Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?

Vierailija
21.12.2019 |

Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?

Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.

Kommentit (394)

Vierailija
61/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisin kyllä mielummin jotain ihan erilaista sitten jouluna, kuin perinteisistä ruoista tuunattuja jouluruokia, kuten tuota porkkalaa tai seitan "kinkkua".

Makuja on monia, minusta mantelimaitoon tehty kaupapuuro on todella pahaa, kookosmaidosta puhumattakaan. Kookosmaito sopii moniin vegaanisiin ruokiin mainiosti, mutta ei minun kaurapuurooni.

Todennäköisesti en jollain verukkeella menisi, sen verran tärkeä se jouluateria on. 

Mutta ihan alunperinkin vegaanisiksi suunnitellut ruoat muina päivinä kuin jouluna kävisi ilman muuta.

Kaurapuuro? Mitä sä horiset? Meillä kyllä perinteisesti syödään jouluna riisipuuroa ja kookosmaitoon keitetty on parasta. Kaurapuuro silloin kuin sitä syödään keitetään veteen.

Missä olet syönyt mantelimaitoon tehtyä kaurapuuroa, että voit asiaa arvostella?

Ei ole mitään "alun perin vegaanisiksi suunniteltuja ruokia" jotka eroaisivat muusta "normaaliruoista" kuten kuvittelet. Ihan samaa ruokaa se vaan on, mutta siinä missä ennen käytettiin voita, sitten ruvettiin käyttämään margariinia, ja nyt lehmänmaidon sijaan käytetään muita maitoja.

Sekin miten ruoat valmistetaan perinteisesti muuttuu koko ajan. Ennen vanhaan Suomessa syötiin aina härkäpapurokkaa, sittemmin se korvattiin uudella tuotteella, herneillä. Ne jotka eivät tunne asiaa, kirkuvat että "uusia, outoja" makuja on tuotu kun härkäpavusta tehdään sitä ja tätä - mutta kun härkäpavut olivat täällä se alkuperäinen ruoka-aine.

Juu, ajatuksissa meni sekaisin riisipuuro ja kaurapuuro erilaisiin korvikkeisiin tehtynä. Riisipuuroa nyt luonnollisesti tarkoitin tässä yhteydessä.

Meillä kaikilla on omat makumieltymyksemme. Vaikka sinusta kookosmaitoon tehty riisipuuro on suunnaton makuelämys, se ei kuitenkaan kaikista ole. Syön riisipuuroa, kuten myös jouluruokaa kerran vuodessa - no varsinaisia ruokia yleensä max. kolmena päivänä, puuroa vain yhden kerran. Silloin haluan sen olevan mieleistä. Ja minun mielestäni se on sekä kookosmaitoon että mantelimaitoon tehtynä pahaa. Kookosmaito erityisesti ei sovi _minun mielestäni_ ollenkaan siihen.

Vegaani ei perinteisestä joulupöydästä syö sellaista mitä ei halua syödä, koska se ei hänelle ole mieleistä. Ei kai silloin sekasyöjänkään tarvitse syödä ja ylistää mielestään mautonta tai pahaa ruokaa. Ei sitä erikseen moittia tarvitse, jättää vain syömättä. 

Jos joulupöytääni tulee vegaani, ostan hänelle kyllä erikseen vegaanista tarjottavaa, kunhan tiedän makumieltymykset. Mutta kaikkien ruokia en halua tehdä vegaanisena, koska ne maistuvat perinteisesti tehtynä yksinkertaisesti paremmilta. Joulu on kerran vuodessa ja silloin kyllä ruoasta pitää voida nauttia, eikä nieleskellä, että ihan hyväähän tää paistettu lanttusose on, kivasti erottuu just se lanttu ja mausteet kun ei ole kermaa, kananmunaa ja voita pilaamassa makuelämystä.

Riispuuro on meillä jouluna muutenkin aamiainen, että tuskin tämä kuvitteellinen vegaani edes olisi sitä syömässä. Joulun alkupalapöytää hallitsevat erilaiset kalat ja niillä on aattona paljon isompi merkitys kuin kinkulla ja laatikoilla ja lajeja on useita, ainakin kymmentä erilaista. Missään olosuhteissa en korvaisi esim. graavia lohta jollain savuaromilla maustetulla porkkanalla. Vegaanille voisin ostaa tuota, jos sitä valmiina jostain saa, muut söisivät erilaisia kaloja ja muuta lihapitoista.

Sulla on vaan joku pakkomielle saada sitä lehmänmaitoa. Ei se oikeasti maistu oikein miltään. Itse asiassa näissä vegaanisissa maidoissa on enemmän makua.

En muuten edes usko että olet koskaan maistanut mantelimaitoon, soijamaitoon, cashewmaitoon tai kookosmaitoon tehtyä riisipuuroa. Et siis voi tietää maistuvatko ne "pahalle".

Jep, nämä ovat tyypillisiä ennakkoluuloja. Paljon olen vegenä seurannut sivusta 30 vuoden aikana että, ai tämähän onkin hyvää -lausahduksia ennakkoluuloisten lihaanien suusta. Toki joku ei kertakaikkiaan tykkää tofusta vaikka olisi kuinka hyvin maustettu ja se on ok, mutta että etukäteen ollaan ennakkoluuloisia hienohelmoja että en minä voi tuollaista syödä.

Eräskin ystäväni kuulutti 10 vuotta kovaan ääneen että hän ei ikinä leivo muuhun kuin voihin, eikä ikinä voisi syödä leivonnaisia jotka on tehty margariiniin kun ei maistu oikealle. Noh, miehensä oli kuolla sydäntautiin, sen jälkeen oppi minulta sinisen keijun käytön ja hylkäsi voin. Nykyisin kertoo minulle että hän ei pysty kylässä syömään voihin tehtyjä leivonnaisia kun maistuvat ällöttävälle. Ja tämä ystävä on ystävistäni kaikista vegaanivihamielisin, ja nykyisin hän jopa käy kasvisruokakursseilla. 

Kyllä se sydäntauti on tullut ihan jostain muusta kuin voista. Turhaa levität vääriä luulojasi.

Vierailija
62/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli toisinsanoen;

vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?

Niin katsos kun vegaaniudessa ei ole kyse siitä että saa syödä haluamiaan ruokia vaan että saa syödä ruokavalionsa mukaista ruokaa. Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu kaikki, lihat, kalat ja kasvikset eli myös se vegaaninen ruoka kuuluu sekasyöjän ruokavalioon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vegaanina vastaan. Kysyisin tulevan ruokavieraan mielipidettä asiaan. Jos hänelle olisi tärkeää saada esim kaloja, voisin niitä kyllä tehdä pienet setit. Kinkkua en hankkisi yhden vieraan vuoksi, mutta toki hän saisi itse tuoda ihan mitä haluaa.

Laatikoita jne emme valmista muuten kuin vegaanisina.

Vierailija
64/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli toisinsanoen;

vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?

Vegaanilla on painavammat syyt. Veganismi on tarkkaan harkittu elämäntapa jossa on eettinen vakaumus taustalla, eikä moni halua tai pysty siitä joustamaan. Mieluummin on sitten ruokapöydässä vesi-kahvilinjalla. Ei kai kukaan odottaisi musliminkaan tarjoavan sikaa vieraille. Itse en pystyisi koskemaankaan lihaan tai kalaan enkä siksi voisi valmistaa niistä mitään.

Sekaanin kieltäytyminen syömästä vegaaniruokia sen sijaan on pelkkää nirsoilua, heillä ei ole siihen mitään painavaa perustetta kuin pikkulapsenomainen itku yy kun se on pahaa, niin kuin tässäkin ketjussa on todettu. 

Olen maaseudulla tavannut äärilihaaneja jotka eivät suostu edes perunaa tai sipulia syömään, heidän kanssaan minulla ei ole mitään yhteistä muutenkaan joten emme varmasti kaverustu niin hyvin että vierailisimme toistemme ruokapöydissä.

En ole koskaan odottanut vegaanina saavani kyläillessä tarjottavia, minulle käy musta kahvi oikein hyvin. Haluan seurustella ystävieni ja läheisten kanssa ja syöminen on siinä ihan turha homma minulle. Mutta monesti ystäväni laittavat minulle kuitenkin jotain vegaanista, vaikka en haluaisi olla vaivaksi.

Kaltaisesi ihmiset ovat kyllä maailman vaikeimpia. Onneksi ei tarvi viettää aikaa kanssasi.

Vierailija
65/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli toisinsanoen;

Niin katsos kun vegaaniudessa ei ole kyse siitä että saa syödä haluamiaan ruokia vaan että saa syödä ruokavalionsa mukaista ruokaa. Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu kaikki, lihat, kalat ja kasvikset eli myös se vegaaninen ruoka kuuluu sekasyöjän ruokavalioon. 

Useimpien sekasyöjien ruokavalioon kuuluu liha joka aterialla. Carnivoret sitten syövät ainoastaan eläinperäistä ravintoa.

Vierailija
66/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli toisinsanoen;

Vegaanilla on painavammat syyt. Veganismi on tarkkaan harkittu elämäntapa jossa on eettinen vakaumus taustalla, eikä moni halua tai pysty siitä joustamaan. Mieluummin on sitten ruokapöydässä vesi-kahvilinjalla. Ei kai kukaan odottaisi musliminkaan tarjoavan sikaa vieraille. Itse en pystyisi koskemaankaan lihaan tai kalaan enkä siksi voisi valmistaa niistä mitään.

Sekaanin kieltäytyminen syömästä vegaaniruokia sen sijaan on pelkkää nirsoilua, heillä ei ole siihen mitään painavaa perustetta kuin pikkulapsenomainen itku yy kun se on pahaa, niin kuin tässäkin ketjussa on todettu. 

Olen maaseudulla tavannut äärilihaaneja jotka eivät suostu edes perunaa tai sipulia syömään, heidän kanssaan minulla ei ole mitään yhteistä muutenkaan joten emme varmasti kaverustu niin hyvin että vierailisimme toistemme ruokapöydissä.

En ole koskaan odottanut vegaanina saavani kyläillessä tarjottavia, minulle käy musta kahvi oikein hyvin. Haluan seurustella ystävieni ja läheisten kanssa ja syöminen on siinä ihan turha homma minulle. Mutta monesti ystäväni laittavat minulle kuitenkin jotain vegaanista, vaikka en haluaisi olla vaivaksi.

Kaltaisesi ihmiset ovat kyllä maailman vaikeimpia. Onneksi ei tarvi viettää aikaa kanssasi.

Niin minustakin äärilihaanit ovat ikävää ja vaikeaa seuraa. Näitä oli paljon kun asuin pikkupaikkakunnalla ja sukuni keskuudessa jotka ovat maalta. Saat uskoa että oli monesti paha mieli näiden joukossa. Vasta viime vuosina kasvissyöjiä on isommissa kaupungeissa alettu hyväksymään, mutta kun olen ollut vege 30 vuotta niin olen joutunut ilkeilyä kokemaan vuosien varrella todella paljon ja olen siihen väsynyt. Nuorempana en osannut edes puolustautua ja pitää puoliani. Niin että turha pelätä, en aio viettää kanssasi aikaa :) nykyisin osaan valita seurani ja olenkin katkaissut välit ilkeimpään vegaanikiusaajaan.

Nyt asun Helsingissä ja täällä on mukavaa, saa olla vapaasti vegaani, kukaan ei tule ilkeilemään. Täällä on paljon kavereita ja läheisiä joille ei ole ongelma se että olen vegaani. Saan olla rauhassa, kukaan ei nosta veganismia puheenaiheeksi. Jos tapaamme, kaikki tietävät että minä syön vegaanisti eikä se ole kenellekään ongelma eikä se kiinnitä huomiota mitenkään vaan seurustelemme normaalisti ja puhumme ihan muista asioista. Eli veganismi ei näy ihmissuhteissani täällä millään tavalla. Kutsumani vieraat ovat olleet kaikki tyytyväisiä ruokiini ja tulleet uudestaankin ja olen jopa pitänyt kasvisruokailtoja kiinnostuneille tutuilleni pyynnöstä.

Anna sinäkin meille vegaaneille ruokarauha, edes näin jouluna :) nämä vauva-palstan vegaanikeskustelunavaukset ovat pelkkää vegaanien kiusaamista eli vegaanivihaa. Jos olet tyytyväinen omaan lihansyöntiisi niin miksi sinun tarvitsee osallistua näihin viestiketjuihin katkerana.

Hah, tuliko näin paha viesti, tämän viestin varmistusnumero on 666...

Vierailija
67/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan oltu vegaaneja vuosituhannen vaihteesta. Jouluksi laitan pienen kinkun, siikaa, silliä ja lohta sekäsyöjä vieraille. Mukava pitää yllä vanhoja taitoja, vaikka en itse niitä syökään.

Sepä se, sinä pystyt. Itse aloin vegeksi -89 kun muutin kotoa pois ja piti alkaa kokkailla omat ruoat. En pystynyt yhden yhtä lihaköntsää tuomaan keittiööni tai kokkaamaan, niin vastenmielinen ajatus se oli. En ole ikinä valmistanut liharuokaa enkä halua opetellakaan. Näin me ollaan erilaisia. Sinulta voi odottaa liharuokia mutta olisi aika raakaa jos joku tulisi minua vaatimaan että käsittelisin lihoja.

Miksi "sekaanin" sitten pitää opetella vegaaniruokien laitto? Ne kauramaidot on lisäksi ihan puistattavan makuisia, ei niillä halua hyviä ruoka-aineita pilata.

Vierailija
68/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vegaaneille yleensä tällä palstalla sanota, että kohteliasta olisi tuoda mukana omia eväitä, jos pelkää ettei saa tarpeeksi syödäkseen? Tällä logiikalla pyytäisin sekasyöjäkaveria tuomaan esim. omat kalat jos hän niitä haluaa, paremmin hän varmaan osaisi ne valmistaa kuin minä, joka en ole mitään joulukaloja koskaan valmistanutkaan, kinkusta puhumattakaan. Onneksi omat sekasyöjäystäväni syövät myös vegaaniruokaa ja pitävät siitä, myös niistä kauheista korvikkeista kuten seitankinkku. Omassa ikäpolvessani ja/tai tuttavapiirissäni kaurakermaan tehdyt laatikot tai puurot eivät onneksi aiheuta yökkäilyä, vaan ovat jo ihan normaalia ruokaa.

Vierailija
69/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että ihmiset huomioivat toisiaan eikä tästäkään ketjusta muodostunut kunnollista kasvisyöjävastaista runkkurinkiä.

Vierailija
70/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa ajatella, että tännekin kommentoivat elävät turhaa ja merkitysetöntä elämäänsä askarrellen ketjuja milloin ketäkin vastaan. Tässä tapauksessa vegaaneja. Samaan aikaa lihansyöjät, sekäsyöjät ja kasvissyöjät elävät elämäänsä onnellisina, hyvässä seurassa ja hyvästä ruuasta nauttien.

Vierailija
71/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelkästään kasvissyöjä, mutten ikinä kutsu lihansyöjiä kylään niin niiden ei tarvitse pahoittaa mieltään siitä että mulla on ”lihat” elävinä lemmikkieläiminä eikä lautasella. Vietän jouluni myös yksin ettei tarvitse kuunnella sitä koko lapsuuden kestänyttä mielensäpahoittamista siitä että syön vain laatikoita.

Vierailija
72/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voivat syödä vegaania. Pöytä koreaksi tofulla ja seitanilla. Soijanaketteja ja seitaninsuikaleita. Nam!

HYI SAATANA!

Vierailija
73/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin vegaanina vastaan. Kysyisin tulevan ruokavieraan mielipidettä asiaan. Jos hänelle olisi tärkeää saada esim kaloja, voisin niitä kyllä tehdä pienet setit. Kinkkua en hankkisi yhden vieraan vuoksi, mutta toki hän saisi itse tuoda ihan mitä haluaa.

Laatikoita jne emme valmista muuten kuin vegaanisina.

Olen niin samaa mieltä!

Kukaan ei voi mitenkään ikävöidä juuri jouluna kirjolohen ja muikun mätiä kera smetanan ja sipulisilpun. Tai tillillä koristeltua kylmäsavulohta tai tuoretta vastasavustettua lohta pihalta tuoksuvana ja lämpimänä tuotuna, savumuikkuja, saaristolaisleipää ja voita. Ohuen ohuiksi viipaleiksi leikattua kinkkua, itsetehdyn vahvan sinapin ja oman maan perunoiden kera kermakastikkeella höystettynä ja vierellään muutama aamulla paistettu pikkuinen lihapulla itsepoimituista puolukoista tehdyn tuoresurvoksen kera. Raikasta salaattia makeiden tomaattien, yrttien ja fetan kera, oman maan keitettyjä porkkanoita hunajalla siveltyinä. Punajuuria homejuuston kera uunissa lempeästi haudutettuina. Vasikanhyytelöä ja pikkuriikkisen vienosti konjakilla ja viherpippurilla maustettua anopin tekemää maksapasteijaa. Taivaallisia juustoja, Pecorinoa, Camembertiä, Auraa ja Roquefortia, Corsu Vecchiua, Manchegoa, Kolatun Waldemar Kuttucheddaria, Mustaleimaa kera rapeiden suolakeksien, viikuna- ja mustaviinimarjahillon, oman puutarhan talviomenoiden ja luomutaateleiden. Vähän leipäjuustoa ja lakkahilloa, pehmeää kotijuustoa ja ripaus suolaa päälle. Jälkkäriksi vielä taivaallista suklaamoussea tai marjaisaa puolukkarahkaa. Ympärillä oma perhe ja muutama rakas sukulainen, taustalla joululaulut ja takkatulen rätinä. Jaksaako joku vielä ohuen ohuen piparin Aurajuuston nokareella? Joulusauna odottaa, mutta sitä ennen vielä kinkunsulatuslenkki koirien kera. 

Ei, eihän tuollaiset seitankinkkua ja soijanaketteja mitenkään voita! 

Vierailija
74/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä ja en tarjoaisi mitään mikä ei omaan ruokavalioon sovi. Ei olisi edes mitään hajua että mitä/miten tarjota.

Joulun vietän sekasyöjän luona ja sinne tulossa myös vegaani ja kaikki tarjottava tulee olemaan vegaanista.

Et osaa ostaa esim. maitopurkkia ja avata sitä? Jne. Tarvitset varmaan henkilökohtaiaen avustajan.

Vierailija
75/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voivat syödä vegaania. Pöytä koreaksi tofulla ja seitanilla. Soijanaketteja ja seitaninsuikaleita. Nam!

Eivät voi. Kyseisille ruoille voi olla allerginen.

Vierailija
76/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä ja en tarjoaisi mitään mikä ei omaan ruokavalioon sovi. 

Eli jos menet sekasyöjän luo jouluksi, et oleta, että tarjotaan mitään, mikä ei sekasyöjän omaan ruokavalioon sovi. 

Vierailija
77/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli toisinsanoen;

Niinpä. Miten se vieraanvaraisuus nyt menikään. Toisin päin sitä edellytetään. Vegaaneilla näyttää olevan ihan omat säännöt.

Vierailija
78/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa sekasyöjistähän on käytännössä lihansyöjiä. Kuvittelevat että kuolevat nälkään ellei päivän jokaisella aterialla ole lihaa muodossa tai toisessa, sekä vähintään juustoa ja maitoa. Kasviksia ei osata syödä ollenkaan, paitsi perunaa, porkkanaa ja ehkä kurkkua ja tomaattia. 

Vierailija
79/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyisin ihan suoraan vierailta, että mitä olette tottuneet syömään jouluisin.

Itse kun sekaanina en halua olla vaivaksi ja esim kinkku ja kalkkuna on: en tykkää listalla muutenkin.

Meillä on himassa paino kaloilla ja porolla. En missään tapauksessa haluaisi, että vegaaniystävät mun takia alkaa suunnitella mitään liharuokia. Kyllä yhden aterian, päivän tai viikonkin voin helposti olla itsekin vegeruualla.

Vierailija
80/394 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli toisinsanoen;

Niinpä. Miten se vieraanvaraisuus nyt menikään. Toisin päin sitä edellytetään. Vegaaneilla näyttää olevan ihan omat säännöt.

Eikö teillä ole vegaani-termi hallussa, niin innoissanne siitä aina vaahtoatte mitä vegaanit syö ja mitä ei syö. Kannattaa tsekata. Vegaanin kauppalistalle ei kuulu raadot, mutta sekasyöjän kauppalistalle kuuluu, ainakin toivottavasti, erilaiset rehut ja vaikka pavut/linssit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän