Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pirkanmaalaiset kesäkuun puoliv

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko: Mulla on np-ultra jo v 12+0. Täällä satakunnassa missä oikeasti elelen tehdään np-ultra jo rv 11-12. Aika paljon eroavaisuuksia noissa viikoissa... ja kun pitäis olla tarkkaa touhua.

Vierailija
22/45 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs kaikki on? Onko helteiset ilmat vineet kaikki mammat kesälaitumille? Itselläni on vielä kaksi viikkoa arkista aherrusta.

Kylläpä hihkaisin taas liian aikaisin huolettomasta raskaudesta. Olen taas huolta täynnä. On tämä niin tätä. Nyt olen sitten akuutisti huolissani pikkuisen koosta, kun se on ollut ultrissa niin pieni. No, kesksuetlin asiasta töissä ja lueskelin taas nettiä, niin sieltäpä löytyi toinen toistaan kamalampia ja pelottavampia syitä pienikokoisuuteen. Entä jos istukka ei toimi?? Entä jos sillä on jokin kromosomivika? Ensi viikolla on np-ultra ja toivon todella, että pikkuinen olisi kasvanut omalla käyrällään hyvin, eikä hidastanut kasvuaan. Selkäkipuakin on ollut koko tämä päivän ja sekin huolettaa. Ei kait selkä rupee nyt jo reistailemaan? Miten muilla?

On tämä raskaus aina riskejä täynnä eikä se helpota missään vaiheessa. Ja tuntuu, että en osaa käsitellä niitä huolia lainkaan järkevästi vaan hysteerisesti hihkumalla ja jatkuvalla pohdinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huolesta soikeana saa olla. Kun näkee ultrassa että vauva voi hyvin tai kuulee neuvolassa sydänäänet, seuraavat pari päivää on helpottunut. Mutta sen kauempaa se ei näemmä kestä, vaan heti parin päivän jälkeen alkaa miettiä että entä jos vauva kuolikin heti ultran/neuvolan jälkeen ja enää kaikki ei olekaan hyvin jne. Ihan ekoilla viikoilla mä tyhmä kävin paljonkin keskenmenosivuilla, mutta en enää. Se tapahtuu jos tapahtuu, ja vauvalle tekee vain pahaa jos mä stressaan liikaa. Huolesta soikeana olen silti, mutta ainakin yritän välttää sellaisia asioita jotka lisäävät stressiä. Onneksi mulla alkaa kesäloma, koko heinäkuun saan vain levätä.

Selkäkipuja on mullakin ollut ihan koko ajan. Välillä on päiviä että ei tee kipeää, ja sitten saattaa olla ihan hirveät selkä+mahakivut. Kovasti mulle on vakuuteltu, että se johtuu siitä kun kohdunkannakkeet ja selkä joutuvat mukautumaan raskauden tuomiin lantion alueen muutoksiin. Yllätyin silti siitä että ne voi alkaa heti alussa.

Jos en aikaisemmin jo sanonut, niin mulla on np-ultra 12+3, ensi tiistaina. :)

Lomatunnelmissa,

miki 11+6

Vierailija
24/45 |
01.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen sairaslomalaisena täällä neljän seinän sisällä olen kököttänyt. Pahoinvointia ja oksentelua on edelleen, mutta nyt muutamana päivänä on ollut selkeästi parempi olo ja olen saanut syötyäkin melkein jo ihan normaalisti. TAYS:n äitiyspolillakin kävin näytillä viime viikolla, hyperemesis grav. diagnoosin olen täyttänyt kirkkasti viime viikkoina. Sitruunaa ultrattiin mahan päältä ja oikein hyvin näkyi. Lääkäri sanoi, että vilkaasti liikkuu ja on jämäkkä sikiö, mutta vaikuttaisi olevan noin viikon pienempi mittojen mukaan. Mä tietenkin heti kysyin, että voiko se johtua siitä, että olen syönyt todella huonosti viime kuukaudet ja pudottanut omaakin painoa kymmenisen kiloa. Hän sanoi, että ei todennäköisesti johdu siitä, rauhoitteli ja sanoi, että rakenneultrassa sitten muutetaan vasta laskettua aikaa, jos tarvis on.

Viime päivät olen ollut samoissa ajatuksissa kuin sinä Katariina! Välillä oon aivan varma, että jotain on vialla Sitruunalla kromosomeissa tms. Toisaalta yritän olla panikoimatta, voihan se olla, että hän on vaan vähän myöhemmin alkanut kehittymään hedelmöityksen jälkeen tai sitten hän on vaan vähän keskimääräistä pienempi... Joka tapauksessa jännitän kovasti jo nyt rakenneultraa, johon siis varmasti kuukauden kuluessa menemme.

Liityn vielä selkäkipuistenkin joukkoon :) (oonpa mä nyt tosi vaivainen...). Alaselkä kipeytyy tosi herkästi, venyttelyt tuntuvat vähän auttavan. Ja alavatsa on jotenkin tosi arka, varmasti venytyskipuja, kun leikkauksesta johtuvat kiinnikkeet siellä venyvät kohdun kasvun myötä. Mitään vuotoja tms. ei onneksi ole ollut.

Ai niin, ultrassa paljastui, että istukka on etuseinässä ja oli tosi matalalla kohdunsuun tuntumassa. Lääkäri sanoi, että se voi sieltä kyllä nousta kun kohtu kasvaa. Onko niin, että alatiesynnytys on sitten pannassa, jos istukka jää tosi alas? Tai onko jotain muita rajoituksia sen tiimoilta?

Aurinko: meillä oli np-ultra 13+3. Ensin lääkäri yritti nähdä vatsanpäältä, mutta ultralaite oli niin pieni ja aataminaikainen, että alakautta vasta näki sen verran, että sai mitat kunnolla. Mun kuulemani mukaan ei ole mitenkään päivän päälle tarkkaa, milloin tutkitaan, mutta mieluusti ennen 14 vkon loppua. Viikot 11-13 on Tekayn mukaan parhaat (mittaus onnistuu 95-98%:lla).

Mäkin olen syönyt Multitabs Special 2+ jo viime kesästä asti ja jatkan edelleen. Tuo ruokavalio kun ei todellakaan ole ollut mikään lautasmallin mukainen, ei sinne päinkään...

Onnittelut Violetille kaason pestistä!!! Oikein mukavaa kesälomareissua teille!

Olipas kurjaa Osse, että teillä oli törppö lääkäri rakenneultrassa! (meilläkin ihan mykkä mutisijalääkäri np-ultrassa) Ihanaa, että Santeri voi hyvin! BE=sikiön vartalonympärys mahalaukun kohdalta ja FE=reisiluun pituus. (en ole ihan satavarma, muistelen että näin olisi...) Vietähän hauskaa mökkilomaa, ja nauti lomasta!!!

Kiva kuulla Vegaxilta vauvakuulumisia! ja ihanaa nähdä teidät molemmat parin viikon päästä.

Viettäkäähän kaikki aurinkoista viikonloppua! Kohta puoliin jo nähdäänkin, toivottavasti mahdollisimman moni pääsisi paikalle Viikinsaareen piknikille!

Keinuhepo ja Sitruuna 15+6

Vierailija
25/45 |
01.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan jotenkin outo, kun mä meen melko huoletta vaan eteenpäin. Eilen kävin ekaa kertaa järvessä uimassa ja oli kyllä tosi ihanaa.

Meillä on NT-ultra 12+6!

Maanantaina mennään katsomaan meille uutta kotia!

Aurinkoista ja huoletonta kesää kaikille!

Vierailija
26/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättyi ikävästi, kun isäni kuoli tulipalossa. Olen ollut viikon äidin luona järjestämässä asioita. Santeri vietti melkein viikon hiljaiseloa, maanantaina palon jälkeen lääkäri ultrasi ja vauvan sydän sykki, mutta liikkeet olivat todella vähäisiä. Liikkeitä on tuntunut todella harvakseltaan, mutta eilen kotiuduttuamme normaali möyrintä alkoi uudelleen. Santeri ilmeisesti vaistosi äidin hädän ja on koettanut säästää voimia tai sitten oli taas kasvuvaihe. Tärkeintä on, että elämä kohdussa jatkuu, vaikka maailma ympärillä muuten heittäisi häränpyllyä.

Olo on ollut turta ja on edelleen. En tiedä, pääsenkö treffeille, mutta se selviää myöhemmin. Lämmintä kesää teille kaikille, palaan palstoille, kun elämä tästä tasoittuu.

-Osse ja Santeri-möyryläinen rv 21+4

Vierailija
27/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani menetyksestänne, voimia jaksaa eteenpäin.

Hyvä, että Santerilla on kuitenkin kaikki hyvin ja liikehdintäkin palannut.

Vierailija
28/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi Osselle suuret pahoittelut ja kovasti jaksamista!!!

Hitsi, että te olette jo kaikki pitkällä viikoissa menossa.. Vaikka tuntuu, ettei teidän plussaamisestanne nyt niin kauaa ole! Ehkä tämä johtuu siitä, kun itse vain junnaa tuolla lapsettomuuspuolella ja kun on vielä tämä taukokin menossa. Luulisi ainakin, että tietyllä tavalla siinä raskauden alussa se aika tuntuu matelevan, etenkin jos koko ajan on pelko selän takana, että mitenkä käy..

Kiva, että teillä pirkanmaalaisilla on kehittynyt tänne plussanneiden puolelle näin tiivis porukka =) Ja täällähän te kaikki pirkanmaalaiset olettekin, tuolla lapsettomuuspuolellahan ketjussamme on huimat viisi henkilöä. Ei siinä mitään, onhan se pienelläkin porukalla mukava pitää yhteyttä ja tapailla, mutta kateeksi käy tämä teidän porukka!

Ehkäpä minäkin pääsen jossain vaiheessa tänne siirtymään - tosin siinä vaiheessa teillä on jo kaikilla vauvelit sylissä =) Meillä on syyskuun lopussa eka IVF - pelottaa AIVAN KAMALASTI! Ja ne hormonit aloitetaan jossain vaiheessa elokuussa - puolivälin paikkeilla kai..?! TAYSissa siis ollaan.

Enpä nyt enempää häiritse teidän keskusteluanne =) Kovasti toivottelen kaikille mukavaa kesää ja kaikkea hyvää!!

Vierailija
29/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valtavan pahoillani puolestasi!!! Mitkään sanat eivät tunnu nyt oikeilta tai sopivilta, niinpä lähetän sinulle paljon ajatuksia ja voimarutistuksen!

Keinuhepo

Vierailija
30/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Osse! Olen sanoinkuvaamattoman pahoillani sinun ja läheistesi puolesta! Toivon teille jaksamista ja voimia surun keskellä. Onneksi Santeri voi hyvin! Lämmin halaus ja osanottoni.

-Katariina

Vierailija
31/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olemme tavanneetkin jo muutaman kerran ja vaihtaneet oikeat nimetkin, niin silti tiedämme toisistamme niin vähän. Tämä tuli ilmi, kun järkyttyneenä kerroin miehelleni teidän perheen surullisesta tapahtumasta ilman nimiä, niin yhtäkkiä selvisi, että mieheni ja sinä olette ilmeisesti samalta paikkakunnalta kotoisin.

Saatamme siis törmätä joskus toisaallakin tai vaikka treffata ihan tarkoituksella:-) Mieheni nimi on Matti ja sukunimen tiedätkin tai löydät sähköpostista.

Vielä kerran syvät pahoitteluni. En voi edes kuvitella kuinka paljon sinuun sattuu. Olet ajatuksissani!

Vierailija
32/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman menetys on aina rankkaa, enkä osaa edes kuvitella, kuinka raskasta on menettää vanhempi noin yllättäen ja onnettomuuden seurauksena. Voimia teille!

Toivottavasti Santeri jaksaa jatkossakin hyvin ja (vaikkei yksi ihminen toista voikaan korvata) tuo aikanaan uutta iloa ja jaksamista myös äidillesi.

Vierailija
33/45 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko-veli liikkuu aktiivisesti. Neuvolalääkäri tosin totesi kohdunkaulan olevan jo liiaksi pehmennyt ja liian lyhyt... ja SF mitta hiukan alakanttiin (no, se onneksi ei tarkoita kuin ehkä muutaman päivän virhettä arvioidussa lasketussa ajassa). Lääkäri ei kutenkaan antanut mitään " toimintarajoituksia" eikä lähettänyt ultraan tms. Käski vain ottaa varovasti, mennä heti polille jos tulee jotain vuotoja ja antoi uuden " tarkkailuajan" neljän viikon päähän.

Hiukan tässä nyt jännittää kun nostelee Aamosta yms., mutta eipä sitä voi tuollaisen parivuotiaan kanssa kokonaan olla nostelemattakaan. Onneksi sisko-veli todella liikkuu aktiivisesti, niin pysyy sellainen tuntuma, että kaikki on hyvin. Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin tai pystyyn, että tuo pikkuinen pysyisi riittävän kauan mahassa.

Vierailija
34/45 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen moikkaamaan tuolta Tammituhinoiden pinosta tänne Pirkanmaan pinoon. Ihan ensiksi minäkin haluan esittää pahoitteluni Osselle, oman vanhemman menetys lyö kyllä jalat alta. Oma äitini kuoli n. 6 vuotta sitten ja se oli järkytys vaikka asia ei tullut edes yllätyksenä. Voimia sinulle!

Täällä on ollut hyvin samantyyppisiä mietteitä kuin minulla, eli huoli masuasukista on kova. Minä vaan en saa aikaiseksi varata ylimääräistä ultraa, empä tiedä miksi. No, yksi iso syy on se, että miehen mielestä ylimääräiset ultrat ovat rahan haaskausta kun erittäin todennäköisesti kaikki on vauvalla hyvin. No joo, minä en 50 ¿:lle paljon parempaa käyttöä keksi kuin ultra, mutta en silti viitsi lähteä vääntämään kättä miehen kanssa. Tai mennä salaa ultraan. Olen myös huomannut itsessäni saman kuin mi-ki, että ultran jälkeen (viimeksi 8+1) helpotuksen tunne ei kestä kuin pari päivää. Joten ollakseni huoleton, saisin laittaa tuon viiskymppisen likoon pari kertaa viikossa :).

Sen verran tein tänään, että soitin neuvolaan ja pyysin aikaistamaan seuraavaa käyntiä. Se on nyt torstaina, jolloin on 11+0. Toivottavasti sydänäänet kuuluvat...jollei, painun viivana yksityiselle ultraan.

Meillä kunta (Lempäälä) ei tarjoa Np- tai rakenneultraa vaan seulonnoista voi valita vain seerumiseulan. Alkuraskauden ultran kyllä tekevät tarkistaakseen sikiöiden määrän jne. perusjutut, mutta mulle tätä eivät tarjonneet koska ko. ultra oli tehty TAYSn klinikalla. Tuntuisi tosi hurjalta olla koko loppuraskaus ilman ultraa. Neuvolantäti puhelikin, että viikon 18-20 kieppeillä lääkäri voisi ultrata, mutta tämä jäi vähän epäselväksi. Toivottavasti, sillä mieskään ei ole Sissi-Toivoa vielä nähnyt.

Vointeja kaikille Pirkanmaalaisille!

Vierailija
35/45 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että mitkään sanat eivät riitä kertomaan sitä tuskaa minkä sinä ja lähimmäisesi juuri nyt tunnette, kun rakkaanne viedään pois luotanne yllättäen. Siitä huolimatta lämmin osanottoni ja paljon voimia sinulle!! Muista huolehtia itsestäsi sillä myös silloin pieni, uusi elämän alku sisälläsi voi hyvin!

Halauksin H-R

Vierailija
36/45 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani menetyksestäsi, Osse. Mitkään sanat eivät riitä, kun kohtaa läheisen kuoleman. Surutyösi on vasta alussa, voimia koko teidän perheelle.

Omaa napaa.. Täällä tilanne normaali, viime viikon olin iltapahoinvoinnin kourissa, muuten menee ihan hyvin. Ollaan nautiskeltu ihanista aurinkoisista kesäpäivistä. Np-ultra tasan viikon kuluttua.. joka huolettaa. Meidän raksaprojekti takkuaa mitä ihmeellisimmistä asioista, ja olen aikalailla hermot kireenä koko hommasta. Tylsää, jos olen ihan kypsä koko asuntoon kun vihdoin päästää muuttamaan sinne.. :(

Luulen, että luonnollisempi syy olisi tuohon pääperämitan vaihteluun se, että alkio on kiinnittynyt hiukan myöhemmin. Kun eihän tarvitse olla kuin pari päivää eroa, niin mitta on aivan jotain muuta. Pääasia musta on se, että kasvua tapahtuu, ja että pieni kulkee käyrää pitkin eteenpäin. Katariina, mitä mieltä sun lääkäri oli tästä asiasta?

Mi-killä on tänään np-uä! Toivottavasti kaikki on hyvin.. Peukutuksia! Voi Keinuhepo.. harmi että tilanne jatkuu edelleen. Lueskelin netistä tuosta istukan alhaalla olemisesta, ja ilmeisesti on aika odotettavaa että se sieltä nousee ylöspäin. Jos on kuitenkin jää alas ja on ihan kohdunsuun edessä, niin sitten ei kai voi synnyttää alateitse. Vumpelle tsemppiä, koita ottaa nyt ihan rauhassa.

Mitäs jo nyytin saaneille kuuluu?

Jornerilla on sama tilanne kuin itselläni, eli Lempäälästä ei saada ultria. Oletteko ajatelleet, että jätätte myös np-ultran väliin? Me mennään yksityiselle tekemään se, vaikka asia tietysti mietityttääkin kovasti.. Vähän erikoista ettei edes ole mitään ostopalvelua Tampereelta.

t aurinko 12+2 (jihuu!)

Vierailija
37/45 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurinko76: ' mukavaa' tavata toinen Lempäälän säästökuurin uhri :). Niin, pohdimme pitkään miehen kanssa, että menemme toiseen (se, kumpi näyttäisi olevan tarkempi) seulontaan, siis joko np-ultraan yksityiselle tai kunnan tarjoamaan seerumiseulaan. Loppujen lopuksi valitsimme tuon seerumiseulan vaikka asia minuakin mietittyttää. Itse asiassa meinasin kokonaan unohtaa koko seulat. Pohdiskelin muuten tätä asiaa tuolla Odotus-puolella, empä muista ketjun aloitusta, melkoisen epämääräinen kysymys se taisi kromosomitutkimuksista olla.

Onko teille aurinko luvattu Lempäälästä muita ultria, esim. lääkärineuvolan yhteydessä? Minä kun ihmettelen edelleen, miksi minulle epämääräisesti höpistiin mahdollisesta puolivälin ultrasta. Noh, asia selvinnee varmasti. Ultran käyttö on neuvolatädin mukaan kovasti lääkäristä kiinni. Meidän neuvolassa ultrakone kyllä on ja omalääkärimme kuuluu niihin, jotka ultraa käyttävät.

Vierailija
38/45 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tainnut kertoa ' tilaani' tässä pinossa, eli tänään täynnä rv 10+5.

Vierailija
39/45 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan hirvittävän pahoillani isäsi poismenon johdosta!

-miki

Vierailija
40/45 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Np-ultra oli eilen ja kaikki oli siellä hyvin :) Sikiö liikkui niin vilkkaasti ettei saatu edes kunnon kuvaa muistoksi.

Alkaa kertyä vararavintoa tuohon vyötärölle, mukavia makkaroita... Minkäs sille voi kun on koko ajan nälkä, eikä mitkään vihannekset pidä nälkää loitolla vaan kroppa huutaa rasvaista ja maustettua ruokaa. Musta tulee vielä valas...

-miki

12+4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan