Jos vetäisit nyt yllesi nuoruusvuosiesi karmeimman - mutta silloin tyylikkäänä pitämäsi - asukokonaisuuden, mitä pukisit?
Kommentit (157)
Vuodelta 1992, jolloin olin 15 v.
Itse levennetyt levikset, poolopaita, jonka päälle liivi, peace-koru ja etuhiukset tupeerattuna heitolle.
Kilo meikkiä, rajaukset ympäri silmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten flanellisissa pyjamahousuissa käyskenneltiin lukion käytävilllä cooleina 😳
EIKÄ :DDDD
Tää oli niin paras, olen tauolla ja yritän olla huutonauramatta ääneen 😂🤭
Mustat hiihtarit, mustat polveeasti yltävät mokkakorkkarisaappaat. Musta jakku jossa pitsihihat ja jättikokoiset kultaiset koristenapit. Alle pitsibody.
1995: polviin asti ulottuva Kurt Cobain t-paita, sen päällä kahdeksan numeroa liian iso miesten flanellipaita. Revityt löysät (nämäkin ehkä miesten) farkut, jalassa feikkiconverset, tukka hirveä, hoitamaton piiska. Joo, tosi naisellista, mutta kun grunge.
Asuin 80-luvulla Lontoon liepeillä ja siellä sitten shoppailtiin muodin mekassa ja niihin aikoihin muoti oli vielä jonkin verran erilaista ja aikansa edellä, kuin Suomessa. Ja kyllä sitä sitten polleena tultiin visiitille ja oltiin olevinaan niin trendikästä suoraan suuresta maailmasta. Ja mikäkö oli karsein? Vaikea valinta, mutta yksi oli omasta mielestäni tosi makee, muut eivät oikein 'ymmärtäneet' sen asun kauneutta. Se oli hopean/mustan värinen satiininen koko haalari, jossa oli jotain ihme mustia pitsikoristeita siellä täällä, pieniä nappeja etumuksessa napaan saakka ja kaiken kukkuraksi se kurottiin paksulla vyöllä kasaan ja siinä oli vielä sellaset isot taskut, jotka oli ommeltu asun sivuompeleista ulkopuolelle lerpattamaan. Siinä oli mitä katella! Tukassa mulla oli 'tiukka' permis ja luomiväriä spatulalla levitettynä....
Leveälahkeiset farkut ja valkoinen paitapusero, 2 nappia auki.
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Asuin 80-luvulla Lontoon liepeillä ja siellä sitten shoppailtiin muodin mekassa ja niihin aikoihin muoti oli vielä jonkin verran erilaista ja aikansa edellä, kuin Suomessa. Ja kyllä sitä sitten polleena tultiin visiitille ja oltiin olevinaan niin trendikästä suoraan suuresta maailmasta. Ja mikäkö oli karsein? Vaikea valinta, mutta yksi oli omasta mielestäni tosi makee, muut eivät oikein 'ymmärtäneet' sen asun kauneutta. Se oli hopean/mustan värinen satiininen koko haalari, jossa oli jotain ihme mustia pitsikoristeita siellä täällä, pieniä nappeja etumuksessa napaan saakka ja kaiken kukkuraksi se kurottiin paksulla vyöllä kasaan ja siinä oli vielä sellaset isot taskut, jotka oli ommeltu asun sivuompeleista ulkopuolelle lerpattamaan. Siinä oli mitä katella! Tukassa mulla oli 'tiukka' permis ja luomiväriä spatulalla levitettynä....
Oliko patellavyö?
Vierailija kirjoitti:
Pinkki collari "I wanna be bad" -tekstillä tungettuna farkkujen sisään (kunnon vyötärömalliset). Valkoiset tennissukat ja mustat mokkaiset korkokengät (jotka olivat hyvän näköiset - ja sikakalliit).
Terkkuja vuodelta -81!
Muistan. Itsellä oli korkkarit ja tennissukat hame. 50-luvun tyyliin. Mutta ne sen ajan tennissukat tursuili korkkareita. Nyt se saattaisi olla niin pandex, että voisivat istua tyylikkäämmin.
Peltipaita, pirtanauha vyönä. Farkut. Jatsarit. Maihari. Palestiinalaishuivi. 80-luvun alku.
Minulla on punainen, aika jäykkää kangasta oleva takkimekko, jossa oli vähän pussittavat hihat ja tietysti olkatoppaukset eli tässä vaiheessa jo reilun kokoiset. Mutta niissä hihoissa olkapäästä melkein ranteeseen meni 5 cm röyhelö. Pussia, toppausta ja päälle röyhelöä. Olisi moni bodari jäänyt toiseksi hartian leveydestä. Ja korkkareissa oli iso sametti rusetti ja tuoeerattu tukka oli ponnarilla isolla samettirusetilla.
Persvaon paikkeilla roikkuvat jättisuuret hiphop-housut, iso huppari ja liian isot skeittikengät. Isot korvarenkaat ja tukka kireällä ponnarilla, tai pipo jossa iso tupsu.
Tuollainen oli mun tyyli 14-vuotiaana :D
Ja olen siis nainen....
Mustat pillifarkut, babydoll-tyylinen musta kirjailtu tunika, nahkarotsi ja saappaat. Ihan hyvin menis tänäänkin, onhan ysäri taas muotia. :) Ne pakkelit naamasta tosin olis vähemmällä :D
Vierailija kirjoitti:
Mustat pillifarkut, babydoll-tyylinen musta kirjailtu tunika, nahkarotsi ja saappaat. Ihan hyvin menis tänäänkin, onhan ysäri taas muotia. :) Ne pakkelit naamasta tosin olis vähemmällä :D
Ai hemmetti pitikin sanoa karmein...no mut ysärin alusta paksu jättivillapaita ja leggarit oli mukamas hot mutta oikeesti aika karmeet. :D
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Oliko patellavyö?
Tässä asussa vyö oli samaa mustaa satiinia, leveä toki oli sekin. Patella vyötä käytin paljonkin, mm. mustien hiihtohousujen kanssa. Olin tuolloin joku 45 kg rääpäle ja sen aikakauden kuvissa mulla on ns. lollipop pää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinkki collari "I wanna be bad" -tekstillä tungettuna farkkujen sisään (kunnon vyötärömalliset). Valkoiset tennissukat ja mustat mokkaiset korkokengät (jotka olivat hyvän näköiset - ja sikakalliit).
Terkkuja vuodelta -81!
Muistan. Itsellä oli korkkarit ja tennissukat hame. 50-luvun tyyliin. Mutta ne sen ajan tennissukat tursuili korkkareita. Nyt se saattaisi olla niin pandex, että voisivat istua tyylikkäämmin.
No tursuilivat, indeed! Ihan karseeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkkuja vuodelta -81!
No tursuilivat, indeed! Ihan karseeta.
Puhutaanko me nyt niistä paksuista valkoisista tennissukista, joissa oli värilliset raidat sukansuussa? Ja jokta jättivät nöftäpalloja varpaiden väliin? Mä olen nyt menettänyt jotain...
hartenleed kirjoitti:
Erittäin matalat lantiofarkut ja stringit sekä lyhyt tiukka huppari niin, että vatsaa ja selkää näkyy 5cm ainakin sekä lisäksi skeittikengät. Huulikiiltoa ja sinistä luomiväriä, sekä Nokia 3310 tiukkojen farkkujen taskussa status-merkkinä :D Talvella lyhyt toppatakki jossa karvareunainen huppu.
Nykynuoria pelotellaan nilkkojen vaivoista vanhana, tuolloin peloteltiin että munuaiset paleltuvat kun on selkä paljaana.
Ah muistan tämän tyylin jostain seiskaluokalta, pukeuduin tismalleen samoin <3
Lisäisin vielä, että cooleimmilla oli hiukset värjätty alta tummiksi ja päältä valkoiseksi.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkkuja vuodelta -81!
Olitko ylipainoinen..käytitkö pinkkejä meikkejä?
Entä nyt oletko l.äski keski-ikäinen?
Nope, en ollut ylipainoinen, lähinnä alipainoinen. Siksi se collari mahtui hyvin farkkujen sisään, ja vyötäröä vielä kiristettiin kangasvyöllä. Onneksi sentään meikkasin maltillisesti, etten ollut täysin tollon näköinen.
Nykyään olen hoikka keski-ikäinen.
Mustat hiostavat pvc-trumpettihousut joissa siis tosi leveät lahkeet. Spagettiolkaintoppi joka nuoli ihoa ja paljasti nuoret mahamakkarani. Alta vilkkuivat rintsikat. Jalassa ihmeelliset mustaa nahkaa olevat kannasta avoimet Eccon kävelykengät joiden kanssa mustat nilkkasukat. Lämmikkeenä kittana musta neulebolero joka ulottui juuri ka juuri rintojen alle.
Ja eiku baariin! 2001 neva förget.
Legendaarinen tissivyö :D
Jotain 2003-2004 oli monilla aivan tosi matalien lantiofarkkujen kanssa liian lyhyt trikootoppi, esim. pinkki tai neonkeltainen, ja samaa sävyä olevat isot muovikorvikset. Joksikin aikaa tähän asukokonaisuuteen kuului osalla väriteeman mukainen hikinauha ranteessa! Siis vaikkei koko muu asu ollenkaan ollut sporttinen eikä hikirannekkeella ollenkaan ollut käyttötarkoitusta. Muistaakseni tämä villitys kesti vain vähän aikaa.
Itse luotin vuosikausia yhdistelmään pillifarkut, converset (välillä ruudulliset Vansit) ja kaulassa palestiinalaishuivi. Punainen tai musta tukka tietysti mahdollisimman peikkomaisesti takussa, välillä leikkasin itse otsiksen joka yletti silmille ja piti sitten jatkuvasti nykiä päätä Putouksen Sanna-Raipen tyyliin. Jossakin vaiheessa oli mielestäni tyylikästä kanniskella kamoja käsilaukun sijaan luonnonvärisessä kangaskassissa, johon kaverit olivat kirjoitelleet tussilla esim: "love's the funeral of hearts" tai muuta filosofista. Ja nyt Marimekkokassien aikakautena itseasiassa tuo tuntuu aika luovalta ratkaisulta!
Yllä olevaa tyyliä edelsi lyhyt pissisaika, jolloin muistan tunteneeni itseni kauniiksi kaikissa sellaisissa paidoissa, joissa näkyi napa (tämä villitys tietysti alkoi, kun sain äidin lupalapun napalävistykseen). Harjoituskorua en yhtään malttanut pitää, aika pian piti olla mahdollisimman roikkuvia ja näyttäviä rihkamakoruja :)