Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona tähän keskusteluun kai voidaan todeta, että sekasyöjät omaavat hyvät käytöstavat ja osaavat huomioida muutkin (allergiset, kasvissyöjät, vegaanit jne.), mutta vegaaneilta ei voida odottaa tai vaatia edes alkeellisimpia sivistyneitä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Surullista.
Mitä sä selität?
Sekasyöjät syövät sekä eläinperäisiä ainesosia että kasvisperäisiä.
Sekasyöjät syövät jatkuvasti vegaanista ruokaa kuten vaikka kasviksia, puuroa ja sun muuta.
Sekasyöjä ei ole vakaumuksellisesti päättänyt, että joka aterialla tulee olla lihaa ja maitotuotteita ym.
Kyllä olen päättänyt. Joka ruokailulla katson, että on sopivasti eläinperäistä proteiinia.
Kyllä silti syöt varmaan jotain puuroa, hedelmiä ja kasviksia, joten ei auta valittaminen.
Se, että tykkäät siitä, että aterialla on eläinproteiinia ei ole vakaumuksellinen ruokavaliovalinta 🙈😂😂
Todella lapsellista, jos et voi syödä vaikka vaan hedelmää vaan AINA PITÄÄ OLLA ELÄINPROTEIINIA.
Et voi syödä yhtä ateriaa ilman eläinproteeinia? Erittäin lapsellista.
Syötkö jäätelön kanssa kanaa tai raejuustoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mut kutsuttaisiin vegaaniperheen luo jouluksi, veisin mukanani seuraavat:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
En syö pipareita, joulutorttuja, kinkkua yms.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Miksei vegaani sitten kylässä syö mitä tarjotaan, poislukien allergiat tietysti? Kylässä syödään mitä tarjotaan. Syököön kotona soijanakkia jos tekee mieli ja on tärkeitä. 😂
Kyllä syö oman ruokavalionsa rajoitteissa.
Eikö tämä nyt ole selvä? 🙈
Sekasyöjä syö myös kasvisasioita, mutta vegaani ei syö eläinperäistä ruokaa. Siinä se ero.
Vegaanilla ei ole liha-allergiaa. Allergia on eri asia kuin nirsoilu ja huonot käytöstavat. Onko nyt selkeä. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä ennakkoluuloisia mammoja sikiää? Asenteenne on valmiina ennen kuin edes olette maistaneet ruokia, jotka eivät normaalisti kuulu listoillenne. Niin, olisihan siinä vaara, että ne maistuisivatkin yllättävänkin hyvälle. Mitenkäs mammat, jos ja kun olette ulkomailla, syöttekö maassa maan tavalla, vai hakeudutteko suomalaiseen baariin syömään hernerokkaa ja lihapullia?
Syön useinkin ruokia jotka minulle uusia. Soijaa kuitenkin vältän syömästä. Jouluruoka pitää olla jouluruokaa, muuten joku satunnainen ateria menee ilman lihaa jos ei ole outoja sotkotuksia seassa, esim soijatekeleitä, kaurakermoja yms.
Miksi kaurakermaa on teollista kuraa, mutta vaikka keksit ja makkara ei? 😂
Se maito on tarkoitettu vauvalehmille jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Siitä teollisesti jalostamme kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Miksei vegaani sitten kylässä syö mitä tarjotaan, poislukien allergiat tietysti? Kylässä syödään mitä tarjotaan. Syököön kotona soijanakkia jos tekee mieli ja on tärkeitä. 😂
Sekasyöjä syö myös kasvisasioita, mutta vegaani ei syö eläinperäistä ruokaa. Siinä se ero.
Vegaanilla ei ole liha-allergiaa. Allergia on eri asia kuin nirsoilu ja huonot käytöstavat. Onko nyt selkeä. 🙈
Okei, jos vegaani ei saa syödä OMAN RUOKAVALIONSA mukaan, niin miksi sekasyöjä sitten saa vinkua vegaaniruuasta? Vegaaniruoka kuuluu sekasyöjän ravintoon, ja silti täällä itketään, että ai kun kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sokeritonta luumurahkaa.
Ai nyt allergia on ainoa sallittu syy?
Sinulla on oikeus valita olevasi sekasyöjä, vegaanilla on oikeus valita olevansa vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jos saisin kutsun vegaaniperheen jouluaterialle, ottaisin varmasti omia eväitä mukaan. Mulle tärkeintä jouluateriassa on graavilohi ja maksalaatikko. Muita perinneruokia ilman kyllä kestäisin/voisin syödä vegaanisina versioina. Tosin keliakikkona joutuisin ehkä jotain mutakin evästä nappaamaan mukaani, kun luultavasti tuo vegaaniperhe käyttäisi laatikoihin jne gluteenia sisältäviä jauhoja.
Ei vegaanilaatikoihin mitään jauhoja tule.
Voisit syödä maksalaatikkoa (oksennus) sitten kotona joulupäivänä.
No enkä voisi! Jouluateria syödään jouluaattona, ja sillä aterialla nuo kaksi ruokaa muodostaa itselleni hyvin tärkeän perinteen. Siksi niitä on saatava.
Mikä vain muu ateria toki menisi vegaanisena sitten helpostikin, mutta itselleni jouluateria ilman tietyjä periineruokia ei tunnu jouluaterialle. Ja ilman kunnollista jouluateriaa joulu ei tunnu joululle.
Olet aikuinen ihminen. Syö vaikka sitten kotona samana päivänä perinteinen ateriasi.
Olen ulkomailla sukuloimassa. Suomalainen jouluruoka on minulle tärkeää.
Mutta olen aikuinen ihminen, joten pärjään ilman ja syön paikallista ruokaa. Ennen tänne tuloa söin suomalaiset kinkut ja sun muut kotona.
Kasva aikuiseksi.
Minusta on pelkkää pikkumaisuutta ja moukkamaisuutta, jos aikuinen ihminen kieltäytyy syömästä toisen valmistamaa ruokaa vaikka taustalla ei ole vakaumukseen tai allergioihin liittyviä syitä.
Kukaan sekasyöjä ei ole toistaiseksi kuollut siihen, että ei ole saanut yhdellä aterialla lihaa tai maitotuotteita.
Olen itse ollut ensin kasvissyöjä ja sittemmin vegaani jo yli 20 vuoden ajan. Olen huomannut, että suurin osa ennakkoluuloista johtuu siitä, ettei sekasyöjä ole koskaan syönyt hyvin valmistettua vegaanista ruokaa. Esim. oma isäni, joka jaksoi pitkään saarnata ”pupunruokaa” vastaan, söi hyvällä ruokahalulla quornista valmistettua bolognesea ennen kuin keksi kysyä miksi minä syön samaa ruokaa kuin hän. Samoin kauramaitoon keitetty riisipuuro maistui, vaikka olikin luullut sen olevan lehmänmaidosta tehty.
Hän myönsi olleensa vegaaniruoan suhteen väärässä. Syö edelleen lihaa, mutta ei kieltäydy vegaaniruoasta sellaisen sattuessa kohdalle.
Minusta ihmisten pitäisi tässä asiassa käyttäytyä ikäänkuin olisivat ulkomailla kylässä. Ei sielläkään kieltäydytä paikallisesta ruoasta vain siksi että se ei ole samanlaista kuin suomalainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona tähän keskusteluun kai voidaan todeta, että sekasyöjät omaavat hyvät käytöstavat ja osaavat huomioida muutkin (allergiset, kasvissyöjät, vegaanit jne.), mutta vegaaneilta ei voida odottaa tai vaatia edes alkeellisimpia sivistyneitä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Surullista.
Mitä sä selität?
Sekasyöjät syövät sekä eläinperäisiä ainesosia että kasvisperäisiä.
Sekasyöjät syövät jatkuvasti vegaanista ruokaa kuten vaikka kasviksia, puuroa ja sun muuta.
Sekasyöjä ei ole vakaumuksellisesti päättänyt, että joka aterialla tulee olla lihaa ja maitotuotteita ym.
Kyllä olen päättänyt. Joka ruokailulla katson, että on sopivasti eläinperäistä proteiinia.
Kyllä silti syöt varmaan jotain puuroa, hedelmiä ja kasviksia, joten ei auta valittaminen.
Se, että tykkäät siitä, että aterialla on eläinproteiinia ei ole vakaumuksellinen ruokavaliovalinta 🙈😂😂
Todella lapsellista, jos et voi syödä vaikka vaan hedelmää vaan AINA PITÄÄ OLLA ELÄINPROTEIINIA.
Et voi syödä yhtä ateriaa ilman eläinproteeinia? Erittäin lapsellista.
Syötkö jäätelön kanssa kanaa tai raejuustoa?
Aamupuuron keitän veteen, kaurapuuro marjoilla ja sen lisäksi rahkaa. Kasviksia syön ruuan kylkiäisenä tai joskus vaan lihaa ja kasviksia.
Ihan yhtä vakaumuksellinen valinta kuin vegaaninkin. 🙈😂😂
Todella lapsellista, että ei voi syödä joskus lihaa tai maitotuotteita.
Vegaani ei voi syödä yhdellä aterialla maitotuotteita? Erittäin lapsellista.
Jäätelö itsessään sisältää eläinperäistä proteiinia johtuen kermasta ja maidosta. 🙈 Toisekseen jäätelö on jälkiruoka jonka syön pääruuan jälkeen. Olen siis saattanut juurikin kanaa syödä ennen sitä, raejuustokin melkein päivittäin kuuluu syömisiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä ennakkoluuloisia mammoja sikiää? Asenteenne on valmiina ennen kuin edes olette maistaneet ruokia, jotka eivät normaalisti kuulu listoillenne. Niin, olisihan siinä vaara, että ne maistuisivatkin yllättävänkin hyvälle. Mitenkäs mammat, jos ja kun olette ulkomailla, syöttekö maassa maan tavalla, vai hakeudutteko suomalaiseen baariin syömään hernerokkaa ja lihapullia?
Vegaanit ovat niin omaan ajatusmaailmaansa urautuneita. Edes jouluna ei haluta kinkkua maistaa. Syytän vanhempia.
Siis onko se oikeasti näin vaikeaa ymmärtää, että ei kaikille maistu liha?
Kaikki ei tykkää omenasta ja mämmistä. Se on ihan OK, mutta kinkkua on pakko syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön useinkin ruokia jotka minulle uusia. Soijaa kuitenkin vältän syömästä. Jouluruoka pitää olla jouluruokaa, muuten joku satunnainen ateria menee ilman lihaa jos ei ole outoja sotkotuksia seassa, esim soijatekeleitä, kaurakermoja yms.
Miksi kaurakermaa on teollista kuraa, mutta vaikka keksit ja makkara ei? 😂
Se maito on tarkoitettu vauvalehmille jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Siitä teollisesti jalostamme kermaa.
Makkaroita on hyviä ja huonoja, en niistäkään kaikkia syö. Missä kohdassa sanoin syöväni keksejä? 😂
Ihan sama kenelle se maito on tarkoitettu. Kerma ja maito kuitenkin hyviä ja kuuluu ruokavaliooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sokeritonta luumurahkaa.
Okei, jos vegaani ei saa syödä OMAN RUOKAVALIONSA mukaan, niin miksi sekasyöjä sitten saa vinkua vegaaniruuasta? Vegaaniruoka kuuluu sekasyöjän ravintoon, ja silti täällä itketään, että ai kun kamalaa.
Itse sinä sallisit vegaanille huonompaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sokeritonta luumurahkaa.
Sinulla on oikeus valita olevasi sekasyöjä, vegaanilla on oikeus valita olevansa vegaani.
No miksi sekasyöjälle ei sitten kuuluisi tarjota sekasyöjän ruokaa?
Eikös vegaanit käytä paljon kookosmaitoa ja manteleita ja muita pähkinöitä? En oo niin perehtynyt enkä jaksanut lukea tässä kiireessä koko ketjua josko olisi selvinnyt. Eli jos, niin allergia tulisi täällä vastaan josko menisin vegaanipöytään. Juu, varmaan on muustakin tehtyjä ruokia, en mä sitä. Mutta tosiaan nuo pähkinät eri muodoissaan vissiin on paljon käytettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vegaanit käytä paljon kookosmaitoa ja manteleita ja muita pähkinöitä? En oo niin perehtynyt enkä jaksanut lukea tässä kiireessä koko ketjua josko olisi selvinnyt. Eli jos, niin allergia tulisi täällä vastaan josko menisin vegaanipöytään. Juu, varmaan on muustakin tehtyjä ruokia, en mä sitä. Mutta tosiaan nuo pähkinät eri muodoissaan vissiin on paljon käytettyjä.
Kookospähkinä ei ole muuten nimestään huolimatta pähkinä. Yleensä jos ihminen on allerginen pähkinöille, hän ei ole allerginen kookospähkinälle. Kookispähkinäallergia on harvinainen.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kookospähkinä ei ole muuten nimestään huolimatta pähkinä. Yleensä jos ihminen on allerginen pähkinöille, hän ei ole allerginen kookospähkinälle. Kookispähkinäallergia on harvinainen.
Ohis
No minä olen kookospähkinälle allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt niiin yleisiä. Ainakaan kahvipöydässä ellei nyt puuro tehty kookosmaitoon, mutta muitakin vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sokeritonta luumurahkaa.
No miksi sekasyöjälle ei sitten kuuluisi tarjota sekasyöjän ruokaa?
Häh?
Vegaaniruoka on osa sekasyöjän ravintoa ja ruokaa.
Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?
Jos joku ilmoittaa minulle, että syö VAIN eläinperäistä ruokaa, niin toki laitan tarjolle kinkkua, jugurttia ja munakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sokeritonta luumurahkaa.
Tämäkin vaihtelee erittäin paljon vegaanista toiseen. Kaikki tapaamani kyllä syövät reippaasti kasvikunnan tuotteita, mutta harva pelkästään niitä. Varsinkaan jouluna ja esimerkiksi biletettäessä.
Täällä esiteltiin ihana sekaanijouluateria. Tässä esimerkki tavallisesta vegaanijoulupöydästä (parin päivän päästä meillä tarjolla):
- Aamupalaksi kookosmaitoon tehty riisiuunipuuro, sekahedelmäkeitto
- Kahvitellaan piparitorttujen, taatelikakun, porkkalarieskarullien ja juustotarjottimen äärellä (tekemäni pähkinäjuustot, viikunahillo, piparit, suolakeksit, kuivahedelmät, viinirypäleet, päärynäviipaleet jne.)
- Jouluillallisella joulumausteinen punajuuri-falafelmureke, pähkinä- tai linssimureke wellington, mustapippurikastike, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot, munakoisosta tehty skagenröra, vegiar, uuniperunat, ruusukaalit pekaanipähkinöillä ja kuivatuilla karpaloilla (sinappi-vaahterasiirappikastike), sienisalaatti, puolukkahillo, punakaali-omenasalaatti, karjalanpiirakat ja tofu"muna"voi, sinappi, jouluoluet. Jälkiruokana Aino Omenahyve-jäätelöä, jos joku vielä jaksaa syödä.
Kaunista joulua kaikille myötätuntoa toisia ihmisiä ja elollisia kohtaan tunteville kanssakukkijoille. <3