Anopin outo käytös lastenlasta kohtaan ihmetyttää
Meillä on lapsi miehen kanssa. Minua on alkanut ihmetyttämään anopin outo käytös lastamme kohtaan. Olemme muutamia kertoja kertoneet hänelle, kuinka hienosti lapsi osaa erilaisia asioita. Anopin vastaukset ovat olleet vähätteleviä tyyliin ” noo, katsotaan vuoden päästä osaako vielä ” ” ei se kauaa noin hienosti mene” ” kyllä nuo taidot pikkuhiljaa josssain vaiheessa hiipuu” en voi käsittää.. ja emme todellakaan sano noin jatkuvasti vaan silloin tällöin haluamme kertoa anopille lapsen taidoista. Luulin aina, että tuo olisi hänellekin mukava uutinen, mutta ilmeisesti häntä ei kiinnosta. Olemme mieheni kanssa päättäneet, että emme enää kerro anopille mistään, mitä lapsi osaa.
Muilla samanmoista kokemusta?
Kommentit (52)
Mun äiti on ihan samanlainen. Ei tunnu iloitsevan mistään mitä mun lapset osaa tai oppii. Kun kerron lapsista jotain niin äiti kertoo miten veljenlapset tekee senkin paremmin. Ja jos eivät tee just sitä niin sitten ne osaa jotain muuta paremmin ja ovat parempia lapsenlapsia. Sellainen tunne mulle tulee joka kerta. Rikkana sopassa sekin, että maalaisina veljeni lapset ovat aina parempia kuin minun kaupunkilaislapseni. Minun lapsistani ei ikinä tule mitään, veljen lapsista tulee vielä vaikka presidenttejä.
Taas jouluna kuulin serkkujen ylistystä ja omien lasteni lyttäystä. Puhelimassa, sillä enää en mene joulujani sinne pilaamaan. Puhelun soitin, sekin oli jo tarpeeksi.
Tuskin tuossa on kyse anoppiudesta eikä lapsen lapsesta. Se ihminen taitaa olla niitä, jotka on kasvatettu siihen, että kaikenlainen kehuminen on huonosta, koska se johtaa ylpistymiseen. Ylpeys on joidenkin mielestä synti. Syytän tästä Lutheria.
Hän ei ole osannut sitä kehää katkaista. Mulla on kollega, joka on kasvatettu erittäin tarkasti varomaan ylpistymistä. Hänen on hyvin vaikea ottaa vastaan kehuja, ja sellainen minä-osaan -asenne on vaikea asia. Ei hän pahuuttaan ole sellainen. Yrittää kovasti katkaista kehää, kehuu kyllä muita ja lapsiansa, mutta itse on vaikea sitä vastaan ottaa. Kulttuurinsa tuote, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis miehesti äitinsä tuntevan, että tykkääkö kuulla pilttinne taidoista vai ei, vai onko kovin eritavoin miestäsi kohdellut hänen ollessa lapsi? En ymmärrä, mistä ihmiset keksii ja olettaa, että sukulaiset olisivat kovinkin kiinnostuneita teidän lasten taidoista tai taitamaatomuuksista.
Tuleeko yllätyksemä, että hyvin monet isovanhemmat ovat kiinnostuneita ja iloisia lastenlastensa kehitysaskeleista.
Meillä mies itse pitää yhyeyttä omiin vanhempiinsa ja minä omiini.
Outo kommentti. Ei tule mitenkään yllätyksenä, että monet isovanhemmat ovat todellakin kiinnostuneita lastenlapsistaan, mutta ei pitäisi yllättää ketään myöskään se, että osalle ne eivät ole niin tärkeitä, piti niihin yhteyttä oma lapsi tai sen puoliso. Jotenkin voisi kuitenkin luulla, ettei ap:n anoppi ole välttämättä ollut niin innoissaan tuosta omasta pojastakaan aikanaan, tai sitten on pitänyt sitä kuin lumihiutaletta, eli ei ns normaalisti ollenkaan, ja sen luulisi olevan ap:n ja miehensä tiedossa, ja siksi tullainen kohtelu ei pitäisi olla kovinkaan yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on siis otsikon mukaisesti anopin lastenlapsi? Ehkä anoppia epäilyttää, että sukurutsan seurauksena syntynyt lapsi ei voi olla kovin terve ja siksi epäilee teidän hehkuttamia taitoja?
Tuo sun kommentti on kyllä todella ikävä. Tuli kyllä itsellekin paha mieli, kun luin tämän 😔 etkö yhtään mieti, miten toiselle ihmiselle kirjoitat? Onko sun mielestä ihan okei kirjoittaa toiselle noin?
Miettikää hetki niin hiffaatte mitä eroa on lastenlapsella ja lapsenlapsella. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on siis otsikon mukaisesti anopin lastenlapsi? Ehkä anoppia epäilyttää, että sukurutsan seurauksena syntynyt lapsi ei voi olla kovin terve ja siksi epäilee teidän hehkuttamia taitoja?
Tuo sun kommentti on kyllä todella ikävä. Tuli kyllä itsellekin paha mieli, kun luin tämän 😔 etkö yhtään mieti, miten toiselle ihmiselle kirjoitat? Onko sun mielestä ihan okei kirjoittaa toiselle noin?
Ei pidä kirjoittaa anopin lastenlapsesta, jos ei tarkoita, että lapsi on anopin lasten lapsi. Ei suomen kieli niin vaikeaa ole. Eikä tuo ap:n ongelma nyt niin vakava ole. Surkeita anoppeja on muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kirjoittaa anopin lastenlapsesta, jos ei tarkoita, että lapsi on anopin lasten lapsi. Ei suomen kieli niin vaikeaa ole. Eikä tuo ap:n ongelma nyt niin vakava ole. Surkeita anoppeja on muillakin.
Me muut kyllä ymmärsimme ap:n kirjoitusvirheen. Sen ymmärtää, jos haluaa ymmärtää.
Kysypäs anopiltasi joskus, että niinkö sinun lapsillesi kävi (että jokin taito hiipui tai katosi?)
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä anoppi nyt mikään ihan vanha voi olla, jos hänellä on pieni lapsenlapsi. Itse olen 61 ja todella kiinnostunut kaikkien lastenlasteni asioita ja uusista taidoista. Siskoni on 10 vuotta vanhempi ja kerromme aina toisillemme ylpeinä lastenlasten kuulumisia - on kiva jakaa mukavia asioita sellaisen ihmisen kanssa, joka ymmärtää "kehuskeluni". Mielestäni ap:n käytös on outoa. Itsekin kerroin aikoinaan äidilleni lasteni kehitysvaiheet ym kivat uutiset ja hän iloitsi niistä. Oli v 20 syntynyt. Eli ei ole mikään sukupolvi- vaan luonneasia.
Miksi mielestäsi ap:n käytös on outoa?
Minusta olisi outoa jos lapsen isovanhemmille EI kerrottaisi että se pentu muuten oppi kääntymään/konttaamaan/sanomaan äiti/kävelemään jne.
Minusta on tuon anopin käytös on outoa. "Kyllä se tuonkin taidon vielä unohtaa"??? Siis wtf? Lapsi kehittyy joka päivä ja kerryttää taitojansa ja suunnilleen ainoa taito mikä oikeasti katoaa jos sitä ei aktiivisesti käytetä on sukellusrefleksi.
Ap, kysy nyt ihmeessä seuraavalla kerralla, onko anopin suvussa jotain, mahdollisesti perinnöllistä. Surkastumissairautta ristinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää hetki niin hiffaatte mitä eroa on lastenlapsella ja lapsenlapsella. :D
Mieti hetki, niin ymmärrät, mitä ap viestissään haluaa kertoa kirjoitusvirheestä huolimatta. Aika moni muu on ymmärtänyt, ei kai sinulla ole sen suhteen ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tätähän tässä kysyttiinkin. Vau mikä hyvä huomio!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän meistä ei kukaan huomannut! Voi vitsit, minkä keksit!
Lastenlapsi, ei lapsenlapsi. Otsikko antaa ymmärtää, että enemmän kuin yksi anopin lapsista on tämän lapsen vanhempi. Selvää suomenkieltä. Ap ei kuitenkaan taida olla lapsensa bio-vanhempi, koska anoppi olisi silloin ap:n äiti, eikä anoppi.