Olen menettänyt kaikki ystävät elämäntilanteen vuoksi
Olen tukiverkoton pienen lapsen yh, hetken vielä hoitovapaalla. Minulla ei ole ketään, joka tulisi hoitamaan lastani tai ottaisi lapseni hoitoon. Ja koska saan vain sen pienen kotihoidontuen ja yksin sillä maksan omat kuluni ja lapsen kulut (kelan kautta minimielarit siihen päälle toki), niin ei ole rahaa palkata kotiin mitään lastenhoitajia. Määräaikainen työni loppui raskausaikana ja haen uutta työtä, mutta työnäkymät ei ole kovin lupaavat.
Ystäväni suuttuvat minulle kerta toisensa jälkeen siitä, että en koskaan tule heidän syntymäpäiville, heidän järjestämiin muihin juhliin, lähde heidän kanssa ulos syömään jne. Koska kaikki nuo on sellaisia, että lapsia ei ole kutsuttu. Sanon aina, että voin tulla kyllä kylään lapseni kanssa, mutta se ei kelpaa ystäville. He eivät millään ymmärrä että miksi en voi koskaan laittaa lastani hoitoon. Kun kysyn minne niin he hermostuvat että "kai nyt joku on, joku kaveri vaikka". Ja minä loukkaannut kun minulle suututaan tällaisesta eikä ymmärretä. Sama koskee paria minulle läheistä serkkua, jotka on olleet kuin sisaruksia minulle, mutta nyt hekin ovat minuun vain hermostuneet.
Miten saan heidät ymmärtämään, että ei ole paikkaa minne laittaa lapsi? Kun ei vain ole. Ja kukaan heistä ei koskaan suostu hoitamaan lastani edes tuntia, että pääsisin jonkun toisen ystävän kanssa esim. kahville ilman lasta.
Kommentit (66)
1) älä hanki enää lapsia
2) palkkaa yksityinen hoitaja pariksi tunniksi
3) hanki uusia ystäviä
4) pysyvä raskaudenehkäisy kuntoon ensimmäisenä
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut?
Voisin välillä hoitaa lapsia kun on aikaa.
Minuakin kiinnostaa tämä, haluaisin myös löytää niitä paljon puhuttuja äitikavereita, joiden kanssa voisi vastavuoroisesti auttaa toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset verkostoidu muiden yh-mammojen kanssa? Sitä ilmaista hoitoapua ei sinulle nenän eteen tuoda. Liity yhdistyksiin, facen ryhmiin, tutustu ihmisiin niin saat vaihtokaupoissa hoitoapua. Voit myös ottaa hoitoon toisten lapsia ja tienata sillä. Joka viikko otat vaikka kolmena iltana lapsia hoitoon niin saat kuukaudessa jo monta sataa kasaan. Niillä satasilla voit palkata sitten hoitajaa kun tulee kutsua synttäreille yms.
Ps. En kestä uusavuttomia...
Yritä nyt ymmärtää ettei ole mitään ryhmiä, jossa on suuri määrä halukkaita hoitajia. Ainoat hoitajat ovat joko maksullisia tai lähisukulaisia. Eihän ap:n omat lähiystävätkääj suostu hoitamaan, niin mikä saa sinut kuvittelemaan, että joku muutaman kuukauden takainen tuttavuus haluaa ilmaiseksi ottaa vastuun jonkun toisen lapsista tunneiksi, koska ovat samassa faceryhmässä? Muiden lasten hoitamisessa on oma vastuunsa ja se on raskasta. Lastenhoitajan on oltava luotettava. Vai laittaisitko sinä lapsesi hoitoon ihmiselle, jonka kotona et edes ole käynyt tai päästäisit hänet kotiisi kahdestaan lapsesi kanssa, jonka olet tuntenut muutaman viikon tai kuukauden?
Jos ap:n ystävät haluavat ap:n mukaan, niin keräävät hänelle kolehdin ja tilaavat hänen lapsilleen lastenhoitajan.
Lapsi ei ole kuin koira, jolle kuka tahansa ulkoiluttaja sopii.
Hei ap.
Elämäntilanteesi on raskas, jos sinulla ei ole ketään, joka auttaa sinua edes lyhyinä toveina jakamaan arjen vastuuta lasten hoidosta. Jos isä ja omat sukulaisesi ovat tosiaan pois laskuista, sinun kannattaa anoa esim. kunnan perhetyöltä tai jostain tahosta (palvelut vaihtelevat eri kunnissa) tukea jaksamiseesi. Ei ole hyväksi sinulle eikä viime kädessä lapsellesikaan, ettet koskaan pääse aikuisseuraan ja kahvittelemaan /kylään yms.
Se, että ystäväsi eivät tätä näe ja ymmärrä tuntuu sinusta varmasti tosi pahalta. Mutta usein on niin, ettei ulkopuolinen käsitä, miten raskaita jotkut tilanteet ovat toisille, vaan yrittävät etsiä helppoja ratkaisuja OMASTA näkökulmastaan ("vie lapsi hoitoon jonnekin"). Kun sitten toivottavasti vihdoin saat jotain tukea elämääsi ja pientä vapaa-aikaa, voitko vielä kerran yrittää saada ystäviäsi kuuntelemaan arkesi todellisuutta? Voihan olla, että jonkun silmät aukenevat ja he alkavatkin ymmärtää. Jos eivät, sitten ystävyys onkin varmaan mahdotonta ylläpitää-
Voimia ja käytännön apua arkeesi toivottaen.
Missä päin asut?
Voisin välillä hoitaa lapsia kun on aikaa.