Lapseton, kenelle jätät perintösi?
Minulla ei ole lapsia ja olen päättänyt mennä tekemään testamentin vuoden alussa. Aika lakimiehelle on varattu. Näillä näkymin teen testamentin luonnonperintösäätiölle ja parille muulle luontojärjestölle. Kodittomat kissat ovat saaneet jo valtavasti peritöjä. Suomen luonto tarvitsee rahojani enemmän.
Kenelle sinun omaisuutesi menee?
Kommentit (36)
En ajatellut tekeväni testamenttia. Sillehän en mitään voi jos kuolen tapaturmaisesti, silloin menee ilmeisesti valtiolle, mutta tarkoitukseni on nauttia rahoistani viimeiseen asti niin, että mitään perittävää ei jää.
Testamenttaan sisaruksilleni ja heidän lapsilleen. Muuten perintöni menisi narsistivanhemmilleni. Millekään säätiölle en testamenttaa senttiäkään enkä muille varoissa oleville tuntemattomille kerjääjille.
eläinsuojeluyhdityksille, en sukulaislapsille
Eläinsuojeluyhdistyksiä on jäänyt kiinni varojen väärinkäyttämisestä johdon palkkoihin, joten heille en testamenttaa. Luonnonperintösäätiölle, Suomen luonnonsuojeluliitolle tai BirdLife Suomelle voi testamentata niin, että perintö on käytettävä 100% konkreettiseen luonnonsuojeluun.
Valtiolle en halua rahojani missään tapauksessa. Käyttäisivät ne kuitenkin vaikkapa yritystukiin, joiden avulla maksetaan johdolle paremmat bonukset :(
ap.
Hmm, olen miettinyt erilaisia vaihtoehtoja.
Valtio ei ole huono. Kotikuntaa olen miettinyt. Erästä järjestöä. Serkut. Kyllähän niitä löytyy. Haluaisin että sellaisille, jotka sitä rahaa osaavat käyttää.
Ei jää mitään kun tuhlaan kaikki! 😁
Hyvä kohde olisi myös pelastakaa lapset ry:n vähävaraisten lukiolaisten/ammattikoululaisten avustaminen. Omalla paikkakunnallamme vähävaraisia opiskelijoita avustetaan mm. opinnoissa tarvittavien välineiden hankinnassa.
Eräs sukulaiseni testamenttasi omaisuutensa sisarustensa lastenlapsille, jokaiselle saman verran, riippumatta siitä, minkä verran sisaruksia missäkin perheessä oli. Tuo on hyvä idea, jos elää vanhaksi. Silloin se omaisuus menee suvussa niille, jotka ovat eniten sen tarpeessa, eli nuorille, jotka ovat joko vasta valmistuneita, opiskelijoita, tai kohta opiskelunsa aloittavia.
Pyrin käyttämään kaiken elinaikanani (sekä itseeni että hyväntekeväisyyteen). Jos en saa käytetty, laittakoon jälkeenjääneet minne lystäävät.
Puolisolle ja kummitytölle. Harkitsen myös jotain hyvätekeväisyyskohdetta.
Tämä on ollut vaikea kysymys. Osan jätän kummilapsilleni ja loput miehelleni. Vaikea löytää hyväntekeväisyyskohdetta joka ei olisi jollain tavalla ryvettynyt. Pyrin myös käyttämään rahaa itseeni niin kauan kuin siitä pystyn nauttimaan.
Mietin myös jossain vaiheessa jos jättäisin jonkun summan vanhalle koululleni, niin että se olisi korvamerkittyä rahaa esim. urheiluvälineiden hankkimiseen tai nuorten taideharrastukseen, esim. konsertit, taidenäyttely, ooppera, teatteri tms. Jotta mahdollisimman moni saisi edes kerran elämässään kokea noita kokemuksia joista itse niin nautin.
Kummilapselle, tosin vielä testamentin mukaan hänen äidilleen koska haluan varmistaa ettei hänen hulttioisänsä pääse omaisuuteen käsiksi. Kun isästä aika jättää teen testamentin uusiksi.
Veljelleni. Hän on aina auttanut minua, kun olen apua tarvinnut. Tosin ei minulta muuta jää, kuin yksiö helsingissä.
Sukulaistytölle olen aikonut jättää. Omaan elämiseen menee kuitenkin suurin osa rahoistani, koska työnteko ei kiinnosta kuin sen verran, että saan ruokaa ja yhtiövastike tulee maksetuksi.
Jos kuolen ensin niin miehelle, mutta jos jälkeen niin eläinsuojeluun.