Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutustaustan vaikutus juhlapäivien viettoon

Vierailija
18.12.2019 |

Vaikuttaako oma ja erityisesti suvun koulutustausta siihen miten juhlapäiviä esim joulua vietetään? Olen tottunut monimuotoisiin lämpimiin perinteisiin ja arjen ja juhlan erottamista sekä lahjojen antamista. Uudelle seurustelukumppanille tämä on vierasta ja eivät pahemmin anna lahjoja edes syntymäpäivisin ja jouluisin ja tärkeintä juhlapäivien vietossa on, että nähdään vaivaa mahdollisimman vähän. Itselläni on akateemiset vanhemmat ja hänellä tehdastyöläiset. Molemmilla meillä akateeminen tutkinto. Mistään perinteistä en halua pitää kynsin ja hampain kiinni, mutta juhlan haluan erottaa arjesta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama mutta koulutustaustat toisinpäin. Minun sukuni on korkealle koulutettua, ja joulut ovat vaatimattomia, mies on duunari ja sukunsa samoin ja siellä juhlitaan enemmän.

Vierailija
2/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omalla kohdalla ei ainakaan ole noin. Itse olen työläistaustainen ja omassa lapsuudenkodissa joulu oli erittäin iso asia ja siihen valmistauduttiin ja juhlittiin hyvin perinteisesti joka kerta. Samoin pääsiäinen, itsenäisyyspäivä, äitien/isänpäivä, juhannus.. samoin synttärit muistettiin kaikilla, myös aikuisiällä. Ja samoja perinteitä olen jatkanut nyt omien lasten kanssa.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin koulutustausta vaikuttaa esim. lahjojen antamisen perinteisiin. Kyseessä on todennäköisesti vain erilaisten sukujen erilaiset tavat. Meillä kävi siten, että tytär on jouluhullu ja paketoi lahjoja perheelleen suunnilleen heti juhannuksen jälkeen, mutta tulevan vävyn perheessä esim. lahjojen antaminen on olematonta. Nyt nämä kaksi joutuvat opettelemaan yhteisen tavan viettää joulua.

Vierailija
4/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat duunareita ja heille juhlapyhät olivat tärkeitä. Itse olen akateeminen enkä vietä juhlapyhiä. Puolisoni vanhemmat olivat duunareita ja tietääkseni viettivät juhlapyhiä, hän itse sisaruksineen viettää joulua (paitsi tänä vuonna hän lähtee minun kanssani reissuun).

En usko tuohon koulutustaustateoriaan.

Vierailija
5/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että koulutuksella on asian kanssa mitään tekemistä.

Itse nuorempana duunarina jaksoin joulun eteen nähdä vaivaa, nyt kun on akateeminen niin haluaa päästä niin helpolla kuin mahdollista ja koko joulu on lähinnä vain pakollinen paha, olkoonkin, että ne vapaat otan ihan mielelläni.

Vierailija
6/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku on korkeasti koulutettua, hyvät ammatit ja palkat, sijoutuksia, asunnot arvoalueilla jne puitteet kunnossa. Miehen suku on matalasti koulutettua, on työttömyyttä, duunarimeininkiä, vuokra-asuntoja lähiöissä. Eroa kuin yöllä ja päivällä.

Eroa on myös juhlatavoissa, siinä missä omani on ns virallista ja täynnä etikettejä, on puolison suvun juhlat rentoa tehdään-sitä-mitä-huvittaa meiningillä.  Vanhempieni joulussa on pakko olla aina ne samat perinteiset jouluruoat vaikka niistä useimmista kukaan ei edes välitä. Mieheni vanhempien joulussa kokeillaan uusia reseptejä ja syödään sitä mitä kukakin tykkää. 

Molemmissa suvuissa tykätään pitää juhlia, juhlitaan virallisia juhlapäiviä ja erilaisia kissanristiäisiä - joten sen suhteen eroa ei ole. 

Täytyy sanoa, että viihdyn paremmin puolisoni suvun juhlissa jotka on ihanan rentoja ja kotikutoisia, sympaattisia.  

Vierailija
7/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kyse perheestä eikä koulutustaustasta. 

Vierailija
8/8 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi luonnekysymys. Toki muistan puolisoni ja yhteiset merkkipäivät ja esimerkiksi lahjan mietin hyvinkin tarkkaan. Mutta yleisistä juhlapäivistä en oikeastaan perusta tuon taivaallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi