Miksi ihmeessä niin monet kiertää aattona mummolat
Vaikka eivät haluaisi? Me on oltu aina aatto omassa kodissa siitä asti kun muutettiin miehen kanssa yhteen. On käyty joulupäivinä kyläilemässä. Meillä on ollut tosi mukavat jouluaatot, omat perinteet luotu. Nyt kaikki lapset on jo aikuisia, saavat itse päättää, miten joulun viettävät, mitään painostusta ei harrasteta. Miksi aatosta pitää tehdä sellainen härdelli?
Kommentit (69)
Kuninkaallisetkin menee koolle mummolaansa eli Englannin kuningattaren joulupöytään peräti viikko ennen joulua! Ei tarvi mennä juuri niinä joulun päivinä. Ei se ole niin justiinsa. Edes kuninkaallisille.
Miksi annatte toisten ihmisten syyllistää teitä? Eikö teillä ole selkärankaa pitää puolianne ja tehdä kuten haluatte?
Lopettakaa niiden marttyyrien kuuntelu ja viettäkää joulu minkä haluatte,puhelimet pois päältä jne.
Ei aikuisten tarvitse tehdä mitään tuollaista pakkovierailua yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annatte toisten ihmisten syyllistää teitä? Eikö teillä ole selkärankaa pitää puolianne ja tehdä kuten haluatte?
Sitä minäkin ihmettelin 60 vuotta kunnes kuolema tuli ja ratkaisi.
Ai, mä enemmän ihmettelen miksi niin monet unohtaa mummot aattona. Ja mummot unohtaa, että tässäkin ketjussa näkyvä itsekkyys lisääntyy vaan vuosi vuodelta. Joulu on mummoille ihan oikeasti raskasta aikaa usein. Tuntuu varmaan kevyeltä kirjoittaa täällä pilkkaavaan sävyyn "itkua tihrustavasta" mummosta, kun ette sitä tilannetta ole koskaan nähnyt. Sitä, kun mummo juhlavaatteissa odottaa koko päivän, että joku hänet varmasti hakee kohta, kun on joulukin, eikä lopulta kukaan edes käy. Ihan joka vuotista monelle. Siinä jotain ajattelemisen aihetta kysymykseesi "miksi ihmeessä...". Siksi, koska osalla on vielä sydän.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt sitä, miksi jotkut menevät saman päivän sisällä (yleensä aattona) moneen paikkaan, etenkin jos on lapsia. Lapsille kurjaa istua autossa koko aatto. Olisi näille kutsujillekin varmaan mukavampaa että vieraat ehtisivät viipyä pitempään kuin hetkisen.
Lasten takia lopetin aattoajelut. Joulu on lasten juhla, he sitä odottavat ja ansaitsevat viettää sen kunnolla.
Meidän pöydässä on aina tilaa mutta silti kuudesta isovanhemmasta yksi tai kaksi edes käy pyhinä. Ei niitä sitten kuitenkaan taida kiinnostaa.
En ymmärrä miksi ylipäätään jouluna pitää käydä kylässä. Ärsyttää kun ovista ja ikkunoista tunkee porukkaa mitkä ei lähde kirveelläkään pois.
Ihanin joulu olisi kun saa omassa rauhassa kokata parempaa ruokaa, katsoa tarkkaan valitut ohjelmat ja elokuvan syöden samalla, illemmalla kylpyamme täyttää ja sinne lillumaan kynttilänvalossa ja pukeutua uuteen yöpaitaan ja sukkiin ja köllöttää sohvalla vilttiin kääriytyneenä tunnelmoiden valaistuksesta ja kuusesta ja ah hiljaisuus 😊
En ymmärrä, miksi kenenkään aikuisen pitäisi uhrata oma ja perheensä joulu, ettei mummolle tule paha mieli? Se mummohan siinä itsekäs on, kun ajattelee pelkästään itseään ja omaa jouluaan.
Teidän yli kävellään tasan niin kauan kun annatte ihmisten niin tehdä. Nyt vähän ryhtiä ja oma perhe etusijalle!
Meillä myös mummot molemmilta puolilta automaattisesti olettivat, että me tottakai reissataan jouluksi heille. No ei reissata, vaan ystävällisesti mutta jämäkästi ilmoitettiin jo vuosia sitten, että me vietetään joulua kotona omien perinteiden kanssa, ja voidaan katsella tapaamista sitten vaikka välipäivinä.
Hyvissä väleissä ollaan siitä huolimatta molempiin suuntiin ja mummot on ok sen kanssa, että aattona skypetetään hetki ja toivotellaan joulut, sen jälkeen kukin hiljenee omaan jouluunsa. Tosin oma äitini puhuu kavereilleen, että hän ANTAA nuorten viettää omaa jouluaan, ikäänkuin se olisi hänen päätöksensä 😅 Mutta jos se tuo hänelle hyvän mielen, niin puhukoon.
Olisitte iloisia jos vanhempanne haluavat tavata teidät. Minun äitini ei halua tavata, eikä myöskään ottanut kutsua meidän valmiiseen joulupöytään. Oma elämä näin eläkeläisenä houkuttaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ylipäätään jouluna pitää käydä kylässä. Ärsyttää kun ovista ja ikkunoista tunkee porukkaa mitkä ei lähde kirveelläkään pois.
Ihanin joulu olisi kun saa omassa rauhassa kokata parempaa ruokaa, katsoa tarkkaan valitut ohjelmat ja elokuvan syöden samalla, illemmalla kylpyamme täyttää ja sinne lillumaan kynttilänvalossa ja pukeutua uuteen yöpaitaan ja sukkiin ja köllöttää sohvalla vilttiin kääriytyneenä tunnelmoiden valaistuksesta ja kuusesta ja ah hiljaisuus 😊
Sinne sohvalle _käperrytään_ viltin sisään ( ja puhtaisiin lakanoihin sujahdetaan). Sori, oli pakko :D. Jatkakaa.
Sellainen mummo onkin ihan eri asia, joka ei enää itse kykene ymmärtämään tai menemään eikä tekemään, ja silloin toivoisi läheisiltä huomiointia eri tavalla.
Tässä ketjussa on kuitenkin käsittääkseni puhuttu niistä mummoista, jotka ovat vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa ja vaativat kaikkien tulevan viettämään mummon järjestämää joulua. Sellaisessa kunnossa oleva mummo ymmärtää, kun hänen kanssaan keskustellaan asiasta, eikä odottele turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä enemmän ihmettelen miksi niin monet unohtaa mummot aattona. Ja mummot unohtaa, että tässäkin ketjussa näkyvä itsekkyys lisääntyy vaan vuosi vuodelta. Joulu on mummoille ihan oikeasti raskasta aikaa usein. Tuntuu varmaan kevyeltä kirjoittaa täällä pilkkaavaan sävyyn "itkua tihrustavasta" mummosta, kun ette sitä tilannetta ole koskaan nähnyt. Sitä, kun mummo juhlavaatteissa odottaa koko päivän, että joku hänet varmasti hakee kohta, kun on joulukin, eikä lopulta kukaan edes käy. Ihan joka vuotista monelle. Siinä jotain ajattelemisen aihetta kysymykseesi "miksi ihmeessä...". Siksi, koska osalla on vielä sydän.
Kyllä nämä stadimummot voisivat ihan kutsua kylään, jos seuraa haluavat. Kun nykyään tuntuu vaivaavan itsekkyys ettei lapset tai lapsenlapset pahemmin kiinnostele. Kylään ei kutsuta koskaan, eikä kylään lähdetä vaikka kutsutaan. Mikä näitä vaivaa?
Jatkan perinnettä ja aion loukkaantua, jos lapset ei tule syömään jouluruokia. Jos ei pidä jouluruuasta se on pelkkä tekosyy.
Mummot ja vaarit vois itse kiertää kaikkien lastensa kodit läpi aattona ja istua autossa
Menisimme mieleämme mummolaan tänäkin jouluna mutta valitettavasti perinne katkesi kun mummo kuoli
lokakuussa. Nyt sitten menemme haudalla käymään, sekin varmaan jotakin palstalaista nyppii?
Vierailija kirjoitti:
Mummot ja vaarit vois itse kiertää kaikkien lastensa kodit läpi aattona ja istua autossa
Mummojen ja vaarien kartoissa tiet kulkee vain yhteen suuntaan. Sitä paitsi kuka sitä nyt jouluna kotoaan lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelen ja silti kierrän. Kun ne sukulaiset vaan kärttävät kylään. Koska olen nuori ja minulla ei ole lapsia niin minulla "ei ole oikeutta" viettää omanlaista joulua, vaan olen lapsena velvollinen viettämään perhejoulua vanhempieni luona. Niin he tuntuvat ajattelevan. Ylipäätään minulle puhutaan kuin minulla olisi velvollisuus tulla käymään, jotta he pääsevät näkemään minua. Minähän en edes haluaisi nähdä heitä. Mutta sanopa omille vanhemmillesi, jotka ovat ihan suht normaaleja tyyppejä, että moi en jaksa olla teidän kanssa tekemisissä. Niinpä sitä tulee käytyä kylässä ihmisillä, joiden luona ei halua käydä.
Vaikka yhtä hyvin voisit jäädä esim. vanhempiesi luokse ja muut tulisivat sinne kyläläilemään.
Ja siellä mummolassa voi käydä vaikkapa 22. tai 23. päivä.
Ei ole pakko mennä juuri 24. päivänä tai muuna joulupäivänä.
Me mentiin pienen lapsen kaa useana vuonna juuri 24. päivänä ja se oli tosi stressaavaa. Olisin halunnut olla vain kotona, katsoa jouluohjelmia (Samu Sirkan joulutervehdys, Joulupukin Kuuma Linja, Joulurauhan julistus, Lumiukko jne.) telkkarista ja syödä ja avata lahjat ja saunoa oman perheen rytmin mukaan.
Nyt se meni vain lähinnä autossa istuessa. Tosi ankeeta.
Tänä jouluna mennään jo sunnuntaina mummolaan, jotta voidaan löhötä kotona joulu!