Opettaja, sairaanhoitaja, suostuisitko asumaan Helsingissä soluasunnossa?
Olen vaihtamassa alas opettajasta sairaanhoitajaksi. Uteliaisuuttani lueskelin kokemuksia sairaanhoitajana työskentelemisestä Lontoossa.
Asuntojen hinnat, vuokratkin, ovat niin kovat, että opettajan tai sh:n koko kuukausipalkka menisi yksiön vuokraan. Julkiset tahot tarjoavat mm. hoitajille ja opettajille vuokra-asuntoja asuntola- tai soluasunto-tyyppisistä taloista. Eli omassa käytössä on huone, mutta Kylppäri ja keittiö yhteiskäytössä.
Ja näistäkin vuokra 500 puntaa/kk.
Joudutaanko esim Helsingissä menemään kohta samaan, kun vaikkapa varhaiskasvatuksen opettajan palkalla ei siellä juuri ole asuntomarkkinoille jakoa? Olisitko valmis korkeakoulutuksen suorittaneepa aikuisena asumaan solukämpässä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvinkin asua, jos oman tilavan makuuhuoneen yhteydessä olisi oma vessa+suihku+jääkaappi. Yhteisissä tiloissa voisi olla olohuone ja keittiö.
Lisäksi olisin valmis maksamaan muutaman kympin extraa siitä, että olohuoneen ja keittiön kävisi viikottain siivoamassa ulkopuolinen siivoaja, niin ei tarvitsisi siivoamisesta vääntää kämppisten kanssa (jos oletetaan että olohuoneen ja keittiön siivoamisessa menisi ammattilaiselta tunti, olisi se kuukaudessa 160 €, ja tämän jakaisi esim. kolmen - neljän kämppiksen kesken, niin ei tuntuisi pahasti vuokrassakaan).
Itse asiassa tuollainen asumismuoto olisi itselleni mieluisampi kuin yksiössä asuminen.
Muuten mainio idea, mutta harvempi kotisiivooja tekee tunnin keikkoja, tai sitten laskuttaa lisäksi matkakulut. Mutta ei lisäkulu ehkä nostaisi budjettiasi kohtuuttomasti. 😁
Tässä kysyttiin Helsingistä. Ulkosuomalaisten ei tarvitse tulla ihmettelemään.
Ei soluun. Asuin puoli vuotta nuorempana ja se riitti sitä lajia. Eihän siellä ole mitään yksityisyyttä. Mieluummin asuisin sellaisessa minikämpässä vaikka en niistä niin innostunut olekaan. Onneksi ei ole pakko. Minä olen pystynyt ostamaan 60m2 kaksion 15min matkan päästä Stadin keskustasta 20v sitten. Olen toimistotöissä, tradenomi ja tällä hetkellä sinkku. Kaikilla kavereillani on myös omat asunnot, myös sinkuilka. Nykyäänkin löytyy halvempia asuntoja jos osaa vanhasta talosta. Hgin sisällä on hyvät kulkuyhteydet keskustaan.
Nykyään aika paljon jo tilataan kotisiivousta kimppakämppiin. Siivooja siivoaa valinnan mukaan yhteiset tilat tai tavallisimmin koko asunnon.
Mikäänhän ei estä hankkimasta omaan huoneeseen jääkaappia. Maailmalla moni hankkii omaan huoneeseensa pienen jääkaapin ja kapselikahvinkeittimen.