Liian nopea aineenvaihdunta?
Voiko lapsella olla liian nopea aineenvaihdunta? Miehen tytär on 4,5v ja käy vessassa " isolla hädällä" viisikin kertaa päivässä (useamminkin joskus ja yleensä aina on vatsa löysällä) ja jos juo vähänkin enemmän (on aika huono juomaan kylläkin), esim. pillimehun, niin käy pissalla jatkuvasti. Tuli mieleeni, että ehtiiköhän kaikki tarvittavat hivenaineet yms imeytyä? Aineenvaihdunta on kyllä yksilöllistä ja miehellänikin on aika nopeaa. Toisaalta olen jo kauan miettinyt, että voisiko takana kuitenkin olla jokin ruoka-aineallergiakin, kun lapsi valittaa usein ennen kakkahätää, että maha on kipeä. Onko kenelläkään vastaavaa?
Kommentit (3)
Itsekin olen tätä epäillyt, mutta tytön äiti (tyttö siis asuu äidillään, on meillä vain joka toinen viikonloppu jne) on sitä mieltä, että mahakivut johtuvat, siitä että tyttö syö liikaa. Pitääpä kokeilla maidotonta ruokavaliota silloin, kun tyttö on pidempään, josko olisi vaikutusta. Eikö tähän laktoosi-intemikänytolikaan :) liity yleensä jotain muitakin oireita, ihottumaa esimerkiksi?
Sitäkin olen vähän ihmetelly, kun tyttö on 4,5v ja pidätyskyky on aika huono. Esimerkiksi aamulla ei pysty menemään alakertaan vessaan vaan pitää mennä potalle sängyn viereen, koska muuten ehtii tulla housuun. Nuorempi tyttäremme ehtii hyvin vessaan alakertaan eikä ole edes mikään kiire. Mutta liittyyköhän tämäkin siihen vilkkaaseen aineenvaihduntaan?
ja jos ihottumaa olisi, epäilisin maitoallergiaa (eli allergiaa maitoproteiinille, kun taas laktoosi-intoleranssi on yliherkkyyttä maitosokerille). Kokeile täysin laktoositonta dieettiä, eli silloin pitäisi jättää kaikki sellainen ruoka pois, jossa on laktoosia eli maitosokeria.
Eli tyttärelläsi voi hyvin olla laktoosi-intoleranssi, senhän oireet ovat usein juuri kuvaamasi: vatsakivut, löysä vatsa ja tihentynyt ulostamisen tarve. Voihan hänellä olla jokin muukin yliherkkyys tai allergiakin, mutta ainakin itse kokeilin ensin, vähenevätkö tai poistuvatko oireet laktoosittomilla tuotteilla!