Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
Vieraille on kohteliasta tarjota heidän ruokavalioonsa kuuluvia ruokia.
Kuten sekasyöjälle tai vegaanille kasvisruokia.
En syö läheskään joka päivä lihaa. Syön joko lihaa, kalaa, kananmunia, papuja tai tofua proteiininlähteeksi, joten miksei vegaaniateria kävisi?
Vierailija kirjoitti:
Kulinaristisena sekasyöjänä vegaaninen joulupöytä kuulostaa kammottavalta (porkkala, tofukinkku). En haluaisi edes maistaa mitään kaurakerma(pahaa)mössöjä. Vegaanin tekemä kala tai liha herättää myös epäluuloni.
Joten jos minut kutsuttaisiin vegaanin joulupöytään, olisi ihan sama, mitä tarjolla on. Ei tarvitsisi hankkia minulle mitään kaupan valmiskinkkuja tai -kaloja (pahoja). Tekisin vaikka yksin omaan kotiin oman mielen mukaisen jouluaterian tai kävisin sen ravintolassa syömässä. Joulupäivällinen on yksi vuoden kohokohta. Ei ehkä kulinaristisesti mutta kerran vuodessa haluan syödä sen perinteisesti toteutettuna.
Sekasyöjänä mun on vaikea ymmärtää ym. asennetta. Että kaikki vegaaninen (joka kuitenkin soveltuu täysin sekasyöjän ruokavalioon) on "pahaa" lähtökohtaisesti.
En usko että kukaan kulinaristi ajattelee noin, vaan kyseessä lienee kaavoihinsa kallistunut kalkkis, jolla ei ole paljonkaan käsitystä kulinarismista.
Ei sitä lihaa pakko ole olla joka aterialla vaikka olen sekasyöjä. Joten saa se vegaaniperhe tarjota mitä haluavat. Tosin minulta voi kyllä tulla kommenttia jos on oikein kauhean makuista. Vegaaniruoasta paljon vaikeampaa saada maistuvaa kuin sekaruoasta.
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
Juuri näin. Vegaanillahan kyse ei ole siitä, etteikö hän VOISI syödä jotain vaan siitä, että hän ei HALUA syödä jotain. Eri tilanne siis kuin allergisilla. Vegaanilla on oikeus vaatia muilta haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjällä taas ei ole oikeutta valita haluamiaan ruokia vegaanilta. Jos siis sekasyöjä ei halua syödä kaurakermaa sun muita kasvipohjaisia virityksiä, hänen pitää niitä kuitenkin syödä, koska pystyy. Sama ei koske vegaaneja eli heille pitää olla sellaisia ruokia joita he haluavat, vaikka pystyisivät syömään ihan hyvin muitakin ruokia.
Eikös sekasyöjä tosiaan syö kaikkea, myös vegaanista? Jos olisi allergioita, inhokkeja tms, niin ne tietysti huomioisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lihaa pakko ole olla joka aterialla vaikka olen sekasyöjä. Joten saa se vegaaniperhe tarjota mitä haluavat. Tosin minulta voi kyllä tulla kommenttia jos on oikein kauhean makuista. Vegaaniruoasta paljon vaikeampaa saada maistuvaa kuin sekaruoasta.
Miten niin?
Ja vieraissa ei todellakaan kuulu hyviin käytöstapoihin arvostella ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Haukkuisit joulupöydässä isäntäväen vaivalla valmistamia tarjottavia? Okei, olen ehkä toosi vanha, mutta tuommoinen ei kyllä kuulu sivistyneeseen käytökseen. Ei kai kukaan oikeasti tekisi näin? Miten teidät on kasvatettu?
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, joka syö - nimensä mukaisesti - kaikkea, hyvin usein pelkkiä kasvisruokia, kuten pataruokia ja keittoja ja uuniruokia ja lihaa pari, kolme kertaa viikossa. Syön tofua, papuja, ja kuten sanottu, monipuolisesti kasviksia, joista ruokavalioni pääasiassa koostuukin. Miksen siis voisi syödä hyvällä ruokahalulla vegaaniateriaa? Olenhan sekasyöjä. Minulla ei ole rajoituksia.
Niin minäkin. Kerran vuodessa syön kinkkua. Jouluna. Mutta voisin syödä perinteìsen jouluateria kotona. Onhan niitä päiviä useita.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sekasyöjä tosiaan syö kaikkea, myös vegaanista? Jos olisi allergioita, inhokkeja tms, niin ne tietysti huomioisin.
Kyllä mä jouluaterialla tykkäisin syödä kinkkua ja kalaa. Ne kuuluvat jouluateriaan ja jos vieraita jouluaterialle kutsuu, on kohteliasta huomioida vieraiden ruokatoiveet.
Minä olen tehnyt ruokapöydän johon osallistuu sekasyöjävanhempani jo monta kymmentä vuotta vegaanisesti. Vanhempani kehuvat aina että parasta ruokaa mitä ovat syöneet. Heillä ei ole mitään periaatteellisia päätöksiä etteivät voi tai halua vegaanista ruokaa syödä, päinvastoin tykkäävät kovasti. Itse en keittiööni enkö ruokalautasilleni halua ruumiita joten onneksi on mennyt joulut näin sopuisasti ja hyvin. Vanhempani ovat jo ikäihmisiä eivätkä valmista ruokia kuin muutamia mitä mikrossa pystyy. Tänä vuonna heille tuodaan kotiinsa kotiruokapalvelun kautta jouluruokia niin siellä on varmasti kinkkua myös.
Vanhempieni suurin jouluherkku on chocochillin viskitaatelikakku https://chocochili.net/2008/12/viski-taatelikakku/
Söisin kyllä mielummin jotain ihan erilaista sitten jouluna, kuin perinteisistä ruoista tuunattuja jouluruokia, kuten tuota porkkalaa tai seitan "kinkkua".
Makuja on monia, minusta mantelimaitoon tehty kaupapuuro on todella pahaa, kookosmaidosta puhumattakaan. Kookosmaito sopii moniin vegaanisiin ruokiin mainiosti, mutta ei minun kaurapuurooni.
Todennäköisesti en jollain verukkeella menisi, sen verran tärkeä se jouluateria on.
Mutta ihan alunperinkin vegaanisiksi suunnitellut ruoat muina päivinä kuin jouluna kävisi ilman muuta.
Itse sekasyöjänä odottaisin saavani tuossa tilanteessa jotain vähän juhlavampaa vegaaniruokaa. Ei tarvitsisi olla perinteisten jouluruokien vegaanisia korvikkeita, vaan mieluummin jotain ihan muuta. Tosin lanttulaatikkoa olen tehnyt itsekin vegaanireseptillä kun siitä tulee hyvää.
Olen sekasyöjä. En odottaisi mitään erityisruokaa, koska minulla ei ole RAJOITTEITA. Ihan hyvillä mielin syön läpi täysin vegaanisen menun. :) Mutta ymmärrettävästi vegaaneille on minun luonani tarjolla heidän ruokavalioonsa sopivaa ruokaa.
Enhän odota keliakiasta kärsivän ystävän tekevän peruskorppujauhoilla kuorrutettua kinkkua ja tarjoavan vehnäleipää. Syön hyvällä ruokahalulla
sitä mitä hänkin. Mutta hänen tullessaan kylään otan tietenkin hänen ruokaRAJOITTEENSA huomioon.
Ihme öyhötystä taas. Menee meiltä kaikilta täysjärkisiltäkin sekasyöjiltä maine...
Eettisesti pyydetty kala, luomupossua tai riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?
Paras ja pehmein riisipuuro tulee kauramaitoon. Näin ovat sekaanitkin sanoneet meillä. Meidän perheelle maistuu laatikot kaurakermaan tehtynä vaikka sinä vääntäisit otsaluut punaisena mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin varmaan kinkkusiivuja tai jotain muuta, minkä voisi kipata suoraan paketista pöytään.
Eikö se riitele veganismin periaatteita vastaan, kun on sitoutunut olemaan ostamatta mitään eläinperäistä?
Olen sitoutunut kasvissyöntiin vain omalta osaltani (olen lakto-vege, käytän maitotuotteita muutaman kerran viikossa, ajatusmaailmani ei tietenkään vastaa täysin vegaania). Voisin ihan kohteliaisuudesta ostaa lihaa tai kalaa vieraalle.
Kasvissyönti on vain kasvissyöntiä, vegaanius on ideologia, jossa vältetään kaikkea eläinten hyväksikäyttöä.
Muutenkin taas kysymys koski VEGAANIperheen jouluateriaa, ja vastauksissa vilisee "olen sekasyöjä, mutta" "en haluaisi syödä vegaanien ruokia" - ettekö ymmärrä kysymystä, vai oletteko vain niin innokkaita tuomaan mielipiteenne esiin, vaikka sitä ei kysytä?
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.
Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.
Suurin jouluherkku meidän perheessä on kuitenkin kalat eri muodoissa ja lajeissa sekä mädit. Kinkkua vähemmän, mutta myös kalkkunaa sekä riistaa. Ja suurin herkkuherkku on erilaiset ja monet juustolajit!
Laatikot ilman kermaa ja voita ovat aika mauttomia, toivottavasti valmistat sekaaneille omat näillä lisukkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Söisin kyllä mielummin jotain ihan erilaista sitten jouluna, kuin perinteisistä ruoista tuunattuja jouluruokia, kuten tuota porkkalaa tai seitan "kinkkua".
Makuja on monia, minusta mantelimaitoon tehty kaupapuuro on todella pahaa, kookosmaidosta puhumattakaan. Kookosmaito sopii moniin vegaanisiin ruokiin mainiosti, mutta ei minun kaurapuurooni.
Todennäköisesti en jollain verukkeella menisi, sen verran tärkeä se jouluateria on.
Mutta ihan alunperinkin vegaanisiksi suunnitellut ruoat muina päivinä kuin jouluna kävisi ilman muuta.
Kaurapuuro? Mitä sä horiset? Meillä kyllä perinteisesti syödään jouluna riisipuuroa ja kookosmaitoon keitetty on parasta. Kaurapuuro silloin kuin sitä syödään keitetään veteen.
Missä olet syönyt mantelimaitoon tehtyä kaurapuuroa, että voit asiaa arvostella?
Ei ole mitään "alun perin vegaanisiksi suunniteltuja ruokia" jotka eroaisivat muusta "normaaliruoista" kuten kuvittelet. Ihan samaa ruokaa se vaan on, mutta siinä missä ennen käytettiin voita, sitten ruvettiin käyttämään margariinia, ja nyt lehmänmaidon sijaan käytetään muita maitoja.
Sekin miten ruoat valmistetaan perinteisesti muuttuu koko ajan. Ennen vanhaan Suomessa syötiin aina härkäpapurokkaa, sittemmin se korvattiin uudella tuotteella, herneillä. Ne jotka eivät tunne asiaa, kirkuvat että "uusia, outoja" makuja on tuotu kun härkäpavusta tehdään sitä ja tätä - mutta kun härkäpavut olivat täällä se alkuperäinen ruoka-aine.
Höpönlöppööö.
Kookosmaitoon keitetty riisipuuro on jopa parempi kuin perusmaitoon tehty. Just laitettu sellaista täällä sekasyöjien huushollissa, kun lihaasyövä lapsi vaati.
Mantelimaitokin on hyvää. Kaurakermasta en välitä itsekään.
Sekasyöjäkaverini juo aina cappuccinonsa soijamaidolla kahvilassa, koska se on hänestä niin paljon maukkaampaa kuin tavallinen maito.
Perinteiset reseptitkin vaihtelevat perheestä toiseen. Toisilla tehdään imellettyä perunalaatikkoa, toiset eivät voi sitä sietää.