Teini lopetti maidon juomisen
Kommentit (87)
Jodia saa suolasta ja Dvitamiinia purkista. Maito on hyödytöntä.
En usko. Olen itse lopettanut maidon juonnin 7-vuotiaana, koska inhosin maidon makua. En ole ikinä syönyt mitään kalkkivalmsiteita.
Olen nyt yli 50 ja koskaan ei ole ollut mitään luuvaurioita.
Ja onhan tutkittu, että varsinkin naisilla maidon juonti vain pitää elimistön tulehdustilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vain jodioidussa suolassa on jodia ja elintarvikkeiden sisältämä suola ei usein ole jodioitua. Lisäksi suolan käyttöä ei pidä lisätä, sillä suolalla on haitallisia vaikutuksia liikaa saatuna.
Myös kalsiumin, B-vitamiinien ja sinkin saanti voi jäädä liian vähäiseksi. Kasvisten sisältämä kalsium ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäinen kalsium.
Hieno homma. Aika unohtaa Valion maitopropaganda.
Itse en oo juonu koskaan maitoa, siis taaperoiän jälkeen... Oon kohta 45, luut hyvässä kunnossa. D-vitamiinia purkista ja manteleita naamaan, aikuinen ei tarvii maitoa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa pitäisi vetää kilokaupalla, että saisi tarpeeksi jodia pelkästään siitä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että maitoa ei tarvitse. Riittää kun syö muita tuotteita, joissa on jodia. Esimerkiksi merilevä sisältää jodia kymmenen kertaa enemmän kuin jodioitu merisuola.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai maidossa ole jodia?
On, maito on suomalaisille merkittävin jodin lähde. Jodin puutteesta kärsii useimmiten naiset, jotka ei juo maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaa pitäisi vetää kilokaupalla, että saisi tarpeeksi jodia pelkästään siitä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että maitoa ei tarvitse. Riittää kun syö muita tuotteita, joissa on jodia. Esimerkiksi merilevä sisältää jodia kymmenen kertaa enemmän kuin jodioitu merisuola.
Kuinka moni teini syö päivittäin merilevää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jodioidussa suolassa on jodia ja elintarvikkeiden sisältämä suola ei usein ole jodioitua. Lisäksi suolan käyttöä ei pidä lisätä, sillä suolalla on haitallisia vaikutuksia liikaa saatuna.
Myös kalsiumin, B-vitamiinien ja sinkin saanti voi jäädä liian vähäiseksi. Kasvisten sisältämä kalsium ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäinen kalsium.
Mistä lehmä saa kalsiumia? Entä hevonen, koira, leijona?
Olisin huolissani jos omat lapseni olisivat juoneet teini-ikään asti maitoa.
Maito on täysin valion propagandaa. Vedotaan luuston terveyteen ym. Täysin sontaa. Kellään ole niin paljon osteoporoosia kuin Suomessa maitoa juovilla. Juustot ja jogurtti on paljon parempi kalsiumin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja... En tarkoittanut, että teini söisi merilevää päivittäin. Se oli ESIMERKKI tuotteesta, jossa on runsaasti jodia. On saatavilla suoloja, joihin on lisätty merilevää. Sellaista teinikin voi käyttää vaikka päivittäin. Noin ESIMERKIKSI. Muita lähteitä ovat, juustot ja muut maitovalmisteet (ap puhui vain maidon juomisesta, ei täydestä maitotuoteboikotista).
Vierailija kirjoitti:
Olisin huolissani jos omat lapseni olisivat juoneet teini-ikään asti maitoa.
Miksi?
Hassua, että alapeukutetaan faktoille. Faktaa on, että kasvisperäinen kalsium imeytyy huonosti. Faktaa on myös se, että jodin puute on yleistynyt Suomessa ja pääsyy on se, että etenkin nuoret naiset eivät käytä maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lehmä saa kalsiumia? Entä hevonen, koira, leijona?
Tuskin mistään. Yllättävä fakta: ihmisen ja eläinten ruokavaliot ja tarpeet eroavat toisistaan merkittävästi. Vai kuinka monen ihmisen olet nähnyt vetelevän raakaa antilooppia, rehua tai koiranruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että alapeukutetaan faktoille. Faktaa on, että kasvisperäinen kalsium imeytyy huonosti. Faktaa on myös se, että jodin puute on yleistynyt Suomessa ja pääsyy on se, että etenkin nuoret naiset eivät käytä maitotuotteita.
Hassua, että kuvitellaan maidon olevan ainut maitotuote. Ap, puhui maidon juomisesta, ei siitä että kaikki maitotuotteet lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja... En tarkoittanut, että teini söisi merilevää päivittäin. Se oli ESIMERKKI tuotteesta, jossa on runsaasti jodia. On saatavilla suoloja, joihin on lisätty merilevää. Sellaista teinikin voi käyttää vaikka päivittäin. Noin ESIMERKIKSI. Muita lähteitä ovat, juustot ja muut maitovalmisteet (ap puhui vain maidon juomisesta, ei täydestä maitotuoteboikotista).
Ainoa suola, jota jodin takia kannattaa syödä on jodioitu suola. Ei mitkään merisuolat tai muut erikoissuolat.
Suomen oloissa isoin ongelma teinille on jodin puute. Maitotuotteet ovat täällä tärkein jodin lähde ja riittävää määrää on hankalaa saada muualta, varsinkaan kasviksista. Pitäisi syödä todella paljon lohta tai muuta kalaa, ja harva nuori niin tekee.