Uskaltaako mummo enää lahjoja ostaakaan?
Olen 53-vuotias kaksivuotiaan pojan mummo ja ahkera av-palstan seuraaja. Noita keskusteluja mummoista kun olen lukenut, tulee sellainen tunne, että uskaltaako sitä kohta ostaa lapsenlapselle yhtään mitään. Aina menee väärin...
Nyt ostin jouluksi Ryhmä Hau-pyjaman, traktori-säästölippaan, traktori-kirjan ja kaksi Ryhmä Hau-pehmoa. Onko tämä juuri sitä onnetonta krääsää, mitä vanhemmat eivät halua? Uskon ainakin pojan olevan iloinen lahjoistaan.
Olin kai huono mummo, kun en tajunnut kysyä vanhempien toiveita pojan lahjaksi/lahjoiksi.
Kiitos vauva-palstan, olen tässäkin asiassa nyt hivenen viisaampi :)
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa menikö kohdilleen kun en ole pienten lasten vanhempi. Mutta ajatus siitä että kysyisi hiukan lapsen vanhemmilta toiveita on minun mielestä hyvä. Selviäisi siinä samalla lapsenkin mielenkiinnon kohteet, jos ei muuten ole lapsen kanssa paljon tekemisissä.
Kysyin miniältä lahjatoiveita ja vastaus oli, että ei tarvita mitään, mutta jos antaisin rahaa talvihaalariin, 200 e olisi hyvä summa.
Onko se haalari nyt sitten lahja lapselle vai äidilleen?
Ostan kaikki lelulahjat tänne mummolaan, en siis anna lahjaksi vaan näytän lapselle, mitä kivoja leluja kaapista löytyykään.
Lapselle.
Nyt ne on sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaalle viisi lahjaa yhdeltä mummolta on tosi paljon. Jos on yhtään enemmän sukua ja kaikki ostaa 5 lahjaa, lapsi hukkuu lahjoihin.
Miksi kaksi pehmolelua?Mitä ihmeellistä tuossa muka on? Minäkin ostin mun kummipojalle kuusi lahjaa ja sen lisäksi talletan hänen tililleen 500 euroa:)
Lapsen kiinostus niihin lahjoihin loppuu suunnilleen sen viidennen kohdalle kun niitä on niin paljon. Ja me vanhemmat olemmekin tehneet sen päätöksen että osa lahjoista jätetään jakamatta.
Veljen perheessä on tuo systeemi, käly vaatii noin. Viime jouluna veljen lapset katseli surullisena, kun serkut availi uusia ja uusia paketteja ja heille pukki toi vain 5 pakettia. 5v veljenpoika kysyikin itku silmässä, että onko he olleet tuhmia. Kyllä, heillekin olisi ollut lisää paketteja, mutta ne jätettiin vanhempien tahdosta jakamatta.
Riippuu siitä saako lapsi paljon paketteja muiltakin. Jos saa, niin viisi pakettia yhdeltä henkilöltä on liikaa. Säästä vaikka puolet tavaroista synttäreihin.
Oma äitini on onneksi todella ajattelevainen lahjojen kanssa, ja kysyy toiveita. Osalle lapsista antaa aina lahjaksi matkan yhdessä mummin kanssa, ja osalle antaa lahjakortin jolla lapset voivat itse hankkia mieleisiään asioita.
Tässä kaikille isovanhemmille hyvä vinkki: anna raha, ja joka lapselle saman verran. Vaikka se olisi vain 10e, niin jokaiselle saman verran. Isoja summia ei kannata ruveta antamaan. 10-50e/lapsi on sopiva, jos on kyse alaikäisistä lapsista. Aikusille lapsille ja heidän puolisoilleen ei kannata antaa mitään. Tämä tapa tuli osaksi meidän perhettä miehen suvun kautta, ja täytyy sanoa, että toimii paljon paremmin kuin oman sukuni "mitähän sitä ostaisi" -tapa. Silloin ei myöskään tarvitse joulun jälkeen etsiä kuitteja, jos joku haluaa vaihtaa lahjansa eri kokoiseksi tai eri väriseksi tms. Reilu systeemi jokaiselle lapsenlapselle. Eikä ala lapset puolisoineen kitisemään, että joku lapsenlapsi sai kalliimman kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa menikö kohdilleen kun en ole pienten lasten vanhempi. Mutta ajatus siitä että kysyisi hiukan lapsen vanhemmilta toiveita on minun mielestä hyvä. Selviäisi siinä samalla lapsenkin mielenkiinnon kohteet, jos ei muuten ole lapsen kanssa paljon tekemisissä.
Kysyin miniältä lahjatoiveita ja vastaus oli, että ei tarvita mitään, mutta jos antaisin rahaa talvihaalariin, 200 e olisi hyvä summa.
Onko se haalari nyt sitten lahja lapselle vai äidilleen?
Ostan kaikki lelulahjat tänne mummolaan, en siis anna lahjaksi vaan näytän lapselle, mitä kivoja leluja kaapista löytyykään.
Lapselle.
Nyt ne on sulle.
Niillä leluilla leikkii muutkin lapsivieraat kuin lapsenlapsi, joten en niitä ihan omikseni tulkitse. Mutta jos kotona ei saa leikkiä autoradalla (koska se ei sovi sisustukseen), niin mummolassa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaalle viisi lahjaa yhdeltä mummolta on tosi paljon. Jos on yhtään enemmän sukua ja kaikki ostaa 5 lahjaa, lapsi hukkuu lahjoihin.
Miksi kaksi pehmolelua?Mitä ihmeellistä tuossa muka on? Minäkin ostin mun kummipojalle kuusi lahjaa ja sen lisäksi talletan hänen tililleen 500 euroa:)
Lapsen kiinostus niihin lahjoihin loppuu suunnilleen sen viidennen kohdalle kun niitä on niin paljon. Ja me vanhemmat olemmekin tehneet sen päätöksen että osa lahjoista jätetään jakamatta.
Älä höpise joutavia. Olen toiminut Joulupukin lahjojenjakajatonttuna jo monena Jouluna, enkä ole huomannut sun kertoman kaltaista ollenkaan. Viime Joulultakin mulla on kokemusta 15 eri paikasta:)
Vierailija kirjoitti:
Tässä kaikille isovanhemmille hyvä vinkki: anna raha, ja joka lapselle saman verran. Vaikka se olisi vain 10e, niin jokaiselle saman verran. Isoja summia ei kannata ruveta antamaan. 10-50e/lapsi on sopiva, jos on kyse alaikäisistä lapsista. Aikusille lapsille ja heidän puolisoilleen ei kannata antaa mitään. Tämä tapa tuli osaksi meidän perhettä miehen suvun kautta, ja täytyy sanoa, että toimii paljon paremmin kuin oman sukuni "mitähän sitä ostaisi" -tapa. Silloin ei myöskään tarvitse joulun jälkeen etsiä kuitteja, jos joku haluaa vaihtaa lahjansa eri kokoiseksi tai eri väriseksi tms. Reilu systeemi jokaiselle lapsenlapselle. Eikä ala lapset puolisoineen kitisemään, että joku lapsenlapsi sai kalliimman kuin toinen.
Ja sitten kun eka lapsenlapsi on teini, niin alkaa vänääminen siitä, että kyllä sille pitää enemmän rahaa antaa.
Lapsenlapselle on niin ihana ostaa kaikenlaista! Minunkin lapsenlapseni tykkää ryhmä-hausta. Harmi vaan suku toiselta puolelta on niin suuri, että lahjoja väkisinkin kertyy. Ja vanhemmilla on varaa ostaa itsekin tarvitsemansa tavarat.
Viime vuoden saldo
- 3 samalaista pyjamaa
- 4 samaa kirjaa
- 2 samalaista pehmolelua (muumipehmoa, joita lapsi pelkää)
- samanlaista pussilakanaa
Ei meiltä sukulaiset ja tuttavat juuri kysele mitä lapsille lahjaksi. Lapselta saattavat kysyä joskus. Kaikki lahjat on meille tervetulleita. Ostetaan itse sitten jotakin mikä on välttämätön saada 😊
Toisen puolen mummolla on kans vähän sama ongelma, että pitää ostaa monta lahjaa. En oikein ymmärrä miksi. Kai hän sillä haluaa näyttää rakkauttaan, kun muuten ei ikäluokkansa (75v) edustajana oikein osaa.
Tervetuloa vaan kaikille lahjoille. Joulunpyhinä on hyvin aikaa laittaa ylimääräiset myyntiin ja ostaa sitten tilalle esim. ne tylsät talvihaalarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpise joutavia. Olen toiminut Joulupukin lahjojenjakajatonttuna jo monena Jouluna, enkä ole huomannut sun kertoman kaltaista ollenkaan. Viime Joulultakin mulla on kokemusta 15 eri paikasta:)
Kyllä kyllä kaikissa 15 eri paikassa istuit koko sen ajan, että kaikki lahjat on avattu.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaan kaikille lahjoille. Joulunpyhinä on hyvin aikaa laittaa ylimääräiset myyntiin ja ostaa sitten tilalle esim. ne tylsät talvihaalarit.
Juuri näin. Odotankin jo, että saan ostettua halvalla pellavapyyhkeitä yms.
Ööö täh? Meidän perheessä on tapana kysyä vanhemmilta että mitä ne lapset ovat toivoneet tai mikä on suosikkijuttu tällä hetkellä ja ostetaan sen perusteella. Ei tule hutiostoja kellekään, kaikki voittaa.
Ja ainakin omat siskonpojat haluaa usein aika edullisiakin juttuja, kuten palapelejä ja yöpukuja tietyllä kuvalla. Toki myös Legoja ja polkupyörää yms, mutta kelpaa pienemmätkin lahjat. Eli toiveet eivät ainakaan liian kalliiseen hintaan kaadu.
T. Kahden pienen pojan täti
Ihan hyvät lahjat ostit, älä murehdi suotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että saat myydä lapsen saamat lahjat? Teetkö samoin miehesi saamille lahjoille ja saako puolisosi myydä kaiken sen, mitä sinä saat lahjaksi? Eli mies ostaa sinulle uuden puhelimen, mutta myy sen jo tapanina pois, koska se on lahja?
Hyvältä kuulostaa! Ryhmä Hau on lasten suosikki.
Jatkossa kannattaa kysyä lahjatoiveita etukäteen lapsen vanhemmilta. Tämä siksi, että lahja on varmasti mieluinen sekä siksi, ettei lapsi saa kymmentä Ryhmä Hau- pehmoa.
Meillä miehen puolen suku on iso, sieltä tulee paketit mieheni vanhemmilta (ovat eronneet), mieheni kahdelta tädiltä (molemmat lapsettomia) sekä mieheni isotädiltä. Lisäksi tähän omat vanhempani sekä lapsen kummit. Sanomme kaikille eri toiveet, lahjan hinta max 40 euroa. Yhdelle sanottiin Tatu ja Patu kirja, toiselta toivottiin askartelutarvikkeita, kolmannelta elokuvalippuja.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä saako lapsi paljon paketteja muiltakin. Jos saa, niin viisi pakettia yhdeltä henkilöltä on liikaa. Säästä vaikka puolet tavaroista synttäreihin.
Oma äitini on onneksi todella ajattelevainen lahjojen kanssa, ja kysyy toiveita. Osalle lapsista antaa aina lahjaksi matkan yhdessä mummin kanssa, ja osalle antaa lahjakortin jolla lapset voivat itse hankkia mieleisiään asioita.
Kaksivuotias ei edes jaksa avata viittä pakettia (oikeasti). Jä sitten kaikkien muiden paketit avaamatta.
No tämä ei ole pelkästään hänen mielipiteensä. Isovanhemmille, kummeille yms olemme esittäneet toiveen, että yksi lahja riittää kyllä.