolehtimiseen ja siihen, että näkee kaikissa asioissa vain vaaroja. Olen pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että ositttain kyse on puhtaasti luonteesta, toiset meistä vain ovat arempia kuin toiset ja osittain siitä, että kun saa lapsen, ehkä ainoan , vanhemmalla iällä, niin se lapsi on jotenkin vielä normaaliakian " korvaamattomampi" . En tiedä, että ymmärrättekö, mitä tarkoitan. Jos parikymppisenä menettää lapsensa, niin se on kamalaa ja surullista, mutta on kuitenkin vielä lukuisia vuosia aikaa tehdä lisää lapsia, nelikymppisen mahdollisuudet alkavat olla rajatut...
Ikään eivät ole ikinä näitä ominaisuuksia liittäneet, vaan ennemminkin tietynlaiseen ' hurahtaneisuuteen' asiasta. Siis niitä, joille synnytys ja usein myös imetys on hirveän tärkeä asia itsessään. Ennen vauvapalstailukokemuksiani en oikein ymmärtänyt, mistä he puhuivat, mutta täällä tunnistaa tyypin. Voi kuitenkin hyvin olla, että hieman vanhemmat synnyttäjät ovat kontrollinhaluisempia kuin nuoremmat, jotka muutenkin usein uskovat herkemmin auktoriteetteja. Kätilöitäkin on lisäksi monenlaisia. Toiset suhtautuvat synnytykseen enemmän kokemuksena toiset teknisempänä suorituksena ja heidän on varmasti hieman vaikeampi löytää yhteinen sävel sellaisen äidin kanssa, jonka ajatustapa on hyvin erilainen. Toki ammattitaitoinen kätilö sen löytää, mutta mielessään saattaa kyllä sadatella.
Toisaalta kuka sanoo, että olisi jokin erityinen ansio olla kätilöiden mieleinen synnyttäjä?
nämä synnyttäjät kuuluvat riskiryhmään, joten arvon terkat/kätlöt joutuvat hieman enemmän tsemppaamaan siellä työpaikoillaan.
Samoin, kun on hieman maailmaa ja elämää nähnyt, niin kaikkea ei ihan purematta niele vaikka virkaihminen jotain sanoisi.
Ja itse en kuulu ap:n mainitsemaan viiteryhmään.
Tosi asia on, että jokainen synnytys on omanlaisensa, samoin
jokainen (tuleva) äiti ja jokainen syntyvä vauva. Yleistäminen
on kauhean musta-valkoista ajattelua!
Myös nuorissa äideissä on stressaavia äitejä, joilta ei synnytys
ja vauvan hoito todellakaan " suju kuin luonnostaan" . Nämä
äidit myös saavat todellakin tarpeekseen vauvoista,
lapsista - ja miehestään. 30:n tai viimeistään 35:n villityksessä
he löytävät uuden miehen ja vanha saa mennä!
Tiedän kaksi em. tapausta, joten yleistäen voisin väittää,
että " vanhat" äidit ovat elämää nähneitä ja kokeneita
sen verran, että he sitoutuvat lapsiin, mieheensä ja perheeseen
ihan eri tavalla kuin " nuoret" äidit. En kuitenkaan yleistä,
sillä minusta se ei ole oikein kaikkia " nuoria" äitejä kohtaan.
Vierailija:
Näin sanoi 2 kätilöä, kun heidän kanssaan juttelin. En sitten tiedä, itse en ole klö. Kuulemma nämä 40 v. ovat lukeneet kaiken kirjoista, mutta maalaisjärki puuttuu täysin, mitä löytyy sitten nuorilta, heiltä käy kuulemma synnytys ja vauvanhoito kuin luonnostaan.Kommentteja?
milläs teet kun ei yh:ksikaan halunnut. Sain lapsen kun olin 31 ja moni louskutti raskausaikana että olis pitänyt aikasemmin jne... eli siis minkälie miehen kanssa tehdä lapsi, kunhan sen tekee nuorena.
Vierailija:
Mina uskon, etta syy on siina, etta me " vanhemmat" osaamme vaatia. Nuoret ovat yleensakin joustavia: esimerkiksi tyontekijoina tekevat mita pomo pyytaa. Mita vanhemmaksi tulee, sita enemman sita pitaa puoliaan, uskaltaa sanoa omat ajatuksensa ja vaatia itselleen palvelua summuuta.
Minusta 19-25 on sellainen hyvä ikä. Mutta se on vain minun mielipide. Itse olen just nyt 24v. ja jos ei vauvaa kuuluu pariin vuoteen niin se jää sitten tekemättä. Ekan sain 21vuotiaana ja se oli minulle oiva ikä. Olin jo nähnyt elämää aika paljon ja menoni mennyt, siis nuoruuden hurma ja toilailut olivat jo mennyttä aikaa.
Vierailija:
juuri näin! Yleistäkää yleistäkää!!! Vittu että voi olla ääliöitä tällä palstalla.
OLE KILTTI JA SIIVOA KIELENKÄYTTÖÄSI
Kun vanhemmalla iällä tehdään lapsia, lääkärit joutuvat tekemään enemmän kokeita ja seurantoja, huolehtimaan enemmän ja oikeastikin riskit ovat korkeammat kuin nuorilla synnyttäjillä. Siis puhe on nimenomaan FYYSISESTÄ PUOLESTA. Ei lääkärit ota kantaa siihen onko taloudellinen tilanne hyvä tai jotain vastaavaa. Fyysisesti aivan varmasti parikymppinen on oivallisempi äiti kuin 35-vuotias.
Kommentoin viestiä jossa sanottiin että lapset kuuluu tehdä nuorina, sillä yleensä tarkotetaan jotain 20-25 v? En yhtään ihmettele että nelikymppiset saa palautetta iästään kun kolmekymppinenkin kuulee noita heittoja.
t mikäsemunnnumeroolikaan
Alle 18 vuotiaan ei pidä hankkia lapsia. Esim. Downin syndrooman
riski on nuorilla synnyttäjillä yhtä suuri kuin yli 35 vuotiailla
synnyttäjillä! Ja tämä on fakta.
Paras lapsen hankintaikä olisikin 19 v. - 25 v.
30 v. naisen hedelmällisyys laskee ensimmäisen kerran, sitten
se suorastaan romahtaa 35 v. iässä. Lisäksi yli 35 v. tosiaan
Downin syndrooman ym. riski kasvaa.
Toinen juttu sitten on, että kun olemme oppineet säätelemään lisääntymistämme, niin koska meidän kunkin on järkevää lisääntyä. Harvan varmaankaan kovin nuorena (jolloin myös on aina kyse riskiraskaudesta) ja siitä eteenpäin riippuu täysin elämäntilanteista. Yli 40-vuotiaan raskaus on riskiraskaus, mutta vaikka riskit nuorempiin ovat moninkertaiset, ne edelleen ovat pienet. Ja riskiraskaus ja -synnytys on pieni riski verrattuna muihin perhe-elämän riskeihin. Itse synnytin ensimmäisen ja todennäköisesti ainoan lapseni 30-vuotiaana, aiemmin olisi ollut todella huono idea. Jos nyt yleensä suunnittelisin saavani lisää lapsia, voisin hyvinkin harkita lapsen saamista yli 40-vuotiaana, jos olosuhteet olisivat toiset.
Ja useimmilla ne alkavat reilusti yli 40-kymppisinä. Eli jos on " luonnotonta" tehdä lapsi 40-vuotiaana, pitäisi sitten varmaan käyttää " luonnollisia" e- tai katumuspillereitä tai sitten tehdä " luonnollinen" abortti.
Voi ehkä olla, että iäkkäät ensisynnyttäjät hössöttävät liikaa. Se on kuitenkin fakta, että lastensuojelutapauksia on suhteellisesti enemmän nuorilla kuin vanhemmilla äideillä. Niin että puolensa ja puolensa kummallakin ikäryhmällä...
Älkää nyt hyvät ystävät pitäkö kätilöiden puheita minään jumalan sanana. Minulle eräs kätilötuttava lateli esimerkiksi sellaisia mielipiteitä, että hänen ei ikinä käy sääliksi synnyttäviä naisia vaan näiden miehiä. Tai jos synnyttäjä ei saa kivunlievitystä halutessaan niin " so what" .
Hän ei myöskään hyväksy sektiota pelkosynnyttäjille, eikä osoittanut mitään sympatiaa tällaiseen sektioon kuollutta synnyttäjää kohtaan vaan ilmoitti, että " oli aika korkea hinta maksettavaksi" . Neuvolatyössään hän myös halveksi odottajia, jotka huolehtivat liikaa oman tai sikiön terveydestä. Että kyllä niitä kätilöitäkin on monenlaisia.
Vanhemmat äidit ovat todennäköisesti itsevarmempia ja vaativat enemmän myös kätilöiltä. Todennäköisesti sen vuoksi kätilöt pitävät heitä sen vuoksi " rasittavimpina" .
Helppoahan se on hommia tehdä, jos kokematon synnyttäjä ei uskalla suutaan avata ja sanoa omaa mielipidettään tai edes kysyä mitä tapahtuu ja miksi tiettyjä asioita saatetaan tehdä. Saati sitten kyseenalaistaa esim. kätilöiden toimintaa.
mutta AMMATTILAISET pitävät mielipiteet ominaan!