Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käkkäräpermanetti. Se on tätimäisyyden huipentuma, jota en koskaan tule ymmärtämään.
Ei sellaista ole enää kellään.
Kyllä valitettavasti on. Ja jos lyhyehköä permistukkaa vähän laitetaan, niin paplareilla tietty. Näillä on kunniassa myös polvet peittävät tätimekot, tunikat, suorat housut, mummo(ulko)takit ja tylsät irtobleiserit, ja sukkahousut. Vaatteet ovat aina kuin joltain väärältä vuosikymmeneltä, vaikka olisivat uusiakin hankintoja. Taito se on sekin.
Mutta kamalinta on heidän käytöksensä. Kyttäävät ja lyttäävät muita naisia. Puhuvat sievästi kirjakieltä. Ja nokka on aina nyrpällään. Vain oma aviomies on ihana ihminen, vaikka olisi minkälainen juntti.
Nämä naiset pääsevät usein esimiesasemaan, vaikka todelliset kyvyt olisivat olemattomat. Seksitön, kuiva ulkokuori ja jatkuva valitus ja kylmä, kopea käytös jotenkin tekevät heistä muka luotettavan pikkujohtajan. En vaan ymmärrä. Yleensä alaiset vihaavat ja pelkäävät heitä. Mutta tekevät pilkunviilauksellaan ja nipoilevalla tarkkuudellaan vaikutuksen isoihin pomoihin. Vaikka todellisuudessa saattavat olla firman pahimpia tuhlaajia ja epäluovuudessaan hyvinkin tuottamattomia. Mutta siistit excelit ja kuoliaaksi säästäminen muiden kustannuksella vaikuttavat näennäistehokkaalta.
Omat lapset välttelee, kasvattavat lapsensa rahalla.
Kuka tässä kyttää ja lyttää... Sappea sammiollinen tuossa vuodatuksessa.
Todellakin on sappea vuodatettu.
Olen joutunut parista tällaisesta tositädistä kärsimään elämäni aikana. Ja ei ole tarvinnut kytätä, nämä kaikki asiat on läväytetty naamalleni pyytämättä ja todellakin vastoin tahtoani. Mieluummin olisin pysynyt täysin erossa ja etäällä. Enkä nyt lytännyt yhtään, tiputtelin vaan faktoja tietämistäni tädeistä permis-väitteen innoittamana..
Että ihan faktoja tiputtelit ;D Voi sinua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella on vaikeaa olla olematta tätimäinen kun pitää olla paksuja talvivaatteita. Talvitakit on kaikki aika tavallisia ja tätimäisiä.
Kyllä vyötäröä saa esille talvitakissakin, jos haluaa. Ja jos on pitkät hiukset, niin ne voi asetella tulemaan kauniisti pipon tai hupun alta.
Tuolla vesisateessa tarpoessa ei paljon tuommoset konstit auta. Eikä keski-ikäisillä enää ole tuuheita pitkiä hiuksia. Ajan hammas on syönyt ne.
Pieleen meni, koska hiusten paksuus ja tuuheus ei ole IÄSTÄ kiinni. Työkavereissani 50v monella tuuheat ja paksut hiukset ja hiuslisäkkeet keksitty.. Et vissiin ole ihan kartalla kaikesta?? Nuorilla naisilla paljon hiusten tuuhennuksia/pidennyksiä. Geeneistä ja perimästä tämäkin asia kiinni. Monella 90v vanhuksillakin voi olla paksut hiukset.. Voi tätä tyhmyyden määrää 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Minä olen muutamaa vuotta vaille 30 ja marraskuussa 2019 minua luultiin juuri täysi-ikäistyneeksi töissä. Kun kerroin ikäni, oli tämä henkilö ihan että mitäh, oikeastiko... :D :O ja odotti että sanoisin vitsailleeni.
Samassa työpaikassa yksi teinityttö-tettiläinen kysyi snäppiäni ja instaani. Kävin vessassa ja sinä aikana hoksasin, että hän kuvittelee minut ihan vain aavistuksen itseään vanhemmaksi. Ei kukaan kysele snäppejä jos tietää, että toinen on lähellä kolmeakymmentä. No kysyin sitten että onko hän tietoinen iästäni, ei ollut. Kerrottuani sen oli tettityttö ihan ällikällä lyöty ja sanoi moneen kertaan, ettei pysty uskoa todeksi😝😝 että vähän vaikeaa kuvitella, että itse näyttäisin yhtäkkiä nelikymppisenä ikäiseltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Minä olen muutamaa vuotta vaille 30 ja marraskuussa 2019 minua luultiin juuri täysi-ikäistyneeksi töissä. Kun kerroin ikäni, oli tämä henkilö ihan että mitäh, oikeastiko... :D :O ja odotti että sanoisin vitsailleeni.
Samassa työpaikassa yksi teinityttö-tettiläinen kysyi snäppiäni ja instaani. Kävin vessassa ja sinä aikana hoksasin, että hän kuvittelee minut ihan vain aavistuksen itseään vanhemmaksi. Ei kukaan kysele snäppejä jos tietää, että toinen on lähellä kolmeakymmentä. No kysyin sitten että onko hän tietoinen iästäni, ei ollut. Kerrottuani sen oli tettityttö ihan ällikällä lyöty ja sanoi moneen kertaan, ettei pysty uskoa todeksi😝😝 että vähän vaikeaa kuvitella, että itse näyttäisin yhtäkkiä nelikymppisenä ikäiseltäni.
Itse asiassa juuri nyt täytettyäni 40 olen alkanut näyttää ikäiseltäni, kun vielä 32-vuotiaana mennessäni töihin kysyttiin tuliko sinne suoraa ammattikoulusta. Tosin olen lihonut siitä 15 kg ja kaljuuntunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan kyllä ihmetyttää, miksi nuoren naisen pitää pukeutua tuollaiseen ryysytakkiin, jota en 6-kymppisenä naisena laittaisi ikinä päälleni: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006354949.html
Oman havaintoni mukaan nämä vaikutusvaltaiset ja työuralla edenneet naiset harvemmin edes haluavat panostaa ulkoiseen olemukseensa, vaan he loistavat muilla avuilla ja kyvyillä, kuin vaatteilla ja naamoillaan.
Jos katsoo vaikka sadan maailman vaikutusvaltaisemman naisten listaa, kovin vaatimattomalta kaikk näyttävät esim. Angela Merkel, joka on ollut maailman vaikutusvaltaisempia naisia, niin harvemmin hän on panostanut pukeutumiseen tai ulkoiseen olemukseen, vaan loistaa ja saanut valtaa muilla avuilla.
Ja ehkä nämä samaiset naiset käyttävät aikansa ja mielenkiintonsa itsensä sivistämiseen, ongelmien ratkaisuihin ja muihin yhteiskunnallisiin asioihin, kuin miettivät miltä näyttävät muiden silmissä.
Vaikka pitkälle on edelleen päästy naisten oikeuksissa ja tasa-arvossa, silti meidät määritellään edelleen sen perusteella, miltä me näytämme. Ihan sama kuinka fiksu tai hyvä olisit työssäsi, niin ulkonäkö on tärkein. Kaikista karuinta on se, että me naiset itse esineellistämme itsemme. Haukumme ja arvostelemme muiden naisten ulkonäköä. Me kaikki tulemme rupsahtamaan ja vanhenemaan, joten ei meistä kukaan ole turvassa tätiytymiseltä. Eikö olisi kivaa, jos voisimme tämän rupsahtamisen jälkeen olla ihan yhtä arvokkaita kuin aina ennenkin?
Tämä. Ja nämä samaiset naiset ja äidit siirtävät asenteensa ja antavat esimerkin lapsilleen ja läheisille ja se jatkuu sukupolvelta toiselle.
Päiväkodissa 5v tytöllä voi olla jo valtavat ulkonäköpaineet tai 13v tyttö hautoo itsemurhaa ulkonäkönsä takia, kun lasta kiusataan ja siihen syyllistyy jopa lapsen äiti tai joku tuttu, kavereista puhumattakaan.
Todella surullista, kun naiset itse haluavat esineistää itsensä. Ja vaativat sitä myös muilta.
Millä tavalla ulkonäöstä huolehtiminen on esineistäminen? Muualla maailmassa nauretaan sille, miten suomalaiset naiset eivät kunnioittaa itsensä ja eivät huolehdi ulkonäöstä.
Ei naureta. Sen sijaan Suomessa säälitään naisia, jotka joutuvat kulttuurisista syistä tälläytymään arkena korkkareihin vielä viisikymppisinäkin, käymään kauneusleikkauksissa ja silti pelkäämään jäävänsä yksin puille paljaille jos elättäjä-mies jättää. Suomessa saa itse valita milloin ja minne laittaa ne korkkarit päälle vai laittaako ollenkaan. Se jos mikä on itsensä kunnioittamista, ettei pilaa jalkojaan kengillä, joilla kävely on tuskaa, palele turhaan hamosissa pakkasella, tai ylipäätään stressaa siitä, mitä muut ulkonäöstä ajattelevat tai näkyykö ikä ja eletty elämä päälle vai pystyykö sen vielä jotenkin peittämään.
Tämä on osittain totta. Osittain siksi, että ihan täysin ei nainen saa Suomessakaan valita, miltä näyttää ja tämä johtuu nimenomaan usein muiden naisten mielipiteistä. Eli samaan aikaan, kun liputamme sen puolesta, että saa pukeutua järkevästi sään mukaan ja kulkea meikittä julkisilla paikoilla, jos niin haluaa, lyttäämme pinnallisina bimboina ne, jotka haluavat kulkea korkkareissa silloinkin kun se ei ole niin kovin mukavaa ja tekevät täydellisen meikin joka päivä ennen töihin lähtöä. Että tällainen ulkonäöstään huolehtiva nainen on tehnyt valinnan, että jonkun muun (tärkeämmän) asian sijaan käyttää aikaansa pinnalliseen puleeramiseen. Tärkeämpiä asioita ovat mm. täälläkin mainittuna nukkuminen pidempään, liikunnan harrastaminen, käsityöt, lukeminen ja perheen kanssa vietetty aika. Ikään kuin ei olisi mitenkään mahdollista saada kaikkea noita sovitettua vuorokauteen.
Tämä ketju tekee minusta hyvin surullisen. Joukossa on paljon hyviä ja ns. kannustavia viestejä, mutta kyllä yleisvaikutelma on se, että nainen on naiselle susi. Haukutaan ulkonäkö, ammatti jne. Ei miesten oikeasti tarvitse olla yhtään huolissaan omasta asemastaan yhteiskunnassa, kun naiset ovat edelleen 2020-luvulla näin vihamielisesti omaan sukupuoleensa suhtautuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama tilanne lähes kolmevitoseksi. Sitten tapahtui nopea repsahdus, ja kyllä mä nyt nelikymppisenä varmasti näytän ikäisiltäni, vaikka en itse sitä ihan näekään ja pahalta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota kun tulet 35-vuotiaaksi. Silloin se ikä alkaa näkyä. Alle kolmikymppiset ovat vielä vauvanaamoja.
T. 28-vuotiaana 14-vuotiaaksi luultu.
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella on vaikeaa olla olematta tätimäinen kun pitää olla paksuja talvivaatteita. Talvitakit on kaikki aika tavallisia ja tätimäisiä.
Kieltämättä. Itse tykkään vielä käyttää paljon hameita. Talvihameita on vähän vaikea löytää muuta kuin tätilookissa. Jos siis haluaa lämpimänä pysyä.
Tässä videolla on paljon samoja vinkkejä kuin ketjussakin. Minusta nainen näyttää hyvältä, hän selvästi huolehtii itsestään, mutta silti täysin ikäiseltään eli reilu nelikymppiseltä naiselta. Ei 10 vuotta nuoremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalia, että alle kolkytvuotiaita luullaan paljon nuoremmaksi.
Ja tulet näyttämään ikäiseltäsi nelikymppisenä. Niin kuin kaikki muutkin.
35 on tosiaan yleensä se raja, kun kasvot viimeistään muuttuvat kypsemmiksi. Myös lapsekkaan näköisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vyötäröä saa esille talvitakissakin, jos haluaa. Ja jos on pitkät hiukset, niin ne voi asetella tulemaan kauniisti pipon tai hupun alta.
Kun minä laitan talvitakin sen tarkoitus on lämmittää ja siksi minulla on jättimäinen maxitakki, jonka alle sopii vaikka 3 villapuseroa eikä mikään kittana, jossa on "vyötärö". Miksi minun pitäisi näyttää vyötärö muille kun on kylmä ilma? Kun laitan pipon niin pitkä (=helppohoitoinen) tukkani on tiukasti sen alla mummonutturalla tai rutattuna sisälle. Jo nyt on helkutti jos tukkaakin pitäisi asetella kauniisti sieltä pipon alta! Asun Lapissa, täällä on tärkeintä, ettei naama jäädy.
En ymmärrä miksei miehille jaeta ohjeita "siististä meikistä" ja ihon rasvaamisesta. Tai siitä minkälainen tukka ja kampaus sopii isopäiselle kekkoselle, pulleaposkiselle Pellervolle tai lommoposki-Kakelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä laitan talvitakin sen tarkoitus on lämmittää ja siksi minulla on jättimäinen maxitakki, jonka alle sopii vaikka 3 villapuseroa eikä mikään kittana, jossa on "vyötärö". Miksi minun pitäisi näyttää vyötärö muille kun on kylmä ilma? Kun laitan pipon niin pitkä (=helppohoitoinen) tukkani on tiukasti sen alla mummonutturalla tai rutattuna sisälle. Jo nyt on helkutti jos tukkaakin pitäisi asetella kauniisti sieltä pipon alta! Asun Lapissa, täällä on tärkeintä, ettei naama jäädy.
En ymmärrä miksei miehille jaeta ohjeita "siististä meikistä" ja ihon rasvaamisesta. Tai siitä minkälainen tukka ja kampaus sopii isopäiselle kekkoselle, pulleaposkiselle Pellervolle tai lommoposki-Kakelle!
Okei muumimamma. Älä nyt pillastu.
Pitkät hiukset ei sovi kaikille! Itse näytän nuoremmalta pitkässä polkassa kuin pitkässä tukassa. Riippuu täysin kokonaisuudesta. Olen hoikka ja omaan sirot kasvot. Tyyli ja kroppa vaikuttaa paljon, seuraan trendejä ja treenaan. Oon paremmassa kunnossa kuin moni parikymppinen 🤭. Voin huoletta laittaa crop topin päälle, sen kanssa sit vaikkapa midi hame korkealla vyötäröllä.
N45
Tätiytikää rauhassa! Se on vapauttavaa. Ei huolen häivää mistään enää. Onko tukka hyvin, meikki ojennuksessa tai vaatteet vanhanaikaiset. Kunhan olet puhdas ja jotakuinkin perussiisti. Ei hankaa kengät eikä viluta. Voi oikein hyvin istua torikahvilassa ja syödä vaikka munkkirinkilän muiden tätien kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalia, että alle kolkytvuotiaita luullaan paljon nuoremmaksi.
Ja tulet näyttämään ikäiseltäsi nelikymppisenä. Niin kuin kaikki muutkin.
35 on tosiaan yleensä se raja, kun kasvot viimeistään muuttuvat kypsemmiksi. Myös lapsekkaan näköisillä.
Mä oon 45v ja mua luullaan aina nuoremmaks. Viimeks korkeintaan 30v😅. Mulla on sydämen muotoiset kasvot ja sileä iho ikäisekseni, se tekee ilmeisesti nuorentavan efektin?!Törmään päivittäin asiaan eri tilanteissa, joten nyt ei oo kyse mistään iskemisestä.
N45
Tuolla vesisateessa tarpoessa ei paljon tuommoset konstit auta. Eikä keski-ikäisillä enää ole tuuheita pitkiä hiuksia. Ajan hammas on syönyt ne.