Hoitovapaalle jäävien työsuhde tulisi voida aina purkaa.
Aivan käsittämätöntä, että työpaikan on voinut ( ja voi kai edelleen ) pitää vuosikausia, vaikka on hoitovapaalla, eikä edes lisäkouluttaudu millä tavalla poissaollessaan. Jöttifirmoissa on ehkä varaa uudelleenkouluttaa ja mahdollisuus perehdyttää pidempäänkin tyyppiä, joka on ollut vuosia poissa, mutta heruuko keneltäkään sympatiaa esim alle 10 hengen yrityksille? Monille pienyrittäjille äitiyslomat, hoitovapaat ja opintovapaat ovat taloudellisesta kidutusta, jonka seurauksena lopulta moni saattaa menettää työpaikkansa, jos firma on ajettava kannattamattomana alas. Itse tämän kokeneena ihmettelen, ettei tästä epäkohdasta juurikaan puhuta. Ehdotukseni olisikin, että alle 10 hengen yrityksien työntekijöihin ei pitäisi päteä samat lainalaisuudet ( oikeudet ), mitä heillä/meillä on suuremmissa firmoissa.
Itse en ottaisi enää töihin henkilöä, jolla arvelen, että lisääntyminen olisi ajankohtaista seuraavaan 5-vuoteen. Ja näistä syistä suosin muutenkin mahdollisimmaan lyhyitä ja määräaikaisia työsuhteita. Se tuntuu väärältä, mutten suostu olemaan enää kenenkään kupattavana.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko vammainen ap että työnantaja maksaa lastenhoidon tuen[/quote
Mitä tarkoitat vammaisella? Yhdellä työntekijöistäni on jaloissa lievä cp-vamma ja meillä oli Tet-jaksolla eräs down-poika. Molemmat ihania ihmisiä ( mutta sitä tuskin pystyt ymmärtämään - mutta ei se mitään. Koita nyt kuitenkin pärjäillä ).
Kyse on siis pitkälti siitä, ettei tilalle voida palkata vakituiseksi uutta työntekijää, vaikka se joku päättäisi olla muutaman äitiysloman hoitovapaineen pois työelämästä.
Voi tosiaan olla, että ajattelen monessakin asiassa, ainakin jossain määrin Persusti, mutta äänestän silti aina vasemmistoa ( mitä harva yrittäjä kaiketi tekee ). Olen itse muutaman vuoden alle 40v nainen ja suurempi osa työntejöistäni on tähän asti ollut on naisia, vaan nyt tilanne tulee kyll muuttumaan. Joku kysyi miten suhtaudun pienten lasten äiteihin, niin vastaus: en mielelläni palkkaa/palkkaisi. Miehen kyllä, mutten naista. Naisen palkkaan mielummin joko 25-vuotiaana tai sitten, kun hänen lapsensa ovat kouluiässä. Pääkaupunkiseudulla kun lapsia ei hankita kovin aikaisin, niin 25-vuotias on todennäköisesti vielä muutaman vuoden ilman perhevelvoitteita. 936
Pikkufirmat onkin viimeinen vaihtoehto, kun haen työpaikkaa. Mieluummin olen vaikka työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko vammainen ap että työnantaja maksaa lastenhoidon tuen[/quote
Mitä tarkoitat vammaisella? Yhdellä työntekijöistäni on jaloissa lievä cp-vamma ja meillä oli Tet-jaksolla eräs down-poika. Molemmat ihania ihmisiä ( mutta sitä tuskin pystyt ymmärtämään - mutta ei se mitään. Koita nyt kuitenkin pärjäillä ).
Kyse on siis pitkälti siitä, ettei tilalle voida palkata vakituiseksi uutta työntekijää, vaikka se joku päättäisi olla muutaman äitiysloman hoitovapaineen pois työelämästä.Onko teillä isokin ongelma hoitovapaalle jääneet työntekijät? Joko teidän työntekijät lisääntyvät jatkuvasti tai teillä on iso vaihtuvuus. Sitä voisi miettiä, miksi työntekijät eivät viihdy teillä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi tosiaan olla, että ajattelen monessakin asiassa, ainakin jossain määrin Persusti, mutta äänestän silti aina vasemmistoa ( mitä harva yrittäjä kaiketi tekee ). Olen itse muutaman vuoden alle 40v nainen ja suurempi osa työntejöistäni on tähän asti ollut on naisia, vaan nyt tilanne tulee kyll muuttumaan. Joku kysyi miten suhtaudun pienten lasten äiteihin, niin vastaus: en mielelläni palkkaa/palkkaisi. Miehen kyllä, mutten naista. Naisen palkkaan mielummin joko 25-vuotiaana tai sitten, kun hänen lapsensa ovat kouluiässä. Pääkaupunkiseudulla kun lapsia ei hankita kovin aikaisin, niin 25-vuotias on todennäköisesti vielä muutaman vuoden ilman perhevelvoitteita. 936
Se on vain niin että siksi palkkaat naisia koska he joutuvat tekemään samat työt kuin miehet mutta huonommalla palkalla.Toivotan onnea että saat miehiä töihisi.
Olen täysin samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että äitiysloman pitäisi olla siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 18 kk ja hoitovapaa lakkauttaa. Äitiyslomasta aiheutuvat kulut tulisi olla täysin Kelan maksettavia, eikä maksattaa äitiyslomia yrittäjillä. Saataisiin työntekijöihin tasa-arvoisempaa kohtelua ja yritykset uskaltaisivat ottaa nuoria naisia töihin. Vanhempainvapaista koituvat kulut tulisi jakaa suhteessa tuottoihin kaikkien yritysten kesken progressiivisesti. Näin vanhempainvapaan toimialataakka tasoittuisi.
Itsellä 3 aikuista lasta, eikä yhtään päivää hoitovapaata käytetty. Vähäiset LS -poissaolot jaettiin miehen kanssa tasan. En ole yrittäjä, mutta vierestä näen, kun pienyrittäjiä kaatuu sen kolmannen äitiyslomalle jäävän kanssa. Lisäksi työvoima ei ole 100% teholla jatkuvien lasten ja omien poissaolojen vuoksi. Palkka pitää yrittäjän kuitenkin maksaa.
N45 ja ihan kypsä paikkaamaan ruuhkaäitien poissaoloja, kun lapsiperheiden miehet lymyää työpaikalla ja levittelee käsiään.
Ap taitaa olla perussuomalaisia, kun noin inhoaa naisia.