Päiväkodin hoitajan inhottava passiivisagressiivinen kommentti, kun hain lasta hoidosta
Siitä on jo useampi vuosi. Hain lasta hoidosta ja hoitaja sanoi muutamalle lapselle vieressäni "siivotkaa ne lelut siitä, ehkä teillä kotona äidit siivoaa tavaranne, mutta täällä sitä ei tapahdu vaan siivoatte itse" ja hoitaja vilkuili useaan kertaan tuota sanoessaan minuun. Jos päiväkodissa on ollut ongelmia ettei oma lapseni siivoa tavaroita, miksei voi sanoa suoraan asiasta minulle ja lapselleni? Miksi piti piilo*ittuilla?
Näin jälkikäteen asioita muistellen, olen niin onnellinen, että päiväkotiaika on lusittu.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhempi tulee hakemaan lapsen, niin harvemman suusta tulee että "siivoa jälkesi ennen kuin lähdetään". Yleensä jää lelut lattioille, välipalan aika tarjotin pöydälle jne. Meillä opetellaan sitä että itse otetaan ja siivotaan. Tietysti autetaan jos on jäänyt hirveä siivo, mutta ei se mene niin että lapsi sotkee ja aikuiset siivoaa.
Monet myös sanoo että ei tarvitse koska kotonakaan tarvitse, äiti siivoaa.
Voi jeesus. Eihän se sen vanhemman asia ole siellä päiväkodissa alkaa ohjeistaa. Herrajumala sentään.
Kun vanhempi hakee lapsen, hänen kuuluu keskittyä lapseen ja viedä lapsi kotiin.
Meillä kyllä ainakin kun lapsi on hakijan seurassa niin vastuu on hänellä. Hirveä kiire on kirjata lapsi ulos, mutta silti useasti joudutaan juoksemaan lapsen perässä käytävillä ja viemään hakijalla, sanomaan erikseen siivoamisesta jne. Ei lapsi ole enää meidän vastuulla on kirjattu ulos. Ja hakija hoitaa lapsen pukemiset jne, ei me. Myös kun lapsi tuodaan päiväkotiin, et voi jättää häntä eteiseen kun "nyt on vähän kiire", vaan lapsi riisuu vaatteet ja tulet kirjaamaan hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhempi tulee hakemaan lapsen, niin harvemman suusta tulee että "siivoa jälkesi ennen kuin lähdetään". Yleensä jää lelut lattioille, välipalan aika tarjotin pöydälle jne. Meillä opetellaan sitä että itse otetaan ja siivotaan. Tietysti autetaan jos on jäänyt hirveä siivo, mutta ei se mene niin että lapsi sotkee ja aikuiset siivoaa.
Voi jeesus. Eihän se sen vanhemman asia ole siellä päiväkodissa alkaa ohjeistaa. Herrajumala sentään.
Kun vanhempi hakee lapsen, hänen kuuluu keskittyä lapseen ja viedä lapsi kotiin.
Meillä kyllä ainakin kun lapsi on hakijan seurassa niin vastuu on hänellä. Hirveä kiire on kirjata lapsi ulos, mutta silti useasti joudutaan juoksemaan lapsen perässä käytävillä ja viemään hakijalla, sanomaan erikseen siivoamisesta jne. Ei lapsi ole enää meidän vastuulla on kirjattu ulos. Ja hakija hoitaa lapsen pukemiset jne, ei me. Myös kun lapsi tuodaan päiväkotiin, et voi jättää häntä eteiseen kun "nyt on vähän kiire", vaan lapsi riisuu vaatteet ja tulet kirjaamaan hänet.
Niin onkin. Lapsi on. Ei se päiväkoti ja hoitajan työt.
20)
Aika kusipäiseltä kuulostaa ja sitähän se onkin
Tosi yleistä, että vanhempi hakee lastaan ja vaikka kuulee, että hoitaja kehottaa lasta siivoamaan leluja ennenkuin lähtee, niin vanhempi nappaa vaan lapsen mukaansa, että mennään, siivoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa ne lspset siivoamaan ja pukemaan. Teudän tehtävä kotona on opettaa lapsianne.
Roskasakki tuo lapsensa päiväkotiin remuamaan ja aiheuttamaan kaaosta. Moni pieni lapsi on kotona opetettu siivoamaan ja pukemaan. Moni ei. Heidän takiaan päuväkodeissa ei ole aikaa tehdä useammin kivoja juttuja.
Kyllä se on kuule ihan hoitajien vastuulla se lasten käytös siellä päiväkodissa. Ei äidit voi kauko-ohjata lapsiaan samalla kun hoitajat seisoo ringissä ja juoruaa tumput suorina.
Juuri näin. Kotona lapseni siivoaa lelunsa ja toimii omatoimisesti. Ringissä tumput suorassa juttelevat hoitajat eivät ohjaa lapsia ja opeta päiväkodin tavoille. Turha toivoa palkankorotuksia, ringissä juttelusta ei ole tapana maksaa palkkaa.
On tapana maksaa työn mukaista palkkaa, ehkä nykyinen palkka ei riitä muuhun kuin ringissä jutteluun ja siihen että katsotaan että lapset pysyy hengissä. Jos haluaa enemmän, tulee maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa ne lspset siivoamaan ja pukemaan. Teudän tehtävä kotona on opettaa lapsianne.
Roskasakki tuo lapsensa päiväkotiin remuamaan ja aiheuttamaan kaaosta. Moni pieni lapsi on kotona opetettu siivoamaan ja pukemaan. Moni ei. Heidän takiaan päuväkodeissa ei ole aikaa tehdä useammin kivoja juttuja.
Kyllä se on kuule ihan hoitajien vastuulla se lasten käytös siellä päiväkodissa. Ei äidit voi kauko-ohjata lapsiaan samalla kun hoitajat seisoo ringissä ja juoruaa tumput suorina.
Juuri näin. Kotona lapseni siivoaa lelunsa ja toimii omatoimisesti. Ringissä tumput suorassa juttelevat hoitajat eivät ohjaa lapsia ja opeta päiväkodin tavoille. Turha toivoa es muutapalkankorotuksia, ringissä juttelusta ei ole tapana maksaa palkkaa.
yst infoan, että se "ringissä juttelu" on juurikin tärkeää työtä! Informaation jakamista, yhteisten toimintatapojen pohtimista ym.
Saattaa olla päivän ainoa hetki, jolloin ehtii edes muutaman sanan vaihtamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et tehnyt elettäkään varmistaaksesi, että lapsesi tosiaan siivoaa?
Lapseni ei ollut siinä leikissä mukana, keitä lapsia kehotti siivoamaan. Ei tarvitse varmaan toisten lasten leluja siivota.
No itse asiassa meillä on nykyään sovittu että esim ulkona kaikki lapset siivoaa leluja pois vaikka ei olisi itse ottanut varastosta yhtään ämpäriä :) Ja tämä on aika yleinen ilmiö että kun lasta tullaan hakemaan niin siivous jää, sitten siellä siivoaa ne samat lapset päivästä toiseen jotka haetaan viimeisenä hoidosta. Olisi ihan hyvä jokaisen vanhemman opetella siihen että aina kun hakee lasta niin varmistaa että onhan lapsi siivonnut leikkinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä :D Kyllä se nimenomaan on vanhemman asia ohjeistaa se oma lapsi huolehtimaan ettei jätä sotkua ennen kun lähdetään pukemaan. Se jos mikä on lapseen keskittymistä että huolehtii että tämä oppii siivoamaan omat jälkensä eikä vaan luikahda karkuun.
Minä haen lapsen joka ikinen päivä samaan aikaan. Ja aika usein on siinä vaiheessa kiire kun pitää viedä isosisaruksia harrastuksiin ym. Ja joka ikinen päivä kun haen, hoitaja sanoo lapselle että pitää ALKAA siivoamaan. Huoh. Miksi ei voi ennakoida? Olen sanonut tästä. Lasta voi laittaa siivoamaan ennen kun haen. Ei silloin kun olen jo siinä. Sitten meneekin 20min kun lapsi kiukuttelee, legoja on lattialla tuhat ja hoitaja vieressä kieltää äitiä auttamasta... Taidan itsekin ruveta tuohon että nappaan vaan lapsen mukaan siivoamatta kun en todellakaan halua ja ole aikaa katsoa joka päivä lähtötilanteessa tuota 20min showta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kotona lapseni siivoaa lelunsa ja toimii omatoimisesti. Ringissä tumput suorassa juttelevat hoitajat eivät ohjaa lapsia ja opeta päiväkodin tavoille. Turha toivoa es muutapalkankorotuksia, ringissä juttelusta ei ole tapana maksaa palkkaa.
yst infoan, että se "ringissä juttelu" on juurikin tärkeää työtä! Informaation jakamista, yhteisten toimintatapojen pohtimista ym.
olin päiväkodilla 4 viikkoa harjoittelussa ja kyllä siellä ringisdä hsukuttiin pomoa ja toisia työntekijöitä ja puhuttiin viikonlopun duunnitelmista ja omista lapsista jne. Ei todellakaan työasioista
Vierailija kirjoitti:
Minä haen lapsen joka ikinen päivä samaan aikaan. Ja aika usein on siinä vaiheessa kiire kun pitää viedä isosisaruksia harrastuksiin ym. Ja joka ikinen päivä kun haen, hoitaja sanoo lapselle että pitää ALKAA siivoamaan. Huoh. Miksi ei voi ennakoida? Olen sanonut tästä. Lasta voi laittaa siivoamaan ennen kun haen. Ei silloin kun olen jo siinä. Sitten meneekin 20min kun lapsi kiukuttelee, legoja on lattialla tuhat ja hoitaja vieressä kieltää äitiä auttamasta... Taidan itsekin ruveta tuohon että nappaan vaan lapsen mukaan siivoamatta kun en todellakaan halua ja ole aikaa katsoa joka päivä lähtötilanteessa tuota 20min showta.
Ihanko totta? Aivan älytöntä touhua. Lapseni ovat aikuisia, ei heidän aikana ollut tuollaista. Lapsi kipitti eteiseen, puettiin vaatteet ja lähdettiin kauppaa ja kotiin tekemään ruokaa.
En tiedä oliko jo siivottu vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Aivan älytöntä touhua. Lapseni ovat aikuisia, ei heidän aikana ollut tuollaista. Lapsi kipitti eteiseen, puettiin vaatteet ja lähdettiin kauppaa ja kotiin tekemään ruokaa.
No niin se on nykyäänkin. Haen lapsen, autan itse pukemisessa ja lähdetään. Tai ovat jo valmiiksi ulkona, jolloin siivoukset on jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin tuollaisen ennakoinnin olevan melko mahdotonta. Ryhmässä on yleensä 12-22 lasta, joista suurin osa haetaan eri aikaan. Hoitajan pitäisi muistaa kaikkien lähtöajat, ennakoida siivoaminen kaikkien kohdalla ja mites ne lapset, jotka sitten siivoavatkin nopeammin kuin yleensä tai joiden vanhemmat tulevatkin myöhässä? Istuvatko he penkillä tekemättä mitään, ettei synny uutta sotkua? Pitäisi myös vilkuilla kelloa tuon tuosta, jota ei yleensä päivän aikana niinkään tehdä. Päiväkodeissa kaikkia lapsia ja vanhempia kohdellaan tasapuolisesti, ei yhden kanssa aleta toimimaan erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, joka päivä sama juttu. Alkaa jo valmiiksi ahdistamaan kun on hakemassa lasta millainen show tänään on ihan varta vasten laitettu pystyyn. Myös se että annetaan lapsen päivän päätteeksi aina sotkea ne lelut mitkä vie paljon aikaa siivota alkaa tuntumaan vittuilulta. Sen olen jo oppinut että minun kannattaa ottaa oma takki pois ennen kun menen sinne jotta ei tarvii paksuissa talvikamppeissa hikoilla kun tiedän ettei sieltä nopeasti pääse kotiin. Olen jopa harkinnut että pidennän lapset hoitoaikaa ihan tappiin asti niin sitten katsotaan halutaanko vielä että lapsi jää heidän sulkemisajan jälkeen siivoomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä :D Kyllä se nimenomaan on vanhemman asia ohjeistaa se oma lapsi huolehtimaan ettei jätä sotkua ennen kun lähdetään pukemaan. Se jos mikä on lapseen keskittymistä että huolehtii että tämä oppii siivoamaan omat jälkensä eikä vaan luikahda karkuun.
Höpöhöpö.
Lapsi on siellä hoidossa. Ei tekemässä hoitajan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Älä viitsi. Tympääntynyttä juoruilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko jo siivottu vai ei.Kyllä, joka päivä sama juttu. Alkaa jo valmiiksi ahdistamaan kun on hakemassa lasta millainen show tänään on ihan varta vasten laitettu pystyyn. Myös se että annetaan lapsen päivän päätteeksi aina sotkea ne lelut mitkä vie paljon aikaa siivota alkaa tuntumaan vittuilulta. Sen olen jo oppinut että minun kannattaa ottaa oma takki pois ennen kun menen sinne jotta ei tarvii paksuissa talvikamppeissa hikoilla kun tiedän ettei sieltä nopeasti pääse kotiin. Olen jopa harkinnut että pidennän lapset hoitoaikaa ihan tappiin asti niin sitten katsotaan halutaanko vielä että lapsi jää heidän sulkemisajan jälkeen siivoomaan.
Sama ongelma! Etenkin kun on 3 lasta haettavana 3 eri paikasta (esikoinen ykköluokkalaisten ip-kerholta ja nuorimmat eri päiväkodeista) niin sitä aikaa just haluaa käyttää legoista vääntämiseen.
Mistähän kaikki koulukiusaajat tuleekaan? No näistä perheistä, joilla ei ole muita kuin oikeuksia.
Sitten kun ollaan pulassa sen oman pennun kanssa jossain vaiheessa, niin nostetaan kädet ylös, vaaditaan joku diagnoosi lapselle ja selitellään sillä kaikki.
Päiväkodissa naureskellaan lasten nimille, puhutaan vanhempien työstä, automerkeistä. Vanhempien joka ele ja käytös syynätään.
Opiskelija
Ja noin tekevät juurikin ne jotka ovat edessä mielin kielin, ns. mukavia
Miten sinä tuon nimenomaan itseesi otit? En ymmärrä. Hoitajahan saattoi katsoa sinuun kymmenestä eri syystä, ei siis kannata ottaa automaattisesti piikkinä ja piiloveetuiluna juuri itsellesi.
On saattanut esim. katsoa sinuun siksi, että liikut lapsesi kanssa pukemishommissa. Ihmisellä on taipumus katsoa liikkuvaa ihmistä/esinettä/asiaa näkökentässä.
On saattanut katsoa sinuun, koska on ajatellut saavansa sinulta vastakaikua ja tukea. "Joo, ei kotonakaan tarvitsisi aina odottaa äitiä siivoamaan jälkiä!"
On miettinyt lapsesi päivän kuulumisia siinä samalla paimentaessaan muita lapsia - päiväkodin hoitajilla on tapana kertoa hoitolasten kuulumiset, kun vanhemmat ovat hakemassa lapsiaan.
On miettinyt jotakin ihan muuta teihin tai lapseenne liittyen samalla, kun on puhunut lapsille muusta asiasta.
Normaalisti ihmiset tekevät usein noin, puhuvat ja ajattelevat eri asioita.
Miksi ylipäätään kuvittelet, että lapsesi on jotenkin erityisen paha sotta-iita? Luuletko, etteivät ammatikseen päiväkodissa työskentelevät ole nähneet jo vuosien mittaam satojen lasten myötä melkoisen kirjon siisteystavoissa?!!
Oikeasti. Tämän aloituksen on pakko olla hemmetin huono trolli, ei kukaan voi olla noin herkkänahkainen - ja anteeksi vaan: TYHMÄ.