Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti-ikäisen yksin kotiin jättäminen kauppareissun ajaksi

Vierailija
20.12.2019 |

Jätin 5v 5kk ikäisen lapseni tänään kotiin yksin tunniksi kun kävin kaupassa. Olen aiemmin jättänyt hänet yksin 10-30 minuutiksi (omasta tahdostaan) kauppareissujen ajaksi. Tänäänhän oli kuitenkin lähes 60 min yksin. Lapsella ei ole puhelinta jolla voisi hälyttää apua. Lapsi oli ihan ok eikä hän ollut pelännyt. Oli leikkinyt lautapelillä koko ajan. Olenko huono vanhempi vai onko tämä ihan ok?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kauppa on tosi lähellä ja lapsi ei pelkää, niin ehkä? Jos taas ajomatkan päässä, niin mitä jos olisit joutunut liikenneonnettomuuteen, etkä olisi voinut soittaa lapselle? Ehkä puhelin olisi hyvä olla lapsellakin. Itse olin tuon ikäisenä hetken yksin, en pelännyt. Omaani en voisi jättää, koska on pelokkaampi.

Niin että vaikka se kauppa olisi samassa talossa missä asuu niin lapselle tai sille kaupassa käyvälle vanhemmalle ei voi sattua mitään sinä aikana? Kaupan sijainti siis määrittelee voiko jotain tapahtua vai ei.

Hohhoijaa. Joutuminen liikenneonnettomuuteen on epätodennäköistä silloin, jos kauppa on vieressä. Siinä nyt oli yksi esimerkki ihan keskustelun vuoksi, keskusteluhan tämä on. Tarkoituksena ei ollut luetella kaikkia mahdollisia uhkakuvia tai väittää, että lapselle ei voisi kotona sattua mitään.

Näinpä. Se liikenneonnettomuus onkin vaan yksi paha mitä voi tapahtua. Joku myös saattaa tuikata moran kylkeesi. Kaadut ja lyöt pääsi tai saat sydänkohtauksen. Mistä kukaan tietää että se 5 vuotias on yksin siellä kotona jos et sitä itse kykene kertomaan. Yhtälailla jos se lapsi päättääkin lähteä johonkin sillä aikaa. Tai avaa oven jollekin hullulle ja ties mitä sattuu. Vastuutonta jättää tuon ikäistä yksin yhtään!

Vierailija
42/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyneet läpi, mitä tehdä jos jotain sattuu? Voiko mennä esim. naapuriin? Minusta tuo aika on hieman pitkä. Tein fiksun 5v:n kanssa joskus 10 -15 min piipahduksia lähikauppaan, eskarissa sitten pitennettiin yksinoloa vähän. Nyt ekaluokkalainen saa joskus olla kotona koko Prismareissun eli 1-1,5h (kauppa puolen kilsan päässä). Jos fiksu ja rauhallinen lapsi niin todennäköisesti sujuu hyvin, mutta noin pieni ei ehkä osaa toimia jos vaikka syttyy tulipalo tai joku koputtaa ovelle tms. odottamatonta. Siksi pidän tuota hieman pitkänä aikana.

Ihmettelen vähän tuota, että ekaluokkalainen on noin vähän aikaa yksin, koska itse olin aina koulun jälkeen yksin pitkään, kun äitini oli kaukana töissä. Monesti ihan 3-5 tunnia koulun jälkeen. Isällä oli vuorotyö joten välillä oli kotona hetken ja lähti sitten töihin. Eli minua ei "tahallaan" jätetty yksin vaan ihan pakosta. Kävelin myös itse kotiin 2 km. Olen 1990-luvun alussa syntynyt ja maalla usein lapsuuden. Ymmärrän todella tietenkin sen, että parempi ettei lapsi ole liian pitkään yksin. Mietin vaan sitä välillä tilanne on vaan sellainen, että lapsen on pakko pärjätä yksin ja ei ole vaihtoehtoa. Olin minäkin välillä silti iltapäiväkerhossa, mutta omassa lapsuudessa sekin sijaitsi seurakunnan tiloissa ja kaempana, joten usein menin vaan kotiin. Minullakaan ei oikeastaan ollut muuta apua, kuin naapurit joiden tykö sanottiin, että mene kysymään apua tarvittaessa. Kännykkää ei myöskään vielä minulla ollut ja tuli vasta myöhemmin. Onneksi ei koskaan sattunut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi omaa lasta. Mitä jos jotain sattuu? 5-vuotias ei osaa toimia vaikkapa tulipalon syttyessä.

Jotkut jättää autoon pienet lapset ja auton ovet auki ja avaimet virtalukkoon.

Oikeen kerjäävät kaap_paus_ta,  lasten ja auton!

Oikein, että saanee tuomion eikö tuo kaap_pausta hakenut noin toimiessaan?

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/817237-perheen-kauhunhetket-v…

Vierailija
44/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi omaa lasta. Mitä jos jotain sattuu? 5-vuotias ei osaa toimia vaikkapa tulipalon syttyessä.

Tämä.

Vierailija
45/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jätin 4v 10kkn kotiin lähikauppareissun ajaksi. Katsottiin yhdessä kellosta, että olen maksimissaan 10min pois (lapsi osaa kellon), osaisi hätätilanteessa (olemme käyneet läpi toiminnat tulipalossa) mennä naapuriin hakemaan apua, ei käynyt mielessäkään ottaa lasta mukaan.

Vierailija
46/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on käsittämätöntä että kukaan hu,,llu ei jätä pelkästään auton ovia auki ja avaimia sisään kun menee vaikka kauppaan.  Mutta lapset voi jättää, ja sitten ne ovetkin. Näiden lasten jättäjien pitäisi saada tuomiot heitteillejätöstä. 

Saakohan vakuutuksestakaan mitään jos pelkkä auto varastetaan kun ovet on ollut auki ja avain ratissa? Ei varmasti saa koska varastaminen on silloin oma vika. Eikö se silloinkin ole aikuisen vika jos lapselle sattuu jotain kun jätetään valvomatta kotia/autoon. 

Tuossakin linkissä puhutaan että välittävä vanhempi puolustaa lastaan jos auto kaa,,pataan lasten kanssa. Välittävä vanhempi ei olisi jättänyt niitä lapsia autoon/ lukitsemattomaan autoon ja avaimia vielä rattin! Äl,,löttää tällaiset vamhemmat.

Vierailija
47/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on käsittämätöntä että kukaan hu,,llu ei jätä pelkästään auton ovia auki ja avaimia sisään kun menee vaikka kauppaan.  Mutta lapset voi jättää, ja sitten ne ovetkin. Näiden lasten jättäjien pitäisi saada tuomiot heitteillejätöstä. 

Saakohan vakuutuksestakaan mitään jos pelkkä auto varastetaan kun ovet on ollut auki ja avain ratissa? Ei varmasti saa koska varastaminen on silloin oma vika. Eikö se silloinkin ole aikuisen vika jos lapselle sattuu jotain kun jätetään valvomatta kotia/autoon. 

Tuossakin linkissä puhutaan että välittävä vanhempi puolustaa lastaan jos auto kaa,,pataan lasten kanssa. Välittävä vanhempi ei olisi jättänyt niitä lapsia autoon/ lukitsemattomaan autoon ja avaimia vielä rattin! Äl,,löttää tällaiset vamhemmat.

Vierailija
48/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäinen lapsi tulee ottaa aina mukaan eikä jättää yksin. Ei tulisi mieleenkään jättää omaa 5v10kk ikäistä yksin kotiin!!! Ei hän ymmärrä vielä lainkaan ajankulua. Miten joku voi edes ajatella moista ja olla noin välinpitämätön. 

Vierailija
49/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuo äly.kää.piövanhempi saa kunnon tuomion tuosta pah.oin.pite.lystä.  Aivan itse aiheutettu/edesautettu kaa.ppau.stilanne.

Vierailija
50/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla yksin silloin kun hän haluaa jäädä ja osaa hakea apua yllättävissä tilanteissa. Ikä ei minusta ole tärkeä. Meillä toinen ei uskaltanut vielä 6v jäädä ja toinen halusi 4 v alkaen olla yksin vaikka kuinka kauan. Annettiin olla kun oli ensiapu ja perusturvataidot oppinut.

Sovimme että katsoo videota tai leikkii jollain vaarattomilla leluilla.

Pidin siis uskaltamisen lisäksi edellytyksenä että:

Tulipalon sattuessa lapsi osaa poistua, sulkea oven ja hakea apua.

Omaa järkeä eikä enää tee/yritä mitään vaarallista.

Osaa hoitaa pienen verenvuodon ja tietää mikä on vaarallista jos verta tulee paljon.

Ymmärtää että tajuttomalle ihmiselle pitää hakea apua. (ei varsinaisesti liity yksinoloon).

Ei pelkää jäädä yksin tai totutellaan ensin parilla minuutilla ja sitten katsotaan uudelleen.

Autoon uskalsin jättää kun lapsi osaa itse avata vyönsä ja poistua autosta. Toisaalta kolmevuotias saattaa osata tuon ja tehdä sen omin päin, jolloin jää autojen alle.

Vierailija
51/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän nämä pienempiä autoonkin, vielä tulivälineiden kanssa eikä sanktioita tule vaikka lapset on kuolla tulipalossa! Tämä on ihan normaalia ja ilmeisesti OK. Tekijä ei varmaan tajua edes hävetä!

Tyh.mim.mät.hän ei tajua edes tuosta onnettomuudesta, että lasta ei jätetä koskaan yksin autoon.

Jos onnettomuus tarkoittaisi automaattisesti ettei kukaan enää koskaan saa päästää/jättää lasta siihen tilanteeseen, niin aika kapeaksi kävisi elämä. Kouluikäisiä jää koulumatkalla auton alle, teinejä joutuu auto-onnettomuuksiin kun pääsevät kaverin luo pariksi tunniksi, leikki-ikäisiä jää kaatuneen kalusteen alle kun äiti on viereisessä huoneessa. Täydellisen turvallista tästä elämästä emme voi tehdä. Toki itsekin olen sitä mieltä että leikki-ikäiset autossa sytkärin kanssa on liian iso riski, mutta vanhemmat joutuu koko ajan ottamaan eri kokoisia riskejä, ja iso vanhemmuuden kuormittavuutta nykyään on se ehdottomuus ja täydellisen hallinnan pyrkimys, että jos haluat palauttaa kolme myöhässä olevaa kirjaston kirjaa parkkipaikalta näköetäisyydellä olevalle tiskille noin 30 sekunnissa, sinun täytyy ottaa mukaan kolme lasta mukaan lukien siirtoon heräävä vauva, koska kukaan ei koskaan saa jättää hetkeksikään lapsia autoon koska vaara on niin suuri.

Vierailija
52/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi olla yksin silloin kun hän haluaa jäädä ja osaa hakea apua yllättävissä tilanteissa. Ikä ei minusta ole tärkeä. Meillä toinen ei uskaltanut vielä 6v jäädä ja toinen halusi 4 v alkaen olla yksin vaikka kuinka kauan. Annettiin olla kun oli ensiapu ja perusturvataidot oppinut.

Sovimme että katsoo videota tai leikkii jollain vaarattomilla leluilla.

Pidin siis uskaltamisen lisäksi edellytyksenä että:

Tulipalon sattuessa lapsi osaa poistua, sulkea oven ja hakea apua.

Omaa järkeä eikä enää tee/yritä mitään vaarallista.

Osaa hoitaa pienen verenvuodon ja tietää mikä on vaarallista jos verta tulee paljon.

Ymmärtää että tajuttomalle ihmiselle pitää hakea apua. (ei varsinaisesti liity yksinoloon).

Ei pelkää jäädä yksin tai totutellaan ensin parilla minuutilla ja sitten katsotaan uudelleen.

Autoon uskalsin jättää kun lapsi osaa itse avata vyönsä ja poistua autosta. Toisaalta kolmevuotias saattaa osata tuon ja tehdä sen omin päin, jolloin jää autojen alle.

Et voi tietää miten lapsesi toimii tosipaikan tullen. Jopa aikuiset ihmiset unohtavat esim. hätänumeron tositilanteessa.

Vierailija
53/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä jättäisi tuon ikäistä poikaani yksin edes hetkeksi eikä hän kyllä uskaltaisi jäädäkään. Hyvä että annan hetken olla tuossa omalla aidatulla pihalla ilman että olen itse ulkona.

Vierailija
54/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on ollut suurin piirtein tuon ikäisestä asti satunnaisesti yksin kotona n. 20min kerrallaan. On jäänyt mielummin kotiin kuin lähtenyt pyöräilemään kaatosateessa kauppaan. Hänellä on kuitenkin oma puhelin, jolla saa tarvittaessa yhteyden minuun, tietää hätänumeron ja meidän osoitteen ja on testattu moneen kertaan, ettei avaa ovea katsomatta ikkunasta tunteeko oven takana olevan ihmisen.

Mies on töiden takia paljon pois. Haaveilen, että lapsi voisi olla noin tunnin yksin, että pääsisin lenkille myös miehen poissaollessa. En kuitenkaan ole uskaltanut vielä jättää nyt eskarissa olevaa niin pitkäksi aikaa yksin. Ehkä ensi kesänä.

Vierailija
55/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei saa jättää hetkeksikään silmistään, kunnes muuttaa omilleen. Sitten pitääkin olla selittämässä, miten mitäkin tehdään, kun kotona ollaan istuttu äitin helmoissa ja mitään ei olla opetettu.

Niin, siinähän ei tosiaan ole muita vaihtoehtoja yksinolon harjoitteluun, kun 5-vuotiaana tai vasta omilleen muuttaessa. 

Vierailija
56/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Täällä uskalletaan jättää vasta 1. luokkalainen tunniksi yksin! Itse kävelin silloin 3km koulusta kotiin ja olin yleensä pari tuntia yksin kotona. Kyllä itse tiedät onko 5v valmis olemaan yksin kotona. Sanon silti että se 1h on kyllä max ja pitää olla mahdollisuus ottaa yhteyttä.

Terveisin, 23-vuotias

Vierailija
57/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin näitä lukiessani, että mistä ihmeestä se lapsen yksilöllinen kehitys tietää, että nyt ollaan ekaluokkalaisia ja nyt pärjätään yksin.

Yhtälailla 5-vuotias kuin 7-vuotias voi pärjätä hetken yksin tai olla pärjäämättä. Koululaisen pitää silti pärjätä aika paljonkin, koska on "pakko" ja se on sosiaalisesti hyväksyttävää. Niinkö? Mitä, jos pitkän iltapäivän aikana tokaluokkalainen on yksin kotona ja ovikello soi? Mitä, jos tulipalo syttyy silloin, kun ekaluokkalainen "harjoittelee" yksinoloa?

Itse olin lapsena reipas, pärjääväinen ja kovin omatoiminen. Kävin jo viisivuotiaana itse kaupassa ja pyysin apua, jos en ylettynyt johonkin. Monesti olin myös pihalla yksin. Eskariaikana äiti oli vielä kotona, mutta kouluun mennessä sainkin lähteä yksin aamuisin kouluun, kun äiti oli jo töissä. Leikkelin aamulla ennen koulua itse hiuksiani ja mm. rikoin vesaanpöntön. Iltapäiväkerho oli puolen vuoden päästä tylsää ja halusin mennä suoraan koulusta kotiin. Silloin oli esim. hyvä idea valjastaa kissa hyppynarulla ja lähteä ulkoiluttamaan sitä. Joskus soitin lasten ja nuorten auttavaan puhelimeen, kun oli yksinäistä ja tylsää. Pärjäsin siis, kun ei tullut tulipaloa tai namusetiä, mutta aikamoista opettelua se oli vielä tokaluokkalaisenakin.

Vierailija
58/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten ja varmasti osa 5-vuotiaista jo kykenee olemaan tunnin yksin. Sanoisin kuitenkin, että jos ei osaa vielä soittaa vanhemmalle, ei voi jäädä noin pitkäksi aikaa yksin. Muistakaa kuitenkin rohkaista niitä arempiakin lapsia olemaan hetkiä yksin, koska yksinolokin on taito, jota voi ja pitää harjoitella vähitellen. On melkoinen shokki mennä koulun jälkeen yksin kotiin, jos ei ole ollut sitä ennen hetkeäkään yksin. Tai on shokki muuttaa opiskelemaan omilleen, jos ei koskaan ole ollut kotona edes yön yli yksin.

Vierailija
59/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kertoo itsestään kuinka on kävelty koulusta kotiin ja oltu tuntejakin yksin. Joo ihan yhtälailla silloin olisi kaikkea voinut sattua. Mutta väitän myös että nykymaailmakin on kaikin puolin pahempi ja vaarallisempi kuin silloin kun itse oltiin pieniä. Ei se ollut tällaista kuin nykyään. Tänä päivänä pahan uhka on moninkertainen.

Vierailija
60/64 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pitänyt jättää ihan vauvasta asti yksin joka päivä hetkeksi. Mulla on paljon pikkuhommia ulkona ja en todellakaan raahaa lasta mukana jos haen vaikka puita.

3 vuotiaana on jo voinut jättää katsomaan videoita kun käyn tekemässä tallityöt.