Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä niin monet kiertää aattona mummolat

Vierailija
20.12.2019 |

Vaikka eivät haluaisi? Me on oltu aina aatto omassa kodissa siitä asti kun muutettiin miehen kanssa yhteen. On käyty joulupäivinä kyläilemässä. Meillä on ollut tosi mukavat jouluaatot, omat perinteet luotu. Nyt kaikki lapset on jo aikuisia, saavat itse päättää, miten joulun viettävät, mitään painostusta ei harrasteta. Miksi aatosta pitää tehdä sellainen härdelli?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan perinnettä ja aion loukkaantua, jos lapset ei tule syömään jouluruokia. Jos ei pidä jouluruuasta se on pelkkä tekosyy.

Kai kokkaat päiväkausia ruokia, jotka jäävät syömättä? Lajeja, joita kuuluu laittaa perinteen vuoksi.

Vierailija
62/69 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksinkertaisesti niin pitkät välimatkat, että mummoloissa ei kierretä jouluaattona. Me vietetään joulu myös kyseisten välimatkojen vuoksi minun porukoilla, nähdään yleensä vain kerran vuodessa.

Miehen vanhemmilla ei vietetä jouluja, eikä oikein muutakaan, koska a) meillä ei ollenkaan sovi kemiat keskenään ja b) kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että on aika tylsää katsella vierestä kun emäntä juo keskikaljaa ja katsoo hiihtoa telkkarista koko joulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin pieni, me kaikki serkukset menimme mummolaan jo ennen joulua. Ei ollut autossa istumista , vain 5-10 minuuttia ratikalla. Akuiset tekivät keskenään niitä joulujuttuja. Ilman serkkuja ja kummitätejä ja setiä ei olisi tuntunut  yhtään joululta. Serkut olivat kuin sisaria yhdessä oltiin aina lomat kesät ja juhlat. Oli todella iso suku aina turvana. Tätini ja äitini jatkoivat perinnetä.  Nyt minä olen laittanut joulun omalle porukalle ja siihen saa  tulla mukaan miniöitten ja vävyjen sukulaisia. Minulle se on joulun lahja että sovimme juhlissa samaan ruokapöytään. Kaikki ovat täällä meillä yötä. Lapsista se on just kiva valvoa vähän yliajan.   Eikös se ole aika luonnollista että ollaan siellä kellä on eniten tilaa, ja raha ym..ostaa kaikille ruuat. Meillä on tapana vähän hassutella keskenämme ja ihan rennosti saa olla. Ei mitään pönöttämistä. Pakottaminen on jo kummallista.  Ei haittaa  yhtään vaikka jo siirryttäis jonkun toiseen huusholliin, mutta jouluyönä en halua pimeässä ajaa  kotiin väsyneenä. Toivoisin että siellä voisi olla yötä. olen jo kattamassa pöytää. Ruokaa on jo kolmessa jääkaapissa. Aaton jälkeenkin pitää syödä.

Vierailija
64/69 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

63 jatkaa, nyt saa haukkua! Vai haluatteko tulla meille . Saa katsoa myös telkkaria tai pelata.

Vierailija
65/69 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja siellä mummolassa voi käydä vaikkapa 22. tai 23. päivä.

Ei ole pakko mennä juuri 24. päivänä tai muuna joulupäivänä.

Me mentiin pienen lapsen kaa useana vuonna  juuri 24. päivänä ja se oli tosi stressaavaa. Olisin halunnut olla vain kotona, katsoa jouluohjelmia (Samu Sirkan joulutervehdys, Joulupukin Kuuma Linja, Joulurauhan julistus, Lumiukko jne.) telkkarista ja syödä ja avata lahjat ja saunoa oman perheen rytmin mukaan.

Nyt se meni vain lähinnä autossa istuessa. Tosi ankeeta.

Tänä jouluna mennään jo sunnuntaina mummolaan, jotta voidaan löhötä kotona joulu!"

Mummolat käyty tänään sunnuntaina.

Nyt voi keskittyä löhöilyyn kotona lasten kanssa. :D

Vierailija
66/69 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululoman aikaan lastenohjelmien määrä kasvaa ja lukuisat suosikkielokuvat nähdään tv:ssä.

LAPSILLE on joulun aikaan tarjolla runsaasti elokuvia, suosikkisarjojen jouluisia jaksoja, Joulupukin Kuuma linja, mainio Pikku Kakkosen joulukonsertti sekä tietysti Joulukalenteri: Tonttuakatemia.

JOULUAATTONA TV2 esittää myös Kuuman linjan ohessa ja heti sen jälkeen ohjelmat Lumiukko, Joulupukki ja noitarumpu, Kadonnut: joulupukki ja Niko – lentäjän poika. MTV3:lla nähdään klo 19.10 Samu-Sirkan joulutervehdys 2019 .

Nelosella esitetään aattona Viiru ja Pesonen – paras joulu ikinä sekä Frozen – huurteinen seikkailu. Joulupäivänä TV2:ssa on Onneli, Anneli ja salaperäinen muukalainen (2017) -elokuvan ensiesitys.

LASTENOHJELMIEN määrä on joululomalla runsas loppiaiseen saakka. TV2:n aamuohjelmat alkavat jo klo 6.50 ja jatkuvat aamukymmeneen. Tarjolla on jouluisia erikoisjaksoja.

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000006348193.html

Vierailija
67/69 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätty lapsi kirjoitti:

Olisitte iloisia jos vanhempanne haluavat tavata teidät. Minun äitini ei halua tavata, eikä myöskään ottanut kutsua meidän valmiiseen joulupöytään. Oma elämä näin eläkeläisenä houkuttaa enemmän.

Kyllä sen pitää toimia myös toisin päin. Eli myös sillä mummolla on oikeus viettää joulu omalla tavallaan.

Vierailija
68/69 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kierretä. Toinen mummo ei vietä joulua ja toinen asuu kaukana.

Vierailija
69/69 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teitte tänään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi