Naapurini on seisonut oveni takana kohta puoli tuntia. Pitäisikö ilmoittaa poliisille?
Olen 35-vuotias mies ja asun yksin kerrostalossa. Olin aikeissa lähteä kauppaan mutta kun katsoin ovisilmästä käytävään, näin naapurini seisovan suoraan minun oveni takana, ja hän seisoo siinä edelleen, vaikka kohta on kulunut 30 minuuttia. Muutin tähän kerrostaloon vasta pari viikkoa sitten enkä ole nähnyt tätä kyseistä henkilöä kuin 2 kertaa. Hän on siis mies, luultavasti suunnilleen saman ikäinen kuin minä. Tuo ovella seisoja ei kertaakaan ole soittanut ovikelloa tai koputtanut niin alkaa jo pelottaa, mitä hän haluaa minusta. Pitäisikö soittaa poliisi?
Kommentit (43)
Kuinka te uskallatte edes kaupungilla kulkea, jos te pelkäätte hiljaa paikallaan seisovaa miestä? Kaiken maailman ölisijöitä ja kädet tuulimyllynä heiluvia sekopäitä näkee lähes päivittäin kadulla, mutta pelkäätte rappukäytävässä seisovaa humalaista??? Voi vässyköitä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies ja et uskalla avata ovea kun rapussa on naapuri eikä kriisistä selvitty ilman poliisia? Voi Herran lettas oletko joku kallion soijalatte puudeli joka kaveeraa nti pekka h:n joukoissa.
Muista varata terapiaan aika ettei tule painajaisia.
Tämä "soitin poliisit, koska naapurini oli kännissä rappukäytävässä" on kyllä samaa sarjaa kuin se isä, joka soitti palokunnan, koska ei saanut lasta pois syöttötuolista. Mahtavia selviytyjämiehiä 😄.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te uskallatte edes kaupungilla kulkea, jos te pelkäätte hiljaa paikallaan seisovaa miestä? Kaiken maailman ölisijöitä ja kädet tuulimyllynä heiluvia sekopäitä näkee lähes päivittäin kadulla, mutta pelkäätte rappukäytävässä seisovaa humalaista??? Voi vässyköitä.
Tisk: kädet tuulimyllyinä heiluvia. Kiva visio kuvitella hahaha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies ja et uskalla avata ovea kun rapussa on naapuri eikä kriisistä selvitty ilman poliisia? Voi Herran lettas oletko joku kallion soijalatte puudeli joka kaveeraa nti pekka h:n joukoissa.
Muista varata terapiaan aika ettei tule painajaisia.
No menisitkö itse rennolla mielellä esim. hissiin jossa seisoo mies nurkassa naama seinää kohti?
Kyse ei ole siitä että naapuri pelottaisi, mutta tuollainen epätyypillinen käytös herättää ihmisessä ihan terveen itsesuojeluvaiston.
Eikö tuossa herää huoli enemmän ihmisen terveydestä tms, jolloin mennään tarkistamaan onko kaikki ok? En menisi seinää päin seisovan ohi rennosti vaan kysyisin häneltä, onko kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen mies selaisi kännykkää tai seisoisi vaikka bussipysäkillä niin ok.
Vastaa rehellisesti: jos tämä kuvitteellinen mies seisoisi hiljaa ja liikkumatta vaikka keskellä puistoa niin ohjaisiko vaistosi kiertämään tämän miehen kauempaa vai kävelemään normaalisti ohi?
Vierailija kirjoitti:
Laita postiluukustasi ulos lappu jossa lukee "Voisitko painua vaikka helvettiin siitä pönöttämästä?"
😂🤣😂💪💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa rehellisesti: jos tämä kuvitteellinen mies seisoisi hiljaa ja liikkumatta vaikka keskellä puistoa niin ohjaisiko vaistosi kiertämään tämän miehen kauempaa vai kävelemään normaalisti ohi?
Jos mies sattuisi kiinnittämään huomioni, katsoisin häntä tarkemmin (esim. onko jonkin aivoverenkiertohäiriön, muistihäiriön, psykoosin jne mahdollisuus). Jos hän näyttäisi siltä, ettei kaikki ole kunnossa, menisin puhuttelemaan. Jos hän taas näyttäisi olevan kunnossa, jatkaisun matkaani normaalisti.
- eri
Tee rynnäkkö, toimi hiljaa ja avaa ovi selälleen niin nopeasti kuin voit. Jos pönöttäjä lentää selälleen, niin ihan oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies sattuisi kiinnittämään huomioni, katsoisin häntä tarkemmin (esim. onko jonkin aivoverenkiertohäiriön, muistihäiriön, psykoosin jne mahdollisuus). Jos hän näyttäisi siltä, ettei kaikki ole kunnossa, menisin puhuttelemaan. Jos hän taas näyttäisi olevan kunnossa, jatkaisun matkaani normaalisti.
- eri
En ole tuo aiempi jolle vastasit, mutta tekisitkö todella noin myös yön pimeydessä? yöllä ihmisten itsesuojeluvaisto on herkempi kuin päivän valossa, epätyypillinen käytös todella pistää varautuneeksi.
Itse esimerkiksi syksymmällä menin aika hämmentyneeksi ja varautuneeksi, kun puolilta öin koirien kanssa saavuin iltalenkilta puiston valaisulta osalta kotiini. Kotini on ko. puiston valaistun ja valaisemattoman osan rajalla puiston reunassa. Näin jo kaempaa kuinka valaisemattomalta osalta käveli mies vastaan. Normaalia sinänsä, mutta omat hälytyskellot soivat sen jälkeen kun huomasin ettei miehellä ollut mitään ulkovaatetusta (kylmä syysilma jo ja nuori mies, ei siis tullut mitään muistisairasta mieleen). Sekin olisi ollut ok, mutta mut huomattuaan mies välittömästi istui kohdalla olleelle puistonpenkille puiston pimeälle puolelle ja alkoi selaamaan kännykkäänsä.
Tuollainen on epätyypillistä käytöstä yön pimeydessä. Kotiin päästäkseni olisi suorin reitti kulkenut miehen ohi, mutta tuo käytös arvelutti joten kiersin kauempaa ja tarkkailin lähteekö tyyppi esim. seuraamaan minua. Ei onneksi lähtenyt, mutta kyllä se hiukan stressasi siitä kotiovelle kipaista, kun kyseinen penkki oli vain muutaman kymmen metrin päässä suoralla näköyhteydellä rivariasuntoni ovesta.
Sama käytös päivän valossa, niin tuskin olisin itsekään asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Ja tiedostan että tyyppi saattoi olla toki esim vain odottamassa kavereita ja asua jossain lähellä. Kuitenkin ulkovaatteettomuus syysillan kylmyydessä ja puiston pimeästä osasta tuleminen jääden kännykkää selaamaan heti mut huomattuani oli sen verran erikoista etten uskaltanut tyyppiä ohittaa. Jos tyyppi olisi jatkanut kävelyään normaalisti puiston valaistuun suuntaan ohitseni, ei tilanne olisi tuntunut niin oudolle.
Ok. Ap on kohta entinen ap. Ei voi mitään. Heippa hei.
En usko tätä tarinaa. Kuka (mies) esimerkiksi katsoisi ensin ovisilmästä rappukäytävään, jos on lähdössä kauppaan? Eikä myöskään vaikuta uskottavalta, että poliisi olisi ottanut mukaansa humalaista henkilöä, joka ei varsinaisesti ollut tehnyt mitään rangaistavaa ja jonka oma asunto oli ihan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Mä menisin käytävälle pistooli mukana. Saattaisi tyyppi saada ihan oikeasti 'aivoverenkierron häiriön'.
En olisi avannut ovea minäkään. Sen verran kulkee eri tasoilla häiriintyneitä tapauksia vapaalla jalalla, että poliisin olisin minäkin soittanut paikalle. Ei mua kaupungilla häiritse/pelota seisoskelijat ja mölisijät, yleensä ympärillä on muitakin ihmisiä ja ne sekopäät pystyy kiertämään turvallisen välimatkan päästä, mutta rappukäytävä on ahdas paikka, enkä luottaisi siihen että naapurit tulee apuun. Korkeintaan soittavat poliisit. Tieto siitä että tuurilla partio saattaa ehtiä paikalle jo vartissa ei hirveästi lohduta jos ilmeettömänä möllöttävä naapuri yllättäen muuttuukin puukkoa heiluttavaksi naapuriksi.
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä tarinaa. Kuka (mies) esimerkiksi katsoisi ensin ovisilmästä rappukäytävään, jos on lähdössä kauppaan? Eikä myöskään vaikuta uskottavalta, että poliisi olisi ottanut mukaansa humalaista henkilöä, joka ei varsinaisesti ollut tehnyt mitään rangaistavaa ja jonka oma asunto oli ihan vieressä.
No minä katson aina ovisilmästä rappukäytävään ennen kuin avaan oven. Oven takanahan saattaisi olla rappusia alaspäin menevä vanhus ja hän voisi murtaa vaikka jalkansa jos avaisin oven täysillä hänen päälleen.
T.Ap
Alkuperäinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä katson aina ovisilmästä rappukäytävään ennen kuin avaan oven. Oven takanahan saattaisi olla rappusia alaspäin menevä vanhus ja hän voisi murtaa vaikka jalkansa jos avaisin oven täysillä hänen päälleen.
T.Ap
Ei vanhukset nyt niin heikkoja ole että jalat murtuvat ja pää halkeaa siitä kun joku avaa oven vieressä...
Eilen tuli Malmin lenkkipolulla vastaan -8° pakkasessa ~30v. jätkä ilman paitaa ja shortseissa.
Valmistauduin kyllä pudottamaan sen jätkän (olen 57v. mies) vasurillani.
Niin outo oli kyllä.
Ilma oli kylmä ku perkele.
Aattelin että joku huumepaska.
Kai se olikin.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli Malmin lenkkipolulla vastaan -8° pakkasessa ~30v. jätkä ilman paitaa ja shortseissa.
Valmistauduin kyllä pudottamaan sen jätkän (olen 57v. mies) vasurillani.
Niin outo oli kyllä.
Ilma oli kylmä ku perkele.
Aattelin että joku huumepaska.
Kai se olikin.
Onko sinulla muka aina puukko taskussa kun olet lenkillä?
No menisitkö itse rennolla mielellä esim. hissiin jossa seisoo mies nurkassa naama seinää kohti?
Kyse ei ole siitä että naapuri pelottaisi, mutta tuollainen epätyypillinen käytös herättää ihmisessä ihan terveen itsesuojeluvaiston.