Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua joten ehkä tätä on jo kysytty:
Mitä siinä vegaaniruuassa on sellaista, mitä kyseinen sekaani ei voisi syödä (allergian, eettisten syiden tms takia)? Jos hän voi syödä kaikkea, niin mitä pitäisi korvata eläinperäisellä tuotteella ja miksi?
Yleensä en syö mitään sellaista, joka ei ole tuntenut kipua. Poikkeuksena lisukkeet (riisi ja perunat). Toivon että vakaumustani kunnioitetaan
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona tähän keskusteluun kai voidaan todeta, että sekasyöjät omaavat hyvät käytöstavat ja osaavat huomioida muutkin (allergiset, kasvissyöjät, vegaanit jne.), mutta vegaaneilta ei voida odottaa tai vaatia edes alkeellisimpia sivistyneitä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Surullista.
Mitä sä selität?
Sekasyöjät syövät sekä eläinperäisiä ainesosia että kasvisperäisiä.
Sekasyöjät syövät jatkuvasti vegaanista ruokaa kuten vaikka kasviksia, puuroa ja sun muuta.
Sekasyöjä ei ole vakaumuksellisesti päättänyt, että joka aterialla tulee olla lihaa ja maitotuotteita ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna pitää olla kinkku. Eikä mitään leikkeletiskin keittokinkkuviipaleita vaan omassa uunissa kokonaisena paistettu potkineen. Vegestellä varmaan ehditte vuoden 360 muun päivän ajan.
Sitä kinkkua voi syödä kotona.
Ihan samaa mieltä. Miksi lähteä viherveganistien luo viettämään joulua ja napostelemaan jotain tofuhärkistä?
Mistä näitä ennakkoluuloisia mammoja sikiää? Asenteenne on valmiina ennen kuin edes olette maistaneet ruokia, jotka eivät normaalisti kuulu listoillenne. Niin, olisihan siinä vaara, että ne maistuisivatkin yllättävänkin hyvälle. Mitenkäs mammat, jos ja kun olette ulkomailla, syöttekö maassa maan tavalla, vai hakeudutteko suomalaiseen baariin syömään hernerokkaa ja lihapullia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jos saisin kutsun vegaaniperheen jouluaterialle, ottaisin varmasti omia eväitä mukaan. Mulle tärkeintä jouluateriassa on graavilohi ja maksalaatikko. Muita perinneruokia ilman kyllä kestäisin/voisin syödä vegaanisina versioina. Tosin keliakikkona joutuisin ehkä jotain mutakin evästä nappaamaan mukaani, kun luultavasti tuo vegaaniperhe käyttäisi laatikoihin jne gluteenia sisältäviä jauhoja.
Ei vegaanilaatikoihin mitään jauhoja tule.
Voisit syödä maksalaatikkoa (oksennus) sitten kotona joulupäivänä.
No enkä voisi! Jouluateria syödään jouluaattona, ja sillä aterialla nuo kaksi ruokaa muodostaa itselleni hyvin tärkeän perinteen. Siksi niitä on saatava.
Mikä vain muu ateria toki menisi vegaanisena sitten helpostikin, mutta itselleni jouluateria ilman tietyjä periineruokia ei tunnu jouluaterialle. Ja ilman kunnollista jouluateriaa joulu ei tunnu joululle.
Miksi nämä vegaanit eivät voi tehdä maksalaatikosta kaksi versiota? Toiseen maksaa ja toiseen vaikka papuja. Ei tarvitsisi vieraiden sitten lähteä jonkin tekosyyn turvin kotiin aterian alkaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä ennakkoluuloisia mammoja sikiää? Asenteenne on valmiina ennen kuin edes olette maistaneet ruokia, jotka eivät normaalisti kuulu listoillenne. Niin, olisihan siinä vaara, että ne maistuisivatkin yllättävänkin hyvälle. Mitenkäs mammat, jos ja kun olette ulkomailla, syöttekö maassa maan tavalla, vai hakeudutteko suomalaiseen baariin syömään hernerokkaa ja lihapullia?
Vegaanit ovat niin omaan ajatusmaailmaansa urautuneita. Edes jouluna ei haluta kinkkua maistaa. Syytän vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat niin omaan ajatusmaailmaansa urautuneita. Edes jouluna ei haluta kinkkua maistaa. Syytän vanhempia.
Tällaista ei ollut silloin, kun kaikki vielä kuuluivat kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voivat syödä vegaania. Pöytä koreaksi tofulla ja seitanilla. Soijanaketteja ja seitaninsuikaleita. Nam!
Olen soijalle allerginen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua joten ehkä tätä on jo kysytty:
Mitä siinä vegaaniruuassa on sellaista, mitä kyseinen sekaani ei voisi syödä (allergian, eettisten syiden tms takia)? Jos hän voi syödä kaikkea, niin mitä pitäisi korvata eläinperäisellä tuotteella ja miksi?
Soija on pahin allergisoija. Pavut yleensäkin aiheuttavat vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna, kuten jo aiemmin kirjoitin, laitamme yhdessä perheeni kanssa vuoden odotetuimman aterian, jota seitanin ja nakettien tai vegaaniherkkujen on vaikea korvata. Nämä vaan ovat niin ihanaa ja odotettua perinnettä ja kaiken lisäksi aivan taivaallisen makuisia :
Kirjolohen ja muikun mätiä kera smetanan ja sipulisilpun. Ja tillillä koristeltua kylmäsavulohta, tuoretta vastasavustettua lohta pihalta tuoksuvana ja lämpimänä tuotuna, savumuikkuja, saaristolaisleipää ja voita. Ohuen ohuiksi viipaleiksi leikattua kinkkua, itsetehdyn vahvan sinapin ja oman maan perunoiden kera kermakastikkeella höystettynä ja vierellään muutama aamulla paistettu pikkuinen lihapulla itsepoimituista puolukoista tehdyn tuoresurvoksen kera. Raikasta salaattia makeiden tomaattien, yrttien ja fetan kera, oman maan keitettyjä porkkanoita hunajalla siveltyinä. Punajuuria homejuuston kera uunissa lempeästi haudutettuina. Vasikanhyytelöä ja pikkuriikkisen vienosti konjakilla ja viherpippurilla maustettua anopin tekemää maksapasteijaa. Taivaallisia juustoja, Pecorinoa, Camembertiä, Auraa ja Roquefortia, Corsu Vecchiua, Manchegoa, Kolatun Waldemar Kuttucheddaria, Mustaleimaa kera rapeiden suolakeksien, viikuna- ja mustaviinimarjahillon, oman puutarhan talviomenoiden ja luomutaateleiden. Vähän leipäjuustoa ja lakkahilloa, pehmeää kotijuustoa ja ripaus suolaa päälle. Jälkkäriksi vielä taivaallista suklaamoussea tai marjaisaa puolukkarahkaa. Ympärillä oma perhe ja muutama rakas sukulainen, taustalla joululaulut ja takkatulen rätinä. Jaksaako joku vielä ohuen ohuen piparin Aurajuuston nokareella? Joulusauna odottaa, mutta sitä ennen vielä kinkunsulatuslenkki koirien kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
Vegaanilla on painavammat syyt. Veganismi on tarkkaan harkittu elämäntapa jossa on eettinen vakaumus taustalla, eikä moni halua tai pysty siitä joustamaan. Mieluummin on sitten ruokapöydässä vesi-kahvilinjalla. Ei kai kukaan odottaisi musliminkaan tarjoavan sikaa vieraille. Itse en pystyisi koskemaankaan lihaan tai kalaan enkä siksi voisi valmistaa niistä mitään.
Sekaanin kieltäytyminen syömästä vegaaniruokia sen sijaan on pelkkää nirsoilua, heillä ei ole siihen mitään painavaa perustetta kuin pikkulapsenomainen itku yy kun se on pahaa, niin kuin tässäkin ketjussa on todettu.
Olen maaseudulla tavannut äärilihaaneja jotka eivät suostu edes perunaa tai sipulia syömään, heidän kanssaan minulla ei ole mitään yhteistä muutenkaan joten emme varmasti kaverustu niin hyvin että vierailisimme toistemme ruokapöydissä.
En ole koskaan odottanut vegaanina saavani kyläillessä tarjottavia, minulle käy musta kahvi oikein hyvin. Haluan seurustella ystävieni ja läheisten kanssa ja syöminen on siinä ihan turha homma minulle. Mutta monesti ystäväni laittavat minulle kuitenkin jotain vegaanista, vaikka en haluaisi olla vaivaksi.
Kyllä minulla on painava syy. Minä en halua syödä vegaanista ruokaa, koska se todellakin on pahaa ja raaka-aineet tuotu ihan mistä sattuu. Ei se mitään nirsoilua ole. Miksi et kunnioita toisten vakaumusta, mutta sinun vakaumustasi tulisi kunnioittaa. Vaikutat todella minä, minä, minä ihmiseltä.
Entäs ne sinun ruokasi raaka-aineet, yhtään ei tule rahtina mistään? Omasta maasta tietysti ja itse kasvatetuista possuista. Niin kuin aina. Syötkö hedelmiä?
Et voi sanoa että vegaani ruoka on pahaa, koska et ole sitä edes syönyt. Vegaaninen ruoka koostuu pääosin samoista raaka-aineista mitä sinun pitäisi syödä muutenkin ruokaympyräsi mukaan.
Enemmän minä lähiruokaa syön kuin moni vegaani. Olen minä vegaaniruokaa maistanut ja joku tofukin on kuin pahvia söisi. Tofukin söin useamman kerran ja en voi muuta todeta kun että ihan hirveätä kuraa. Kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä tietenkin syön, mutta todellakin vaan lisukkeena. En missään tapauksessa pääruokanani.
Tästä saa nyt sellaisen kuvan, että olet ilmeisesti hyvin harvinaislaatuinen ihminen, joka ei ole koskaan syönyt tofua. Sehän on siis jopa ylpeyden aihe, mutta sinä vaan yrität valehdella syöneesi. Sun tofu kuvaukset on vaan niin vääriä, etenkin tuo pahvi, että ei ole mahdollista että olet sitä syönyt. Noin väärän kielikuvan käyttö ylittä inhimillisen lahjattomuuden ja typeryyden rajat.
Siis mitä? Kyllä vegaant ainakin ylimielisiä ovat. Minä olen todellakin syönyt useamman kerran tofua ja oli ihan mitään sanomatonta sontaa. Jouduin sitä syömään kun eräs sitä ruokaansa aina laittoi. Että älä sinä tule minulle sanomaan mitä minä olen syönyt ja mitä en.
Miksi sitten vertaat tofua pahviin? Maku ja rakenne on ihan erilaisia. Oletko syönyt jotain kuivattua tofua? Miltä vesi siunusta maistuu? Ihan kun pahvia nakertaisi?
Tämä oli ihan vaan vertauskuva, jos ymmärrät. En tarkoittanut koostumusta itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mut kutsuttaisiin vegaaniperheen luo jouluksi, veisin mukanani seuraavat:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
En syö pipareita, joulutorttuja, kinkkua yms.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Vietän keski-Euroopassa joulun ja en todellakaan tuonut mukanani enkä aio kokata suomalaista jouluruokaa, äly hoi.
Minä syön omien ruokarajotteineni rajoissa sitä, mitä tarjotaan.
Äly hoi itsellesi. Mulla on allergioita ja syön jouluna mainitsemiani tärkeitä jouluruokia eikä sen pitäisi kenenkään persusta kutittaa. Voit viettää joulusi mun puolesta vaikka hornan tuutissa ja syödä siellä mitä syöt. Mä syön mitä syön Suomessa. Joulussa tärkeintä mulle on ruoka. En puutu sinun tai vegaanien syömisiin, vaan syön omat ruokani. Mitä ihmeellistä siinä on jos lämmittää mikrossa itselleen annoksen karjalanpaistia?
En menisi edes kutsuttuna sellaisten joulupöytään jossa se olisi joku ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?Riisipuuron, tai minkä tahansa puuron, voi tehdä kookosmaitoon tai kookoskermaan ja se on parempaa kuin lehmänmaitoon tehty. Se on myös ravitsevampaa, koska siinä on enemmän tärkeää rasvaa. Ihan hirveän hajuista kun sitä lehmänmaitoa lämmitetään ja keitetään, en voi olla paikalla siinä hajussa.
Tuo on vain sinun mielipide. Itse olen allerginen kookokselle, joten en koske siihen.
Ai olet allerginen kookokselle? Ok.
Sitten sen voi tehdä kaura-, manteli- ja vaikka riisijuomaan.
Voi kuka voi. Itselleni eivät käy mitkään viljatkaan eikä manteli sovi vatsan puolesta, joten minä käytän ihan lehmänmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?Riisipuuron, tai minkä tahansa puuron, voi tehdä kookosmaitoon tai kookoskermaan ja se on parempaa kuin lehmänmaitoon tehty. Se on myös ravitsevampaa, koska siinä on enemmän tärkeää rasvaa. Ihan hirveän hajuista kun sitä lehmänmaitoa lämmitetään ja keitetään, en voi olla paikalla siinä hajussa.
Kookoskermaa käytän kyllä välillä kanakastikkeessa ja myös kookosöljyä, pidän mausta siinä, mutta riisipuuroon se ei missään nimessä sovi. Riisipuuro luomu täysmaito on keitettynä voisilmän kera on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Miksei vegaani sitten kylässä syö mitä tarjotaan, poislukien allergiat tietysti? Kylässä syödään mitä tarjotaan. Syököön kotona soijanakkia jos tekee mieli ja on tärkeitä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain sinun mielipide. Itse olen allerginen kookokselle, joten en koske siihen.
Ai olet allerginen kookokselle? Ok.
Sitten sen voi tehdä kaura-, manteli- ja vaikka riisijuomaan.
Epäterveellisiä sotkotuksia. Miksi edes pitäisi tehdä? Punaista luomumaitoa niin hyvää tulee.
T:eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona tähän keskusteluun kai voidaan todeta, että sekasyöjät omaavat hyvät käytöstavat ja osaavat huomioida muutkin (allergiset, kasvissyöjät, vegaanit jne.), mutta vegaaneilta ei voida odottaa tai vaatia edes alkeellisimpia sivistyneitä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista. Surullista.
Mitä sä selität?
Sekasyöjät syövät sekä eläinperäisiä ainesosia että kasvisperäisiä.
Sekasyöjät syövät jatkuvasti vegaanista ruokaa kuten vaikka kasviksia, puuroa ja sun muuta.
Sekasyöjä ei ole vakaumuksellisesti päättänyt, että joka aterialla tulee olla lihaa ja maitotuotteita ym.
Kyllä olen päättänyt. Joka ruokailulla katson, että on sopivasti eläinperäistä proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sokeritonta luumurahkaa.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Miksei vegaani sitten kylässä syö mitä tarjotaan, poislukien allergiat tietysti? Kylässä syödään mitä tarjotaan. Syököön kotona soijanakkia jos tekee mieli ja on tärkeitä. 😂
Kyllä syö oman ruokavalionsa rajoitteissa.
Eikö tämä nyt ole selvä? 🙈
Sekasyöjä syö myös kasvisasioita, mutta vegaani ei syö eläinperäistä ruokaa. Siinä se ero.
Sitä kinkkua voi syödä kotona.