Naurettavin tietämänne asia josta tehty lasu?
Itse kuulin tapauksesta jossa julkiselta hammaslääkäristä oli tehty lasu koska vanhemmat oli peruneet lapselle automaattisesti varatun ajan ja ilmoittaneet että lapsen hampaat hoidetaan yksityisellä.
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Tuo hammaslääkäriasiakin on voinut mennä niin, että lapsella on ollut täysin hoitamattomat hampaat aiemmissa tarkastuksissa, ja vanhemmat eivät enää halua tulla kuuntelemaan niuhotusta hampaidenhoidosta. Aina voi väittää vievänsä yksityiselle, mutta tosiasiassa on päivänselvää, ettei olla viemässä, jos on kyseessä vaikka sossuperhe. Olen neuvolassa töissä, ja tällaiset perheet ovat vältelleet esim. lastenneurolle lähettämistä, väittäen menevänsä yksityiselle. Koska lapsella oli selkeä ja kiireellinen avuntarve, tehtiin lasu.
Kiva asenne siellä neuvolan terkalla. Rikkaat saa käyttää oikeuttaan mennä yksityiselle mutta sossuperheelle samaa oikeutta ei suoda vaan heti tulee lasu.
Tiskejä tiskipöydällä, lattialla vaatteita. Sotkuista.
Ilmoittaja oli paikalla alle 5 minuuttia, mutta pystyi heti diagnosoida, että sotku vaarantaa lasten kehityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hammaslääkäriasiakin on voinut mennä niin, että lapsella on ollut täysin hoitamattomat hampaat aiemmissa tarkastuksissa, ja vanhemmat eivät enää halua tulla kuuntelemaan niuhotusta hampaidenhoidosta. Aina voi väittää vievänsä yksityiselle, mutta tosiasiassa on päivänselvää, ettei olla viemässä, jos on kyseessä vaikka sossuperhe. Olen neuvolassa töissä, ja tällaiset perheet ovat vältelleet esim. lastenneurolle lähettämistä, väittäen menevänsä yksityiselle. Koska lapsella oli selkeä ja kiireellinen avuntarve, tehtiin lasu.
Kiva asenne siellä neuvolan terkalla. Rikkaat saa käyttää oikeuttaan mennä yksityiselle mutta sossuperheelle samaa oikeutta ei suoda vaan heti tulee lasu.
Puhumattakaan siitä ettei neuvolassa oikeasti tiedetä mikä perhe on sossuperhe ja mikä ei.
Aika sairas asenne silti. Esim. varattomuus tai pitkäaikaissairaudet ei tee perheestä muita huonompia.
Ollaan mekin siellä oltu, syytä enää en muista.
Silloin mies sanoi asiasta ja he totesivat että suurin osa heidän asiakkaista ja ilmoituksista on jotain muuta kuin alkoholi tai huumeongelma eli kertoo paljon.
Nyt molemmat asuu kotona ja turha yrittää mitään kun kumpikin on 18v🤗
Kävin keskustelemassa psykiatrisella poliklinikalla ja koska kemiat eivät kohdanneet silloisen tylntekijän kanssa, ilmoitin että en enää asioi tämän kanssa, vaan toisen työntekijän.
Hän ilmoitti lastensuojellun että on huolissaan lapsestani ja minusta, koska kieltäydyn hoidosta... ja tämän vuoksi jouduttiin turhaan palaveeraamaan sossujen kanssa.
Joku oli tehnyt lasun mun ystävän lapsesta. No sosiaalinaiset kävivät ystäväni luona ja ei moitteen sanaa. Mä olin sitten sosiaalinaisten luona ystäväni kanssa. Olin hänen tukenaan. Ja kerroin myös minun ja lapsen kontaktista. Reipas ja utelias koululainen on. Joku tehnyt ilkeyksissään ilmoituksen.
Näistä olis syytä ilmoittaa toimittajille. Liittyy laskevaan syntyvyyteen joten eiköhän poliitikot huolestu lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että kaikki yllättäen tietää, mikä on joku "lasu" ja mihin se tehdään.
En minä vaan tiedä.Suomalaiset, jotka kävelevät ohi, vaikka sairaskohtauksen saanut makaa maassa.
Kyseessä ei siis ole auttamisen halu.
Jokainen voi itse päätellä motiiveja.Jos "häkeen" soittaa aiheetta, siitä koituu sanktio.
Entäs nämä lasuhäiriköt, saako ne edes sakkoja?Ei näistä seuraa mitään ilmoittajalle.
Omakohtaisesti voin kertoa, että aiheettomasti tehdyt kiusaamistarkoituksessa tehdyt lasut kuormittavat valtavasti. Tosiasia on, että lastensuojelussa on töissä paljon nuoria, kokemattomia ihmisiä. He voivat järkyttyä tarinoista, joita nämä kiusaajat kertovat. Heillä *on* ennakkoasenne perhettä kohtaan jo silloin, kun ilmoitusta aletaan selvittää. On kauheaa yrittää puolustautua ja osoittaa syyttömyyttään, kun on jo valmiiksi tuomittu.
Tää on koettu, olivat todella vihamielisiä ja mutta lopussa ok. Vielä kotikäynnin jälkeenkin rentoutuneita.
Tästä kauan aikaa eli ehkä jo ajat muuttuneet.
Minä itkin kun herkkä olen.
Vierailija kirjoitti:
Näistä olis syytä ilmoittaa toimittajille. Liittyy laskevaan syntyvyyteen joten eiköhän poliitikot huolestu lopulta.
Olen samaa mieltä. Toisaalta koneisto lastensuojelun takana on vahva. Kukaan järjestelmän sisällä ei halua myöntää mm. ammattitaidottomuusongelmia ja kyvyttömyyttä tunnistaa kiusaamista. Tahalliset kiusaamisilmoitukset kertovat jo lähtökohtaisesti siitä, että uhriperhettä kiusataan, että siellä on rikottu perusturvaa eli ei saa elää rauhassa. On todella raskasta jo valmiiksi varuillaan ja väsyneenä kiusaamiseen huomata, että kiusaaja on riittävän taitava levittämään kiusaamisen uudelle tasolle ja taholle.
Jos joku sosiaalipuolen henkilö lukee tätä, niin teidän joukossanne on liian paljon heitä, jotka syyllistävät ja musertavat kunnollisia vanhempia! Jopa poliisi on minulle kertonut, että lähtökohtaisesti jokainen on syytön ja heillä jää paljon pöydälle hänen mielestään selviä lapsiin kohdistuneita väkivaltatapauksia, koska näyttö on ristiriitaista tai ei riitä. Kuitenkin näiden lasujen perusteella hyökätään, syytetään ja kuulustellaan kyseenalaistaen, vaikka yhden yhtä todistetta lapsen huonosta voinnista ei ole, ei edes sitä rikkinäistä sukkaa. Lisäksi lapsen itsensä kanssa ei ole koskaan haluttu jutella, vaikka lapsi on sitä pyytänyt jotta voisi itse kertoa kuinka hänellä menee. Pääasia on jossakin ihan muussa kuin lapsen hyvinvoinnin turvaamisessa.
Nykyään 8 luokan terveystarkastus lapuissa lukee että lasu tulee jos on syytä.
Teinithän itse vastaa niihin kyssäreihin.
Omani ei näyttänyt edes lappua mulle kun oli sen täyttänyt.
Tää hammastarkastus juttu on tullut lähivuosina koska ennen sitä ei ollut.
10vuoden päästä on jo uusia juttuja ja mitä lie tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin keskustelemassa psykiatrisella poliklinikalla ja koska kemiat eivät kohdanneet silloisen tylntekijän kanssa, ilmoitin että en enää asioi tämän kanssa, vaan toisen työntekijän.
Hän ilmoitti lastensuojellun että on huolissaan lapsestani ja minusta, koska kieltäydyn hoidosta... ja tämän vuoksi jouduttiin turhaan palaveeraamaan sossujen kanssa.
Kaverille kävi lähes vastaavasti! Tosin ei psykiatrisella polilla vaan neuvolan psykologilla. Onneksi isänsä on eläkkeellä oleva juristi, kaveri tietää omat oikeutensa jokaista pilkkua myöten.
Tulee silti mieleen miten heikkoon asemaan ne perheet joutuu jotka on niitä ns.'sossuperheitä' kun joku alkaa kiusata noin.
Lapsi käytti omia kesätyörahojaan turhuuksiin.
Liian omatoiminen lapsi. Peritty luonteenpiirre tässä tapauksessa, mutta ei toki olisi lasun paikka muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään 8 luokan terveystarkastus lapuissa lukee että lasu tulee jos on syytä.
Teinithän itse vastaa niihin kyssäreihin.
Omani ei näyttänyt edes lappua mulle kun oli sen täyttänyt.
Tää hammastarkastus juttu on tullut lähivuosina koska ennen sitä ei ollut.
10vuoden päästä on jo uusia juttuja ja mitä lie tulossa.
Sehän on selvää mitä on tulossa. Nykyisten miljoonavoittojen sijaan kahden miljoonan voittoja yksityisille lastenkodeille.
Lasten olot paranee, mutta viranomaisten huoli lisääntyy. Sellainen on tämä maailma nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen nuorin lapsi 4v ja keskimmäinen 6v. He menivät hoitoon arkisin klo 6. Vanhimmasta, 5-luokkalaisesta lasu, koska kaikki lapset laitettiin sänkyyn viimeistään kahdeksalta. Puhuttelussa liian tiukalle kasvattajalle käskettiin antaa vanhimman valvoa kymmeneen.
Tästä seurasi itse asiassa uhmaa perheessä,koska esikoinen alkoi käyttää perustetta 'lastensuojelun työntekijöidenkin mielestä oot liian tiukka' tuon tuostakin.Ja sitten jos annat viidesluokkalaisen valvoa iltakymmeneen ja tää kertoo sen kouluterkan voimavarakyselyssä, taas tulee lasu riittämättömän unimääeän takia.😂
Nää kouluterkat on muuten kans asia erikseen! Mulle soitti huolestuneena kun neljäsluokkalainen tyttäreni oli kertonut tarkastuksessa ettei syö iltaisin kotona mitään pelkkää maitoa vaan juo ja aamupalaakaan ei koskaan syö kun vaan pelaa kännykällä aamuisin ennen kouluun lähtöä. Tosiasiassa lämmin ruoka, ilta- ja aamupalat tarjotaan päivittäin, toisinaan ruoka maistuu enemmän toisinaan vähemmän. Kasvu ja kehitys oli mitattaessa yllätys yllätys normaalia, vaikka kotona ei ruokaa ikinä annetakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen nuorin lapsi 4v ja keskimmäinen 6v. He menivät hoitoon arkisin klo 6. Vanhimmasta, 5-luokkalaisesta lasu, koska kaikki lapset laitettiin sänkyyn viimeistään kahdeksalta. Puhuttelussa liian tiukalle kasvattajalle käskettiin antaa vanhimman valvoa kymmeneen.
Tästä seurasi itse asiassa uhmaa perheessä,koska esikoinen alkoi käyttää perustetta 'lastensuojelun työntekijöidenkin mielestä oot liian tiukka' tuon tuostakin.Ja sitten jos annat viidesluokkalaisen valvoa iltakymmeneen ja tää kertoo sen kouluterkan voimavarakyselyssä, taas tulee lasu riittämättömän unimääeän takia.😂
Nää kouluterkat on muuten kans asia erikseen! Mulle soitti huolestuneena kun neljäsluokkalainen tyttäreni oli kertonut tarkastuksessa ettei syö iltaisin kotona mitään pelkkää maitoa vaan juo ja aamupalaakaan ei koskaan syö kun vaan pelaa kännykällä aamuisin ennen kouluun lähtöä. Tosiasiassa lämmin ruoka, ilta- ja aamupalat tarjotaan päivittäin, toisinaan ruoka maistuu enemmän toisinaan vähemmän. Kasvu ja kehitys oli mitattaessa yllätys yllätys normaalia, vaikka kotona ei ruokaa ikinä annetakaan.
Meillä astmalääke hidasti kasvua 0,4 senttiä viidessä vuodessa (lapsi koko ajan astmalääkärin seurannassa ja kasvukäyrä hyvä). Tuota puuttuvaa neljää milliä sitten puitiin vimmalla. Kaiken huipuksi koululääkörille tai tervetdkeskukseen ei päässyt vaan maksoin kakso yksityislääkärin köyntiä vain jotta todettiin se mitä heti alunoerin sanoin astmalääkärin sanoneen lääkkeestä.
Tää ketju on selvää ainesta iltsikan joulutäytteeksi. Hauska hulluudessaan ja samalla uutisarvoa
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on selvää ainesta iltsikan joulutäytteeksi. Hauska hulluudessaan ja samalla uutisarvoa
Eivät nämä ole kohteeksi joutuneille hauskoja asioita.
Usein on niin, että yksi alkoholin tai muiden aineiden väärinkäyttäjä taikka tavalla tai toisella toisia (mm.omat lapset) laiminlyövä ihminen on äärettömän itsekäs. Humalassa saa olla, koska syystä tai toisesta on oikeus, on paha olo, joku on kohdellut huonosti tms. välittämättä siitä,mitä toiminta aiheuttaa läheisille. Nämä ihmiset ovat itsekkyydessään usein vahvoja ja hyökkäävä. Ei heitä yhdet lasukäynnitkään paljon hetkauta. He osaavat myös usein valehdella sujuvasti.
Näiden kanssa on usein haastavaa toimia, ehkä pelottaakin joskus.
Mutta kun kohteena on parhaansa yrittävä vanhempi, jota kiusataan, ovat keinot puolustautuakin paljon vähäisemmät. Jos itket, ovat sos.henkilöt nopeasti varuillaan:"Itket noin herkästi, ehkä kaikki ei olekaan kunnossa, mitä salaat, onko vanhemmuutesi kunnossa, entä tukiverkko?!". Näiden tapausten kohdalla on helppoa päästä "niskan päälle" ja valitettavasti myös pätemään. Kuulusteluissa unohtuu lapsi ihan kokonaan.
Ei voi välttyä ajattelemasta, että työntekijät tarvitsevat näitä pseudokeissejä saadakseen tehdyistä töistä merkintöjä, saadakseen kirjoitettua ojentavia, syyllistäviä lausuntoja, kun pelottavia, oikeita tapauksia ei uskalleta hoitaa samalla tavalla.