Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä niin monet kiertää aattona mummolat

Vierailija
20.12.2019 |

Vaikka eivät haluaisi? Me on oltu aina aatto omassa kodissa siitä asti kun muutettiin miehen kanssa yhteen. On käyty joulupäivinä kyläilemässä. Meillä on ollut tosi mukavat jouluaatot, omat perinteet luotu. Nyt kaikki lapset on jo aikuisia, saavat itse päättää, miten joulun viettävät, mitään painostusta ei harrasteta. Miksi aatosta pitää tehdä sellainen härdelli?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan hoitaa joulun sukulaishärdelli pois alta aattona, jotta joulupäivänä ja tapaninpäivänä saadaan vaan ottaa rennosti ja olla. Mä en tykkää yhtään kyläillä noina kahtena päivänä enkä pidä siitä, että joku tulisi meille silloin kylään. Ihanaa hipsiä kaksi vuorokautta yöpaidassa ja villasukisa kotona, ottaa kaapista jouluruokien jämiä, polttaa kynttilöitä, lukea kirjaa tai katsoa telkkaria ilman ylimääräisiä ihmisiä.

Vierailija
22/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ihmetellyt sitä, miksi jotkut menevät saman päivän sisällä (yleensä aattona) moneen paikkaan, etenkin jos on lapsia. Lapsille kurjaa istua autossa koko aatto. Olisi näille kutsujillekin varmaan mukavampaa että vieraat ehtisivät viipyä pitempään kuin hetkisen.

Lahjanhakukierroshan se on. Tai lahjojenvaihto, lykätään omat paketit sukulaisille ja lastataan auto saaduilla.

Huh huh, onneksi olen jo etääntynyt tuosta ruljanssista, kaukainen muisto vain pilkahti menneisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tämä on jatkumona mennyt jo opiskelemaan ja kotoa pois muuttaessa siten, että minun oletettiin itsestään selvästi olevan kotona vanhempieni luona joulua viettämässä. Kun mies tuli mukaani, niin kuvioon tuli vielä sekin mutka, että meidän pitää käydä pariskuntana syömässä sekä minun vanhemmillani että miehen.

Sitten kun meille tuli lapsia, on t i e t y s t i molempien puolien isovanhemmilla käytävä, sehän on selvä, ettei ole olemassa joulua ilman lapsenlapsia. Siispä meidän joulumme (ja vapaat) menee siinä, että ajamme ensin joko miehen tai minun vanhemmille viettämään jouluaattoa ja joulupäivänä meitä kärkkyy paikalle toiset vanhemmat.

Ja tästä perinteestä ei sitten luisteta, tai osattomaksi jääneet isovanhemmat suuttuisivat verisesti. Sitä oikein lasketaan, että varmasti olemme joka toisen aaton heillä.

Ainoa oikeutettu syy jäädä pois joulunvietosta kotiin olisi megainfluenssa tai se, ettei Keski-Suomeen pääsisi lumimyrskyn ja auraamattomuuden takia ajamaan ollenkaan.

Vierailija
24/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ihmetellyt sitä, miksi jotkut menevät saman päivän sisällä (yleensä aattona) moneen paikkaan, etenkin jos on lapsia. Lapsille kurjaa istua autossa koko aatto. Olisi näille kutsujillekin varmaan mukavampaa että vieraat ehtisivät viipyä pitempään kuin hetkisen.

Lahjanhakukierroshan se on. Tai lahjojenvaihto, lykätään omat paketit sukulaisille ja lastataan auto saaduilla.

Huh huh, onneksi olen jo etääntynyt tuosta ruljanssista, kaukainen muisto vain pilkahti menneisyydestä.

Sama täällä. Valehtelen olevani matkoilla. Ei kiinnosta turha roju. Ei myöskään pakkokahvitukset.

Eri

Vierailija
25/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä tämä on jatkumona mennyt jo opiskelemaan ja kotoa pois muuttaessa siten, että minun oletettiin itsestään selvästi olevan kotona vanhempieni luona joulua viettämässä. Kun mies tuli mukaani, niin kuvioon tuli vielä sekin mutka, että meidän pitää käydä pariskuntana syömässä sekä minun vanhemmillani että miehen.

Sitten kun meille tuli lapsia, on t i e t y s t i molempien puolien isovanhemmilla käytävä, sehän on selvä, ettei ole olemassa joulua ilman lapsenlapsia. Siispä meidän joulumme (ja vapaat) menee siinä, että ajamme ensin joko miehen tai minun vanhemmille viettämään jouluaattoa ja joulupäivänä meitä kärkkyy paikalle toiset vanhemmat.

Ja tästä perinteestä ei sitten luisteta, tai osattomaksi jääneet isovanhemmat suuttuisivat verisesti. Sitä oikein lasketaan, että varmasti olemme joka toisen aaton heillä.

Ainoa oikeutettu syy jäädä pois joulunvietosta kotiin olisi megainfluenssa tai se, ettei Keski-Suomeen pääsisi lumimyrskyn ja auraamattomuuden takia ajamaan ollenkaan.

En usko. Voisivat olla tyytyväisiä, että saavat olla rauhassa. Tuo on teatteria. Pysykää kotona tästä eteenpäin joka joulu. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
26/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niile mummoille ainoa ja paras lahja olisi nähdä sukulaisiaan ja saada seuraa. Mut hei, ei tulla koska joulun tarkoitushan on minä, mun napa, minäminä ja minä itse.

Vierailija
27/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan hoitaa joulun sukulaishärdelli pois alta aattona, jotta joulupäivänä ja tapaninpäivänä saadaan vaan ottaa rennosti ja olla. Mä en tykkää yhtään kyläillä noina kahtena päivänä enkä pidä siitä, että joku tulisi meille silloin kylään. Ihanaa hipsiä kaksi vuorokautta yöpaidassa ja villasukisa kotona, ottaa kaapista jouluruokien jämiä, polttaa kynttilöitä, lukea kirjaa tai katsoa telkkaria ilman ylimääräisiä ihmisiä.

Voi kumpa saisi edes yhden joulun olla rauhassa. Kun ei tulisi kukaan jouluhärdelli meille käymäänkään. Ei aattona eikä joulupäivinä. Itse en käy missään mutta emme saa olla rauhassa. En jaksaisi.

Vierailija
28/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se jouluaaton sukulaiskierros oli lapsena kiva. Kuunneltiin ja vähän laulettiinkin isän kanssa autossa joululauluja, vietiin ja saatiin lahjoja, joka paikassa sai yleensä jotain herkkuja. Isä oli silloin aina iloinen ja nauravainen ja hassutteli meidän lasten kanssa. Kun illansuussa tultiin kotiin niin äiti  ja mummo olivat laittaneet joulupöydän valmiiksi ja "pukki" oli tuonut lahjat kuusen alle joita jo silmämääräisesti mittailtiin ja heti kohta syömisen jälkeen päästiin jakamaan.

Vierailija
29/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niile mummoille ainoa ja paras lahja olisi nähdä sukulaisiaan ja saada seuraa. Mut hei, ei tulla koska joulun tarkoitushan on minä, mun napa, minäminä ja minä itse.

Minut voisi jättää rauhaan. Kukaan ei kysy haluanko seuraa, tullaan vaan joka joulu.

T. Mummo

Vierailija
30/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin kai, mutta mikä pakko ne on jokaisen kanssa vaihtaa nimenomaan aattona? Minä esim.vaihdoin lahjat lapsen kummitädin kanssa jo pari viikkoa sitten ja toisen kummin kanssa eilen.

Vierailija
31/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut voisi jättää rauhaan. Kukaan ei kysy haluanko seuraa, tullaan vaan joka joulu.

T. Mummo

Voi hyvänen aika, avaa suusi ja sano, että tänä jouluna et ota vastaan. Narraa vaikka että menet kylpylälomalle, jos et pysty muuten sanomaan.

Vierailija
32/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se painostaminen ja syyllistäminen alkaa jo hyvissä ajoin syksyllä. Ääni väpäjäten mummo kertoo, miten hän nyt viimeistä talvea elää ja että joulu ei ole mitään ilman lasten riemua. Se meidän lapsi täytti just 30 vuotta eikä enää ilakoi lahjojen parissa muuten kuin mummon mieliksi. Ja kun näitä mummoja on kaksi, niin siinäpä taas aattona istutaan autossa ja noudatetaan minuuttiaikataulua.

Vierailija
33/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää pistää tuo perinne poikki. Kun te alatte itse lähestyä kuuttakymppiä ja vielä pitäisi kiertää, niin väsy tulee siinä vaiheessa. Joulu kotona vaikka flunssassa on ihan luksusta tuohon verrattuna.

Vierailija
34/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan aikaan joulupäivänä ei kukaan kiusannut naapureitaan kyläluutana. Jos yritti, sai helposti kuonoonsa.

Vierailija
35/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, isovanhempanne ovat kuin äitini. Hänen tapauksessa megainfluenssa tai lumimyrskykään ei ole syy jäädä pois joulun vietosta tai vain käväistä paikalla. Toissa vuonna sairastettiin siis kaikki noro...

Vierailija
36/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lapseton aikuinen, automaattisesti koko suku olettaa, että sinne mennään sukujoulua viettämään. Mun sisaruksilla on lapsia eli heille on sallittu vain käväisy lasten kanssa (itsekin ihmettelen kyllä kun jaksoivat sen mummolakierroksen joka joulu). Mutta meidän äiti järkyttyi pahasti pelkästä ajatuksesta, että minä, n.35v silloin, jäisinkin omaan kotiini ja tekisin joulun itselleni täällä. Nyt meidän äiti on kuollut (4 vuotta sitten) ja olen todellakin nauttinut kun saan olla joulun omassa rauhassa lähtemättä mihinkään. Mun sisaruksetkin  päässeet irti tuosta mummolakierroksesta jo. Soitellaan pyhinä ja lahjat on postitettu ajoissa. 

Eikä saa käsittää väärin, en ole iloinen äidin kuolemasta. Meillä oli hyvät ja läheiset välit. Ainoa superärsyttävä asia oli tuo joulunvietto. Kauhulla muistelen vieläkin niitä joulun ruuhkajunia. Yhtenä jouluna aaton aattona istuin asemalla 4 tuntia odottamassa junaa, jonka lähtöaikaa siirrettiin koko ajan kun oli joku lumimyräkkä. Yöllä sitten olin perillä ja veli heräsi kiroillen hakemaan asemalta. 

Vierailija
37/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan aikaan joulupäivänä ei kukaan kiusannut naapureitaan kyläluutana. Jos yritti, sai helposti kuonoonsa.

Totta. Vasta Tapaninpäivänä liikuttiin kotoa kyläilemään. Ja silloinkin vasta iltasella. 

Vierailija
38/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, se on kiva sitten rauhottua joulunviettoon aattoiltana kun on kaikki ylimääräinen hoidettu. Joulupäivä on muutenkin pyhitetty vain perheelle, tapaninpäivänä on saattanut joku vieras joskus käydä.

Vierailija
39/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkule! Siinähän änkevät tänne, saavathan nähdä mummon uuden elämän. Esittelen heille minun uuden miehen, 15vuotta minua nuoremman.

Hauska nähdä, miten alaleuat kopsahtaa lattiaan.

Hyvää Joulua vaan😁

Vierailija
40/69 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mummo tavallaan pakottaa. Mummo uhriutuu ja itkeä tihrustaa, jos ei mennä sinne kolmen kersan kanssa. Mummo sanoo ostavansa ja tekevänsä ruokaa, niin kuin joululahjaksi. Se on sellaista pientä painostamista jo syksyn loppupuolella. Mummo tarkoittaa hyvää, mutta haluaisin omatkin jouluperinteet, rauhoittua omaan kotiini. Ja kyllä, mummoa on pyydettu meille jouluksi. Ei tule, koska haluaa olla kotonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme