Mihin ammattiin vois 40-v sairaanhoitaja vaihtaa? Mikä työllistää?
Haluan kokonaan pois sosiaali- ja terveysalalta, älkää siis ehdottako niitä.
Mietin graafista suunnittelua, mutta ei kuulema ole töitä. Sitten mietin koodaamista, mutta netissä on kovin ristiriitaista tietoa siitä, onko töitä vai ei ja otetaanko sinne ylipäänsä mun ikäisiä "aloittelijoita". Mielelläni tekisin jotain näyttöpäätetyötä, etätyö on eduksi. Oisko ideoita mikä ala voisi olla sellainen, jonne kannattaisi suunnata?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nämä isot firmat on sitten niistä papereista tarkkoja, ei ilman tutkintoa minnekään Tiedolle, Accenturelle tai CGI:lle mennä tänä päivänä.
Toi ei kyllä pidä paikkaansa. Älyttömästi on palkattua ihan parin-kolmen viimeisen vuoden aikan jengiä suoraan koulun penkiltä valmistumattomia ainakiin yhteen noista firmoista, luulen että muihinkin. Siellä niitä nyt koettaa tutkintojaan saada valmiksi samalla kun 8-16 työpäiviä tekevät. Totta kyllä että alle kolmekymppisiä noi palkatut, joilla opinnot on olleet vaiheessa, on säännöllisesti olleet
Joo, tuo on totta tiedän itsekin oliko joku future talent tms ohjelma. Tosiaan ottavat nuoria kesken opintojen ja aivan paskalla junioripalkalla, ja palkka ei siitä nouse ennen kuin tutkinto on valmis. Sitä tutkinnon valmistumista taas vaikeutetaan sillä että yhtään ei jousteta opintojen mukaan vaan joutuu tekemään täysipäiväisenä työtä projekteissa. Hyvä diili varmaan firmalle, saa kokoaikaisen työntekijän olemattomalla palkalla. Ja nuoret ryynää kiltisti kun uskovat että kyllä se palkkio sieltä tulee kunhan osoittautuu parhaaksi keskenään kilpailemaan laitetuista nuorista junnuista.
Totta tuhiset, taidetaan olla saman firman palkkalistoilla. Osa on saanut neuvoteltua itselleen osa-aikaisen diilin, niin että pystyvät pari päivää viikosta laittamaan opiskeluihin. Mutta hirveet tiimikohtaiset erotkin on millaisia soppareita on tehty. Huolestuneena on tullut katottua miten moni kokenut seniori on viime aikoina nostanut kytkintä firmasta älyttömän työtaakan musertamina osat, toiset taas lähteneet nostamaan palkkaansa perinteisesti kilpailijoilta kun oma tarjoaa vain nippa nappa indeksikorotuksia vaikka henkilökohtaiset tavoitteet olisi ylitettykin ja bonusten toteutumistavoitteet on hilattu taivaisiin.
Tässä taas huomaa, kuinka puhalla it-alalla ikänsä olleet on julkisen puolen työoloista. Hoitajat ei voi lähteä nostamaan palkkaansa kilpailijoilta tai edes vaihtaa firmaa, jos alkaa työtaakka musertaa, kun ei niitä kilpailijoita edes ole! Samaa sairaanhoitopiiriä ja samat taulukkopalkat joka paikassa. Yksityisillä vielä paskemmat palkat kuin julkisilla. Ja se palkka ei nouse kuin indeksin verran, vaikka kuinka niska limassa tekis töitä. Ei ihme että alanvaihto houkuttelee.
Mikä muka työllistää paremmin kuin sairaanhoito?
Edustajaksi johonkin firmaan? Yliopiston/amk:n puolelle opetuskoordinaattoriksi?
Koodaus tuli myös itselleni mieleen, mutta kun ei kiinnosta yhtään, niin pakko jättää välistä.
Itse olen sairaanhoitaja, uraa takana 12 vuotta. Luen tällä hetkellä hallintotieteiden pääsykokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas huomaa, kuinka puhalla it-alalla ikänsä olleet on julkisen puolen työoloista. Hoitajat ei voi lähteä nostamaan palkkaansa kilpailijoilta tai edes vaihtaa firmaa, jos alkaa työtaakka musertaa, kun ei niitä kilpailijoita edes ole! Samaa sairaanhoitopiiriä ja samat taulukkopalkat joka paikassa. Yksityisillä vielä paskemmat palkat kuin julkisilla. Ja se palkka ei nouse kuin indeksin verran, vaikka kuinka niska limassa tekis töitä. Ei ihme että alanvaihto houkuttelee.
IT-alalla ei tunneta myöskään ikälisiä, eikä pidennettyjä lomia joita saa tiettyjen palvelusvuosien jälkeen. Firman vaihtaminen onnistuu jos olet alle neljäkymppinen ja olet onnistunut pitämään osaamisportfoliosi ajantasalla etkä juuttunut ylläpitämään jotain ikivanhoja tietojärjestelmiä. Sillä akateemisella IT-konkarillakin se kuukausipalkka kaikkine lisineen voi luultavasti olla ihan sama kuin vastaavanmittaisen uran tehneellä sairaanhoitajallakin. Niska limassa varmasti joutuu molemmissa ammateissa töitä painamaan, mutta epäilen että sairaanhoitajillakaan ei ole siitä minkäänlasista käsitystä millä tahdilla ja stressillä IT-alalla joutuu osaamistaan päivittämään ja ottamaan haltuun koko ajan uusiutuvia teknologioita. Paras strategia alalla selviytyäkseen on heittäytyä kokopäiväiseksi nörtiksi ja unohtaa vapaa-aika, jos haaveilee niistä median mainostamista huippuliksoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole nelikymppiselle alanvaihtaja-koodarille töitä. Kun ei ole alan ammattilaisillekaan välttämättä.
Mutta jos it-ala kiinnostaa, niin erilaisia tukitehtäviä esimerkiksi potilastietojärjestelmien käyttäjäneuvonnasta saattaa löytyä. Tällaisia tapauksia tiedän muutaman, sairaanhoitajasta alaa vaihtaneita. Palkka siinä kyllä on pudonnut.
Jos onnistuu nykypäivänä olemaan työtön koodari, niin syy on kyllä osaamisen puutteessa tai pikemminkin vanhentuneessa osaamisessa. Tai sitten palkkatoive on jotain tämän ketjun full stack -tyypin tasoa. Sen verran hyvin ala vetää tällä hetkellä korkeakouluissa opiskelevia kesken opintojen, että jos kelpaa lähempänä 3000 euroa oleva aloituspalkka niin hommia löytyy. Jopa niille parjatuille nelikymppisille alanvaihtajille.
Niin no, lähes kaikki vuorotyötä tekevät hoitsut tienaavat nykyään tuon noin kolme tonttua kuussa (kiitos J. Käteisen), niin kai heillä on ajatuksena vaihtaa vähemmän stressaaviin hommiin kovalla palkalla (kun koodaajista on kerta kova pula!). Eli kolme tonnia on heidän mielestään liian vähän. Sinällään absurdia kun katsoo miten lyhyt ja helppo koulutus sairaanhoitajalla on. Ja hommat pysyvät vuodesta toiseen samana eikä tarvitse opetella mitään uutta.
Itse olen huomannut, että IT-alalla on ikävän paljon epäpätevää porukkaa (opiskelut kesken, ei ymmärrystä tekniikasta tai syy-seuraussuhteista jne.) enkä tarkoita tässä tutkintopapereita vaan ihan osaamista. Joku alanvaihtajakin joka toimii perusmäärittelijänä tai -testaajana edellisen alansa projektissa hehkuttaa ylpeänä olevansa kovatasoinen IT-alan osaajaa...huoh.
”Ja hommat pysyvät vuodesta toiseen samana eikä tarvitse opetella mitään uutta.”
Tervetuloa käymään yliopistollisen sairaalan teho-osastolla. Voin kertoa, että aika paljon uutta tulee koko ajan. Koskee koko terveydenhuoltoalaa, etenkin yo-sairaaloita, joissa tehdään tutkimusta ja hoidetaan potilaita uusimpien hoitokäytäntöjen mukaan. Lisäksi laitteista esim dialyysilaitteet ovat kehittyneet viimeisen 15 vuoden aikana huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa näillä koodariksi alanvaihtajilla optimismia. Itse muutin Suomeen (olimme 3 v briteissä miehen työn takia ja minä tein siellä it-hommia) vähän yli vuosi sitten ja en ole päässyt alalle minnekään töihin ahkerasta hakemisesta huolimatta. Osaamista pitäisi löytyä:
- FM tietojenkäsittelytiede
- Tietokannat erit. Postgres, Oracle, Sybase, MungoDB
- Backend teknologiat Java-pohjaiset kielet ja frameworkit, .Net, Go
- Frontend teknologiat: HTML5, CSS, Javascript, Typescript, React, Redux, Angular
- plus osaamista asennusautomaation tekemisestä, jonkin verran mobiilikoodaustakin tullut tehtyä, sekä Robot framework testiautomaatiota
Olen siis varsin laaja-alainen full stack kehittäjä, mutta eiipä löydy töitä ei. Vika on varmaan siinä että olen nainen ja 43 v.
Onko palkkatoive realistinen? Työskentely ulkomailla ja työhistorian kautta saatu kova palkkataso on mahdollista ehkä pitää, jos saa suosittelijan kautta työn.
Muuten palkka alkaa 3:lla.
No ehkä se sitten ei ole realistinen - onko täällä palkat laskeneet paljon viime vuosina? Olen kyllä 4500 euron palkkaa pyytänyt ja ajatellut että olisin 4000 euroon asti valmis tinkimään. Briteissä tienasin 5500 puntaa eli noin 6500 euroa kuussa, nimikkeellä Software Architect. Suomesta lähtiessäni tienasin 4400 euroa kuussa Senior Software Engineer nimikkeellä isosta alan firmasta. 3000 kuussa tuntuu kyllä ihan hiton huonolta vitsiltä... Mutta jos ei pian ala töitä löytymään muuten niin kai se on pakko hintaa laskea.
Jos olet ollut jo vuoden työttömänä, niin 3500 on ok palkkapyynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-alalla ei tunneta myöskään ikälisiä, eikä pidennettyjä lomia joita saa tiettyjen palvelusvuosien jälkeen. Firman vaihtaminen onnistuu jos olet alle neljäkymppinen ja olet onnistunut pitämään osaamisportfoliosi ajantasalla etkä juuttunut ylläpitämään jotain ikivanhoja tietojärjestelmiä. Sillä akateemisella IT-konkarillakin se kuukausipalkka kaikkine lisineen voi luultavasti olla ihan sama kuin vastaavanmittaisen uran tehneellä sairaanhoitajallakin. Niska limassa varmasti joutuu molemmissa ammateissa töitä painamaan, mutta epäilen että sairaanhoitajillakaan ei ole siitä minkäänlasista käsitystä millä tahdilla ja stressillä IT-alalla joutuu osaamistaan päivittämään ja ottamaan haltuun koko ajan uusiutuvia teknologioita. Paras strategia alalla selviytyäkseen on heittäytyä kokopäiväiseksi nörtiksi ja unohtaa vapaa-aika, jos haaveilee niistä median mainostamista huippuliksoista.
Jaa että kaikki kokemuslisät saaneella sairaanhoitajalla ja yhtä pitkän työuran tehneellä ohjelmistosuunnittelijalla samat palkka. Tutustupa vähän tilastoihin. Kyllähän siinä ainakin 1000 euroa on eroa!
Niin, kyllä it-ala on oikeasti todella ikärasistinen. Nelikymppisellä pitää olla jo pitkä cv, hyviä suhteita ja tieto-taito ajantasalla. Takavuosina jopa 35-vuotiasta pidettiin yli-ikäisenä koodariksi.
Lisäksi hoitajien kannattaisi huomioida, että lomat siinä romahtaa. Vuosilomaa on tasan viisi viikkoa ja sairaslomia ei katsota hyvällä. Hoitoalallahan porukka saikuttaa keskinmäärin kuukauden vuodessa, joten sekin on miinus, kun ei uskalla enää jäädä hoitelemaan asioita kotiin, kun siltä tuntuu ja ottaa päähän.
Yöllä tapahtuva siivous. Raksalle siivoojaksi. Helsingistä löytyy kaikenlaista hanttihommaa mihin pääsee ilman koulutustakin.
Laivanrakennus tai autotehdas, Turku - Uusikaupunki -akselilla.
Siivousala.
Ravintola- ja kahvila ym ruokahuolto kärsivät työvoimapulasta.
Kirjanpito. Etätöitä saa tehdä, joissain firmoissa vaikka kokonaan. Tilitoimistokirjanpitäjänä saat melkeinpä valita firman, jossa työskentelet, vaikeaa on vain löytää hyvä ja moderni (henkisesti) firma, mutta kyllä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on totta tiedän itsekin oliko joku future talent tms ohjelma. Tosiaan ottavat nuoria kesken opintojen ja aivan paskalla junioripalkalla, ja palkka ei siitä nouse ennen kuin tutkinto on valmis. Sitä tutkinnon valmistumista taas vaikeutetaan sillä että yhtään ei jousteta opintojen mukaan vaan joutuu tekemään täysipäiväisenä työtä projekteissa. Hyvä diili varmaan firmalle, saa kokoaikaisen työntekijän olemattomalla palkalla. Ja nuoret ryynää kiltisti kun uskovat että kyllä se palkkio sieltä tulee kunhan osoittautuu parhaaksi keskenään kilpailemaan laitetuista nuorista junnuista.
Tuttu nuorimies ehti olla vain kuukauden koulun penkillä kun pääsi jo töihin. Toki aloitti hommat 2000€ palkalla mutta nyt kahden vuoden jälkeen tienaa jo 3400€ ja on päässyt pörssiyhtiöön töihin. Konsulttifirmoja nämä ei ole kumpikaan, vaan kummallakin firmalla oma tuote ja työaikoja ei todellakaan ole venytetty eikä siitä työpaikasta ole tarvinnut rekryn jälkeen kilpailla. Nykyisen työpaikan haussa oli monta maisteriakin mukana, mutta palkkasivat tämän nuoremman vähän sillä ajatuksella, että joskus siitä vielä tulee hyvä.
Opiskelijat joutuvat tosiaan aloittamaan pienellä palkalla. Ekoissa kesätöissä on melkein sääntö että kovin paljon yli 2000€ ei makseta. Tuntuu aika riistolta, kun kuitenkin nämä ovat jo melkoisia osaajia (hakijoita on niin paljon että suosituimpiin firmoihin pääsee vain huiput). Mutta ajan kanssa ne palkat nousee ja jos oppii hyväksi, niin se palkkakin voi nousta ihan käsittämättömäksi.
Itse en ihan jaksa uskoa että jollain perussairaanhoitajalla riittäisi äly ja motivaatio sille tasolle, että pääsisi tälle alalle hommiin 40+ juniorina. Muilla samanikäisillä on kuitenkin 20 vuoden työkokemus ja rautainen ammattitaito sen myötä. Miettisin ennemmin missä työssä voisi hyödyntää sitä nykyistä osaamista edes jossain muodossa. Esim. vakuutusyhtiöt hakevat välillä sairaanhoitajia tehtäviin, joissa tarvitaan sairaanhoitoalan osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä it-ala on oikeasti todella ikärasistinen. Nelikymppisellä pitää olla jo pitkä cv, hyviä suhteita ja tieto-taito ajantasalla. Takavuosina jopa 35-vuotiasta pidettiin yli-ikäisenä koodariksi.
Lisäksi hoitajien kannattaisi huomioida, että lomat siinä romahtaa. Vuosilomaa on tasan viisi viikkoa ja sairaslomia ei katsota hyvällä. Hoitoalallahan porukka saikuttaa keskinmäärin kuukauden vuodessa, joten sekin on miinus, kun ei uskalla enää jäädä hoitelemaan asioita kotiin, kun siltä tuntuu ja ottaa päähän.
Hoitoalalla on paljon sairaslomia fyysisesti raskaan työn ja sairaaloissa liikkuvien tartuntatautien vuoksi. Ei hoitajat mitään huvikseen saikuttajia ole, kun tietävät, että työpaikalla muut kärsivät sijaisten puutteen vuoksi sillä aikaa. Lisäksi on potilaita, joita ei uskalla mennä hoitamaan pienessäkään flunssassa, kuten tehohoidossa olevat, syöpähoitoja saavat ja vastasyntyneet.
Onnea! Olet suomalainen ja voit opiskella ilmaiseksi ihan mitä haluat. Mahtava maa! Onnittelut!!
Vierailija kirjoitti:
Tee pedagogiset ja rupea opettajaksi. Palkka ei muutu miksikään mutta bonuksena saat kaksi kertaa enemmän kakkaa niskaan.
Jollain muulla alalla amk tutkinto ja pedagogiset riittää opettajalle, muttei sote aloilla.
Ensin siis ylempi korkeakoulututkinto.
Muuten totta. Palkka ei nouse ja raskas työ.
Vierailija kirjoitti:
Opetusala. Sairaanhoitajia ainakin diakonissalaitoksessa toimii lähihoitajien opettajina
Ei toimi.
Pätevyysvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto
Sairaanhoitajalle muodollinen pätevyys on kaiken lähtökohta. Monissa muissa töissä muodollinen pätevyys on täysin sivuseikka ja työt pitää pystyä hoitamaan omatoimisesti. Nelikymppisellä oletetaan olevan jo melko vankka ammattitaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa näillä koodariksi alanvaihtajilla optimismia. Itse muutin Suomeen (olimme 3 v briteissä miehen työn takia ja minä tein siellä it-hommia) vähän yli vuosi sitten ja en ole päässyt alalle minnekään töihin ahkerasta hakemisesta huolimatta. Osaamista pitäisi löytyä:
- FM tietojenkäsittelytiede
- Tietokannat erit. Postgres, Oracle, Sybase, MungoDB
- Backend teknologiat Java-pohjaiset kielet ja frameworkit, .Net, Go
- Frontend teknologiat: HTML5, CSS, Javascript, Typescript, React, Redux, Angular
- plus osaamista asennusautomaation tekemisestä, jonkin verran mobiilikoodaustakin tullut tehtyä, sekä Robot framework testiautomaatiota
Olen siis varsin laaja-alainen full stack kehittäjä, mutta eiipä löydy töitä ei. Vika on varmaan siinä että olen nainen ja 43 v.
Onko palkkatoive realistinen? Työskentely ulkomailla ja työhistorian kautta saatu kova palkkataso on mahdollista ehkä pitää, jos saa suosittelijan kautta työn.
Muuten palkka alkaa 3:lla.
No ehkä se sitten ei ole realistinen - onko täällä palkat laskeneet paljon viime vuosina? Olen kyllä 4500 euron palkkaa pyytänyt ja ajatellut että olisin 4000 euroon asti valmis tinkimään. Briteissä tienasin 5500 puntaa eli noin 6500 euroa kuussa, nimikkeellä Software Architect. Suomesta lähtiessäni tienasin 4400 euroa kuussa Senior Software Engineer nimikkeellä isosta alan firmasta. 3000 kuussa tuntuu kyllä ihan hiton huonolta vitsiltä... Mutta jos ei pian ala töitä löytymään muuten niin kai se on pakko hintaa laskea.
Mikset tee etänä hommia Britteihin tai muualle? Niin mä tein. Turhaa tapella pikku palkoista Suomessa, kun voi tehdä etänä hommia hyvällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nelikymppinen opettaja ja päättänyt vaihtaa alaa just IT-puolelle. Siellä kyllä osataan arvostaa myös työntekijöiden aikaisempaa työuraa ja nykyään korostetaan sitä, että ohjelmistoja ja palveluita pitäisi suunnitella muutkin kuin koko ikänsä tietokonetta räplänneet pojat. Sote-kokemus on varmasti eduksi projekteissa, joissa tehdään terveydenhuollon sovelluksia. Kannattaa googlettaa Mimmit koodaa - sieltä löytyy paljon uranvaihtotarinoita ja vertaistukea!
Aiotko lähteä johonkin kouluun vai opiskella asiaa itse? Ymmärsin, että koodaamista voi opetella itsekseenkin, ei välttämättä tarvitse olla tutkintotodistuksia kunhan pystyy osoittamaan osaamisensa. Vai onko sulla suunnitelmissa joku muu "suuntautuminen"?
Opiskelen kursseja sekä avoimessa yliopistossa että itsenäisesti verkossa. Tutkintotodistusta en ole tavoittelemassa, vaan kerään portfoliota koodaamistani ohjelmista GitHubiin. Oon käynyt kursseja pythonista, javasta ja SQLstä. Keväällä opiskelen vielä www-ohjelmointia (eli HTML, CSS ja javascript). Tällä alalla osaaminen ratkaisee, ei tutkintopaperit. Mulle riittää toi yks paperilappunen, joka osoittaa että oon jaksanut kuluttaa koulunpenkkiä maisterin opintojen verran joskus vuonna käpy.
Suomessa työnantajat kaipaavat nimenomaan niitä tutkintoja, osaamisesta viis. Maa on täynnä itseopiskelleita skodareita ja heidän työhön pääsy on erittäin vaikeata ja jos pääsee niin tutkinnon puuttuminen näkyy palkassa. Toisaalta jos sinulla on maisterintutkinto, niin sehän riittää oli ala mikä tahansa.
Totta tuhiset, taidetaan olla saman firman palkkalistoilla. Osa on saanut neuvoteltua itselleen osa-aikaisen diilin, niin että pystyvät pari päivää viikosta laittamaan opiskeluihin. Mutta hirveet tiimikohtaiset erotkin on millaisia soppareita on tehty. Huolestuneena on tullut katottua miten moni kokenut seniori on viime aikoina nostanut kytkintä firmasta älyttömän työtaakan musertamina osat, toiset taas lähteneet nostamaan palkkaansa perinteisesti kilpailijoilta kun oma tarjoaa vain nippa nappa indeksikorotuksia vaikka henkilökohtaiset tavoitteet olisi ylitettykin ja bonusten toteutumistavoitteet on hilattu taivaisiin.