Naurettavaa niuhotusta lääkäreillä nykyään esim. Panacodin kanssa
Tutulla on nyt selkä niin kipeänä ettei pysty lääkärin vastaanotolle lähtemään. Paikkakunnalla ei myöskään ole mahdollisuutta tilata lääkäriä kotiin (esim. pk-seudulla voi tilata). Toisaalta lääkärit ei suostu puhelimitse määräämään Panacodia tai vastaavaa. Henkilölle ei burana tai sen tyyppiset lääkkeet käy. Pelkkä parasetamoli ei ole riittävän tehokasta. Ja huom. kyseessä yli 80-vuotias ihminen. Onkohan missään toisessa maassa tällaista natsimeininkiä näiden lääkkeiden kanssa?
Kommentit (159)
Olen myös lopen kyllästynyt osastolla hoitamaan kaiken ikäisiä lääkeriippuvaisia potilaita. Jokainen tietysti itse kokee käyttävänsä lääkettä vain tarpeeseen.
Potilaat jotka hoitajan nähdessään aloittavat tuskaisen ähinän, kovien kipujen vuoksi. Joskus eivät huomaa hoitajaa ja puuhastelevat ongelmitta huoneessa/vuoteella. Tähän pakettiin kuuluu aina vuolas tarina kipujen laajuudesta ym.
Potilaat jotka soittavat tuskissaan kipulääkettä, hakiessa ovat nukahtaneet eivätkä herää hoitajan huoneeseen tullessa. Havahtuessaan uudestaan hereille tuntien päästä soittavat heti hoitajakutsua kovien kipujen vuoksi.
Näitä löytyy ihan kaikista ikäluokista. Myös niistä vanhuksista.
Panacodia unettomuuteen -> ei ole lääkkeen käyttötarkoitus, vaikka opiaatti väsyttääkin haittavaikutuksena.
Kela lähetti tuhansille lääkäreille paimenkirjeen – koukuttavia kipulääkkeitä määrätään turhan hövelisti.
Parasetamolin ja kodeiinin yhdistelmälääke voi koukuttaa äärimmillään jopa yhdestä tabletista.
JULKAISTU 11.09.2017 03:00
Kärjistetysti kyse on kiireen, potilasmäärän, tietojärjestelmäongelmien, koulutuksen, perinteen ja tiedonpuutteen yhdistelmästä. Sen seurauksena Suomessa on syntynyt tilanne, jossa lääkärit määräävät poikkeuksellisen paljon kipulääkkeitä, joista voi aiheutua riippuvuutta.
Tällaisia lääkkeitä ovat eritoten parasetamolia ja kodeiinia sisältävät yhdistelmävalmisteet, joita käytetään esimerkiksi tapaturmien, leikkausten jälkeen ja syöpäkipujen hoidossa.
Kela lähetti aiemmin tänä vuonna paimenkirjeen yli 4 500 lääkärille, jotka olivat määränneet yhdistelmälääkettä uusille potilailleen isoina pakkauksina.
Professori Hannu Kokki Itä-Suomen yliopistosta epäilee, että osa potilaista saa yhdistelmälääkkeen reseptin "pikkaisen kevyesti". Kyse ei ole joka vaivan yleislääkkeestä.
– Jos lääkärit jaksaisivat miettiä, mitä lääkevalmisteet sisältävät, miten ne vaikuttavat ja millaisia ovat vaikuttavien aineiden annokset, uskon, että vihdoin päästäisiin ylettömästä parasetamolin ja kodeiinin yhdistelmän käytöstä eroon.
STT:n haastattelemat asiantuntijat korostavat, että parasetamolin ja kodeiinin yhdistelmälääkkeet ovat oikein käytettyinä tarpeellisia ja tehokkaita, mutta niiden määräämisessä tulee olla tarkka. Lääkkeet on yleensä tarkoitettu vain lyhyeksi avuksi.
Sähköinen järjestelmä voi estää lääkeshoppailun
Sähköinen resepti ja Kansallinen Terveysarkisto (Kanta) auttavat lääkäriä näkemään kaikki potilaalle kirjoitetut reseptit. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on estää potilasta pyytämästä monelta lääkäriltä samaa lääkettä. Pahimmillaan potilas saattaa kiertää kymmenillä vastaanotoilla.
Paraskin järjestelmä on hyödyllinen vain, jos se toimii.
– On kiusallista, että aika usein on tilanne, jossa järjestelmä kaatuu, eikä sieltä näekään mitään, valittaa Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila.
Ylilääkäri Riitta Pöllänenkin Valvirasta on tietoinen käyttökatkoksista ja siitä, että järjestelmän hidastelu haittaa käytännön työskentelyä.
– Ehkä on myös niin, että kiireessä ei ehditä tarkistaa tilannetta tai luotetaan siihen, mitä potilas sanoo.
Kodeiinin ja parasetamolin yhdistelmää määrätään osin myös tavan ja perinteen vuoksi enemmän Suomessa kuin monissa muissa maissa. Ylilääkäri Jari Välimäki Kelasta toteaa, että jo nuorten lääkärien koulutuksessa ehdotetaan näiden lääkkeiden käyttöä, vaikka valinta voisi olla toinenkin. Professori Kokki puolestaan huomauttaa, että lääkkeen määräämistä on lisännyt myös lääketeollisuuden voimakas markkinointi.
Yksi tunnetuista kauppanimistä on Panacod.
Salakavala koukuttaja
Parasetamolin ja kodeiinin yhdistelmälääke voi koukuttaa äärimmillään jopa yhdestä tabletista.
Kodeiinin kipua lievittävä ominaisuus toimii niin, että se muuttuu elimistössä morfiiniksi. Joillain ihmisillä, noin yhdellä viidestätoista, kodeiini muuttuu morfiiniksi poikkeuksellisen tehokkaasti. Heidän riskinsä riippuvuuteen on suuri. Lääke ei vain vie kipua, vaan lisäksi siitä tulee euforinen, hyvä olo.
Tällöin sen käyttö voi jäädä päälle.
– Siitä voi lähteä liikkeelle salakavala riippuvuus, jos lääkitystä jatketaan liian pitkään, sanoo A-klinikkasäätiön päihdesairaalan ylilääkäri Margareeta Häkkinen.
Lääkäriliiton Halila myöntää, että lääkärikunnan piirissä ei ehkä ole aina ihan ymmärretty näiden lääkkeiden pitkäaikaiskäytön riskejä.
Kyllä ootte pösilöä porukkaa ei lääkärit määrää enää mitään koska jossain vauva sivustolla mietitään miten niitä lääkkeitä saisi. Mua syytettiin huumeiden myyjäksi ja jäi tarvittava resepti lekurin laatikkoon kun hän oli käynyt lukemassa keskusteluja netissä. Joten hillitkää ittenne oli kyseessä kipupolin vanha mies lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lääkäreitä; itselläni ihan yksi panacod pärisee ihan yhtä hyvin kuin sopiva hiprakka.
Minä en taas ymmärrä, mulla ne ei vaikuta mitään. Ei useampikaan jonkun lihasrelaksantin kanssa. Muuten en syö lääkkeitä, en halua, ellei ole ihan pakko. Jouduin aikoinaan ottamaan noidannuoleen noita edellä mainituja lääkkeitä ja vaikutus oli tasan nolla. Selka jumissa ja kipeä!
Sulla puuttuu se entsyymi joka muuttaa kodeiinin maksassa morfiiniksi. Kaikilla ei panacod toimi ja jotkut on yliherkkiä
Kaksi kertaa olen käyttänyt kodeiinipitoista lääkettä: 1. kerralla yskänlääkettä, joka kyllä tepsi siihen keuhkot pellolle -yskään erinomaisesti, mutta sivuvaikutuksena tuli niin julmettu ummetus, että ehkä olisin sittenkin mieluummin valinnut sen yskän. Lisäksi en jaksanut muuta kuin nukkua, onneksi olinkin saikulla. Olo ei kyllä ollut millään tavoin autuas, ihan vain uninen. En muista enää minkämerkkistä tuo troppi oli.
Toisella kertaa sain kipulääkkeeksi Panacodia, kun en ruokatorven haavauman takia voinut käyttää tulehduskipulääkkeitä ja tuli polveen joku outo kiputila. Mutta sepä ei tehonnut millään lailla: Ei auttanut kipuun, mutta ei tullut myöskään mitään sivuvaikutuksia. Olo oli ihan normaali vain.
Näitten kertojen välillä on yli kymmenen vuotta aikaa.
Voiko sen entsyymin erittyminen tai toiminta jotenkin loppua? Vai miksi kodeiini 1. kerralla vaikutti ja toisella ei? Vai onko noissa annoskoot jotenkin niin erilaiset (ja jos niin miksi), että siitä oli kysymys?
En lukenut kommentteja, mutta ap hyvä, soita ambulanssi kys.vanhukselle!
Ja kodeiinista; se muuttuu maksassa morfiiniksi, ei sitä määrätä, noin vain ja potilasta näkemättä. Nopeasti riippuvaisuutta aiheuttava lääkeaine.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lääkäreitä; itselläni ihan yksi panacod pärisee ihan yhtä hyvin kuin sopiva hiprakka.
Pärisee? Mulla ei tunnu yhtään miltään. Ei sekavuutta, ei mitään euforiaa. Kipu lähtee jos lähtee, esim.migreenin sumatriptaani paljon parempi.
Kumma tuo luulo että jos itselle ei joku lääke sovi, ei sovi muka muillekaan.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kommentteja, mutta ap hyvä, soita ambulanssi kys.vanhukselle!
Ja kodeiinista; se muuttuu maksassa morfiiniksi, ei sitä määrätä, noin vain ja potilasta näkemättä. Nopeasti riippuvaisuutta aiheuttava lääkeaine.
Ambulanssi tottakai.
Kodeiini ei aiheuta riippuvuutta niin helposti, ei esim.mulla tunnu missään. Eikä riippuvuus ole pahinta, vaan kipu on pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas ymmärrä, mulla ne ei vaikuta mitään. Ei useampikaan jonkun lihasrelaksantin kanssa. Muuten en syö lääkkeitä, en halua, ellei ole ihan pakko. Jouduin aikoinaan ottamaan noidannuoleen noita edellä mainituja lääkkeitä ja vaikutus oli tasan nolla. Selka jumissa ja kipeä!
Osalla suomalaisista maksa ei pysty muuntamaan kodeiinia morfiiniksi.
Meillä ei mitään kolmiolääkkeitä saa määrätä puhelimitse. Ylilääkäri heittää Pharmaca Fennicalla päähän, kuten oikeasti teki viime kesänä. Että sitä riskiä en toisten ota :D
Mä oon kerran saanut Panacodia reseptillä 2000-l alussa leikkauskivun hoitoon sairaalasta pääsyn jälkeen. Muistaakseni söin sitä pari päivää ainakin, ohjeen mukaan, kaipa sitä oltiin annettu jo sairaalassa.
Niitä jäi yli ja jossain vaiheessa ajattelin ottaa sellaisen kuukautiskipuihin, mulla ainakaan ei tehonnut yhtä hyvin kuin Burana joten siihen jäi se kokeilu.
Puhuin myöhemmin hoitajan kanssa puhelimessa ja kerroin ottaneeni Panacodia kuukautiskipuun. Hoitaja sanoi jotain, että ei sitä saa siihen käyttää. No, mä vastasin, että en käytäkään enää kun ei se tehonnut kunnolla. Tähän päivään asti olin kuvitellut, että Panadol on sellainen lääke, jonka ei ole edes tarkoitus poistaa kuukautiskipuja vaan se auttaa ja on kehitetty erilaisen kivun hoitoon.
Sitten luin tästä ketjusta, että jotkut hakee sitä gyneltä kuukautiskipuihin.
Oon mä myöhemminkin joskus saanut Panacodia sairaalassa operaation jälkeen, mutta en enää reseptillä kotiin.
Tuli vain mieleen, että ehkä mä olen yksi niistä, joilla se kodeiini ei muunnu morfiiniksi, en muista mitään euforiaakaan. Toinen ajatus on, että oonko syönyt sitä turhaan ja samaan lopputulokseen olisi päässyt pelkällä panadolilla.
Minulta poistettiin sappi ja olin yön osastolla, aamulla pyysin kipulääkettä ja minulle tuotiin jokin Burana tms, sanottiin ettei samaa kipuläkettä kuin yöllä, vahvempaa tavaraa, voi enää antaa kun olen lähdössä kotiin! En kyennyt kävelemään yhtään suorassa ja meni varmaan 2 h pukea, kävellä hissiin ja taksiin mutta perusBuranaa kummempaa en saanut...
Ne on lääkkeet vähän niinkuin palkinto. Kerrot asiasi puhelimessa, ei tule reseptiä. No nyt kun raahauduit lääkärin eteen kivuissasi ja kerrot täsmälleen samat asiat kuin kerroit puhelimessa niin nyt voi sen reseptin antaa. Pitää ilmeisesti kärsiä kunnolla että saisi tarvitsemansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös lopen kyllästynyt osastolla hoitamaan kaiken ikäisiä lääkeriippuvaisia potilaita. Jokainen tietysti itse kokee käyttävänsä lääkettä vain tarpeeseen.
Potilaat jotka hoitajan nähdessään aloittavat tuskaisen ähinän, kovien kipujen vuoksi. Joskus eivät huomaa hoitajaa ja puuhastelevat ongelmitta huoneessa/vuoteella. Tähän pakettiin kuuluu aina vuolas tarina kipujen laajuudesta ym.
Potilaat jotka soittavat tuskissaan kipulääkettä, hakiessa ovat nukahtaneet eivätkä herää hoitajan huoneeseen tullessa. Havahtuessaan uudestaan hereille tuntien päästä soittavat heti hoitajakutsua kovien kipujen vuoksi.
Näitä löytyy ihan kaikista ikäluokista. Myös niistä vanhuksista.
Panacodia unettomuuteen -> ei ole lääkkeen käyttötarkoitus, vaikka opiaatti väsyttääkin haittavaikutuksena.
Kivun hoitoon otetaan lääkkeitä, lääkkeitä ei käytetä ilman jonkinlaista kipua. Pätee narkomaaneihinkin. Joku voi sanoa, että kipu kuuluu elämään, mutta miksi sen tarvitsee jos ei muu enää auta?
Vierailija kirjoitti:
Jos yli 80-vuotiaalla on selkä noin kipeä, pitää ehdottomasti mennä lääkäriin. Revähtämisen sijaan kyse voi olla myös tulehduksesta, munuaisvaivoista, virtatulehduksesta erityisesti, tai ihan mistä vaan. Ikäihmisillä oire voi olla muutakin kuin mitä kuvittelisi. Ihan oikein lääkäri toimi. Toisaalta lääkkeiden yhteisvaikutus voi olla yllätyksellinen. Pitää varmistua, ettei henkilö käytä tai ettei hänellä olisi tarve käyttää, jotain muuta lääkettä. Jos olet huolissasi niin hanki tuttavallesi lääkäri kotiin tai vie lääkärille.
sydämen häiriökin voi kipuilla selkään. Tai munuaisaltaantulehdus.
Lääkäriin.
Monta noidannuolta kokeneena toivon, että kokeilisit lämmitettyä VEHNÄTYYNYÄ. Sain vihjeen naisystävältä ja heti auttoi. Mitkään "myrkyt" eivät ole tehonneet. Kerroin tämän tyksin ensiavussakin hoitajalle. Ehkä se on liian halpa konsti. ■■■■
Vierailija kirjoitti:
Monta noidannuolta kokeneena toivon, että kokeilisit lämmitettyä VEHNÄTYYNYÄ. Sain vihjeen naisystävältä ja heti auttoi. Mitkään "myrkyt" eivät ole tehonneet. Kerroin tämän tyksin ensiavussakin hoitajalle. Ehkä se on liian halpa konsti. ■■■■
Moni kokeilee ennen lääkkeitä nuo itsestäänselvät keinot. Ei ole tavanomaista olla noin lääkehimoinen että mennään keskussairaalan ensiapuun sellaisen kivun kanssa, johon auttaa lämpöhoito.
Uskomatonta mitä täällä jauhetaan.
Panacod on HYVIN mieto lääke ja ihmettelen tätä "ihmiset jäävät koukkuun" höpötystä. 3x1 päiväannos on vielä sillä tasolla että vaikka sitä olisi syönyt vuosia niin sen voi lopettaa täysin seinään ilman sen kummempia oireita kun mitä pieni flunssa aiheuttaa.
Kylmiltään opioidilääkityksen lopettamisen raja menee suurinpiirtein 30 MME (Morphine Milligram Eqvalent) rajoilla, yksi panacod vastaa 4.5 MME tasoa joten käytännössä max. annos mikä voidaan lopettaa ns. seinään, on jossain tuolla 6kpl / päivä alueella. Ikävä olo siitä tulee noin 5 päiväksi mutta ei missään nimessä sellaista riippuvuutta etteikö sitä voisi lopettaa helposti itse.
Panacod soveltuu erittäin huonosti päihdekäyttäjille. Päihtymisannokset ilman toleranssia lienevät tuolla jossain +10 pilleriä ja tämä määrä sisältää jo vaarallisen annoksen parasetamolia. Opioidiriippuvaiset eivät tuosta saa hyvä kun vieroitusoireitaan hieman pois ja jos enemmän syövät kerralla niin hengenlähtö voi olla lähellä.
Olen itse joutunut syömään kipulääkkeitä kovaan selkäkipuun revenneen välilevyn vuoksi aikoinaan, silloin ainoa lääke joka auttoi oli Temgesic (4x0.4mg / päivä). Myös oxycodonia tarjottiin mutta en halunnut yhtään vahvempaa lääkettä kun pärjäsin temgesicillä kunnes sain selkäni kuntoutettua. Lääkkeen lopetin omasta aloitteesta, sillä ei terveydenhuoltoa rasitettu tippaakaan. Temgesic sisältää buprenorfiinia, eli sama aine joka on käytössä vieroitushoidossa.
Ihmisillä ei näytä olevan mitään tolkkua mikä näissä lääkkeissä on päihdeannos ja mikä kivunhoitoannos. Esim. buprenorfiinin kohdalla max. korvaushoitoannos on 32mg / päivä, kun taas erittäin kovan kivun hoidossa omalla kohdalla riitti 1.2 - 1.6mg / päivä (MME 12-16mg). Yksi panacod tarpeen vaatiessa, että saa esim. nukuttua kunnolla kivuiltaan on täysin vaaraton annos, EIKÄ TODELLAKAAN mikään päihdehakuinen määrä.
Selkävammastani kärsin yli 10 vuotta sitten, mutta ei ollut helppoa silloinkaan. Jouduin käymään lääkärissä 5-6 kertaa ilman minkäänlaista apua. Joku lääkäri taisi 800mg buranaa määrätä, olin silloin niin turhautunut että heitin roskiin ja sanoin lääkärille että kiitos tyhjästä. Lopulta pääsin MRI kuvauksiin missä todettiin vakava selkävamma, toinen jalkani oli siinä kohtaa jo melkein halvaantunut. En pystynyt ajamaan autoa, en istua, en laittaa kenkiä jalkaan ja jouduin lopettamaan töissäkäynnin kun en pystynyt enää ajaa autoa. Lihasrelaksanteista oli apua ensimmäisenä päivänä, toisena päivänä eivät sanoneet enää mitään.
MRI:n nähtyään, lääkäri oli suu auki ja kysyi että "miten ihmeessä olet pystynyt elämään ilman minkäänlaista kipulääkitystä kun selässä on massiivinen välilevytyrä ja toinen jalka on melkein halvaantunut. En osannut sanoa tuohon yhtään mitään muuta kuin pyöritellä päätäni, kun olin tuossa kohtaa jo ehkä seitsemättä kertaa TK lääkärin vastaanotolla. Voimat ja usko oli täysin loppu.
--> jatkuu
-->
Tuon jälkeen helpotti, leikkausta tarjottiin varoiteltiin että jalan halvaantumismahdollisuus on jossain 1-2% nurkilla, mikä sai minut valitsemaan konservatiivisen kuntoutuslinjan (mikä tarkoitti että makasin melkein vuoden sängyssä tismalleen samassa asennossa missä koski vähiten) ja pikkuhiljaa selkä alkoi tulla paremmaksi. Kipulääkkeiden avulla sain liikuttua enemmän mikä auttoi kuntoutumisessa, kipuja lääkkeet eivät täysin vieneet pois mutta siinä määrin että pystyi tekemään asiat kotona ilman että jonkun olisi tarvinnut auttaa. Sekin hyvä puoli tuossa oli että kipu tuntuu jonkinverran läpi, niin tietää mitä liikkeitä pitää välttää.
Todellisen tuskan takana oli hoidon saaminen ja siihen asti kun MRI kuvat oli otettu. Lääkärit kohtelivat täysin tapauksena joka oli siellä vain pillereitä ruinaamassa kunnes näkivät kuvat. Tämä on täysin väärä lähtökohta että potilasta pidetään oletusarvoisesti valehtelijana ja päihdeaddiktina. Kyseessä on täysi sama asia että joku tulisi joka aamu kyselemään sinulta ennen kun hyppäät auton rattiin että "ei tämä nyt käy kun sinähän voit olla kännissä". Oletusarvoisesti. Koska joku suomessa ehkä tällä hetkellä yrittää lähteä ajamaan kännissä niin se tarkoittaa sitä että te kaikki olette oletusarvoisesti alkoholisteja joiden elämää pitää vaikeuttaa koska joku idiootti on ajellut humalassa.
En edes viitsi miettiä kuinkakohan paljon tuohonkin meni yhteiskunnan määrärahoja, että tosiaan tarvittiin 7 lääkärikäyntia siihen että sai jonkinlaista hoitoa. Ja piti mennä niin huonoon kuntoon että melkein jalka halvaantui.
Melkein toivon että jokainen teistä joka täällä kritisoi ettei kipulääkkeitä kukaan tarvitse tai että panacod on päihtymistarkoitukseen, että joutuisitte kärsimään oikein kunnon kroonisesta kivusta vuoden-pari, ilman että saatte mitään apua tai sympatiaa siltä taholta joka on teistä hoitovastuussa. Ehkä se opettaisi ihmisille hieman empatiaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cfcd521-35d8-4640-ad56-4b974296f5ea
Siinä juuri tämän päivän lehdessä sairaanhoitaja Sari kertoo miten koukuttui Panacodiin. Plus tilaajille tosin näkyy vaan juttu.
"Aution taival sekakäyttäjänä alkoi vuonna 2004. Kun selkä naksahti, kipuihin määrättiin Panacodia.
Aution ja Panacodin välille syttyi roihuava rakkaus, välittömästi.
– Muistan edelleen sen fiiliksen. Olin isompi kuin jumala, hän kuvaa.
– Aivot sanoivat, että tämä on sinun juttusi, Sanna. No, niinhän se oli."
"Hoitolaitosten kaapit eivät olleet Aution pääasiallinen lääkelähde. Hän kertoo kiertäneensä ympäri Etelä-Suomen lääkäri- ja ja hammaslääkärivastaanottoja reseptit tähtäimessään."
Mitä varten Panacod on markkinoilla?
Mihin sitä saa käyttää?