Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä kokemuksia kokin ammatista?

Vierailija
19.12.2019 |

Alasta saa yleensä lukea huonosta palkasta, luonnehäiriöisistä esimiehistä, törkeästä kiireestä jne... Olisiko jollain palstalaisella edes jollain tavalla hyviä kokemuksia? Kertokaa myös millaisessa paikassa olitte työssä (huoltsikkakeittiö, pieni ravintola, fine dining -paikka tms.).

Olen siis 110% loppu tämänhetkiseen työhöni ja valmiimpi menemään junan alle kuin jatkamaan tätä enää pitkään. Itse aihe eli ruoat, reseptit, ruoan valmistaminen kiinnostavat paljonkin, mutta kauhutarinat jarruttavat.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on hyvä työyhteisö, siellä keittiössä on ihan kiva olla kun kaikki puhaltaa yhteen hiileen ja tehdään töitä niin, että autetaan toinen toistaan. Huumori riittää pitkälle kiireisinäkin päivinä. 

Talvella keittiö ei ole niin kuuma, kesällähän se on ihan pätsi. 

Kokemusta melkein kaikista paitsi huoltoasemilta. Vaihdoin alaa niiden negatiivisten asioiden takia. 

Vierailija
2/8 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on hyvä työyhteisö, siellä keittiössä on ihan kiva olla kun kaikki puhaltaa yhteen hiileen ja tehdään töitä niin, että autetaan toinen toistaan. Huumori riittää pitkälle kiireisinäkin päivinä. 

Talvella keittiö ei ole niin kuuma, kesällähän se on ihan pätsi. 

Kokemusta melkein kaikista paitsi huoltoasemilta. Vaihdoin alaa niiden negatiivisten asioiden takia. 

Kiitos vastauksesta. Tähänkin asti nimenomaan työyhteisö on ollut tärkeimpiä tekijöitä jaksamisen suhteen. Hyvä kysymys on mistä sen tunnistaa... Kun kuuntelee tämänhetkisen firman rekrytoinneista vastaavan ihmisen viestintää työhaastatteluissa, tekee mieli mennä huutamaan hakijalle että häivy täältä ennen kuin kuvittelet että täällä voisi viihtyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan työtäni. Sitä on ihana tehdä ja hyvässä porukassa.

Tottahan tuo on, että palkkaus on huono ja se perhanan kiire on toisinaan aivan kamala. Riippuen paikasta tietty.

Itse olen nyt kaksi vuotta ollut aivan mahtavassa paikassa. Pieni yhteisö, jolle tehdään aamupala ja lounas, pientä kahvila toimintaa. Kiirettä ei niinkään ole ja ehditään näiden asiakkaidenkin kanssa jutustella. Kohtaamispaikka, jossa käy yksinäisiä ja vähävaraisia... Tätä työtä tehdään virka-aikana, että ehdin illalla olla perheenkin kanssa paljon. Ennen duuni oli iltapainotteista, kun ravintolassa olin töissä.

Kaikkiaan olen ollut alalla 8 vuotta, että olen mäkin alan vaihtaja. Kirjanpitäjä stressi toi uupumuksen ja sitten oli pakko miettiä jotain muuta. Ruuan laittoa olen "harrastanut" aina, joten se lamppu syttyi aika nopeesti, että lähdempä kouluun nyt hakemaan lisäoppia.

Kyllä miestä hirvitti, että olikohan tämä nyt kuitenkaan oikea ratkaisu. Ei stressi ravintola-alallakaan tuntematon käsite ole. Noh, tähän mennessä olen kuulemma pursunut vaan intoa, että oli siihen saumaan oikea ratkaisu. Eihän sitä tulevaisuudesta koskaan tiedä. Eihän tämänkään tarvitse loppu elämän juttu olla, jos siltä alkaa tuntua.

Vierailija
4/8 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saumattoman ja osaavan keittiötiimin kanssa on jotenkin henkeäsalpaavan mukava toimia, kun kaikki onnistuu, on työnteossa sellainen järjetön draivi. Sitä ei oikein osaa ulkopuolisille selittää, mikä siinä kiehtoo.

Kokithan on pohjimmiltaan lempeän hulluja sekopäitä....töissä mennään tarvittaessa järjettömän kovaa.....

Mutta ne huonot puolet.....kaikki tarinat on tosia. Ala on aika villi. Ei sielä ihan normityönteon lait, tai Suomen lait oikein aina ole vallalla. En ole enää alalla, mutta painajaisia näkee vieläkin.

Vierailija
5/8 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tätä ketjua, kun aiheeseen sopii. Nimittäin, haluaisin tietää kokkina työskentelevien työpäivistä/työnmäärästä. Olen itse alan opiskelija, tällä hetkellä harjoittelussa. Tänään neljän päivän työputken jälkeen aloin tosissani pohtia, onko ala sittenkään minua varten. Olen jo aiemmin saanut tuntea hommien fyysisen kuormittavuuden - ei se minulle yllätyksenä tullut, kuten ei sekään, ettei ylipainoni ja huonohko kuntoni asiaa ainakaan auta:(

Palatakseni työhöni, olen siis harjoittelussa huoltoasemaksi määritellyssä kahvila-ravintolassa. Harjoittelujakson alussa sain kattavasti opastusta, kahden viikon ajan jaoin kunkin työpäiväni hommat perehdyttäjäni kanssa. Hän oli tosi pätevä: paikat, välineet, toimintatavat tulivat kaikki minulle tutuiksi. Kuluneen viikon alusta sain keittiön omiin käsiini. Nyt neljän päivän jälkeen olen sekä henkisesti että fyysisesti aivan äärirajoilla ja samalla kauhuissani - tällaistako meno on joka paikassa. Haluaisin selostaa työpäiväni kulkua ja toimenkuvaani: saada teiltä näkemyksiä, onko kyseinen touhu joka kokin perusarkea, kenties jopa helppo nakki? Jätän kuitenkin selonteon myöhemmäksi, sitä ennen olisin kiinnostunut tietämään teidän muiden keskivertotyöpäivistä? Jos joukossanne on esim abc-asemilla työskenteleviä kokkeja, kuulisin tosi mielelläni, miten keittiö teillä hoidetaan? Yhtäläisesti kaikilta muilta/muunlaisissa paikoissa työskenteleviltä keittiöammattilaisilta myös!

Erityisesti kiinnostavat seuraavat jutut:

- Millaiset työvuorot, miten pitkät? Ovatko säännölliset vai sattumanvaraiset?

- Miten keskiverto työpäiväsi etenee? Mitä kaikkea toimenkuvaasi kuuluu?

- Suurinpiirtein minkä kokoiselle joukolle päivittäin valmistat ruokaa? Teetkö sen yksin vai yhdessä toisen kokin/keittiöapulaisen tm kanssa?

- Miten työpaikkasi keittiö on organisoitu? Keittiömestari/ravintolapäällikkö jne? Montako ihmistä keittiössänne työskentelee yhtäaikaisesti?

- Jos voisit, muuttaisitko työpaikkasi nykyisiä käytäntöjä viihtyäksesi työpaikassasi patemmin/nauttiaksesi työstäsi nykyistä enemmän?

Kiitos, jos jaksatte lukea ja vastailla!:)))

Vierailija
6/8 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eräällä liikenneasemaketjulla 24/7 auki olevassa toimipisteessä kokkina (ja muunakin) ja työni parhaat puolet on hyvä työporukka, minulle, luonnollisena yökyöpelinä, sopivat työajat ja tietenkin ison ketjun tuoma varmuus.

Vierailija
7/8 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyvää sanottavaa, valitettavasti. Rankka duuni, hirveät työajat, melko onneton liksa. Sitten jos pääset jonnekin Michelin-tähtien tasolle, tilanne paranee jossain mielessä (jossain mielessä pahenee!), mutta sinne pääsee joku promillen murto-osa kokeista.

Tai korjaus: olen kuullut että rahtilaivan (siis ei matkustajia, ainoastaan miehistö) köksän homma on suht okei, mutta nykyään ei kovin paljoa vaan ole suomalaisia miehistöjä.

Vierailija
8/8 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut siinä työssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme