*JOULUNtähtösten maanantai*
En nähnyt pinoa.. :)
Mutta nyt on itse lähdettävä neuvolaan!
Kirjoitelkaahan paljon!
Kommentit (20)
Miksiköhän minulta ei ole kertaakaan mitattu hemoglobiinia?
Seuraava neuvola on parin viikon päästä ja varmaankin kysäisen siellä. Väsytti aivan kauheasti ja aloitin itse raudan syömisen. En ole vielä huomannut muuta muutosta paitsi ummetuksen.
Vauva potki aivan selvästi eilen illalla. Mieskin tunsi potkut. Se oli aika ihanaa. :)
rv. 15+2
Kaunista maanantaita kaikille!
Kiva kun Pikkuneidolla oli kaikki masussa hyvin. Iloiset uutiset on aina niin mukavia... Lueskelin tuossa eilen illalla viikonlopun pinoa ja silmiin osui jälleen huolestuttavia uutisia, TEPPIS, miten jakselet? Onko vuoto rauhoittunut? Tietty pitäis käydä vielä tarkistamassa, oletko eilen myöhemmin kirjoitellut jotain, jos niin niin luen sen kunhan olen kirjoittanut!!! Toivottavasti voit hyvin!
Itselleni ei ihmeempiä, paitsi liikkeet on lähes hävinneet :-( Harmittaa, sillä vielä viikko sitten ne tuntuivat todella usein ja selkeinä, eikä tarvinnut masuasukin perään murehtia, mutta toista on nyt! Liikkeitä tuntuu hyvin harvoin jos ollenkaan ja silloinkin kun tuntuu saan olla epävarma, olivatko ne todellisia vai pelkän mielikuvituksen tuotetta! Ystävälläni oli teoria tähän: jos tuntee liikkeet hyvin aikaisin vähenee niiden tunteminen kun kohtu taas kasvaa ja pikkuisella on enemmän tilaa liikkua. Ihan järkeen käypä selitys, toivottavasti siitä on kyse. Siinä mielessä uskon kyllä häntä, sillä hänkin odottaa toista ja la hänellä on marraskuun lopulla... Muutama viikko sitten hän sanoi minulle, että näin tulee käymään... Muilla vastaavia kokemuksia?
Aurinko hellii kyllä ihanasti. Toivottavasti mahdollisimman moni on jo lomalla tai pääsee pian lomalaitumille. Itse pidän Jussin yhteydessä muutaman vapaapäivän ja päästään mökille, ihanaa!
Kaunista päivää kaikille ja tsemppiä, tarraliimaa ja halauksia kaikille, kenellä tilanne on vielä epävarmaa!!!
Tiina 15+4
Täällä päin otetaan hemoglobiini yleensä aina niiden eka verikokeiden kanssa ja tarpeen mukaan seurataan. Viime viikolla just kävin neuvolassa jo kolmatta kertaa ja täti huomasi että hemoglobiinia ei oo otettu vielä niin otettiin se sitten. Minä kun joudun käymään aina labrassa otattamassa verta ja vien ne sitten neuvolan puolelle kun siellä eivät saa otettua minusta verta. Niin sen takia se oli sitten jäänyt ottamatta. Ja se hemoglobiini oli 143 eli ei tartte ihan heti uudestaan ottaa. Verenpaine oli 124/72. Paino mulla on pysynyt aikalailla alkulukemissa, sitä kun on muutenkin todella paljon liikaa niin ihan hyvä, parin eka viikon aikana tuli muutama sata grammaa lisää, mutta nyt oli pudonnut sitten muutamia satoja grammoja. Ja hyvä olis jos ei nousiskaan. Sokerirasitus odottaa sitten joskus 25-27 viikoilla. Maha ei minulla ole vielä kasvanut koska tuota ylipainoa siis on reilusti niin yleensä minulla ei vauvamaha tule esiin kuin vasta toisen kolmanneksen lopussa tai viimeisen kolmanneksen alussa. Paha olo on minulla loppunut kunhan muistaa syödä oikein ja usein. Liikkeitä en tosiaankaan vielä ole tuntenut. Siksi kokoajan onkin niin epävarma olo vauvan elossa olemisesta. Viime viikolla kuitenkin sydänäänet kuuluivat tosi vahvasti ja tasaisesti. Ja jospa ne liikkeet sieltä tulisi. Mutta nyt lähden aamupalalle.
t:Leijona rv 15+1
Viikonloppu meni polttareissa ja auringossa paistatellessa :) kivaa... vaikka loma alkaa vasta kahden viikon päästä.
Onko muilla tuola nivusissa kipuilua? Siis sellaista joka särkee kokoajan tai sitten kun lähdet liikkeelle tuntuu kipuilua/kolotusta? Mulla nimittäin on ja tuntuu että tätä on ollut jo useamman päivän, eilen oli oikein kolottava päivä. On vähän kun olisi käynyt treenaamassa lähentäjiä... alkaako nyt jo paikat venyä? Tälläistä kolotusta oli ensimmäisessäkin odotuksessa mutta muistaakseni vaan loppu raskaudesta..?
Nyt vaan lomaa odotellessa... rv. 15+4
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen... Kävin tänään neuvolassa ja oli niin ihanaa kuulla vauvan sydänäänet. Lääkärineuvolassa kun ne eivät tahtoneet kuulua kuin hetken ajan. Pikkuisen sydän löi nyt 145-150 kertaa/minuutissa. Verenpaineet olivat normaalit ja hemoklobiinikin oli noussut pikkuisen 125:sta 130:een. Olo on ollutkin oikein mainio. Tosin kahden viikon jälkeen alkavaa kesälomaa odotan kyllä malttamattomana.
Seuraavana mulla olisi 5.7. rakenneultra. Siihen nyt ei olekaan pitkä aika enää. Maha on nyt kasvanut niin isoksi, että on ollut pakko siirtyä äitiysvaatteisiin ja töissäkin raskauden on huomannut lähes jokainen...
Ainiin, raskausviikkoja on tänään kasassa tasan 15
vaan kaikille!
Mulla ei ole kerrassaan mitään asiaa - ilmoittaudun vain jonon jatkoksi, että täälläpä sitä taas työkoneen äärellä yritetään. Edelleen väsyttää.
Luulen tunteneeni liikkeitä, mutta nyt kun ei tunnu, niin olo on vähän epäuskoinen.
milonmi 14+1
kun melkein aloin uskoa, että ehkä tämä raskaus menisi hyvin niin eiköhän äsken vessassa käydessä tullut verta. Nyt on pieni paniikki päällä. Tiedän, että vauva on ainakin elossa, koska kuulin eilen sydänäänet. Ehkä pitäisi vain lakata ajattelemasta asiaa ja antaa käydä niinkuin käy. Se on vaan niin kauhean vaikeata. Seuraavan kerran pääsen neuvolaan vasta 3 viikon päästä.
Toivottavasti kyseessä on vaan jokin limakalvon vuotaminen yms... Vähä intimi kysymys, mutta oletko varma, ettei kyseessä voisi olla pukamat? Mulla tuli niistä verta pari viikkoa sitten ihan reilusti, vaikka aika tunnottomia olivat.... Ja pääseehän sitä neuvolassa käymään vaikka vaan kuunteluttamassa sydänäänet, eikö vaan?
Tsemiä, eiköhän se ole vaan jokin tilapäinen juttu!?!?
Tiina
Pikkusisko: mulla on kyllä ollut ummetusta aika lailla. Eikös se voi aiheuttaa pukamia?
Meillä on kotona sellainen ultraäänilaite, jonka tilasin netistä pari kuukautta sitten, niin ei tarvitse mennä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Tilasin sen, koska on ollut yksi keskenmeno ja sitten tässä raskaudessa vuodin koko 8. viikon verta.
Joo, tai siis enhän mäkään ole ihan 100varma, että mulla niitä pukamia oli vai oliko kyseessä vaan haava. Ummetusta mullakin on ollu lähes koko raskauden ja sehän voi rasittaa suolta aika lailla eli mulla ainakin on selkeesti haava/haavoja sillä suunnalla. Sen kyllä huomaa kun " takkailee pyyhikessä mistä suunnasta se veri tulee" näin niinku siististi sanottuna... Ostin ite Händesa-merkkistä (tai ainakin sinne päin) voidetta apteeksita ja se auttaa... Suosittelen!
Onneksi sulla on se laite niin voit kotosalla seurailla tilannetta! Mäki kaipaisin jotain uskonvahvistusta nyt kun masussa ei juurikaan liikuta, vitsi kun olis itelläkin!!! Toivottavasti kaikki on ihan hyvin!
Tiina
Hei taas!
Minä se näköjään kuulun kanssa niihin harvemmin kirjoitteleviin, vaikka päivittäin tulee käytyä viestit läpi.
Hemoglobiinista oli puhetta, esikoiselta otettiin kaikki verinäytteet (ja siinä yhteydessä hb) ekalla neuvolakäynnillä. Nyt kakkosen kanssa ei ekalla neuvolakäynnillä otettu muita verikokeita kuin tuo hb, hassu juttu.
Nivuskipuilua ei ole ollut, huh, onneksi. Huomenna ois tarkotus viedä pissanäyte labraan, kun on jo muutaman päivän ollu pissatulehduksen oireet. Normaalista menisivät juomalla ohi, mutta nyt tuntuu, että mikään ei auta. Sama tarkistaa, vaikkei mitään oliskaan, ettei tartte murehtia.
Ultra siis oli ja meni. Ihana kokemus näin ensi kertaa np-ultrassa käyneenä (monta unetonta yötä kyllä edelsi ennen ultraa...). Kaikki piirteet näkyi tosi selvästi ja turvotustakaan ei ollut kuin 1.3mm. Mies sanoi nähneensä vauvelilla jo pystärin (pystytukka), mutta luulen sen johtuvan minun taannoisesta unesta. Näin nimitt. unta, että meille tulee poika. Hih, sekoittaa se raskaus näköjään miehenkin pään :o)
Mukavaa maanantaipäivän jatkoa kaikille!!
T. SAHM 13+0
Pikkusisko kyseli liikkeistä. Mielenkiintoinen ajatus tuosta kohdun kasvamisesta ja liikkeistä. Itse voisin näin jälkeen päin ajatella samaa.
Mullahan oli 2 vk sitten se kova verenvuoto ja nyt viikonloppuna kohtu oli todella kipeä aina välillä. Pistäviä kipuja tuntui levossakin eikä vain ns. repäisykipuja aivastaessa ym. Olin paniikissa, kun en ollut tuntenut vähään aikaan liikkeitäkään. (Aloin tuntemaan liikkeet jo vk 12.) Menin sunnuntaina sitten päivystävälle ja sydänäänet kuultiin ja paikat näytti olevan ok. Lääkärin mukaan voivat olla kohdun kasvukipuja.
Nyt liikkeitä on taas alkanut tuntua ja tänään on tullu kaksi selvää potkua! Aamulla en nukkunut 4.45 jälkeen, kun asukki piti semmoista jumppaa, että oli pakko vaan ihmetellä sen menoa. Mies sanoi, että taitaa tulla samanlainen aamuvirkku kuin 2vuotias isoveljensä.
Mulla huomenna ultra ja ans' kattoa pääsenkö taas töihin. No, helteetkin alkaa helpottamaan, niin voisihan tässä taas pari päivää käydä töissä;) Loma alkaakin sitten vajaan 2 viikon päästä. Jee!!
Helteistä maanantaita vaan kaikille joulumasuille ja tsemppiä niille, jotka joutuvat ahertamaan näillä helteillä töissä! Niin, ja muistakaa juoda!!
t. päivikki 15+6
Tulee niin harvoin kerettyä tähän koneelle. Tai vielä ehtii pikaseen pinoa lueskella, mutta että kerkeisi kirjoittelemaan, niin tuntuu mahdottomalta.
Kirjottelin aiemmin verenvuodosta, keskiviikkona oli kontrolliultra ja sain luvan jatkaa elämää " normaalisti" . Helpottaa huomattavasti, kun saan nostella tuota meidän pientäkin (1v10kk) ihan " luvalla" . Tietty pieni pelko jäi takaraivoon kytemään, että mitä jos taas alkaa vuoto.... Täytyy vaan yrittää nauttia täysillä tästä raskaudesta!
Ihmeempiä tännepäin ei muuten kuulukaan. Maha kasvaa ja nyt jo monet ovat tulleet onnittelemaan ihan mahan perusteella, ihanaa vaan, kun massukin jo huomataan. Ei haittaa minua yhtään.
Me hömpät jo mietittiin nimet valmiiksi sekä tytölle että pojalle miehen kanssa. Ja hip hei, kerrankin päästiin yhteisymmärrykseen jo tässä vaiheessa. Nyt sitten tietysti käy niin, ettei vauva olekaan yhtään nimensä näköinen... Kakonen reppana meinasi aikanaan jäädä ilman nimea, kun ei yhteisymmärrykseen päästy. Ihan viime tingassa saatiin nimi päätettyä, mutta kyllä vaan sekin nimi osui ihan nappiin. Ihan on nimensä oloinen tyttö. :)
Jaahas,jos vaikka lähtisi pötköttelemään, kun mussukatkin on vielä unilla!!
Hyviä vointeja kaikille ja nauttikaahan auringosta!!
piipero ja tytöt + nelonen 16+2
vaikkei oikeastaan kuulumisia olekaan. Tai on, pienokainen jumpsutteli kohdussa tuossa hetki sitten sellaisella intensiteetillä, ettei siitä millään voinut erehtyä :) ...Olen menossa kuudelta kontrolliultraan sen ylimääräisen nestepussin vuoksi, toivotaan että tuo " kehittymätön kaksonen" olisi jo itsestään alkanut katoamaan. Jännittää kovasti! Toivottavasti pikku Itu on ultrassa virkeä ja saadaan ihastella jumppailua :D
Esikoiselle meillä oli nimi valmiiksi mietittynä, niin tyttö- kuin poikavaihtoehtokin, koska emme halunneet selvittää sukupuolta etukäteen. Ihan nimen näköinen tyttö tuli, joten silloin ei ollut ongelmaa. Nyt on yksi varma tytönnimisuosikki ja pari vielä makusteltavaa pojannimeä! Onneksi on vielä aikaa miettiä nimiä.
Auts! Aivastaessa repäisi ikävästi. Kasvaa se kohtu, näköjään :)
Ultrakuulumisia viimeistään huomiseen pinoon,
Tinuri ja Itu rv 14+2
MOTHERHOOD MATERNITY http://motherhoodmaternity.com/
TARGET http://www.target.com/gp/browse.html/ref=nav_t_spc_1_7/602-0826292-6539…
OLD NAVY http://www.oldnavy.com/browse/division.do?cid=5758
GAP http://www.gap.com/browse/subDivision.do?cid=5999
Siinä nyt ainakin muutamia, mistä olen itse tykännyt.
IITULILLE on jo monena päivänä pitänyt sanoa kiitos siitä, kun niin hyvin vastailit mun kysymyksiin! Kiitos kiitos!
Noh, lapset tuossa heräilee, eli ei sen enempää tällä kertaa! Kivaa päivää vaan kaikille!
USAmama 16+2
Kyllä se veri on tainnut tulla sieltä edempää jos pikkuhousunsuojan perusteella katsoo. Toivoisin kyllä, että syynä olisi joku viattomampi kuten juuri pukamat tms. :(
Se kyllä loppui eikä illalla ole tullut enää mitään. Kiitos kuitenkin, kun olit hengessä mukana. On aina helpottavaa, kun saa kertoa muille, jotka ovat samoilla viikoilla ja myös panikoivat vauvojensa puolesta. :)
Sydänäänet kuuluu ja luulen, että tänä iltana tuli taas potkuja. En kyllä meinaa uskoa sitä, mutta tosi napakoina ne tuntuvat ja ei vaan voi olla suoli tms. Ei siis mitään kuplintaa tai perhosen siiveniskuja vaan sellaista hentoa, mutta napakkaa töykintää. Isänsä on kovin innostunut potkuista ja jaksaa odotella niitä käsi vatsan päällä pitkiäkin aikoja.
Tuli sellainen mieleen, että jos vauva on kova liikkumaan niin kai sitä on suurempi todennäköisyys tuntea liikkeet aiemmin. Jos on luonteeltaan rauhallisempi niin ne tuntuvat vasta vähän myöhemmin. Yksi ystäväni tunsi oman vauvansa potkut viikolla 17, toinen viikolla 18 ja kolmas vasta viikolla 20 (kaikki siis ensisynnyttäjiä ja ensimmäinen raskaus). Tämä 17. viikolla potkimaan alkanut kummipoikani on ainakin kova hyppykiikkumies ja ryömii salaman lailla ympäri huushollia. Vauhti hiljenee vasta sitten, kun hän simahtaa. :D
Turhaan valvoin ultraa edeltävän yön, kaikki oli np-ultrassa kohdallaan. Vauva vastasi viikkoja päivälleen, sääriluu on kuulemma viikkoja nähden edellä, vaikka sen pituutta ei mihinkään kirjata.
Kovasti kaveri siellä venytteli ja sormi(tai käsi) oli suussa ja toinen rennosti niskan takana. Tamacothilta näytti hän. Ja isosiskonsa mielestä Hemulilta(?)!
Torstaina neuvolalääkäriin, varmaan kuullaan sydänäänet, vaikka ne kyllä ultrassakin saatiin kuulumaan. Sykkeen nopeus vaan jäi kysymättä.
Huomasin tänään, että farkkujen kanssa ei enään vyötä pidetä. Onneksi olen pudottanut painoa n.14kg, joten viime vuotiset kesävaatteet menevät sen aikaa kun niitä tälle kesälle tarvitaan. Työhousut alkavat tuntua ahdistavilta ja kävin tänään kyselemässä firmamme suhtautumista äitiyshousuihin ja meillä käytetäänkin haalareita!!! Onkin tosi kätevät, kun pissattaa koko ajan. Pitänee ostaa jotkut omat mammapöksyt mitä pitää töissä.
Jaahas, nyt täytyy varustaa esikoinen leirille. Onkin kaksi päivää ihan totaalisen vapaata, lapsi leirillä ja mies töissä. Aurinkoon siis!
Rauhallista odotuksen jatkoa kaikille!
Kirsikka ja aarre 12+3
Ihana olo,
pomo ja toimitusjohtaja onnittelivat lämpimästi ja vilpittömän tuntuisesti kun kerroin vauvauutisista. Ruvettiin heti yhdessä miettimään resurssikysymyksiä ja sovittiin että katsastan sopivaa henkilöä mun sijaiseksi.
Huh huh, nyt voi vapautuneesti pukeutua töihin vatsan paljastaviin vaatteisiin, eikä tarvitse enää yrittää vetää masua sisään ;-)
Aurinkoisia lisäpäiviä toivotellen minä ja ei enää salamatkustaja.
Minäkin aktivoidun viikkojen hiljaiselon jälkeen:
Alkupahoinvointi on oneksi helpottanut. Maha on jo pullahtanut mukavasti näkyviin ja mammavattet on täytynyt kaivella esiin kaapin kätköistä.
Kovasti mietityttää kysyiskö tulokkaan sukupuolta ultrassa, toisaalta olisi kiva säilyttää se loppuun asti yllärinä. Esikoinen tiedettiin etukäteen pojaksi.
Kuinka moni toista tai kolmatta tai jne odottava on harkinnut ottavansa äitiyspakkauksen?
Vaio:15+ jotain
Siellä se pikkuihmisen sydän pamppaili, 156 kertaa minuutissa.
Verikokeen ottaminen oli melkein kivutonta eikä tullu ees
mustelmaa niinku yleensä! Ei oo ees käsi kipee :D
Hemoglobiini oli 114, verenpaine oli alhanen, 88/57
mut mulla on muutenki tosi alhainen.
Seuraava aika onki sit 17.7 ja siitä on enää viikko rakenneultraan <3
Paino oli laskenu 100 gr. Kaikkiaan alkulukemista laskenu 600 gr.
Ei tartte huolestuu kuulemma :)
Kaikki siis hyvin! kyllä aina huojentuu kummasti kun saa kuulla
sydänäänet..heh..:)
rv. 15+2