Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti-ikäisen yksin kotiin jättäminen kauppareissun ajaksi

Vierailija
20.12.2019 |

Jätin 5v 5kk ikäisen lapseni tänään kotiin yksin tunniksi kun kävin kaupassa. Olen aiemmin jättänyt hänet yksin 10-30 minuutiksi (omasta tahdostaan) kauppareissujen ajaksi. Tänäänhän oli kuitenkin lähes 60 min yksin. Lapsella ei ole puhelinta jolla voisi hälyttää apua. Lapsi oli ihan ok eikä hän ollut pelännyt. Oli leikkinyt lautapelillä koko ajan. Olenko huono vanhempi vai onko tämä ihan ok?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Lapsesta riippuu milloin hän on valmis olemaan yksin. Sun lapsi on Näköjään valmis. Mutta täytyyhän hänelle puhelin ostaa.

Vierailija
2/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käyneet läpi, mitä tehdä jos jotain sattuu? Voiko mennä esim. naapuriin? Minusta tuo aika on hieman pitkä. Tein fiksun 5v:n kanssa joskus 10 -15 min piipahduksia lähikauppaan, eskarissa sitten pitennettiin yksinoloa vähän. Nyt ekaluokkalainen saa joskus olla kotona koko Prismareissun eli 1-1,5h (kauppa puolen kilsan päässä). Jos fiksu ja rauhallinen lapsi niin todennäköisesti sujuu hyvin, mutta noin pieni ei ehkä osaa toimia jos vaikka syttyy tulipalo tai joku koputtaa ovelle tms. odottamatonta. Siksi pidän tuota hieman pitkänä aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi omaa lasta. Mitä jos jotain sattuu? 5-vuotias ei osaa toimia vaikkapa tulipalon syttyessä.

Vierailija
4/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harjoiteltiin tuossa iässä yksinoloa, mutta myös puhelimen käyttöä. Puhelin oli hankittu jo, ja tunnin poissa ollessa tein tarkistussoiton.

Vierailija
5/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppa on tosi lähellä ja lapsi ei pelkää, niin ehkä? Jos taas ajomatkan päässä, niin mitä jos olisit joutunut liikenneonnettomuuteen, etkä olisi voinut soittaa lapselle? Ehkä puhelin olisi hyvä olla lapsellakin. Itse olin tuon ikäisenä hetken yksin, en pelännyt. Omaani en voisi jättää, koska on pelokkaampi.

Vierailija
6/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on jätetty yksin kauppareissun ajaksi 4- tai 5-vuotiaana. Muistan tilanteen erittäin hyvin. Olin hädissäni ja lähdin ulos itkemään ja huutamaan äitiä. Tapahtui kultaisella seiskytluvulla. Nyt kai tuollaisesta saisi lasun peräänsä kyselemään, mikä olisikin aivan oikein. Olen ns. normaalista perheestä, jossa lapsia ei laiminlyöty tms.

Vierailija
7/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tismalleen saman-ikäinen, enkä jättäisi edes 15 min yksin.

Vierailija
8/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi omaa lasta. Mitä jos jotain sattuu? 5-vuotias ei osaa toimia vaikkapa tulipalon syttyessä.

Tämä. Meillä 5-v ollut yksin roskapussin viennin ajan eli 2 min. Yksin en vielä jättäisi pidemmäksi aikaa. 

Vierailija
9/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan lapsen aina mukaan. Miksi sinä et ota?

Vierailija
10/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä meidän 5v 9kk ikäinen käveli yksin eskaribussille 400 m matkan eikä kukaan kauhistellut, että lapsi oli yksin liikenteen seassa.

Mikä ihmeen tulipalo tavallisessa kodissa voi syttyä, kun nykylapsilla ei ole tulitikkuja käytössään eikä kauppareissun ajaksi tarvitse jättää puhelinta laturiin.

Vierailija
11/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän nämä pienempiä autoonkin, vielä tulivälineiden kanssa eikä sanktioita tule vaikka lapset on kuolla tulipalossa! Tämä on ihan normaalia ja ilmeisesti OK. Tekijä ei varmaan tajua edes hävetä!

Vierailija
12/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tunti on aika pitkä aika... Minulla 7v on saanut olla sen tunnin, eli kun kouluun meni. Eskari-iästä saakka harjoiteltiin yksinoloa pikkuhiljaa, ensin 5 min, sit siitä pidentäen, koska se oli lapselle itselleen ok.  

Nuorempi on 4v 9kk ja n. 5 minuutiksi uskallan jättää yksin, kun vien koiran (olen yh). Lapsi itse on sitä mieltä että hän haluaisi jäädä kotiin silloinkin kun menen kauppaan, ja että hän pärjää, mutta tokikaan en jätä. Minusta se eskari-ikä on hyvä ikä alkaa harjoitella sitä yksinoloa. 

Vierailija
13/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiihan sulle, että minäkin jätän sun lapsesi tunniksi yksin, kun menen naapuritaloon palaveriin ja kipaisemaan kirjastossa?

T. Päiväkodin hoitaja

P. S. Niinpä, joten älä jätä vielä sinäkään.

Vierailija
14/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän nämä pienempiä autoonkin, vielä tulivälineiden kanssa eikä sanktioita tule vaikka lapset on kuolla tulipalossa! Tämä on ihan normaalia ja ilmeisesti OK. Tekijä ei varmaan tajua edes hävetä!

Joskus miettii että olisi oikein näille vanhemmille että jotain tapahtuisi. Oppisivathan olemaan mutta se olisi väärin niitä lapsia kohtaan.

Vierailija
15/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ok jättää tuon ikäistä noin pitkäksi aikaa yksin. Todella vastuutonta!

Vierailija
16/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyh.mim.mät.hän ei tajua edes tuosta onnettomuudesta, että lasta ei jätetä koskaan yksin autoon.

Vierailija
17/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä otankin lapsen mukaan. Olen nyt hänen kanssaan harjoitellut viimeisen puolen vuoden aikana tällaista pientä yksinoloa, 10-30 min kun käyn lähikaupassa. Siksi aina silloin tällöin kysyn haluatko tulla mukaan ja kerron kuinka kauan menee ja itse on saanut päättää. Hyvin hän on pärjännyt hermostumatta nämä aiemmat kokeilut. Siksi arvioin että hän nytkin voi olla lähes tunnin verran yksin. Hän kuitenkin ymmärtää kuinka kauan olen poissa, eikä ole yltiöpäinen koheltaja. Sellaista en uskaltaisi vielä jättää varmaan yhtään yksin.

Puhelinta hänellä ei vielä ole. Olenkin miettinyt, milloin olisi oikea aika. Varmaan kesällä ennen eskaria. Tuo on hyvä pointti, että yksin ollessa pitäisi olla puhelin tai osata mennä naapuriin.

Vierailija
18/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
19/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 5-vuotias osaa tehdä mitään jos tulee tulipalo. Jos joku soittaa ovikelloa niin ei pidä avata, tietääkö tämän? Pelkäisi varmasti yksin kotona jos joku soittelisi kelloa...

En jättäisi alle kouluikäistä yksin kymmentä minuuttia kauemmaksi aikaa. Kouluikäisen voi jo jättääkin kun on rauhassa opeteltu miten toimitaan missäkin tilanteessa.

Vierailija
20/64 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä meidän 5v 9kk ikäinen käveli yksin eskaribussille 400 m matkan eikä kukaan kauhistellut, että lapsi oli yksin liikenteen seassa.

Mikä ihmeen tulipalo tavallisessa kodissa voi syttyä, kun nykylapsilla ei ole tulitikkuja käytössään eikä kauppareissun ajaksi tarvitse jättää puhelinta laturiin.

Eskarilaisen ei pidä kulkea yksin bussiin ja tulipalo voi syttyä lukuisista eri syistä.

.Ja autossa pahoin loukkaantuneet lapset sai aikaan tulipalon tupakansytyttimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi