Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten naisesta voi tulla yli 180 cm pitkä, vaikka vanhemmat eivät ole erityisen pitkiä?

Vierailija
17.12.2019 |

Tiedänpä tapauksia, joissa perheen tyttärestä tai tyttäristä on tullut aikuistuttuaan yli 180 cm pituisia, vaikka molemmat vanhemmat ovat olleet tuon pituuden alle. Eli ovat kasvaneet molempia vanhempiansa, siis myös isäänsä pidemmäksi! 😱

Miten tuo voi olla naiselle mahdollista, kun tiedän myös perheitä, joissa esim. n. 170 cm äidin ja n. 180 cm isän poikalapsista on tullut aikuistuttuaan nippa nappa isänsä pituisia? Järkkyä!

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen lopullinen pituus riippuu aika paljolti siitä, miten varhain tulee kasvupyrähdys ja murrosikä ja pituuskasvu pysähtyy. Myöhäisempi murrosikä on käsittääkseni suurin syy siihen, että miehet ovat keskimäärin naisia pitempiä (lisäksi kasvupyrähdys on pojille keskimäärin suurempi). Jos syystä tai toisesta murrosikä alkaa varhain, ei todennäköisesti ehdi kasvaa erityisen pitkäksi. Murrosiän alkamisaikaan taas vaikuttaa luultavasti ihan hirveän monta erilaista perintö- ja muuta tekijää, ravinto nyt ainakin. Geeneistä vain osa aktivoituu ja samaan ominaisuuteen vaikuttaa monia eri geenejä, joten juuri minkään ominaisuuden periytyminen ei ole  kovin suoraviivaista.

Lähipiirissä on vanhempiinsa ja sisaruksiinsa verrattuna lyhyt ihminen, jonka murrosikä alkoi pojaksi varhain. Hän myös söi lapsena huonosti.

Vierailija
42/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin laman nuorena. Kotona ja koulussa sai vain perunaa ja ruskeaa ripulikastiketta.

Tukien määrä oli alhainen ja vanhemmat kärsivät työttömyydestä. Isä tappoi itsensä.

Minä jäin vain 167cm pitkäksi, kiitos huonon ravinnon.

Olenkin päättänyt että otan korvauksena huonon ravinnon ja puutteen sosiaalituista.

Eli en tee töitä, kun en naistakaan saa.

T: Mies 35v

Ravinnon puute lapsuudessa vaikuttaa myös aivojen kehittymiseen ja älykkyyteen. Tässä näemme siitä murheellisten esimerkin.

Kyllä. Tästä kertoi minulle lääkäri ja määräsi minulle mt-lääkkeitä.

Sosiaalituen sijaan saankin nykyään osa-aikaista eläkettä.

Tässä sen näkee kun säästetään niin meikäläisiä lisääntyy rasitteeksi yhteiskunnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ihmettelen kun jotkut miehet on niin lyhyitä, ihan järkkyä katella.

Juu. F1-kuskit ja hävittäjälentäjät tosiaan ovat keskimääräistä lyhyempiä.

Vierailija
44/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjät saavat isoja hormonimääriä lihan mukana itseensä.

Ovat ihan outoja isoja jättiläisiä. Lapset altistuvat jo nuorina isoille hormonimäärille. Luusto ja lihakset venyvät jättimäisiin mittoihin kuin Itä-Saksassa muinoin.

Samaa ei muuten näy kasvissyöjillä. Ovat terveitä ja normaalin kokoisia ketteriä ihmisiä.

Heissä ei esiinny samaa romuluumaisuutta.

Vierailija
45/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjät saavat isoja hormonimääriä lihan mukana itseensä.

Ovat ihan outoja isoja jättiläisiä. Lapset altistuvat jo nuorina isoille hormonimäärille. Luusto ja lihakset venyvät jättimäisiin mittoihin kuin Itä-Saksassa muinoin.

Samaa ei muuten näy kasvissyöjillä. Ovat terveitä ja normaalin kokoisia ketteriä ihmisiä.

Heissä ei esiinny samaa romuluumaisuutta.

Kyllä huomaa, että aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen.

Vierailija
46/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin laman nuorena. Kotona ja koulussa sai vain perunaa ja ruskeaa ripulikastiketta.

Tukien määrä oli alhainen ja vanhemmat kärsivät työttömyydestä. Isä tappoi itsensä.

Olenkin päättänyt että otan korvauksena huonon ravinnon ja puutteen sosiaalituista.

Jaa. Minä olen syönyt perunoita ja ruskeaa kastiketta jo 1970-luvun puolesta välistä lähtien ja silti kasvoin 180 cm.

M45v

Vierailija
47/57 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä olen syönyt perunoita ja ruskeaa kastiketta jo 1970-luvun puolesta välistä lähtien ja silti kasvoin 180 cm.

M45v

Ravitsevalla ruoalla olisit saattanut kasvaa kaksimetriseksi.

Vierailija
48/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gisele Bündchen on isäänsä ja äitiänsä pitempi.

Minä olen 180 cm pitkä 26v nainen ja isäni on 180 cm ja äitini on 158 cm.

Vierailija
49/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 180 cm ja hänen suvussaan oli joitain pitkiä ihmisiä.

Äitini on vähän alle 160 cm ja hänen suvussaan ei tietääkseni ole pitkiä ihmisiä(?)

Olen itse 177 cm pitkä, olen siis syönyt terveellisesti, nukkunut 8-10h ja liikkunut hyvin.

Ihan normaalia on, jos kasvaa vanhempia pitemmiksi:)

Vierailija
50/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi menkat kun olin 10v (melkein 11v) ja silti minusta tuli 176 cm.

Vanhempani ovat lyhyitä, ja tietääkseni ei ole mitään pitkiä ihmisiä suvussani.

Vierailija
51/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli 156cm, minä 160cm ja tyttäreni 162cm. Olemme myös kaikki saman näköisiä. Tyttäreni isä on 185cm. Meidän poika taas on enemmän isänsä näköinen ja vähän pidempi kuin isänsä. Minun pituuteni tai siis lyhyyteni ei vaikuttanut poikaan ja isän pituus ei vaikuttanut tyttöön. Näin ne geenit menee. Ja mieheni on 100% molempien lasteni isä.

Vierailija
52/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytär on nyt 13v ja pituutta on jo 182cm.

Isä on 172cm ja minä olen 160cm tai oikeastaan 159cm.

Itse arvelen että monipuolinen ja tuore ruoka. Meillä vaalitaan että ruoka on tuoretta ja jos on lihaa niin se on sitten kypsennetty, mutta kasvikset yleensä raakana. Lapsi oppi varhain lukemaan ja on ollut vauvasta asti ns. "supernero".

Ravinto on tärkein varmasti. Uskon että jos me vanhemmat olisimme saaneet koulusta asti terveellistä monipuolista ravintoa niin olisimme normaalin mittaisia pitkiä ihmisiä.

Kouluruoka nyt on aina ollut säästöruokaa ja kotona tarjottiin samaa perunapitoista mössöä joka kohottaa verenpaineen kattoon. Sitä perinteistä suomalaista ruokaa jossa sisältyy sydän ja verisuonitautien kehittyvyys.

Pituuden määrää ensisijaisesti geenit.

Jos on saanut perimässään keskimittaisen geenit, ei mikään terveellinen ja monipuolinen ravinto auta kasvamaan pidemmäksi.

Sen sijaan ravintoarvoltaan huono ja liian vähäinen ravinto lapsuus- ja nuoruusvuosina voivat vaikuttaa kasvuun niin, että jää lyhyemmäksi kuin mihin geenien puolesta olisi mahdollisuus.

Vierailija
53/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli 156cm, minä 160cm ja tyttäreni 162cm. Olemme myös kaikki saman näköisiä. Tyttäreni isä on 185cm. Meidän poika taas on enemmän isänsä näköinen ja vähän pidempi kuin isänsä. Minun pituuteni tai siis lyhyyteni ei vaikuttanut poikaan ja isän pituus ei vaikuttanut tyttöön. Näin ne geenit menee. Ja mieheni on 100% molempien lasteni isä.

Lapsesi ovat saaneet pituuteen vaikuttavia geenejä kummaltakin vanhemmaltaan. On täysin sattumanvaraista, miten vanhempien geenit yhdistyvät.

Perimässä on kyse ikään kuin vetoketjusta, jossa toinen puoli tulee äidiltä ja toinen isältä.

Vierailija
54/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sairaudet aiheuttavat tuollaista. Esim. Naisten yleisin kromosomipoikkeavuus xxx-oireyhtymä.

55/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa pomppii pituusgeeni. Tästä on tietoa jo 1600-luvulta, kun eräs esi-isämme pestattiin Venäjän keisarin henkivartijajoukon jäseneksi. Pituus oli pari cm yli 2 metriä. Koska hänellä oli kihara, vaalea tukka (kuten isälläni ja isoisällänikin), hän kulki lempinimellä Kaunis + meidän suvun sukunimi.

Edelleen sekä omissa lapsissani että isän puolen serkuissa on huomattavan pitkiä, sekä miehiä että naisia.

Vierailija
56/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 183 cm vanha akka.

En tiedä, miten musta tulikin näin pitkä. Ja vanha.

Vierailija
57/57 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sairaudet aiheuttavat tuollaista. Esim. Naisten yleisin kromosomipoikkeavuus xxx-oireyhtymä.

Esiintyvyys 1:100 syntyneistä naisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän