Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sekasyöjistähän on käytännössä lihansyöjiä. Kuvittelevat että kuolevat nälkään ellei päivän jokaisella aterialla ole lihaa muodossa tai toisessa, sekä vähintään juustoa ja maitoa. Kasviksia ei osata syödä ollenkaan, paitsi perunaa, porkkanaa ja ehkä kurkkua ja tomaattia.
Vegaanit korvaavat sen lihan soijalla ja viljalla eivätkä millään kasviksilla. Sekasyöjät syövät kyllä myös niitä kasviksia.
Miten ruoka on joillekin niin iso asia?
En jaksa lukea ketjua joten ehkä tätä on jo kysytty:
Mitä siinä vegaaniruuassa on sellaista, mitä kyseinen sekaani ei voisi syödä (allergian, eettisten syiden tms takia)? Jos hän voi syödä kaikkea, niin mitä pitäisi korvata eläinperäisellä tuotteella ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
En ole ikinä pyytänyt tekemään minulle ruokaa. Joko tuon sovitusti mukanani jotain tai syön kotona ja käyn muuten vaan kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä vegaaniruuassa on sellaista, mitä kyseinen sekaani ei voisi syödä (allergian, eettisten syiden tms takia)? Jos hän voi syödä kaikkea, niin mitä pitäisi korvata eläinperäisellä tuotteella ja miksi?
Vatsa ei kestä viljaa ja palkokasveja eli syömättä jäisi seitanit, kauramaitoon tehdyt laatikot ja papu/linssi muhennokset.
Jos mut kutsuttaisiin vegaaniperheen luo jouluksi, veisin mukanani seuraavat:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.
Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
En syö pipareita, joulutorttuja, kinkkua yms.
Mainitsemani ruoat on mulle tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsa ei kestä viljaa ja palkokasveja eli syömättä jäisi seitanit, kauramaitoon tehdyt laatikot ja papu/linssi muhennokset.
Sitten me varmaan yhdessä pohtisimme, mitä sinulle hankitaan. Seitania omassa pöydässäni ei tosin ole muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?
Riisipuuron, tai minkä tahansa puuron, voi tehdä kookosmaitoon tai kookoskermaan ja se on parempaa kuin lehmänmaitoon tehty. Se on myös ravitsevampaa, koska siinä on enemmän tärkeää rasvaa. Ihan hirveän hajuista kun sitä lehmänmaitoa lämmitetään ja keitetään, en voi olla paikalla siinä hajussa.
Itse jos saisin kutsun vegaaniperheen jouluaterialle, ottaisin varmasti omia eväitä mukaan. Mulle tärkeintä jouluateriassa on graavilohi ja maksalaatikko. Muita perinneruokia ilman kyllä kestäisin/voisin syödä vegaanisina versioina. Tosin keliakikkona joutuisin ehkä jotain mutakin evästä nappaamaan mukaani, kun luultavasti tuo vegaaniperhe käyttäisi laatikoihin jne gluteenia sisältäviä jauhoja.
Sekasyöjä = voi syödä sekä vege- että liharuokaa.
Joten ei tarvitse tarjota eläinperäistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettei ihminen voi olla allerginen esim. soijalle ja kasviksille?
Vierailija kirjoitti:
Itse jos saisin kutsun vegaaniperheen jouluaterialle, ottaisin varmasti omia eväitä mukaan. Mulle tärkeintä jouluateriassa on graavilohi ja maksalaatikko. Muita perinneruokia ilman kyllä kestäisin/voisin syödä vegaanisina versioina. Tosin keliakikkona joutuisin ehkä jotain mutakin evästä nappaamaan mukaani, kun luultavasti tuo vegaaniperhe käyttäisi laatikoihin jne gluteenia sisältäviä jauhoja.
Ei vegaanilaatikoihin mitään jauhoja tule.
Voisit syödä maksalaatikkoa (oksennus) sitten kotona joulupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
Voit syödä sinulle tärkeitä asioita sitten kotona.
Jos joku kutsuu minut syömään kanaa ja kermaperunoita, en todellakaan veisi mukanani riisiä ja lohta vaikka mielummin syön niitä ja ne ovat tärkeitä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?Riisipuuron, tai minkä tahansa puuron, voi tehdä kookosmaitoon tai kookoskermaan ja se on parempaa kuin lehmänmaitoon tehty. Se on myös ravitsevampaa, koska siinä on enemmän tärkeää rasvaa. Ihan hirveän hajuista kun sitä lehmänmaitoa lämmitetään ja keitetään, en voi olla paikalla siinä hajussa.
Tuo on vain sinun mielipide. Itse olen allerginen kookokselle, joten en koske siihen.
Vierailija kirjoitti:
Graavilohta
Silliä
Karjalanpaistia
Sienisalaattia jossa on smetanaa.Bataattilaatikkoa joka on tehty ilman viljoja, kuohukermaan ja voihin.
Sokeritonta luumurahkaa.
Vietän keski-Euroopassa joulun ja en todellakaan tuonut mukanani enkä aio kokata suomalaista jouluruokaa, äly hoi.
Minä syön omien ruokarajotteineni rajoissa sitä, mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?Riisipuuron, tai minkä tahansa puuron, voi tehdä kookosmaitoon tai kookoskermaan ja se on parempaa kuin lehmänmaitoon tehty. Se on myös ravitsevampaa, koska siinä on enemmän tärkeää rasvaa. Ihan hirveän hajuista kun sitä lehmänmaitoa lämmitetään ja keitetään, en voi olla paikalla siinä hajussa.
Tuo on vain sinun mielipide. Itse olen allerginen kookokselle, joten en koske siihen.
Ai olet allerginen kookokselle? Ok.
Sitten sen voi tehdä kaura-, manteli- ja vaikka riisijuomaan.
Jouluna pitää olla kinkku. Eikä mitään leikkeletiskin keittokinkkuviipaleita vaan omassa uunissa kokonaisena paistettu potkineen. Vegestellä varmaan ehditte vuoden 360 muun päivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sekasyöjistähän on käytännössä lihansyöjiä. Kuvittelevat että kuolevat nälkään ellei päivän jokaisella aterialla ole lihaa muodossa tai toisessa, sekä vähintään juustoa ja maitoa. Kasviksia ei osata syödä ollenkaan, paitsi perunaa, porkkanaa ja ehkä kurkkua ja tomaattia.
Vegaanit korvaavat sen lihan soijalla ja viljalla eivätkä millään kasviksilla. Sekasyöjät syövät kyllä myös niitä kasviksia.
Itse ainakin syön paaaaaljon kasviksia, koska syön lähinnä kasvisruokaa. Sama pätee vegaaneihin.
Jouluruoka on jouluruokaa. Se ei ole mitä tahansa ruokaa mitä nyt vain satutaan tarjoamaan jouluna. Eli kasvissosekeitto ei ole jouluruokaa, mutta lanttulaatikko on. Ei siis ole olemassa mitään vegaanista jouluruokaa, jos ei lasketa niitä mitkä ovat jo alkuaan vegaanisisa. Esim. vegaaninen joulukinkku ei ole mahdollinen.
Sen sijaan perheissä voi olla omia ruokia, joita on totuttu syömään jouluna jo pitemmän aikaa, ja joita ei yleensä syödä muulloin. Tällöin nämä ruuat kuuluvat tämän perheen traditioihin, ja ovat heille jouluruokaa.
Ne eivät kuitenkaan ole jouluruokaa yleisesti.
Jos minä kutsun meille jonkun syömään, niin todellakin varmistan etukäteen mitä hän syö, ja teen tietysti vieraalleni sellaista ruokaa joka hänelle sopii. Muutoinhan tilanne olisi sama kuin se että tarjoaisin autottomalle naapurilleni autokyydin, ja sitten menisin hakemaan häntä kävellen.
Peruna on ihminen ja hän on kadonnut. Auttakaa jos näette.