Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin varmaan kinkkusiivuja tai jotain muuta, minkä voisi kipata suoraan paketista pöytään.
Eikö se riitele veganismin periaatteita vastaan, kun on sitoutunut olemaan ostamatta mitään eläinperäistä?
Onko tuollaistakin? Mieheni on vegaani, mutta ostaa kyllä muulle perheelle kaikkea.
OhisOstamalla sitä kinkkua tukee sikojen massatuotantoa, vaikkei sitä itse söisikään.
No jos vieraat haluavat kinkkua, kutsuja ostaa sen. Koska jos ei osta, vieraat itse tuovat kinkkua. Eli kinkku tulee ostetuksi jokatapauksessa. On vain tyylikkäämpää että isäntä/emäntä ostaa tarjottavat pöytäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
Vieraille on kohteliasta tarjota heidän ruokavalioonsa kuuluvia ruokia.
Kuten sekasyöjälle tai vegaanille kasvisruokia.
Tämä x 10!
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
Vegaanilla on painavammat syyt. Veganismi on tarkkaan harkittu elämäntapa jossa on eettinen vakaumus taustalla, eikä moni halua tai pysty siitä joustamaan. Mieluummin on sitten ruokapöydässä vesi-kahvilinjalla. Ei kai kukaan odottaisi musliminkaan tarjoavan sikaa vieraille. Itse en pystyisi koskemaankaan lihaan tai kalaan enkä siksi voisi valmistaa niistä mitään.
Sekaanin kieltäytyminen syömästä vegaaniruokia sen sijaan on pelkkää nirsoilua, heillä ei ole siihen mitään painavaa perustetta kuin pikkulapsenomainen itku yy kun se on pahaa, niin kuin tässäkin ketjussa on todettu.
Olen maaseudulla tavannut äärilihaaneja jotka eivät suostu edes perunaa tai sipulia syömään, heidän kanssaan minulla ei ole mitään yhteistä muutenkaan joten emme varmasti kaverustu niin hyvin että vierailisimme toistemme ruokapöydissä.
En ole koskaan odottanut vegaanina saavani kyläillessä tarjottavia, minulle käy musta kahvi oikein hyvin. Haluan seurustella ystävieni ja läheisten kanssa ja syöminen on siinä ihan turha homma minulle. Mutta monesti ystäväni laittavat minulle kuitenkin jotain vegaanista, vaikka en haluaisi olla vaivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan oltu vegaaneja vuosituhannen vaihteesta. Jouluksi laitan pienen kinkun, siikaa, silliä ja lohta sekäsyöjä vieraille. Mukava pitää yllä vanhoja taitoja, vaikka en itse niitä syökään.
Sepä se, sinä pystyt. Itse aloin vegeksi -89 kun muutin kotoa pois ja piti alkaa kokkailla omat ruoat. En pystynyt yhden yhtä lihaköntsää tuomaan keittiööni tai kokkaamaan, niin vastenmielinen ajatus se oli. En ole ikinä valmistanut liharuokaa enkä halua opetellakaan. Näin me ollaan erilaisia. Sinulta voi odottaa liharuokia mutta olisi aika raakaa jos joku tulisi minua vaatimaan että käsittelisin lihoja.
Olen sekasyöjä jolla ei ole mitään vegaaniruokia vastaan. Arvostan myös kohteliaita käytöstapoja. Jos kutsun ruokavieraita, pyrin aina huomioimaan heidän ruokavalionsa. Luonnollisestikin huolehtisin siitä, että joulupöydässä olisi runsaasti myös vegaanivieraille sopivaa ruokaa, jos kutsuisin vegaaneja jouluaterialle. Jos minut kutsutaan syömään, noudatan niin ikään hyviä käytöstapoja enkä siis arvostele tarjottavia vaan syön niitä nyrpistelemättä ja kiitän kauniisti ateriasta. En vaadi erityiskohtelua itselleni.
Minulle ei siis vegaaninen jouluateria olisi ongelma. Toisinaan vain vähän mietteliääksi vetää tämä nykykulttuuri, jossa ilmeisesti vegaanius on niin suuri hyve, että sen takia perinteiset kohteliaat tavat voi hylätä. En ole tosin nuori enää, joten jos nykyään on normaalia kohteliaisuutta se, että vegaanien ei tarvitse huomioida vieraitaan vaikka heidät tulee huomioida, niin mikäs siinä sitten. Kuten sanoin, en minä tästä itselleni ongelmaa tee, kunhan vain välillä hämmästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan oltu vegaaneja vuosituhannen vaihteesta. Jouluksi laitan pienen kinkun, siikaa, silliä ja lohta sekäsyöjä vieraille. Mukava pitää yllä vanhoja taitoja, vaikka en itse niitä syökään.
Vieraille. Ei yhdelle. Ja nuo ovat kaikki helppo hakea kauppahallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, sinä pystyt. Itse aloin vegeksi -89 kun muutin kotoa pois ja piti alkaa kokkailla omat ruoat. En pystynyt yhden yhtä lihaköntsää tuomaan keittiööni tai kokkaamaan, niin vastenmielinen ajatus se oli. En ole ikinä valmistanut liharuokaa enkä halua opetellakaan. Näin me ollaan erilaisia. Sinulta voi odottaa liharuokia mutta olisi aika raakaa jos joku tulisi minua vaatimaan että käsittelisin lihoja.
No minä olen ollut syömättä lihaa yhtä kauan kuin sinä, mutta olen sitä ennen oppinut valmistamaan liharuokia.
Ja ei tästä ole kovinkaan kauaa kun oltiin lihansyöjäporukalla leireilemässä ja jokaisen piti laittaa kerran illallista. Minä laitoin grillattuja jauhelihavartaita. Kaverini oli apuna maistamisessa, että mausteet tulivat hyvin.
Itse söin kasvisvartaan. Muut tykkäsivät liharuoastaan, oli kuulema paras illallinen koko viikolla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin kyllä mielummin jotain ihan erilaista sitten jouluna, kuin perinteisistä ruoista tuunattuja jouluruokia, kuten tuota porkkalaa tai seitan "kinkkua".
Makuja on monia, minusta mantelimaitoon tehty kaupapuuro on todella pahaa, kookosmaidosta puhumattakaan. Kookosmaito sopii moniin vegaanisiin ruokiin mainiosti, mutta ei minun kaurapuurooni.
Todennäköisesti en jollain verukkeella menisi, sen verran tärkeä se jouluateria on.
Mutta ihan alunperinkin vegaanisiksi suunnitellut ruoat muina päivinä kuin jouluna kävisi ilman muuta.
Kaurapuuro? Mitä sä horiset? Meillä kyllä perinteisesti syödään jouluna riisipuuroa ja kookosmaitoon keitetty on parasta. Kaurapuuro silloin kuin sitä syödään keitetään veteen.
Missä olet syönyt mantelimaitoon tehtyä kaurapuuroa, että voit asiaa arvostella?
Ei ole mitään "alun perin vegaanisiksi suunniteltuja ruokia" jotka eroaisivat muusta "normaaliruoista" kuten kuvittelet. Ihan samaa ruokaa se vaan on, mutta siinä missä ennen käytettiin voita, sitten ruvettiin käyttämään margariinia, ja nyt lehmänmaidon sijaan käytetään muita maitoja.
Sekin miten ruoat valmistetaan perinteisesti muuttuu koko ajan. Ennen vanhaan Suomessa syötiin aina härkäpapurokkaa, sittemmin se korvattiin uudella tuotteella, herneillä. Ne jotka eivät tunne asiaa, kirkuvat että "uusia, outoja" makuja on tuotu kun härkäpavusta tehdään sitä ja tätä - mutta kun härkäpavut olivat täällä se alkuperäinen ruoka-aine.
Juu, ajatuksissa meni sekaisin riisipuuro ja kaurapuuro erilaisiin korvikkeisiin tehtynä. Riisipuuroa nyt luonnollisesti tarkoitin tässä yhteydessä.
Meillä kaikilla on omat makumieltymyksemme. Vaikka sinusta kookosmaitoon tehty riisipuuro on suunnaton makuelämys, se ei kuitenkaan kaikista ole. Syön riisipuuroa, kuten myös jouluruokaa kerran vuodessa - no varsinaisia ruokia yleensä max. kolmena päivänä, puuroa vain yhden kerran. Silloin haluan sen olevan mieleistä. Ja minun mielestäni se on sekä kookosmaitoon että mantelimaitoon tehtynä pahaa. Kookosmaito erityisesti ei sovi _minun mielestäni_ ollenkaan siihen.
Vegaani ei perinteisestä joulupöydästä syö sellaista mitä ei halua syödä, koska se ei hänelle ole mieleistä. Ei kai silloin sekasyöjänkään tarvitse syödä ja ylistää mielestään mautonta tai pahaa ruokaa. Ei sitä erikseen moittia tarvitse, jättää vain syömättä.
Jos joulupöytääni tulee vegaani, ostan hänelle kyllä erikseen vegaanista tarjottavaa, kunhan tiedän makumieltymykset. Mutta kaikkien ruokia en halua tehdä vegaanisena, koska ne maistuvat perinteisesti tehtynä yksinkertaisesti paremmilta. Joulu on kerran vuodessa ja silloin kyllä ruoasta pitää voida nauttia, eikä nieleskellä, että ihan hyväähän tää paistettu lanttusose on, kivasti erottuu just se lanttu ja mausteet kun ei ole kermaa, kananmunaa ja voita pilaamassa makuelämystä.
Riispuuro on meillä jouluna muutenkin aamiainen, että tuskin tämä kuvitteellinen vegaani edes olisi sitä syömässä. Joulun alkupalapöytää hallitsevat erilaiset kalat ja niillä on aattona paljon isompi merkitys kuin kinkulla ja laatikoilla ja lajeja on useita, ainakin kymmentä erilaista. Missään olosuhteissa en korvaisi esim. graavia lohta jollain savuaromilla maustetulla porkkanalla. Vegaanille voisin ostaa tuota, jos sitä valmiina jostain saa, muut söisivät erilaisia kaloja ja muuta lihapitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin kyllä mielummin jotain ihan erilaista sitten jouluna, kuin perinteisistä ruoista tuunattuja jouluruokia, kuten tuota porkkalaa tai seitan "kinkkua".
Makuja on monia, minusta mantelimaitoon tehty kaupapuuro on todella pahaa, kookosmaidosta puhumattakaan. Kookosmaito sopii moniin vegaanisiin ruokiin mainiosti, mutta ei minun kaurapuurooni.
Todennäköisesti en jollain verukkeella menisi, sen verran tärkeä se jouluateria on.
Mutta ihan alunperinkin vegaanisiksi suunnitellut ruoat muina päivinä kuin jouluna kävisi ilman muuta.
Kaurapuuro? Mitä sä horiset? Meillä kyllä perinteisesti syödään jouluna riisipuuroa ja kookosmaitoon keitetty on parasta. Kaurapuuro silloin kuin sitä syödään keitetään veteen.
Missä olet syönyt mantelimaitoon tehtyä kaurapuuroa, että voit asiaa arvostella?
Ei ole mitään "alun perin vegaanisiksi suunniteltuja ruokia" jotka eroaisivat muusta "normaaliruoista" kuten kuvittelet. Ihan samaa ruokaa se vaan on, mutta siinä missä ennen käytettiin voita, sitten ruvettiin käyttämään margariinia, ja nyt lehmänmaidon sijaan käytetään muita maitoja.
Sekin miten ruoat valmistetaan perinteisesti muuttuu koko ajan. Ennen vanhaan Suomessa syötiin aina härkäpapurokkaa, sittemmin se korvattiin uudella tuotteella, herneillä. Ne jotka eivät tunne asiaa, kirkuvat että "uusia, outoja" makuja on tuotu kun härkäpavusta tehdään sitä ja tätä - mutta kun härkäpavut olivat täällä se alkuperäinen ruoka-aine.
Juu, ajatuksissa meni sekaisin riisipuuro ja kaurapuuro erilaisiin korvikkeisiin tehtynä. Riisipuuroa nyt luonnollisesti tarkoitin tässä yhteydessä.
Meillä kaikilla on omat makumieltymyksemme. Vaikka sinusta kookosmaitoon tehty riisipuuro on suunnaton makuelämys, se ei kuitenkaan kaikista ole. Syön riisipuuroa, kuten myös jouluruokaa kerran vuodessa - no varsinaisia ruokia yleensä max. kolmena päivänä, puuroa vain yhden kerran. Silloin haluan sen olevan mieleistä. Ja minun mielestäni se on sekä kookosmaitoon että mantelimaitoon tehtynä pahaa. Kookosmaito erityisesti ei sovi _minun mielestäni_ ollenkaan siihen.
Vegaani ei perinteisestä joulupöydästä syö sellaista mitä ei halua syödä, koska se ei hänelle ole mieleistä. Ei kai silloin sekasyöjänkään tarvitse syödä ja ylistää mielestään mautonta tai pahaa ruokaa. Ei sitä erikseen moittia tarvitse, jättää vain syömättä.
Jos joulupöytääni tulee vegaani, ostan hänelle kyllä erikseen vegaanista tarjottavaa, kunhan tiedän makumieltymykset. Mutta kaikkien ruokia en halua tehdä vegaanisena, koska ne maistuvat perinteisesti tehtynä yksinkertaisesti paremmilta. Joulu on kerran vuodessa ja silloin kyllä ruoasta pitää voida nauttia, eikä nieleskellä, että ihan hyväähän tää paistettu lanttusose on, kivasti erottuu just se lanttu ja mausteet kun ei ole kermaa, kananmunaa ja voita pilaamassa makuelämystä.
Riispuuro on meillä jouluna muutenkin aamiainen, että tuskin tämä kuvitteellinen vegaani edes olisi sitä syömässä. Joulun alkupalapöytää hallitsevat erilaiset kalat ja niillä on aattona paljon isompi merkitys kuin kinkulla ja laatikoilla ja lajeja on useita, ainakin kymmentä erilaista. Missään olosuhteissa en korvaisi esim. graavia lohta jollain savuaromilla maustetulla porkkanalla. Vegaanille voisin ostaa tuota, jos sitä valmiina jostain saa, muut söisivät erilaisia kaloja ja muuta lihapitoista.
Sulla on vaan joku pakkomielle saada sitä lehmänmaitoa. Ei se oikeasti maistu oikein miltään. Itse asiassa näissä vegaanisissa maidoissa on enemmän makua.
En muuten edes usko että olet koskaan maistanut mantelimaitoon, soijamaitoon, cashewmaitoon tai kookosmaitoon tehtyä riisipuuroa. Et siis voi tietää maistuvatko ne "pahalle".
Hyvin valmistettu vegaaniruoka on niin hyvää, että jos se ei sekasyöjälle maistu, on joko maku- ja hajuaistissa jotain pahasti vialla, tai sitten paha asennevamma (eikä jälkimmäisessä tapauksessa vastuu ole kokilla).
Sitäpaitsi, esim. laatikoiden kohdalla ei edes huomaa, jos maitotuotteiden tilalla on käytetty vaikka kaurakermaa. Ja eiväthän sekasyöjätkään kaikkea muutenkaan syö.
Todellinen tilanne tänä vuonna:
Olen lapseton aikuinen vegaanirouva. Omen kutsunut jouluksi meille äitini ja isäni. Tarjoamme mieheni kanssa kaiken, mutta koska he ovat halunneet osallistua kustannuksiin, olen pyytänyt tuomaan esim. kalaa ja juustoja ym. heille tärkeitä joulupöydän aineksia. Syömme kaikki pöydästä mitä tekee mieli ja tämä on toiminut hienosti jo monta vuotta.
Kuvitelma:
Jos minulla olisi lapsi, olisin varmaan opettanut hänet niin, että hän tarjoutuisi kumppaninsa kanssa tuomaan joulupöytään jotain, vaikka tarjoaisinkin suurimman osan. Sovittaisiin yhdessä mitä lapsen kumppani haluaisi joulupöytään, kumpi ne tekisi ja kumpi toisi.
Meillä on tavallaan vastaavat tuotteet, joita kaikki voivat syödä. En siis ymmärrä miksi ostaisin erikseen yhdelle ihmiselle, kun hänen ruokavalionsa ei sulje pois pöydässä olevia pöperöitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin valmistettu vegaaniruoka on niin hyvää, että jos se ei sekasyöjälle maistu, on joko maku- ja hajuaistissa jotain pahasti vialla, tai sitten paha asennevamma (eikä jälkimmäisessä tapauksessa vastuu ole kokilla).
Sitäpaitsi, esim. laatikoiden kohdalla ei edes huomaa, jos maitotuotteiden tilalla on käytetty vaikka kaurakermaa. Ja eiväthän sekasyöjätkään kaikkea muutenkaan syö.
Juu, varmasti. Lisäksi tarvitaan vain karjalanpaisti, kinkku ja kalat.
Ostaisin varmaan kasvispyöryköitä et olisi lihaisan tuntusta. Muute normaalit jouluruuat ilman lihaa.
Jos vieraalla aivan kauhea lihanhimo ni tuokoon itse jotain :D
Kaikki voivat syödä vegaania. Pöytä koreaksi tofulla ja seitanilla. Soijanaketteja ja seitaninsuikaleita. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tavallaan vastaavat tuotteet, joita kaikki voivat syödä. En siis ymmärrä miksi ostaisin erikseen yhdelle ihmiselle, kun hänen ruokavalionsa ei sulje pois pöydässä olevia pöperöitä.
Juurikin näin! Tekee ihan hyvää jollekin sekaanille kasvisruuan syöminen. Joka joulu ei tarvitse vetää niitä kaloja ja mätiä ja juustoja. Kermaisia laatikoita, vasikanhyytelöä, maksapateeta ja lihapullia. Kinkusta puhumattakaan. Vegaaniruoka on tuhat kertaa parempaa ja terveellisempää. Seitankinkku on maukasta ja kasvispyörykät ja veteen keitetty riisipuuro ja ihana tofu.
Joulupäiviä on monia, joten yhden vegaanisen jouluaterian jos joutuu kokemaan, en usko että mitkään omat perinteet ovat vaarassa. Kuuluuhan jouluun muitakin henkilökohtaisia tai perhekohtaisia traditioita, joista täytyy joustaa, kun on toisen luona. Mutta toisaalta hyvä emäntä keskustelee ja sopii tietysti asioista etukäteen, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä ja molemmilla osapuolilla on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Eli myös kalat? Kuitenkin aika monelle joulupöydän kulmakivi.
Ja älä nyt viitsi edes aloittaa jostain seitankinkusta.
Laatikot kauramaitoon, varmaan menee se lusikallinen, mitä niitä nyt itse kukin syö.
Kalat moninaisuudessaan on kyllä aika vaikea korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla. Tuo porkkala esim. on aivan kammottavaa settiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan joku pakkomielle saada sitä lehmänmaitoa. Ei se oikeasti maistu oikein miltään. Itse asiassa näissä vegaanisissa maidoissa on enemmän makua.
En muuten edes usko että olet koskaan maistanut mantelimaitoon, soijamaitoon, cashewmaitoon tai kookosmaitoon tehtyä riisipuuroa. Et siis voi tietää maistuvatko ne "pahalle".
Jep, nämä ovat tyypillisiä ennakkoluuloja. Paljon olen vegenä seurannut sivusta 30 vuoden aikana että, ai tämähän onkin hyvää -lausahduksia ennakkoluuloisten lihaanien suusta. Toki joku ei kertakaikkiaan tykkää tofusta vaikka olisi kuinka hyvin maustettu ja se on ok, mutta että etukäteen ollaan ennakkoluuloisia hienohelmoja että en minä voi tuollaista syödä.
Eräskin ystäväni kuulutti 10 vuotta kovaan ääneen että hän ei ikinä leivo muuhun kuin voihin, eikä ikinä voisi syödä leivonnaisia jotka on tehty margariiniin kun ei maistu oikealle. Noh, miehensä oli kuolla sydäntautiin, sen jälkeen oppi minulta sinisen keijun käytön ja hylkäsi voin. Nykyisin kertoo minulle että hän ei pysty kylässä syömään voihin tehtyjä leivonnaisia kun maistuvat ällöttävälle. Ja tämä ystävä on ystävistäni kaikista vegaanivihamielisin, ja nykyisin hän jopa käy kasvisruokakursseilla.