Lapsi ei saanut haluamaansa reppua ja ilmoitti että kantaa tavaransa mieluummin vaikka muovipussissa kuin "marketin halpisrepussa" - voiko joku tehdä meistä lasun?
En ostanut rahan puutteen vuoksi ylihintaista merkkireppua, joka pitää saada, koska "kaikilla muillakin on"
Jos nyt todella aikoo kantaa tavaransa koulussa muovipussissa, kuinka todennäköisesti meistä tehdään lasu? 7-luokkalainen tyttö kyseessä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon reppu maksoi? Minulla on vieläkin 10v vanha reppu käytössä, maksoi aikoineen 50e. Pelkästään vetoketju hieman temppuilee. Eli reppuun kannattaa vähän panostaa.
N. 70€ olisi maksanut. Ihan liikaa maksaa pelkästä merkistä. 22€ sain marketista melko saman näköisen, ilman haluamansa repun logoa, tietysti. Ehdotin että ommellaan siihen joku mieleinen kangasmerkki, mutta sekin olisi kuulemma noloa.
Ap
Voi viineri teitä köyhiä mammoja ja teidän korvikkeita😂😂😂😂
Koulukirjat muovikassissa voi olla "red flag" lastensuojelulle, koska Vilja Eerika käytti muovipussia koulukirjojen kantamiseen.
No hyi nyt helv*tti, kyllä minä ainakin kantaisin tavarani ennemmin vaikka rikkinäisessä muovikassissa kun oksettavassa massalammas-paska-kånkenissa. Melkein oksensin taas.
Kyllä täytyy todeta, että jos ylipäänsä tarvitsee tuollaista ihmetellä sen takia, että pikkuprinssille tai -prinsessalle ei kelpaa muu kuin merkkituote, niin kasvatuksessa on menty metsään jo aikoja sitten. Sieltä tulee taas niitä ihania kiukuttelijajalanpolkijoita, joita jo nykyisin alkaa työpaikoilla enemmän näkyä, kun alkaa tätä vapaan kasvatuksen pullamössä puskea työmarkkinoille enemmän ja enemmän. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
7-luokkalaisen pitäisi jo ymmärtää, jos hänelle selittää, ettei ole moisia summia heittää merkkireppuun. Kysy siltä pitäisikö äidin myydä per****tä, että saataisiin nuorelle merkkireppu! Ehkä sitten tajuaisi...
Kuinka alas on pitänyt vanhemmuudessa vajota, jos täytyy alkaa suoltaa tuommosia per s Een myymis -mauttomuuksia?
Aiheuttaisi ainakin teinille lähinnä vain epämukavaa myötähäpeää, eikä varsinkaan seitsemän -vuotiaalle soveltuvaa puhetta.
Googlaa "tietokonereppu".
Jo 30-40e:llä saa hyviä reppuja esim verkkokauppa.com
Tai Samsoniten halpismerkki American tourister reppuja.
On niin paljon muitakin kuin Kånken tai Niket.
Voi elämä teitä. Ei heillä ole varaa ostaa toista reppua ellei vanhaa saa palauttaa. Siinä paljon Google auta.
Tiedän vaikka kuinka monta perhettä, joissa ei periaatteessa lapset saa haluamiaan juttuja, vaikka varaa on. Just tuollainen asenne, että merkit on turhaa ja välttää halpakin. Itselle ostetaan mitä halutaan. Lapsia ja heidän toiveita vähätellään ja naureskellaankin, että halusi sitä ja tätä, mutta ei aleta semmoista ostaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla ei ole tyttöjä. Poika mennyt jo 4 vuotta samalla repulla eikä tahdo uutta.
Ei taida olla sukupuolesta kiinni. Meillä tyttö käyttää myös neljättä vuotta samaa reppua.
Nythän on muotia käyttää kangaskassia repun sijaan. Parilla eurolla sellaisen myös saa.
On se kyllä kohtuutonta, kun jotkut syyllistävät vanhempaa siitä, ettei ole ostanut 70 euron reppua lapselle. Käsittämätöntä. 70 euroa on iso raha ja sen kuluttaminen sen takia että saa ”merkki”tavaran on sulaa hulluutta. Halvemmalla saa ihan samaa laatua olevia reppuja, 70 eurossa maksaa nimenomaan siitä merkistä ja se on vain ja ainoastaan typeryyttä.
Eli minä en ostaisi sitä merkkireppua lapselle, vaikka olisi rahaa, koska se on mielestäni järjettömyyttä. Järkevä lapsi osaa suhteuttaa toiveensa perheen rahavaroihin nähden. Rikkaan perheen lapselle 70 euron reppu on pikkujuttu, mutta jo keskituloiselle perheelle se on iso raha. Ihan joulunakin, vai pitäisikö sanoa erityisesti jouluna.
Lapselle pitää opettaa myös sitä, mihin raha kannattaa laittaa ja mihin ei. Merkiitavaroihin rahan laittaminen on rahan haaskausta, jos on kyse köyhästä tai keskituloisesta perheestä, saisi olla tyytyvöinen kun sai uuden repun ylipäänsä, monessa perheessä ollaan tyytyväisiä kun löytyy köytetty reppu, johon on varaa.
Ostakoon itse merkkitavaroita sitten kun itse rahan ansaitsee ja omillaan asuu.
Saiko hän jotain muuta lahjaksi myös? Mihin käytät hänen lapsilisän?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy todeta, että jos ylipäänsä tarvitsee tuollaista ihmetellä sen takia, että pikkuprinssille tai -prinsessalle ei kelpaa muu kuin merkkituote, niin kasvatuksessa on menty metsään jo aikoja sitten. Sieltä tulee taas niitä ihania kiukuttelijajalanpolkijoita, joita jo nykyisin alkaa työpaikoilla enemmän näkyä, kun alkaa tätä vapaan kasvatuksen pullamössä puskea työmarkkinoille enemmän ja enemmän. Hyi helvetti.
Pullamössöä syötiin silloin joskus sotien jälkeen, ei juuri nykyään. Mutta oikeassa olet siinä, että se sodan jälkeinen pullamössösukupolvi on huonosti käyttäytyviä jalanpolkijoita verrattuna esim. milleniaaleihin.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006345117.html
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kohtuutonta, kun jotkut syyllistävät vanhempaa siitä, ettei ole ostanut 70 euron reppua lapselle. Käsittämätöntä. 70 euroa on iso raha ja sen kuluttaminen sen takia että saa ”merkki”tavaran on sulaa hulluutta. Halvemmalla saa ihan samaa laatua olevia reppuja, 70 eurossa maksaa nimenomaan siitä merkistä ja se on vain ja ainoastaan typeryyttä.
Eli minä en ostaisi sitä merkkireppua lapselle, vaikka olisi rahaa, koska se on mielestäni järjettömyyttä. Järkevä lapsi osaa suhteuttaa toiveensa perheen rahavaroihin nähden. Rikkaan perheen lapselle 70 euron reppu on pikkujuttu, mutta jo keskituloiselle perheelle se on iso raha. Ihan joulunakin, vai pitäisikö sanoa erityisesti jouluna.
Lapselle pitää opettaa myös sitä, mihin raha kannattaa laittaa ja mihin ei. Merkiitavaroihin rahan laittaminen on rahan haaskausta, jos on kyse köyhästä tai keskituloisesta perheestä, saisi olla tyytyvöinen kun sai uuden repun ylipäänsä, monessa perheessä ollaan tyytyväisiä kun löytyy köytetty reppu, johon on varaa.
Ostakoon itse merkkitavaroita sitten kun itse rahan ansaitsee ja omillaan asuu.
Osta sinäkin itse omat J O U L U L A H J A S I. Kehtaatkin odottaa, että joku sinulle ostaisi jotain toivomaasi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli ostaa sellainen reppu mihin meillä oli varaa, kun vanha reppu oli käyttökelvoton jo. Pyysin lasta mukaan valitsemaan mieluisaa sopivan hintaista. "Ei kiinnosta" oli vastaus.
ap
Eikö tuossa vaiheessa sosiaalityöntekijän avusta voi olla hyötyäkin perheen kommunikaatio-ongelmiin?
Olisin todellakin ostanut juuri sen repun, minkä nuori haluaa. Reppuahan käytetään koko ajan, vaatteita voi vaihdella. Pitää kestää ja olla mieluinen. 70€ repusta on kaiken lisäksi vielä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä joulupuu-keräyksiä yms. jotka on mielestäni juuri tuollaisia perheitä varten?
Ja kulkisin itsekin mieluummin muovipussin kanssa, kuin kantaisin selässäni laadutonta reppua mistä en tykkää.
Joo juuri noihin joulupuukeräyksiin kannattaakin laittaa toiveeksi kallis merkkireppu.
Ei se tee repusta huonoa, ettei siinä ole tietyn merkin logoa reunassa. Eikä se kallis logo takaa, että kyseessä on hyvä reppu.
Keskiverto suomalainen (ap?) käyttää vuodessa n. 500 € uhkapeleihin (lottoon jne) ja yli 600 € alkoholiin. On se kauheeta, kun teini haluaa alle satasen repun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä opettajalle viesti jossa kerrot asiasta. Ihan hyvä tapa opettaa lapselle ettei kaikkea voi saada. Tuskin kehtaa muovipussin kanssa liikkua, jos merkkilaukku pitää saada... siinähän sitä vasta köyhältä ja nololta näyttää. Jos et anna periksi, kelpuuttaa halvemmankin repun.
Eihän tämmöiset opettajalle kuulu mitenkään. :D Etenkään yläasteella. Ei liity mitenkään työnkuvaan.
Ihmettele enää yhtään, että opettajat kaatuu wilmaviestien alle, kun näinkin turhan päiväisestä häiritään.
Ai ei kuulu? Jos joku tulee maansa myyneen näköisenä kouluun muovipussin kanssa useana päivänä, kyllä normaalin opettajan huoli voi herätä. Kysyttäessä teini ei välttämättä kerro että kapinoi kun ei saa merkkilaukkua, vaan voi välinpitämättömyyttään teinipäissään sanoa että perheen rahat meni kaljaan ja hänellä ei ole varaa ostaa reppua. Tai mitä vaan typerää. Jos kerta kehtaa noin pitkälle asian viedä.
Silloin opettajalla olis valmiina jo tieto tästä tapauksesta. Tuskin ketään opettajaa haittaa tällainen ilmoitus, eihän häneltä odoteta mitään reagointia.
Tästä ketjusta huomaa hyvin miten erilaisissa oloissa eletään. On näköjään paljon niitä, jotka eivät kerta kaikkiaan ymmärrä, että 70 euron reppu voi olla aivan mahdoton toive joidenkin perheiden rahatilanteessa! Ei auta syyllistää äitiparkaa siitä, että rahat riittivät vain parinkympin versioon.
Olen itse melkein 60-vuotias ja samanikäinen työkaverini yhä muistaa usean kerran vuodessa mainita kuinka katkera on siitä, ettei 6-vuotiaana saanut niitä talvikenkiä, mitä oli toivonut jouluksi. Vanhemmat olivat ostaneet paljon halvemmat. Viimeksi ihan hermostuin hänelle, että onko koskaan tullut mieleen, etteivät heidän varansa riittäneet silloiseen muotivillitykseen. No ei ollut kuulemma tullut. Siihen saakka oli ihmetellyt asiaa.
Meillä oli huono rahatilanne kun lapset olivat teinejä. Selitin asian heille ja he ymmärsivät kyllä. Esittivät toiveita ja jotkut niistä pystyttiin toteuttamaan, toisia taas ei. Eivät itkeä tillittäneet tai raivonneet. Siitä nostan heille hattua. Ja nyt myöhemmin olen kysynyt ovatko traumatisoituneet, kun eivät aina saaneet kaikkea, mitä toivoivat. Eivät kuulemma ole.