Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten naisesta voi tulla yli 180 cm pitkä, vaikka vanhemmat eivät ole erityisen pitkiä?

Vierailija
17.12.2019 |

Tiedänpä tapauksia, joissa perheen tyttärestä tai tyttäristä on tullut aikuistuttuaan yli 180 cm pituisia, vaikka molemmat vanhemmat ovat olleet tuon pituuden alle. Eli ovat kasvaneet molempia vanhempiansa, siis myös isäänsä pidemmäksi! 😱

Miten tuo voi olla naiselle mahdollista, kun tiedän myös perheitä, joissa esim. n. 170 cm äidin ja n. 180 cm isän poikalapsista on tullut aikuistuttuaan nippa nappa isänsä pituisia? Järkkyä!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei ole oletettu isä tai hyvä ja ravitseva ruoka.

Vierailija
2/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat olisivat kasvaneet mutta aloittivat tupakanpolton teininä?

Lähisuvussa on pitkiä henkilöitä?

Geenilotto?

Hyvä ruoka?

Joku sairaus tai häiriö vanhempien pituuskasvussa?

Kemikaalit?

Tähtien asento ja kuun nousu lapsen syntymän aikoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äiti käynyt ruotsinlaivalla.

Vierailija
4/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskopa isä tai äiti on ympäristötekijöistä johtuen jäänyt geneettistä odotuspituuttaan lyhyemmäksi? Lapsella taas ympäristötekijät ovat suosineet pituuskasvua, esim oikeanlainen ravinto, riittävä lepo jne. Silloin lapsi on helposti vanhempiaan pidempi.

Pituusgeenejähän taisi periytyä useampia kummaltakin vanhemmalta. Jos perii molemmilta vain "pitkiä geenejä", kasvaa varmaankin vanhempiaan pidemmäksi. Jos taas perii vain lyhyitä geenejä, jää äitiänsäkin lyhyemmäksi vaikka olisi poika. Samasta syystä sisaruksetkin voivat olla hyvin eri pituisia.

Lue lukion biologiaa (lainaa kirja vaikka kirjastosta), siellä on ihan kuvallisesti selitetty näitä asioita. Näyttäisi aihe sinua sen verran kiinnostavan, näitä aloituksia tupsahtelee tänne vähän väliä.

Vierailija
5/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ihmettelen kun jotkut miehet on niin lyhyitä, ihan järkkyä katella.

Vierailija
6/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin 9 luokkalainen poika on 185, kun taas vanhempansa ovat 170maksimissaan.

Vierailija
7/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen reilusti lyhyempi kuin vanhempani ja sisarukseni (isäni äiti on kylläkin tosi lyhyt, mutta minä lienen seuraavaksi lyhin koko suvussa). Veljeni taas on perheen pisin. Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että lasten pitäisi olla saman pituisia kuin vanhempien?

Vierailija
8/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskontytöstä taitaa tulla pitkänpuoleinen vaikka vanhemmat ihan normaalipituisia. isäni ja hänen veljensä on kohtuullisen pitkiä vaikka ovat maalta lähtöisin. en tietä tuleeko pituus tuolta tai jostain muualta.

Vierailija
9/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks sana: syrjä hyppy.

Vierailija
10/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku karpaasi on sivaltanut sivusta. Onnea aisankannattaja"isälle".

Vierailija
11/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskopa isä tai äiti on ympäristötekijöistä johtuen jäänyt geneettistä odotuspituuttaan lyhyemmäksi? Lapsella taas ympäristötekijät ovat suosineet pituuskasvua, esim oikeanlainen ravinto, riittävä lepo jne. Silloin lapsi on helposti vanhempiaan pidempi.

Pituusgeenejähän taisi periytyä useampia kummaltakin vanhemmalta. Jos perii molemmilta vain "pitkiä geenejä", kasvaa varmaankin vanhempiaan pidemmäksi. Jos taas perii vain lyhyitä geenejä, jää äitiänsäkin lyhyemmäksi vaikka olisi poika. Samasta syystä sisaruksetkin voivat olla hyvin eri pituisia.

Lue lukion biologiaa (lainaa kirja vaikka kirjastosta), siellä on ihan kuvallisesti selitetty näitä asioita. Näyttäisi aihe sinua sen verran kiinnostavan, näitä aloituksia tupsahtelee tänne vähän väliä.

Pituus on polymeerinen geeni. Lapset ovat siis yleensä joko vanhempien keskiarvo tai jomman kumman vanhemman pituustasoa. Ravinto ja sairaudet vaikuttivat vuosikymmeniä sitten. Siksi lyhyillä vanemmilla voi olla pitkiä lapsia. Jos tytöllä alkaa kuukautiset myöhään, hän voi kasvaa hyvin pitkäksi.

Vierailija
12/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, eilen olit järkyttynyt siitä että yliopistossa oli liikaa naisia ja nyt sitten tämä.

On se elämä vaikeata joillekin.

Vierailija
13/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
14/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen reilusti lyhyempi kuin vanhempani ja sisarukseni (isäni äiti on kylläkin tosi lyhyt, mutta minä lienen seuraavaksi lyhin koko suvussa). Veljeni taas on perheen pisin. Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että lasten pitäisi olla saman pituisia kuin vanhempien?

Niin päin se yleensä on, että lapsista kasvaa vähintään vanhempiensa pituisia, jos ei ole jotain häiriötä tai hyppyä. 

Vierailija
15/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keski-ikäinen 180 cm nainen. Vanhempani syntyivät sota-aikaan ja ovat 170 ja 178 cm. Isoenoni elivät niin kauan sitten että olivat kuolleet siihen mennessä kun olin mistään mitään muistavassa iässä, mutta he olivat 2-metrisiä jo 1900-luvun alussa. Esimerkiksi tämmöisten seikkojen takia tyttärestä voi tulla pidempi kuin omista vanhemmistaan.

Vierailija
16/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se mielenkiintoista tietää. Meillä ei ole tyttö yli 180 cm, 176 cm "vain", mutta vanhemmat ovat 162 cm ja 178 cm. Tiedä mistä on pituutensa saanut, mutta kyllä on molempien vanhempiensa tyttö.

Vierailija
17/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yksi hyvä syy, miksi isyystesti pitäisi olla lakisääteisesti pakollinen

Vierailija
18/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Onneksi sentään joku ymmärsi vitsin.

Vierailija
19/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhimmat lapset on aikuisena 2m ja 185cm ja me vanhemmat ollaan 174cm isä ja minä175cm. Kyllä isäoletettu on myös ihan oikeasti lastemme isä.

Vierailija
20/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas yksi hyvä syy, miksi isyystesti pitäisi olla lakisääteisesti pakollinen

10-20% lapsista on eri isä kun se oletettu. Tästä ollaan hiljaa jottei yhteiskuntarauha järkyttyisi.

Musuilla on ainakin tuo juttu jotenkin hallinnassa. Nainen vain hunnussa ulos ja yhdessä miessukulaisen kanssa.

Kannatan kyllä isyystestiä pakolliseksi. Helpompi niin kuin se musujen tapa.

Ja jokaisella maasta olevalta dna tietokantaan jotta se isä takuulla löydetään ja palkasta sitten elarit jos ei muuten vastaa lapsesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä