Miksi kissa tulee syliin virtsarakon päälle, juuri silloin kun aikeissa nousta ylös vessaan/hakeutuu kipeiden paikkojen päälle nukkumaan?
Onko tälle keksitty selitystä?
Vessayhteyden olen nähnyt jo vuosia, mutta vasta kun poikaystäväni mainitsi kissan asettuvan nukkumaan aina kipeiden lihastensa päälle aloin itsekin huomaamaan asian.
Muistin myös mummini puhuneen eläessään, että kissa parantaa reumaa, jonka vuoksi kissa hakeutui mummini hartioille tämän ottaessa, päiväunia.
Mutta tiedättekö muita uskomuksia tai tietoa tähän liittyen?
Parantamisesta en osaa sanoa, mutta voisiko olla, että kipeät paikat/täysi rakko ovat kehon lämpimimpiä paikkoja, jonka vuoksi kissa hakeutuisi niihin?
Kommentit (37)
Yritin hakea googlella selitystä, mutta en löytänyt tietoa kuin syliin pisaavista kissoista, sekä kissojen kipeistä nivelistä yms.
Kissat voivat levittää tauteja, en päästäisi syliin itse kipeänä ollessa.
Muista en tiedä, mutta olen kuullut, että kipeät lihakset tuottavat enemmän lämpöä, jonka takia katti haluaa juuri siihen kohtaan.
Muhun ei koske ykskään katti eikä tule vessaan yhtaikaa.
Vettä niskaan, ärjäisy ja kevyt potku tehoaa.
Koska kissat ovat sadistisia olentoja jotka nauttivat tuottaessaan ihmisille tuskaa.
Mun kissa tulee melkein joka yö sänkyyn nukkumaan. Makaan yleensä mahallani, koska nukahdan silloin helpommin. Kissa saattaa tassutella nopeiden hartioideni tai selkäni päällä, mikä tuntuu vähän kuin hieronnalta. Tai lämpöhoidolta, jos kissa asettuukin makuulle.
Mutta ei kissa siinä muutamia minuutteja kauempaa pysy. Joko siirtyy polvitaipeiden päälle tai kyljen viereen nukkumaan. Selälläni jos olen, niin kissa hakeutuu lähes aina rinnan tai mahan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Muista en tiedä, mutta olen kuullut, että kipeät lihakset tuottavat enemmän lämpöä, jonka takia katti haluaa juuri siihen kohtaan.
Joo, tämä teoria itselläkin mielessä.
Toisalta taas jenkkitutkimuksen mukaan kissan kehräämisellä saattaisi olla myös ihmisiä parantava vaikutus, liittyi kehräämisen tajuuteen.
Katsotan jos löytäisin ko. Tutkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mun kissa tulee melkein joka yö sänkyyn nukkumaan. Makaan yleensä mahallani, koska nukahdan silloin helpommin. Kissa saattaa tassutella nopeiden hartioideni tai selkäni päällä, mikä tuntuu vähän kuin hieronnalta. Tai lämpöhoidolta, jos kissa asettuukin makuulle.
Mutta ei kissa siinä muutamia minuutteja kauempaa pysy. Joko siirtyy polvitaipeiden päälle tai kyljen viereen nukkumaan. Selälläni jos olen, niin kissa hakeutuu lähes aina rinnan tai mahan päälle.
Nopeiden=kipeiden
Vierailija kirjoitti:
Hauska keskustelunaihe. Toivottavasti tulee paljon vastauksia.
Oletko saanut siis selville mistä tuo vessa-asia johtuu? Meilläkin aina kissa tulee joko vessaan tai katsoo ovelta
Seuraaminen ilmeisesti liittyy siihen, että kissa omistajaansa leimautuvana, uteliaana ja rutiineja rakastavana haluaa olla siellä missä omistajakin, toisaalta taas vessareissut tuovat vaihtelua kissan päivään.
Kissoista en tiedä, mutta koirani haistoi tulehduksen, joka minulla oli polvinivelessä. Menin opiskelijana vanhempieni luokse potemaan, ja kun koiran jälleennäkemisen innostus oli laantunut, se nuuski tarkasti juuri tämän polven, kiipesi sitten äärimmäisen varovaisesti sohvalle ja käpertyi hitaasti jalkojeni päälle nukkumaan. Isolta koiralta se oli aika tarkka suoritus. Kyllä se tiesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisalta taas jenkkitutkimuksen mukaan kissan kehräämisellä saattaisi olla myös ihmisiä parantava vaikutus, liittyi kehräämisen tajuuteen.
Hei mäkin oon lukenut tästä, että kissan kehrääminen lievittää kipua/ parantaa tms. Mistäs sen tietää, jos vaikka katti vaistoais kipeän kohdan johon "pitää" mennä kehräämään. Kyllähän koiratkin vainuaa ja aistii vaikka sun mitä.
Tuo lämpöteoria voi ehkä pitääkin paikkansa, mutta itse kyllä epäilen, että se kissa makoilee niissä samoissa kohdissa muutenkin, mutta ihminen vain kiinnittää siihen enemmän huomiota silloin, kun se sattuu tai tuntuu vähintään epämukavalta. Meillä nuo kaksi kollia ainakin nukkuvat öisin aina päälläni suurimman osan aikaa ja niillä on omat vakiopaikkansa, joista tykkäävät eniten. Varsinkin näin talviaikaan ovat oikein kivoja lämminvesipulloja, mutta jos on itsellä paikat kipeänä, niin tuntuuhan se välillä vähän kivuliaalta, jos 6 kiloa kissaa siihen kipeiden lihasten (tai täyden virtsarakon) päälle asettuu. Lihaskivun osalta kyllä sitten tuo kissan tarjoama lämpöhoito alkaa pikku hiljaa lähinnä helpottaa vaivaa - vessahädän kyseessä ollessa sitten täydin päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella löytyi tämä, itse tutkimuksen/tutkimukset voi joku muu etsiä, jos kiinnostaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut siis selville mistä tuo vessa-asia johtuu? Meilläkin aina kissa tulee joko vessaan tai katsoo oveltaSeuraaminen ilmeisesti liittyy siihen, että kissa omistajaansa leimautuvana, uteliaana ja rutiineja rakastavana haluaa olla siellä missä omistajakin, toisaalta taas vessareissut tuovat vaihtelua kissan päivään.
Meillä myös molemmat kissat tulevat vessaan mukaan ja uteliaina seuraavat vessakäynnin kulkua. Etenkin pöntön vetäminen on joitain elämää mielenkiintoisempaa. Jos erehtyy sulkemaan oven niiden edestä, osoittavat kyllä ovea raapimalla, että ei ollut kiva temppu. Johtunee tosiaan siitä, että pennusta asti sosiaalistetut kissat haluavat olla seurassa ja tietää, missä omistaja on. Ja kyllähän siinä kenen tahansa pienen kissan uteliaisuus herää, jos omistaja siellä suljetun oven takana jotain häärää kissan näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lämpöteoria voi ehkä pitääkin paikkansa, mutta itse kyllä epäilen, että se kissa makoilee niissä samoissa kohdissa muutenkin, mutta ihminen vain kiinnittää siihen enemmän huomiota silloin, kun se sattuu tai tuntuu vähintään epämukavalta. Meillä nuo kaksi kollia ainakin nukkuvat öisin aina päälläni suurimman osan aikaa ja niillä on omat vakiopaikkansa, joista tykkäävät eniten. Varsinkin näin talviaikaan ovat oikein kivoja lämminvesipulloja, mutta jos on itsellä paikat kipeänä, niin tuntuuhan se välillä vähän kivuliaalta, jos 6 kiloa kissaa siihen kipeiden lihasten (tai täyden virtsarakon) päälle asettuu. Lihaskivun osalta kyllä sitten tuo kissan tarjoama lämpöhoito alkaa pikku hiljaa lähinnä helpottaa vaivaa - vessahädän kyseessä ollessa sitten täydin päin vastoin.
Tuo pisahätä on ainakin meillä ollut vuosia niin ilmeinen kutsu kissalle, että en usko sen olevan sattumaa.
Sinänsä tuo jälkimmäinen saattaa pitääkin paikkansa.
Olen itse niin juminen muutenkin, että aivan sama missä se kissa nukkuu kun kaikki paikat ovat kipeitä, mutta kehotietoinen, sekä kehoaan harjoittava poikaystäväni huomasi, että kissa tuli aina siihen kohtaan missä "lihasjumi" sillä kertaa oli.
Itse huomasin myöhemmin kissani yrittävän tulla kipeän kurkkuni päälle nukumaan, mutta ilmeisesti paikka ei ollut sen enempää itselleni kuin kissallekaan mukava, joten siirtyi aina takaisin jalkopäähän. Tätä kurkun päällä nukkumisen yrittämistä tapahtui kuitenkin aina siihen asti, että flunssa loppui.
Muistaako kukaan muu kuulleensa "vanhan kansan" kissauskomuksia parantamiseen liittyen?
En usko, että mummoni käsitys kissoista reuman parantajina olisi mummoni keksintöä. Toisaalta en muista kuulleni samaa mistään muualta.
Yöllä kun käyn pissalla, oven raosta näkyy kissan nenänpää. Mitähän kissa mahtaa tuumia?
Vierailija kirjoitti:
Yöllä kun käyn pissalla, oven raosta näkyy kissan nenänpää. Mitähän kissa mahtaa tuumia?
Koirathan voivat väitetysti haistaa virtsasta vaikka mitä mm. Sukupuolen ja mahd. Sairaudet, ehkä kissa tekee samaa? Tulee ovelle haistelemaan onko kaikki kunnossa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Muhun ei koske ykskään katti eikä tule vessaan yhtaikaa.
Vettä niskaan, ärjäisy ja kevyt potku tehoaa.
AI sinuunko tehoaa?
Oletko saanut siis selville mistä tuo vessa-asia johtuu? Meilläkin aina kissa tulee joko vessaan tai katsoo ovelta