Mitä opiskelijan ruokakassiin (lahja)
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä tätä täydellistä pastaboikottia. Nuudeleita, riisiä jne. saa erilaisia. Laita ihmeessä pakettiin. Säilyvät pitkään ja niitä menee säännöllisesti. Jostain Asia Marketista löytyy paljon valikoimaa. Samoin soija eri muodoissaan on hyvä pitkään säilyvä tuote. Linssejä, papuja ja kookosmaitoa. Jotain hyviä mausteita.
Minä en ihmettele. Ei se makaronin muoto makuun vaikuta. t. opiskelija, joka syö liian paljon "pastaa" vuoden aikana
Sun täytyy varmaan opiskella vähän lisää, kun aika yksinkertainen olet. Ei ollut kyse vain muodosta.
Pasta on pastaa sisällöstä riippumatta. Voi niissä minimaalisia makueroja olla, mutta ei niin paljoa että niillä vaihtelua saisi, jos muutenkin syö paljon pastaa.
Riisiä ja pastaa voi käyttää lukemattomiin erilaisiin ruokiin. Jos on kyllästynyt, niin sitten on vain niin kädetön keittiössä, että syö pelkkää makaronia ja ketsuppia.
Hyviä ideoita täällä! Itselleni tulee mieleen lisäksi joku hintavampi mehutiiviste, esim. tyrni. Ja nuo vitamiinit on sellaisia, mihin moni opiskelija ei välttämättä kuluta vähiä pennosiaan. Niinkuin joku jo kirjoitti, niin laadukkaat monivitamiinit olisi hyvä lisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti niitä, mistä se opiskelija tykkää. Itse ostaisin jotain hintavampia tuotteita, joita opiskelija käyttäisi, jos vain olisi vara niitä ostaa. Enkä nyt tarkoita mitään kaviaaria tms. vaan esim. laadukasta oliiviöljyä, juustoja jne.
Nimenomaan ei pidä ostaa sitä parempaa, koska opiskelija ei ole sellaiseen tottunut ja koska on suorastaan julmaa antaa hänelle pieni hetki parempaa, jonka loputtua sitä ei enää saa. Miten muka palata takaisin arkijuustoon, kun on saanut maistaa goudaa Herran kellarista?
Hauska, mutta totta. Itse tilaan hävikkiruokakaupoista paljon kaikenlaista. Nyt niissä ei ole hetkeen ollut mitään hyvää kahvia ( esim. Paulig Presidentti Indonesia). Täytyy tyytyä Juhla Mokkaan. Aika surkeaa sumppia.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jokin teemapaketti olisi kiva. Esimerkiksi tarvikkeita aasialaiseen tai meksikolaiseen ruokaan. Currytahnat ja mausteet tulevat nopeasti kalliiksi opiskelijalle mutta niillä saa ihan eri makua tavalliseenkin ruokaan. Innokkaalle leipojalle leivontaan liittyviä juttuja. Kannattaa miettiä nuoren ruokavalioon sopivia juttuja, jotta eivät jää käyttämättä.
Tai sitten perusjuttuja mutta vähän parempana. Hyvää kahvia, öljyä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, hilloa, maapähkinävoita...
Mutta ei sitten riisiä. Riisiä ostaa muutenkin. Se ei ole niin kallista. Ja kuivatut hedelmät ja hillot ovat sokeripommeja ja epäterveellisiä. Jotain terveellisempää.
Mä laitoin omalle opiskelijapojalleni 200 euroa käteistä ja kovin tyytyväinen tuntui olevan. Hän tulee muutenkin ihan hyvin toimeen sillä mitä saa kun ei shoppaile mitään. Kuukausittain rahaa menee vain vuokraan, sähkölaskuun ja ruokiin. Fiksusti ei myöskään omista autoa vaan kulkee kouluun kävellen. Koulu on siis mukavan kävelymatkan päässä. Joten se 200 on hälle todellakin ihan extraa joten voi ostaa herkkuja jos haluaa, lohta hän usein ostaa ja enemmän vihanneksia kun laitan extrarahaa. Ja jotain kirjoja ostaa. Tosin hän saa tänä vuonna myös uuden Macbookin opiskelujensa takia meiltä. Me olemme kustantaneet opiskelijoiden tekniikat ja tarvittavat kengät ja vaatteet niin kauan kuin opisklevat.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan mistä se tykkää, ja kokkaako mielellään vai ei. Ja parempi silti ostaa hyvin säilyviä tuotteita. Itse tykkäisin esim. näistä (en kyllä ole opiskelija enää):
Laadukas soijakastike
Sriracha tms chilikastike
Basmatiriisi, jasmiiniriisi
Silken tofu
Mutti tomaattimurska ja tomaattisose
Pastakastike tölkissä (nopeisiin juttuihin)
Oliiviöljy, seesamiöljy
Mausteet: garam masala, juustokumina, provencen yrtit
Kuivatut sienet (tai säilyke)
Pähkinöitä (esim. pekaani, saksan, macadamia)
Siemeniä (esim. kurpitsa, seesami, auringonkukka, pinjansiemen)
Suklaa
Maapähkinävoi
Vihreä tee
Pavut ja linssit säilykkeenä ja kuivattuna
Artisokansydämet öljyssä
Aurinkokuivatut tomaatit
Paljon on hyviä ehdotuksia täällä, itse lisäisin vielä pakastemarjat tai jonkun tyrni/porkkanamehun tms eli vitamiinipommeja ja vaikka siemennäkkärin.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos on naispuolinen, voi arvostaa suuresti myös jotain laadukasta shampoota ja hoitoainetta, kasvosaippuaa tms. ruoan lisäksi! :)
Yleensä naispuoleisilla on aika tarkkaan omat suosikit hius- ja ihonhoitotuotteissa. Jos ei tiedä niitä, niin suurella todennäköisyydellä menee pieleen. Laadukkaasta shampoosta ei ole mitään iloa, jos se ei sovi omille hiuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jokin teemapaketti olisi kiva. Esimerkiksi tarvikkeita aasialaiseen tai meksikolaiseen ruokaan. Currytahnat ja mausteet tulevat nopeasti kalliiksi opiskelijalle mutta niillä saa ihan eri makua tavalliseenkin ruokaan. Innokkaalle leipojalle leivontaan liittyviä juttuja. Kannattaa miettiä nuoren ruokavalioon sopivia juttuja, jotta eivät jää käyttämättä.
Tai sitten perusjuttuja mutta vähän parempana. Hyvää kahvia, öljyä, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, hilloa, maapähkinävoita...
Mutta ei sitten riisiä. Riisiä ostaa muutenkin. Se ei ole niin kallista. Ja kuivatut hedelmät ja hillot ovat sokeripommeja ja epäterveellisiä. Jotain terveellisempää.
Ei sitä aina tarvitse olla pelkkää terveellistä. Itse ainakin halusin palkita itseäni välillä tenttiin lukiessa ja söin kuivattuja aprikooseja. Parempihan se on kuin karkit. Hillolla taas sai vaihtelua siihen joka päiväiseen kaurapuuroon.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on hyviä ehdotuksia täällä, itse lisäisin vielä pakastemarjat tai jonkun tyrni/porkkanamehun tms eli vitamiinipommeja ja vaikka siemennäkkärin.
Pakastemarjat ovat kyllä hyviä mutta hankala lahjana. Moni viettää joulun vanhemmillaan kaukanakin kotoa, jolloin marjat ja muut tuoretuotteet voivat ehtiä mennä jo huonoksi joko joulun vieton aikana (osa voi olla parikin viikkoa) tai kotimatkan aikana. Lisäksi monellakaan ei yksiössä ole omaa pakastinta, jossa marjoja voisi edes säilyttää.
Tuotteiden kanssa tulisi myös huomioida se, että ne tulevat oikeasti käyttöön. Ei siis mitään liian erikoista, jota ei osaa hyödyntää tai josta ei pidä.
Vaikka joku nyrpistelikin perusraaka-aineille, niin itse ainakin tykkäisin, että lahjakorissa olisi monipuolisesti sellaista, mitä muutenkin tulee käytettyä. Eli mistä saa oikeasti aterioita aikaiseksi. Puuroaineksia, leivonta-aineksia ja kyllä, todellakin niitä kuiva-ainekaapin muita täydennyksiä kuten riisiä, pastaa, papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä, tomaattimurskaa, öljyä, näkkäriä, muita säilykkeitä... ja sitten päälle jotain ekstraa oman budjetin mukaan, jota muuten ei ehkä ostaisi. Vaikka sitten sitä suklaata tai jotain hillokkeita. Eli mieluummin niin, että riittää pidemmäksi aikaa raaka-aineita eikä tarvitse hetkeen miettiä sitä ruuan ostamista, kuin se, että olisi vain muutama kallis luksustuote, joista iloa ei pitkäksi aikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka joku nyrpistelikin perusraaka-aineille, niin itse ainakin tykkäisin, että lahjakorissa olisi monipuolisesti sellaista, mitä muutenkin tulee käytettyä. Eli mistä saa oikeasti aterioita aikaiseksi. Puuroaineksia, leivonta-aineksia ja kyllä, todellakin niitä kuiva-ainekaapin muita täydennyksiä kuten riisiä, pastaa, papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä, tomaattimurskaa, öljyä, näkkäriä, muita säilykkeitä... ja sitten päälle jotain ekstraa oman budjetin mukaan, jota muuten ei ehkä ostaisi. Vaikka sitten sitä suklaata tai jotain hillokkeita. Eli mieluummin niin, että riittää pidemmäksi aikaa raaka-aineita eikä tarvitse hetkeen miettiä sitä ruuan ostamista, kuin se, että olisi vain muutama kallis luksustuote, joista iloa ei pitkäksi aikaa ole.
Toinen idea voisi olla se, että ostaa muutaman luksustuotteen lahjaksi, mutta liittää koriin lahjakortin, jolla saa sitten täydennettyä nuo perusraaka-ainevarastot, joista hyötyy pitempään ja konkreettisemmin.
Perusraaka-aineet ovat ihan hyviä kokkaavalle opiskelijalle, mutta aika monet opiskelijat eivät kokkaa eivätkä leivo juuri koskaan.
hyvin säilyvien juttujen lisäksi ruokakassiin kannattaa sujauttaa lahjakortti opiskelijan suosimaan ravintolaan sellaista päivää varten, jolloin ei vaan jaksa kokata itse. Opiskelijakin on hemmottelunsa ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
hyvin säilyvien juttujen lisäksi ruokakassiin kannattaa sujauttaa lahjakortti opiskelijan suosimaan ravintolaan sellaista päivää varten, jolloin ei vaan jaksa kokata itse. Opiskelijakin on hemmottelunsa ansainnut.
Millainen käsitys teillä on opiskelijan elämästä? Yleensähän opiskelija syö joka päivä (paitsi sunnumtaisin) 1-2 ateriaa opiskelijaruokalassa, hinta noin 2,60 / ateria.
Kahden opiskelijan äiti
Lahjakortti kauppaan olisi paras ratkaisu, ellei tiedä kyseisen opiskelijan mieltymyksiä tarkalleen. Esimerkiksi itselläni menisi kalliit oliiviöljyt ja mausteet ihan hukkaan, koska en sellaisia koskaan käytä. Rypsiöljy ja suola piisaa minulle.
Lahjakortilla voi ostaa juuri sitä mitä itse tarvitsee, eikä mene ruuat hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan mistä se tykkää, ja kokkaako mielellään vai ei. Ja parempi silti ostaa hyvin säilyviä tuotteita. Itse tykkäisin esim. näistä (en kyllä ole opiskelija enää):
Laadukas soijakastike
Sriracha tms chilikastike
Basmatiriisi, jasmiiniriisi
Silken tofu
Mutti tomaattimurska ja tomaattisose
Pastakastike tölkissä (nopeisiin juttuihin)
Oliiviöljy, seesamiöljy
Mausteet: garam masala, juustokumina, provencen yrtit
Kuivatut sienet (tai säilyke)
Pähkinöitä (esim. pekaani, saksan, macadamia)
Siemeniä (esim. kurpitsa, seesami, auringonkukka, pinjansiemen)
Suklaa
Maapähkinävoi
Vihreä tee
Pavut ja linssit säilykkeenä ja kuivattuna
Artisokansydämet öljyssä
Aurinkokuivatut tomaatitPaljon on hyviä ehdotuksia täällä, itse lisäisin vielä pakastemarjat tai jonkun tyrni/porkkanamehun tms eli vitamiinipommeja ja vaikka siemennäkkärin.
Pakastemarjoja lahjaksi, ei toimi.
Eri
Paketti tai kaksi hyvää kahvia ja/tai teetä
Pullo viiniä
Hedelmäsäilykkeitä
Suklaakuorrutettuja tms manteleita
Paria erilaista juustoa
Jotain hyvää hilloa juuston kera/keksien kera
Voileipäkeksejä
Maustekastikkeita
Gulassi tms säilykettä
Pussi avokadoja
Nämä silleen arjen luksuksena, eri asia sitten jos ruokakaappi tarvii oikeasti perustäydennystä, silloin voi viedä vaikka luomukananmunia ja erilaisia pakasteita jne.
Säilykesuolakurkkuja
Itse ainakin tykkäisin opiskelijana hirveästi mm. laadukkaasta oliiviöljystä, Uncle Ben's -jasmiiniriisistä, erilaisista pähkinäsekoituspusseista, Sriracha-kastikkeesta, kahvista ja teestä ja sellaisesta Fazerin kaurahiutalepaketista, jossa on seassa vadelmaa tai jotain muuta hyvää.
Et sitten ymmärtänyt pointtiani lainkaan. Mutta ei se mitään. Kaikkea ei voi ymmärtää. Jatketaan nyt ketjun aiheella eikä takerruta tähän enempää.