Onko tarha/lastentarha jotenkin loukkaava nimitys?
Veljen vaimo aika pisteliäästi korjasi puhettani kun käytin tuota termiä. Päiväkoti kuulemma on se mitä nykyään käytetään.
Kommentit (7)
Olin kerran päiväkodissa hoitotätinä, mutta sitten huomasin, että siellä oli erilliset leikkivuorot tytöille ja pojille. Pöyristyin tällaisesta epätasa-arvoisesta käytännöstä, joten otin loparit.
Yhteen aikaanhan sanottiin, että päiväkoteja ei pitäisi sanoa tarhoiksi, koska lapsia ei tarhata, kuten esim.kanoja.
Päiväkoti on minusta hyvä nimitys, parempi kuin vanhahtava tarha.
Veljesi vaimo on vanhanaikainen. Seuraavan kerran kun hän puhuu päiväkodista voit korjata sen olevan ”varhaiskasvatuskeskus”.
Lastentarhoja ei virallisesti ole ollut kai sitten 70-luvun ja onhan se pöljä nimi.
Oon kuvitellut olevani vaan vanhanaikainen puhuessani päiväkodista, kun niin moni käyttää tuota tarha-nimitystä ainakin täällä AVlla. En ole kyllä ajatellut että kumpaankaan nimekkeeseen liittyisi mitään negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhoja ei virallisesti ole ollut kai sitten 70-luvun ja onhan se pöljä nimi.
Suora käännös sanasta Kindergarten.
Se on ihan normaali nimitys ja työntekijät siellä on tarhantätejä sukupuolesta riippumatta. Työkokeilun kautta olin tarhassa orjana ja huomasin että lasten hoitaminen onnistuu ilman mitään koulutusta. Hyvät hermot siinä työssä pitää olla. Se on ajan ja rahan haaskausta kouluttaa työhön johon riittää soveltuvuustesti ja kokeilu pystyykö siihen.