Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ammattiin vois 40-v sairaanhoitaja vaihtaa? Mikä työllistää?

Vierailija
23.12.2019 |

Haluan kokonaan pois sosiaali- ja terveysalalta, älkää siis ehdottako niitä.
Mietin graafista suunnittelua, mutta ei kuulema ole töitä. Sitten mietin koodaamista, mutta netissä on kovin ristiriitaista tietoa siitä, onko töitä vai ei ja otetaanko sinne ylipäänsä mun ikäisiä "aloittelijoita". Mielelläni tekisin jotain näyttöpäätetyötä, etätyö on eduksi. Oisko ideoita mikä ala voisi olla sellainen, jonne kannattaisi suunnata?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa varmuutta kuin sairaanhoitajalla ei ole missään. Palkkatasokin voi yllättää negatiivisesti.

Vierailija
2/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pedagogiset ja rupea opettajaksi. Palkka ei muutu miksikään mutta bonuksena saat kaksi kertaa enemmän kakkaa niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppään tähän ketjuun myös! Jokin insinööriala voisi kiinnostaa. Onko insinööreillä päivätoteutuksissa opiskelua joka päivä? Pitäisi pystyä elättämään itsensä hoitoalan keikoilla opiskeluajan. Toki monimuotoakin on, mutta ei välttämättä kaikilla aloilla.

Vierailija
4/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppään tähän ketjuun myös! Jokin insinööriala voisi kiinnostaa. Onko insinööreillä päivätoteutuksissa opiskelua joka päivä? Pitäisi pystyä elättämään itsensä hoitoalan keikoilla opiskeluajan. Toki monimuotoakin on, mutta ei välttämättä kaikilla aloilla.

Voi olla insinöörialoille aika vaikea työllistyä jos alat opinnot 40 v:nä. Useilla insinöörialoilla on ihan kauhea ikärasismi.

Vierailija
5/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nelikymppinen opettaja ja päättänyt vaihtaa alaa just IT-puolelle. Siellä kyllä osataan arvostaa myös työntekijöiden aikaisempaa työuraa ja nykyään korostetaan sitä, että ohjelmistoja ja palveluita pitäisi suunnitella muutkin kuin koko ikänsä tietokonetta räplänneet pojat. Sote-kokemus on varmasti eduksi projekteissa, joissa tehdään terveydenhuollon sovelluksia. Kannattaa googlettaa Mimmit koodaa - sieltä löytyy paljon uranvaihtotarinoita ja vertaistukea!

Vierailija
6/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nelikymppinen opettaja ja päättänyt vaihtaa alaa just IT-puolelle. Siellä kyllä osataan arvostaa myös työntekijöiden aikaisempaa työuraa ja nykyään korostetaan sitä, että ohjelmistoja ja palveluita pitäisi suunnitella muutkin kuin koko ikänsä tietokonetta räplänneet pojat. Sote-kokemus on varmasti eduksi projekteissa, joissa tehdään terveydenhuollon sovelluksia. Kannattaa googlettaa Mimmit koodaa - sieltä löytyy paljon uranvaihtotarinoita ja vertaistukea!

Aiotko lähteä johonkin kouluun vai opiskella asiaa itse? Ymmärsin, että koodaamista voi opetella itsekseenkin, ei välttämättä tarvitse olla tutkintotodistuksia kunhan pystyy osoittamaan osaamisensa. Vai onko sulla suunnitelmissa joku muu "suuntautuminen"?

Vierailija
7/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiotko lähteä johonkin kouluun vai opiskella asiaa itse? Ymmärsin, että koodaamista voi opetella itsekseenkin, ei välttämättä tarvitse olla tutkintotodistuksia kunhan pystyy osoittamaan osaamisensa. Vai onko sulla suunnitelmissa joku muu "suuntautuminen"?

Opiskelen kursseja sekä avoimessa yliopistossa että itsenäisesti verkossa. Tutkintotodistusta en ole tavoittelemassa, vaan kerään portfoliota koodaamistani ohjelmista GitHubiin. Oon käynyt kursseja pythonista, javasta ja SQLstä. Keväällä opiskelen vielä www-ohjelmointia (eli HTML, CSS ja javascript). Tällä alalla osaaminen ratkaisee, ei tutkintopaperit. Mulle riittää toi yks paperilappunen, joka osoittaa että oon jaksanut kuluttaa koulunpenkkiä maisterin opintojen verran joskus vuonna käpy.

Vierailija
8/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae johki asiakasneuvojan työhön. Ehkä löytyy etänäki, mut terveydenhuollon aspaneuvontaan, saa olla tietokoneella eikä tarvii koulutusta.

Vierailija
9/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodareita tarvitaan koko ajan enemmän ja enemmän, joten ei tule ihan heti töistä puutetta! Ja siellä osaaminen ratkaisee, iällä ei ole väliä, eikä oikeastaan edes koulutuksella kunhan osaa hommat. Se, että onko sitten avuja oppia ja osata hommat, onkin sitten aivan eri asia.

Graafisessa suunnittelussa pitää nykyisin olla todella hyvä, koska huonoa jälkeä saa aikaiseksi taviksetkin, kun softa ym. työkalut ovat nykyisin jokaisen ulottuvilla (jollain PowerPointilla pääsee jo pitkälle, jos sitä osaa käyttää). Ja se taas vaatii luovuutta, visuaalista silmää, jne., joita voi kyllä oppia jossain määrin, mutta vaaditaan myös ns. lahjoja. Jos olet erittäin hyvä, niin duunia kyllä riittää silläkin alalla.

Vierailija
10/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kouluttautuisit johonkin ammattiin, kestää koulutus minimissään 3 vuotta ja sen jälkeen kukaan ei sua töihin ota, sillä nuorempia on tarjolla.

Vierailija
11/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen kursseja sekä avoimessa yliopistossa että itsenäisesti verkossa. Tutkintotodistusta en ole tavoittelemassa, vaan kerään portfoliota koodaamistani ohjelmista GitHubiin. Oon käynyt kursseja pythonista, javasta ja SQLstä. Keväällä opiskelen vielä www-ohjelmointia (eli HTML, CSS ja javascript). Tällä alalla osaaminen ratkaisee, ei tutkintopaperit. Mulle riittää toi yks paperilappunen, joka osoittaa että oon jaksanut kuluttaa koulunpenkkiä maisterin opintojen verran joskus vuonna käpy.

Suuret kiitokset tästä vastauksesta!  Otan susta mallia!

Vierailija
12/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koodareiksi haluatte, niin yksi osaamisalue mistä on nyt paljon kysyntää on pilvipalvelut.  Kannattaa erikoistua johonkin näistä: Google (GCP), Amazon (AWS) tai Azure (MS:n pilvipalvelut). Jokaiseen noista löytyy ihan ilmaisia opiskelukokonaisuuksia kyseisten toimittajien sivuilta, youtubesta löytyy lisää hyviä linkkejä opiskeluun, kursseja , howto ym videoita.

Toki myös on hyvä hallita näitäkin Java, Kotlin, Python, Javascript, SQL, XML, Json jne , Versiointi ja versionhallinta (esim Git) hyvä myös opiskella. Perusteet kannattaa ilman muuta ensiksi päntätä ja sit erikoistua. Ei mikään huono idea edellä mainittu tapa koota omia koodausnäytteitä referenssiksi githubiin.

Ketterän kehityksen saloihin kannattaa myös paneutua, aina on eduksi kun on vaikka scrumm jo tuttu , SAFE ja muut prosessimenetelmät kannattaa ainakin pintapuolisesti itselleen selventää myös.

Koodaaminen ei suinkaan ole IT-alalla suinkaan se ainoa työllistävä osaamisalue, lopulta isoissakin firmoissa koodareita ei ole tuskin puoliakaan henkilökunnasta. Pulaa on myös määrittelijöistä, suunnittelijooista, testaajista,  käytettävyys- ja käyttöliittymäosaajista ym . Jos on vaihtamassa ammattia esimerkiksi terveydenhoito,-, sosiaali tms aloilta niin varmasti firmoilla olisi käyttöä sellaisille ihmisille jotka osaisivat kertoa ja pukea sanoiksi ja suunnitelmiksi kyseisen toimialan ajatukset toimivista ja käytettävistä tietojärjestelmistä. Asiakkaan tarpeet hyvin ymmärtvät työntekijät ovat haluttuja.

Onnea matkaan haastavalle ja työllistävälle alalle opiskelemiseenI  Asennoitukaa valmiiksi alalla tapahtuviin nopeisiin käänteisiin ja jatkuvaan opiskeluun ja tietämyksen päivittämiseen. Palkka ei välttämättä ole ainakaan aluksi sellainen mitä julkisissa keskusteluissa on annettu ymmärtää, mutta oman osaamisen näytöillä on mahdollista sitä nostaa, jos ei muuten niin firmaa vaihtamalla. Palkkahaitari on leveä eikä samasta työstä makseta samaa palkkaa kuten julkisella sektorilla pääsäntöisesti, oma osaaminen ja tuottavuus ratkaisee. 

Vierailija
13/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen, Tottakai kannattaa paneutua web-tekniikoihin (REST/API jne) ja ottaa html:ää haltuun. Sertifikaateista on aina hyötyä jos niitä suorittaa, esim. MS:llä on miltei joka asiaan joku serti olemassa. Valitettavasti niiden suorittaminen on yleensä myös maksullista. Avoimen yliopiston kurssit ovat myös hyviä ja niitä voi laskea myös myöhemmin suoraan yliopiston tutkintoon, jos haluaa myöhemmin yliopistotutkinnon suorittaa. Tietojenkäsittelytieteen perusopinnot avoimessa on oikein hyvä pohja. Koodarille  etenkin lisäksi joku tietorakenteet ja algoritmit myös todella suositeltava kurssi.

Vierailija
14/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla insinöörialoille aika vaikea työllistyä jos alat opinnot 40 v:nä. Useilla insinöörialoilla on ihan kauhea ikärasismi.

Rakennusmestareista ja -insinööreistä on pulaa.

Vierailija
15/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siivoojaksi tai kassalle?

Vierailija
16/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistin kommentti tähän, it-alalla on tosi rankkaa ikäsyrjintää. 40+v aloittelijan on käytännössä lähes mahdoton saada jalkaa oven väliin, kun 40+ kokeneetkaan eivät pääse mihinkään. Ihan sama onko pulaa vai ei, niin Keski-ikäinen juniori, etenkin nainen, on se viimeinen valinta palkattavaksi.

Vierailija
17/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realistin kommentti tähän, it-alalla on tosi rankkaa ikäsyrjintää. 40+v aloittelijan on käytännössä lähes mahdoton saada jalkaa oven väliin, kun 40+ kokeneetkaan eivät pääse mihinkään. Ihan sama onko pulaa vai ei, niin Keski-ikäinen juniori, etenkin nainen, on se viimeinen valinta palkattavaksi.

Tuota mun siskoni on reilusti yli 40, koodaa, aloitti alalla kolmekymppisenä ja hänellä on riittänyt töitä. On itse vaihdellut työpaikkoja ja aina päässyt jonnekin. Itse en tunne alaa yhtään mutta halusin vain kertoa, että poikkeuksiakin on.

Vierailija
18/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lähipiirissä kokemus ihan toinen. Nelikymppisenä koodaamaan opiskellut osoittaa sekä motivaatiota että kykyä oppia uutta ja saavuttaa tavoitteita. Eikä aikaisemmasta työkokemuksesta - vaikka onkin eri alalta - ole koskaan haittaa.

Vierailija
19/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti vielä mitä tuolla tutkinnolla voisi tehdä, tarjolla on paljon muutakin kuin vanhusten hoitoa mm. terveyskeskus, lapsi perheiden perhetyö, nuorisokoti, lastenkoti, kehitysvammaisten asuntolat/oppilaitokset/päivätoiminta, mielenterveys ja päihdetyö...

Vierailija
20/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin alkaa politiikan toimittajaksi. Aihe kiinnostaa näin yli 40v. Jotain sisällön tuottamista, haastattelua, kuvaamista, videoeditointia yms.