Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ammattiin vois 40-v sairaanhoitaja vaihtaa? Mikä työllistää?

Vierailija
23.12.2019 |

Haluan kokonaan pois sosiaali- ja terveysalalta, älkää siis ehdottako niitä.
Mietin graafista suunnittelua, mutta ei kuulema ole töitä. Sitten mietin koodaamista, mutta netissä on kovin ristiriitaista tietoa siitä, onko töitä vai ei ja otetaanko sinne ylipäänsä mun ikäisiä "aloittelijoita". Mielelläni tekisin jotain näyttöpäätetyötä, etätyö on eduksi. Oisko ideoita mikä ala voisi olla sellainen, jonne kannattaisi suunnata?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodariksi ryhtyminen on tosi kova riski kyllä, alalla on erittäin rajua ikäsyrjintää. Työvoimapula on myös lähinnä myytti. Siellä niitä on työttömyyskortistossa tai alaa vaihtaneena paljon päteviä koodareita, joita ei vaan enää oteta alan töihin koska ikää yli 40, nokia-historia, ei oikeanlaisia paperieta, ei tarpeeksi nuorekas olemus tms. Ja valitettavasti kuten mun pomo pikkujouluissa sanoo, naisen parasta ennen päivä on 10 vuotta ennen kuin miehen (en ole siis itse 45 v naisena todellakaan samaa mieltä, mutta näin alan miespomot ajattelee usein). Kuulemma yli 40 v naista ei ikinä harkitisi palkata mutta miehen voi 50 ikävuoteen asti.

Noiden itseoppineiden ajat on myös aika lailla menossa ohi, paitsi ehkä pelialalla, jonne taas aivan erityisesti halutaan niitä nuoria. Samoin jotkut pienet kaveriporukoiden perustamat firmat ei niin papereista perusta vaan näytöstä, mutta ne haluaa sinne ikäisiään "hyviä jätkiä", ei tätejä. Kokemusta on siis omista työnhauista. Isot firmat palkkaa vanhempiakin, tosin yli 40 v  JA juniori työkokemuksen suhteen on äärimmäisen haastava yhdistelmä. Lisäksi nämä isot firmat on sitten niistä papereista tarkkoja, ei ilman tutkintoa minnekään Tiedolle, Accenturelle tai CGI:lle mennä tänä päivänä.

Vierailija
22/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojista on krooninen pula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusala. Sairaanhoitajia ainakin diakonissalaitoksessa toimii lähihoitajien opettajina

Vierailija
24/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nelikymppinen opettaja ja päättänyt vaihtaa alaa just IT-puolelle. Siellä kyllä osataan arvostaa myös työntekijöiden aikaisempaa työuraa ja nykyään korostetaan sitä, että ohjelmistoja ja palveluita pitäisi suunnitella muutkin kuin koko ikänsä tietokonetta räplänneet pojat. Sote-kokemus on varmasti eduksi projekteissa, joissa tehdään terveydenhuollon sovelluksia. Kannattaa googlettaa Mimmit koodaa - sieltä löytyy paljon uranvaihtotarinoita ja vertaistukea!

Terveydenhuollon sovelluksia tekee pari isoa konsulttifirmaa tässä maassa. Paljon vaan onnea hakea niihin ilman papereista. Toisen niistä (P:llä alkava terv. huollon järjestelmän) tekijän ohjelmistorobotti heittää työhakemuksista suoraan roskiin hakemukset, joissa ei ole vähintään AMK-tason koulutusta alalle.

Vierailija
25/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa näillä koodariksi alanvaihtajilla optimismia. Itse muutin Suomeen (olimme 3 v briteissä miehen työn takia ja minä tein siellä it-hommia) vähän yli vuosi sitten ja en ole päässyt alalle minnekään töihin ahkerasta hakemisesta huolimatta. Osaamista pitäisi löytyä:

- FM tietojenkäsittelytiede

- Tietokannat erit. Postgres, Oracle, Sybase, MungoDB

- Backend teknologiat Java-pohjaiset kielet ja frameworkit, .Net, Go

- Frontend teknologiat: HTML5, CSS, Javascript, Typescript, React, Redux, Angular

- plus osaamista asennusautomaation tekemisestä, jonkin verran mobiilikoodaustakin tullut tehtyä, sekä Robot framework testiautomaatiota

Olen siis varsin laaja-alainen full stack kehittäjä, mutta eiipä löydy töitä ei. Vika on varmaan siinä että olen nainen ja 43 v.

Vierailija
26/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistin kommentti tähän, it-alalla on tosi rankkaa ikäsyrjintää. 40+v aloittelijan on käytännössä lähes mahdoton saada jalkaa oven väliin, kun 40+ kokeneetkaan eivät pääse mihinkään. Ihan sama onko pulaa vai ei, niin Keski-ikäinen juniori, etenkin nainen, on se viimeinen valinta palkattavaksi.

Tuota mun siskoni on reilusti yli 40, koodaa, aloitti alalla kolmekymppisenä ja hänellä on riittänyt töitä. On itse vaihdellut työpaikkoja ja aina päässyt jonnekin. Itse en tunne alaa yhtään mutta halusin vain kertoa, että poikkeuksiakin on.

Kolmekymppisenä alalla aloittamisessa ei ole mitään erikoista eikä siinä iässä ole ainakaan näin melko hyvässä suhdannetilanteessa vaikea työllistyä. Mutta tilanne on täysin eri jos on yli nelikymppinen vailla työkokemusta.

Vierailija
27/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin ammattiin vois 40-v sairaanhoitaja vaihtaa? Mikä työllistää?

Haluan kokonaan pois sosiaali- ja terveysalalta, älkää siis ehdottako niitä.

Mietin graafista suunnittelua, mutta ei kuulema ole töitä. Sitten mietin koodaamista, mutta netissä on kovin ristiriitaista tietoa siitä, onko töitä vai ei ja otetaanko sinne ylipäänsä mun ikäisiä "aloittelijoita". Mielelläni tekisin jotain näyttöpäätetyötä, etätyö on eduksi. Oisko ideoita mikä ala voisi olla sellainen, jonne kannattaisi suunnata?"

Jos sinulla on jo valmiina jotakin ohjelmointiprojekteja ja innostus kunnossa sellaisiin töihin, sitten ehkä. Mutta muutoin tuskin kannattaa, ohjelmoijan työ ei ole mikään ammatinvaihtajan ammatti, vaan siihen joutuu oikeasti paneutumaan vuosikausiksi, ennenkuin hyvää tulosta alkaa syntymään. Ja se on sitten harvinaisen kuivakkaa hommaa jonkin koodirivien kanssa pakertaminen, puhumattakaan siitä että on jotakin ohjelmista valittavia ihmisiä sitten koko ajan niskassa.

Mutta sosiaali- ja terveysalan osaamista saattaisit hyvinkin hyödyntää sitten muussa ohjelmistoihin liittyvässä suunnittelussa, koska eihän se pelkästään koodirivien vääntämistä ole, vaan on mahdollista myös jonkinlaisen ei-teknisen suunnittelijan rooli, jossa siis käytät hyväksesi sen sote-alan tuntemustasi. Sote-alalle tehdään ohjelmistoja varmasti nyt ja jatkossakin, ja varmasti jotakin ymmärrystä siitä miten prosessit toimii ja miten käyttöliittymän pitää olla järjestetty, saattaa hyvin olla hyödyllinen osaaminen noilla aloilla.

Graafiset suunnittelut unohda, niissä kilpailu pitää huolen siitä että edes oikeille ammattilaisille ei ole kunnolla tilaa.

Yleisesti ottaen, kaikki "seksikkään" kuuloiset ammatit kannattaisi varmaan unohtaa, ja katsella tehtäviä vähän oudommalta kuulostavista ammateista, niihin kun ei kaikki välttämättä osaa hakeutua vaikka voisi olla ihan hyväkin paikka.

Ja lopuksi, ota kaikki neuvot vain viitteellisinä ajatuksina, eihän me tosiasiassa kukaan voida tietää, miten itse oikeasti haluaisit työt, eli käytä myös aikaa itsekin siihen selvittämiseen mikä todella voisi sopia sinulle hyvin. Ulkopuolisisista neuvojista ei ole läheskään aina hyötyä, he osaavat kertoa vain sitä mitä he itse tietävät tai mitä he haluavat uskotella.

Vierailija
28/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti vielä mitä tuolla tutkinnolla voisi tehdä, tarjolla on paljon muutakin kuin vanhusten hoitoa mm. terveyskeskus, lapsi perheiden perhetyö, nuorisokoti, lastenkoti, kehitysvammaisten asuntolat/oppilaitokset/päivätoiminta, mielenterveys ja päihdetyö...

Nämä on kaikki sitä samaa huonosti palkattua sylkukuppihommaa kuin vanhustenhoidossakin oleminen.

Vierailija
29/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöön, samaa paskaa eri paketissa.

Vierailija
30/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa näillä koodariksi alanvaihtajilla optimismia. Itse muutin Suomeen (olimme 3 v briteissä miehen työn takia ja minä tein siellä it-hommia) vähän yli vuosi sitten ja en ole päässyt alalle minnekään töihin ahkerasta hakemisesta huolimatta. Osaamista pitäisi löytyä:

- Frontend teknologiat: HTML5, CSS, Javascript, Typescript, React, Redux, Angular

- plus osaamista asennusautomaation tekemisestä, jonkin verran mobiilikoodaustakin tullut tehtyä, sekä Robot framework testiautomaatiota

Olen siis varsin laaja-alainen full stack kehittäjä, mutta eiipä löydy töitä ei. Vika on varmaan siinä että olen nainen ja 43 v.

Naisia palkataan mielellään, kun rikkoo sitä koodaristarojen rokkikukkoilua... Lisäävät siis työpaikoilla viihtyvyyttä.

Siinä on vaan se, että liian moni nainen osaa vähän sieltä ja vähän täältä. Keskittyminen puuttuu, mitään ei osata hyvin.

Vierailija
31/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativalle erikoisalalle asiantuntijaksi.

Vierailija
32/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodariksi ryhtyminen on tosi kova riski kyllä, alalla on erittäin rajua ikäsyrjintää. Työvoimapula on myös lähinnä myytti. Siellä niitä on työttömyyskortistossa tai alaa vaihtaneena paljon päteviä koodareita, joita ei vaan enää oteta alan töihin koska ikää yli 40, nokia-historia, ei oikeanlaisia paperieta, ei tarpeeksi nuorekas olemus tms. Ja valitettavasti kuten mun pomo pikkujouluissa sanoo, naisen parasta ennen päivä on 10 vuotta ennen kuin miehen (en ole siis itse 45 v naisena todellakaan samaa mieltä, mutta näin alan miespomot ajattelee usein). Kuulemma yli 40 v naista ei ikinä harkitisi palkata mutta miehen voi 50 ikävuoteen asti.

Noiden itseoppineiden ajat on myös aika lailla menossa ohi, paitsi ehkä pelialalla, jonne taas aivan erityisesti halutaan niitä nuoria. Samoin jotkut pienet kaveriporukoiden perustamat firmat ei niin papereista perusta vaan näytöstä, mutta ne haluaa sinne ikäisiään "hyviä jätkiä", ei tätejä. Kokemusta on siis omista työnhauista. Isot firmat palkkaa vanhempiakin, tosin yli 40 v  JA juniori työkokemuksen suhteen on äärimmäisen haastava yhdistelmä. Lisäksi nämä isot firmat on sitten niistä papereista tarkkoja, ei ilman tutkintoa minnekään Tiedolle, Accenturelle tai CGI:lle mennä tänä päivänä.

Yo teksti osuu mielestäni aika hyvin kohdalleen, eli koodariksi on melko vaikea alkaa enää iäkkäämpänä. Onhan se toki mahdollista, mutta aika epäuskottavaa, koska hyvillä ohjelmoijilla on kuitenkin kiinnostusta tehdä omiakin projekteja, niin se ammatin vaihtaminen on melko epämotivoivaa, jos sitä tehdään vain työantajan tarpeeseen mutta muutoin ei sitten kiinnostaisi.

Pelialallla on tietääkseni jonkinlaista vetoa, se näkyy jopa työvoimahallinnon sivuillakin, mutta olisin siinäkin aika varautunut koska se saattaa olla enemmänkin nuoremmille tarkoitettu juttu.

Jos Sote-ala ei enää työnä kiinnosta, niin kannattaa kuitenkin jotenkin hyödyntää sitä tietoa seuraavassa työssä, kun onhan sote-ala kuitenkin iso ja siihen on kaikenlaisia yhteistyötoimijoita muiltakin aloilta, joilta aloilta voi löytyä itsellekin sopiva paikka kun tuntee sen sote-alan toimintaa.

Vierailija
33/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia palkataan mielellään, kun rikkoo sitä koodaristarojen rokkikukkoilua... Lisäävät siis työpaikoilla viihtyvyyttä.

Siinä on vaan se, että liian moni nainen osaa vähän sieltä ja vähän täältä. Keskittyminen puuttuu, mitään ei osata hyvin.

Itse asiassa työhakemuksissa haetaan juurikin sellaisia jotka ei ole keskittyneet mihinkään erityisesti vaan jotka voi myydä projekteihin lähes mihin vaan hommaan. Nämä kaikki ei ole todellakaan sellaisia että olisi heikkoja niissä osaamissaan jutuissa, varsinkin noissa kokeneissa nelikymppisissä voi olla todellisia helmiä jotka pärjää erikoistuneille erittäin hyvin missä vaan mihin heidät laittaa. 

Kyllä minun silmään (olen itse alalla) nuo lainatun speksit vaikuttaa siltä että hän olisi osaamisen puolesta erittäin haluttu. Meidänkin firma maksaa ihan rekrypalkkiota nimenomaan full stack kehittäjistä, kun niistä on niin kova pula. Valitettavasti täällä on sekä sukupuoli- että ikäsyrjintää. Ei haluta rikkoa "rokkikukkoilua" vaan etsitään samanhenkistä porukkaa, jotka tykkäisi vapaa-ajallakin käydä yhdessä hackathoneissa, saunailloissa, ties missä. Mutta hyvä jos jossain muualla ei ole näin lapsellista.

Vierailija
34/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologiateollisuuteen esim. koneistus, ammattitaitoisista on koko ajan pulaa. Töitä löytyy muualtakin kuin pk-seudulta, palkkataso on eri luokkaa kuin hoiva-alalla.

Vierailija
35/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, tämä on muuten hauska. Kun on miespuolisia tuollaisia full stack tyyppejä, kukaan ei epäile että ne osaa osaamiaan asioita heikosti. Niitä kunnioitetaan päinvastoin kovina guruina, kun monella on yhdenkin alueen hallussapito nopeasti muuttuvalla alalla työlästä, saati että jotkut erityisen lahjakkaat ja energiset pystyvät pitämään vähän kaikkean alan työtä. Vaatii julmetusti harrastuneisuutta myös vapaa-ajalla. Mutta kun nainen on tuollainen, että on tehnyt todella monessa roolissa töitä, niin oletus ilmeisesti on että keskittyminen puuttuu, ei osaa mitään hyvin?

Vierailija
36/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko palkkatoive realistinen? Työskentely ulkomailla ja työhistorian kautta saatu kova palkkataso on mahdollista ehkä pitää, jos saa suosittelijan kautta työn.

Muuten palkka alkaa 3:lla.

Vierailija
37/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on näitä uutisia ollut alaa vaihtavista hoitsuista, niin väkisin tulee mieleen että näinköhän kannattaa - ja etenkin mitä vanhemmasta on kyse. Varmasti joitakin onnistaa, mutta tulee varmasti myös niitä jotka eivät työllistykään, ainakaan vakipaikkoihin.

Sairaanhoitajan palkka on melko hyvä koulutukseen nähden, siitä on paha pistää paremmaksi kovin nopealla koulutuksella, jos alaa tyystin vaihtaa. Etenkään nelikymppisenä ja yli. Saati ilman koulutusta, itseopiskellen ja "taidot näyttäen". Just joo.

Vierailija
38/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä ikinä neuvoja täällä sitten jaellaankin, kannattaa sitten ottaa historiasta myös opiksi, eli joskus vuosikausia sitten on jo nähty esim. Javan hehkuttaminen ja siihen kaikki meni, mutta yllättäin sitten ei ollutkaan töitä kaikille.

Eli omaa järkeä kannattaa hiukan käyttää, sitä mitä tänä päivänä kovasti huudellaan tarvittavan, sinne saattaa olla menossa samaan aikaan paljon muutakin väkeä, ja lopputulos on sitten järjetön kilpailu ja ei olekaan sitten työpaikkaa.

Vierailija
39/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin alkaa politiikan toimittajaksi. Aihe kiinnostaa näin yli 40v. Jotain sisällön tuottamista, haastattelua, kuvaamista, videoeditointia yms.

Ja mihin luulisit töihin pääseväsi ilman alan koulutusta?

Vierailija
40/88 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat luulee, että muillakin aloilla pääsee aina töihin. Niin ei ole.