Huomenna 15 vuotta tsunamista - mitä muistat tapahtuneesta?
Itse muistan, kun Yrjö Länsipuro antoi tv-uutisissa haastattelua, että Thaimaassa on muutamia kuolleita. Samaan aikaan katsoin netistä kuvia Khao Lakin saaren rannalta, joka oli täynnä ruumiita. Länsipuro siirrettiin aika äkkiä muihin tehtäviin.
Kommentit (768)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitin ongelmia. Olin itse yh ja kotona, ei todellakaaan ollut rahaa matkustaa jouluksi mihinkään lämpimään.
Ei tarvi olla eliittiä joka taimaaseen menee. Oletko sitä mieltä että jouti mennä koska eliittiä???? Ei hyvää päivää.
Oletko harkinnut matkustamista myös esimerkiksi kehitysmaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Estonian aikaan olin 18, ja se kosketti todella syvästi minua. Olin ollut lukuisia kertoja ruotsinlaivalla, ja jotenkin ajatus siitä, että ihmiset nukkuvat rauhassa hyteissään eivätkä tiedä, että muutaman minuutin päästä laiva uppoaa, oli minusta aivan hirvittävän kauhea. En ole sen jälkeen kyennyt laivalla nukkumaan.
Tsunami ei koskettanut minua mitenkään. Olen kyllä matkaillut aurinkorannoillakin, mutta Thaimaa ei ole koskaan kiinnostanut minua. Minä en osaa kuvitella, millaista siellä oli ollut ennen tsunamia. Kuulemma kiva paikka. Jos kerrotaan, että on tapahtunut luonnonkatastrofi, jossa on kuollut tuhansia, se on uutinen muiden joukossa. Se koskettaa yhtä paljon/vähän, jos kerrotaan, että Hondurasissa on tulvien seurauksena huuhtoutunut monta kylää ja tuhansia ihmisiä kuollut tai että Afrikassa kuolee vuosittain puoli miljoonaa alle viisivuotiasta nälkään, ripuliin ja likaan. Siis tyyliin ikävä juttu, harmi että tällainen sattui.
Ehkä jos olisin käynyt tuolla paikassa, tuntisin jotain lähempää yhteyttä siihen. Esim. Pariisi on minulle hyvin rakas kaupunki, ja Notre Damen palo tuntui todella pahalta.
Minun on jotenkin vaikeaa ymmärtää sinun ajatuksiasi, koska itseäni koskettaa kyllä ihmisten kuolemat ihan missä vaan paikasta ja maasta riippumatta. En ole edes paljon matkustanut missään ja minulla ei ole tuttuja paikkoja olemassa, mutta silti jokainen maanjäristys, lento-onnettumuus tai mikä tahansa muu kamala tapahtuma koskettaa aina ja pystyn ajattelemaan niitä ihmisiä siellä. Ehkä olemme siinä mielessä aika erilaisia, kun minua ei puolestaan järkytä niinkään minkään rakennuksen palo jos vaan ihmiset ja eläimet säästyvät.
Lentokone oli törmännyt pilvenpiirtäjään ja sen viereinen torni sitten sortui, ja se laiva upotettiin.
Aki Sirkesalon perhe. Uskomattoman surullinen kohtalo. Koko perhe löytyu kuolleena rannalla olleesta bungalowista. Olisivat lähteneet retkelle, mutta 4-vuotias tytär oli saanut vatsataudin ja jäivät siksi kuoleman haaviin.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa noista HAARP-arvoista?
Ne mittaajat olivat tuumineet Japanin saaneen ksoton koska niitten noi ydinvoimalat tuottivat materiaalia tms Iranin ydinteollisuudelle ja se haluttiin kerralla lopettaa. Ne ydinvoimalauthan tuhoutuivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa noista HAARP-arvoista?
Ne mittaajat olivat tuumineet Japanin saaneen ksoton koska niitten noi ydinvoimalat tuottivat materiaalia tms Iranin ydinteollisuudelle ja se haluttiin kerralla lopettaa. Ne ydinvoimalauthan tuhoutuivatkin.
koston
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen, että etsin YouTubesta mahdollisimman paljon videoita ja ihmettelin joidenkin ihmisten huonoja selviytymistaitoja.
Huonoja selviytymistaitoja? Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tsunamista, ei sille ollut edes olemassa sanaa, ennen kuin japanin kielestä löytyi sopiva nimitys. Kukaan ei tiennyt - edes paikallisista - mitä tapahtuu tai miten pitää reagoida, jos meri lähtee vetäytymään.
Paljon puhuttiin siitä, että vapaana olevat eläimet olivat ymmärtäneet lähteä sisämaahan juoksemaan ja että ihmiset olivat ensin ihmetelleet, olivatko kaikki eläimet tulleet hulluiksi yhtäaikaa. Kai ne olivat tunteneet jostain maan värähtelystä, mistä suunnasta oli tulossa jotain suurta ja vaarallista, ja osanneet lähteä poispäin. Muistan, että joku norsuratsastusturismista elantonsa saanut oli pelastunut ihan vain sen takia, että oli lähtenyt juoksemaan kiinni karannutta elefanttiaan.
Ei se siellä horisontissa näyttänyt miltään lähestyvältä vaahtoseinältä. Se näytti pelkältä tavalliselta mereltä, kunnes lähellä rantaa pohjan noustessa nousi yhtäkkiä vesimassana maalle. Et edes sinä olisi ymmärtänyt lähteä juoksemaan sisämaahan tai kiivetä puuhun siinä kohtaa, kun meri lähti vetäytymään. Kaikki eivät edes nähneet koko tsunamia, ennen kuin se iski, koska olivat töissä, poissa rannalta, selin jne.
Mitähän sinä horiset.. Tsunami ilmiönä ei ehkä ollut kaikelle kansalle yhtä tuttu kuin tänä päivänä mutta kyllä sille oli sana ja se oli aivan tunnettu luonnonilmiö, kaakkois-aasian tsunami ei ollut ensimmäinen laatuaan eikä edes ensimmäinen meidän elinaikanamme. Se on totta että tsunami sekä sanana että ilmiönä tuli ihmisille tutuksi tätä kautta ja kai se jonkun mieleen on sitten voinut jäädä sitenkin että kyse olisi täysin uudesta asiasta. Mutta älä nyt sentään sekota mitään Godzilla-legendaa tähän että nimi löytyi vasta Japankin kielestä..
En minä ole missään vaiheessa sanonut, että koko termi keksittiin ensimmäistä kertaa vasta 15 vuotta sitten. Nimitys levisi maailmalla ihmisten tietoisuuteen ja tänne Suomeenkin 15 vuotta sitten. Oli varmasti olemassa siellä päin maailmaa, jossa tsunameita aina joskus ilmenee. Ne eivät kuitenkaan ole vuosittain määräaikaan ilmeneviä, kuten sadekaudet, hurrikaanit ja jopa se El Nino -ilmiö.
Hyökyaalto on kaksi kertaa isompi aalto kuin kyseisen merikohdan tavallinen aalto. Se esiintyy paikoitellen siellä, missä on myrskyä, ja se on siinä veden pinnassa. Tsunami on paljon laajempi, se etenee koko rannikon mitalla eikä sitä varsinaisesti voi etäältä huomata niin hyvin, koska se näyttää merellä vain tavallisilta aalloilta. Sen tuhovoima näkyy vasta aivan siinä rantaviivalla, kun koko vesimassa nousee ylöspäin. Hyökyaaltoon liittyy tuulinen ilma, mutta tsunamissa voi olla ihan kaunis, tyyni, aurinkoinen päivä.
Anteeksi nyt mutta kirjoitit ihan sanasta sanaan että kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tsunamista, ei ollut olemassa sanaa ennen kuin löytyi Japanin kielestä ja tämä on täyttä roskaa. Tsunami sekä sanana että ilmiönä oli ihan yleistietoa myös Suomessa sekä maailmalla.
Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan Suomessa.
Outo jankkaaja olet.
YouTube-videoita katsottiin sitten jälkikäteen, kun YouTube aukesi ja ihmiset alkoivat sinne niitä laittaa. Tsunami-sana tuli ihmisille tutuksi, kun lehdissä jossain kohtaa termi ja kyseinen luonnonvoima esiteltiin kaiken maailman kaavakuvin. Aloitettiin ties mitä hätäapukeräyksiä, puhelimella ja kaduilla kerättiin rahaa, oli konsertteja jne.
Koska tämä asia ei sinulle valkene niin täytyy vielä jankata. Moni Suomessa oli kuullut sekä tsunami-sanan että tsunamista ilmiönä, kaikille maailman tapahtuvia seuraaville tai maantieteestä vähääkään kiinnostuneille ihan tuttu asia. Se, että itse opit sanan ja ilmiön vasta 2004 on yksi asia mutta kyllä se suurelle osalle aikuisista oli ihan tuttu.
Edelleen kun maailmalla tapahtuu isompi tsunami tai on sellaisen riski ne samat kaavakuvat ja selitykset ilmiön synnystä ilmestyvät medioihin.
En usko että olen kovinkaan tunnettu sana/ilmiö Suomessa. Me tai tutut olleet kuulleetkaan, itsekin kuitenkin jo yli 30v tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen tasavallan presidentin, Sauli Niinistön mukaan ulkoministeriön virkamiehet eivät uskoneet häntä, kun hän kertoi tuhon laajuudesta ja uskoi satojen suomalaisten kuolleen.wiki
Tämmönen epäileminen vtuttaa armottomasti, miksi Sauli olisi liioitellut? Kyseessä oli poliittinen tyypillinen vähättely vastapuolta kohtaan.
Ehkä skarppeja suomalaisia ei päästetty alueelle tapaamaan vääriä ihmisiä jotka operoivat tsunamialueella, varmistettiin niitten poistuminen ensin...? Ihan hatusta, mutta kaikki on mahdollista kun isot pojat pelaavat.
Vierailija kirjoitti:
Aki Sirkesalon perhe. Uskomattoman surullinen kohtalo. Koko perhe löytyu kuolleena rannalla olleesta bungalowista. Olisivat lähteneet retkelle, mutta 4-vuotias tytär oli saanut vatsataudin ja jäivät siksi kuoleman haaviin.
Otin kuvia Akista ennen tuota, kotialbumissa ovat. Joskus hätkähtää, kun on niin elävä ja iloinen niissä. Perhemies viimeisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen, että etsin YouTubesta mahdollisimman paljon videoita ja ihmettelin joidenkin ihmisten huonoja selviytymistaitoja.
Huonoja selviytymistaitoja? Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tsunamista, ei sille ollut edes olemassa sanaa, ennen kuin japanin kielestä löytyi sopiva nimitys. Kukaan ei tiennyt - edes paikallisista - mitä tapahtuu tai miten pitää reagoida, jos meri lähtee vetäytymään.
Paljon puhuttiin siitä, että vapaana olevat eläimet olivat ymmärtäneet lähteä sisämaahan juoksemaan ja että ihmiset olivat ensin ihmetelleet, olivatko kaikki eläimet tulleet hulluiksi yhtäaikaa. Kai ne olivat tunteneet jostain maan värähtelystä, mistä suunnasta oli tulossa jotain suurta ja vaarallista, ja osanneet lähteä poispäin. Muistan, että joku norsuratsastusturismista elantonsa saanut oli pelastunut ihan vain sen takia, että oli lähtenyt juoksemaan kiinni karannutta elefanttiaan.
Ei se siellä horisontissa näyttänyt miltään lähestyvältä vaahtoseinältä. Se näytti pelkältä tavalliselta mereltä, kunnes lähellä rantaa pohjan noustessa nousi yhtäkkiä vesimassana maalle. Et edes sinä olisi ymmärtänyt lähteä juoksemaan sisämaahan tai kiivetä puuhun siinä kohtaa, kun meri lähti vetäytymään. Kaikki eivät edes nähneet koko tsunamia, ennen kuin se iski, koska olivat töissä, poissa rannalta, selin jne.
Mitähän sinä horiset.. Tsunami ilmiönä ei ehkä ollut kaikelle kansalle yhtä tuttu kuin tänä päivänä mutta kyllä sille oli sana ja se oli aivan tunnettu luonnonilmiö, kaakkois-aasian tsunami ei ollut ensimmäinen laatuaan eikä edes ensimmäinen meidän elinaikanamme. Se on totta että tsunami sekä sanana että ilmiönä tuli ihmisille tutuksi tätä kautta ja kai se jonkun mieleen on sitten voinut jäädä sitenkin että kyse olisi täysin uudesta asiasta. Mutta älä nyt sentään sekota mitään Godzilla-legendaa tähän että nimi löytyi vasta Japankin kielestä..
En minä ole missään vaiheessa sanonut, että koko termi keksittiin ensimmäistä kertaa vasta 15 vuotta sitten. Nimitys levisi maailmalla ihmisten tietoisuuteen ja tänne Suomeenkin 15 vuotta sitten. Oli varmasti olemassa siellä päin maailmaa, jossa tsunameita aina joskus ilmenee. Ne eivät kuitenkaan ole vuosittain määräaikaan ilmeneviä, kuten sadekaudet, hurrikaanit ja jopa se El Nino -ilmiö.
Hyökyaalto on kaksi kertaa isompi aalto kuin kyseisen merikohdan tavallinen aalto. Se esiintyy paikoitellen siellä, missä on myrskyä, ja se on siinä veden pinnassa. Tsunami on paljon laajempi, se etenee koko rannikon mitalla eikä sitä varsinaisesti voi etäältä huomata niin hyvin, koska se näyttää merellä vain tavallisilta aalloilta. Sen tuhovoima näkyy vasta aivan siinä rantaviivalla, kun koko vesimassa nousee ylöspäin. Hyökyaaltoon liittyy tuulinen ilma, mutta tsunamissa voi olla ihan kaunis, tyyni, aurinkoinen päivä.
Anteeksi nyt mutta kirjoitit ihan sanasta sanaan että kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tsunamista, ei ollut olemassa sanaa ennen kuin löytyi Japanin kielestä ja tämä on täyttä roskaa. Tsunami sekä sanana että ilmiönä oli ihan yleistietoa myös Suomessa sekä maailmalla.
Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan Suomessa.
Outo jankkaaja olet.
YouTube-videoita katsottiin sitten jälkikäteen, kun YouTube aukesi ja ihmiset alkoivat sinne niitä laittaa. Tsunami-sana tuli ihmisille tutuksi, kun lehdissä jossain kohtaa termi ja kyseinen luonnonvoima esiteltiin kaiken maailman kaavakuvin. Aloitettiin ties mitä hätäapukeräyksiä, puhelimella ja kaduilla kerättiin rahaa, oli konsertteja jne.
Koska tämä asia ei sinulle valkene niin täytyy vielä jankata. Moni Suomessa oli kuullut sekä tsunami-sanan että tsunamista ilmiönä, kaikille maailman tapahtuvia seuraaville tai maantieteestä vähääkään kiinnostuneille ihan tuttu asia. Se, että itse opit sanan ja ilmiön vasta 2004 on yksi asia mutta kyllä se suurelle osalle aikuisista oli ihan tuttu.
Edelleen kun maailmalla tapahtuu isompi tsunami tai on sellaisen riski ne samat kaavakuvat ja selitykset ilmiön synnystä ilmestyvät medioihin.
En usko että olen kovinkaan tunnettu sana/ilmiö Suomessa. Me tai tutut olleet kuulleetkaan, itsekin kuitenkin jo yli 30v tuolloin.
Tsunami oli ilmiönä pikkaisen keskiverrosta vaikeampaa tietoa vielä tuolloin, lukio-opetuksessa 80 l toki jo, kansalle.
Aasian taiteessa oli Tsunamikuvia, jossa Japanissa esim. Fuji-vuori.
Kaverin äiti kuoli ja isä loukkaantui vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kuvia Akista ennen tuota, kotialbumissa ovat. Joskus hätkähtää, kun on niin elävä ja iloinen niissä. Perhemies viimeisen päälle.
En ole siis perhettä vaan keikalta nämä, takahuoneista, töistä.
Norjalainen työnantajani kuoli siellä, oli soittanut pojalleen ja kertonut meren vetäytymisestä. En juokse se on ihan turhaa koska ei ehdi, se on myöhäistä otan drinkin, kunnon merimies ja laivan kapteeni lomalla joka tiesi mitä tuleman pitää.
Olin muistaakseni yläasteella ja joltain rinnakkaisluokkalaiselta kuoli perheenjäseniä.
Muistan selanneeni sukellusfirmojen nettiin laittamia nimilistoja löydetyistä ja kadonneista. Tämä tais olla lähes ainoa kunnollinen tietolähde aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sun arkkus on jo multiin laskettu, siinä vaiheessa kun testamenttias luetaan.
Kuolleenako olisit tämän toiveesi kertonut?
Ihan olen testamentissani kertonut, että mut saa vaikka polttaa, ei tarvi haudata ruumiina.
Selvä, sinut jätetään kalanruoaksi ensi kerralla. Mutta mitä SINUN toiveesi liittyy muihin ihmisiin? He tuskin ovat esittäneet samanlaisia toiveita. Katsos kun kaikki eivät ajattele kuten sinä.
Isoveljen ystäväperhe oli siellä. Minullekkin tuttuja. Selvisivät. Olivat jollain retkellä silloin👃
Voisiko sen väännön tsunami-ilmiön tunnettuudesta jo lopettaa! Matkailijat olivat leppoisalla lomalla paratiisimaisella rannalla aamuauringon paistaessa. Vedenpinta karkasi oudon kauas ja ihmiset tutkailivat tilannetta uteliaana. Kuka ikimaailmassa olisi aavistanut jotain tällaista tulevan!
Muistan että olin lomalla vanhempien kanssa ja telkkarista katsoimme englanninkielisiä uutisia tsunamista. Kyllä siinä jo ihmeteltiin tilannetta mutta kukaan meistä ei tajunnut katastrofin laajuutta vasta kun kotimaahan saavuttuamme.
Vaikka suht fiksuna itseäni pidän niin en ollut siihen mennessä kuullutkaan mistään tsunamista ja enkä tajunnut mitä sellainen luonnonvoima voi oikeasti saada aikaan.