Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten naisesta voi tulla yli 180 cm pitkä, vaikka vanhemmat eivät ole erityisen pitkiä?

Vierailija
17.12.2019 |

Tiedänpä tapauksia, joissa perheen tyttärestä tai tyttäristä on tullut aikuistuttuaan yli 180 cm pituisia, vaikka molemmat vanhemmat ovat olleet tuon pituuden alle. Eli ovat kasvaneet molempia vanhempiansa, siis myös isäänsä pidemmäksi! 😱

Miten tuo voi olla naiselle mahdollista, kun tiedän myös perheitä, joissa esim. n. 170 cm äidin ja n. 180 cm isän poikalapsista on tullut aikuistuttuaan nippa nappa isänsä pituisia? Järkkyä!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, eilen olit järkyttynyt siitä että yliopistossa oli liikaa naisia...

Öö...? -ap

Vierailija
22/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on isän näköinen, ovat perintötekijät olleet vallitsevia, mutta jos lapsella on talonmiehen näköä niin ympäristötekijät ovat olleet dominoivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen reilusti lyhyempi kuin vanhempani ja sisarukseni (isäni äiti on kylläkin tosi lyhyt, mutta minä lienen seuraavaksi lyhin koko suvussa). Veljeni taas on perheen pisin. Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että lasten pitäisi olla saman pituisia kuin vanhempien?

No on ihan normaalia, että perheen pojista kasvaan vanhempia pidempiä. Mutta se ei ole normaalia, että tytöt kasvavat molempia vanhempiaan pidemmiksi. Jos vanhemmat eivät ole erityisen pitkiä, niin silloin pojista ei välttämättä tule kovin pitkiä, mutta pitäisihän sen silloin niinkin vaikuttaa, ettei tyttäristä tule mitään yli 180-senttisiä. Mutta miksi joistakin tyttäristä kuitenkin tulee? -ap.

Vierailija
24/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 165cm, mies 170cm  ja  esikoistyttäremme 12 v jo 175 cm edes uskalla ajatella, miten pitkäksi vielä kasvaa! Ero 10v, 136cm pikkusiskoon on huomattava.

Vierailija
25/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi näyttää isältä -> geenitekijät, jos naapurilta ->ympäristötekijät.

Vierailija
26/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on "lyhyt", tasan 169 cm mutta onkin tullut pieneen ja siroon äitiinsä, isänsä ja veljensä taas ovat kumpikin noin 198 cm "Jukolan Jusseja". Molemmat  tyttäreni ovatkin sitten saaneen papan geeniperimän, ovat pitkiä ja rotevia. Kasiluokkalainen 180 cm ja seiskaluokkalainen 176 cm.

Vierailija
27/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 165cm, mies 170cm  ja  esikoistyttäremme 12 v jo 175 cm edes uskalla ajatella, miten pitkäksi vielä kasvaa! Ero 10v, 136cm pikkusiskoon on huomattava.

Tuskin tuon pidemmäksi kasvaa jos kuukautiset on alkaneet. Ehkä 2-3cm jos mitään.

Vierailija
28/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siskontytöstä taitaa tulla pitkänpuoleinen vaikka vanhemmat ihan normaalipituisia. isäni ja hänen veljensä on kohtuullisen pitkiä vaikka ovat maalta lähtöisin. en tietä tuleeko pituus tuolta tai jostain muualta.

”... vaikka ovat maalta lähtöisin.”

Avaisitko ajatusmaailmaasi kertomalla täsmällisemmin, mitä tarkoitat. Käsityksesi tuntuu erittäin merkilliseltä.

Onko maalla ruokaisampi ilma ja kasvaminen helpompaa?

Vai ovatko maaseudulla kasvaneet ruokansa puolesta heikommalla ja jäävät lyhytkasvuisiksi?

Vierailija
29/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ihmettelee vain naisten pituutta. Alkaa vähän väsymään tämän pituus vihaajan ainaisiin aloituksiin.

Vierailija
30/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siskontytöstä taitaa tulla pitkänpuoleinen vaikka vanhemmat ihan normaalipituisia. isäni ja hänen veljensä on kohtuullisen pitkiä vaikka ovat maalta lähtöisin. en tietä tuleeko pituus tuolta tai jostain muualta.

Avaisitko ajatusmaailmaasi kertomalla täsmällisemmin, mitä tarkoitat. Käsityksesi tuntuu erittäin merkilliseltä.

Vai ovatko maaseudulla kasvaneet ruokansa puolesta heikommalla ja jäävät lyhytkasvuisiksi?

Sota-aikana maalla oli ainakin enemmän ruokaa, mutta en kyllä itsekään tajua mitä tuo kirjoittaja oikein meinaa...

Vierailija
31/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit eivät aina rajoita ainakaan pituuskasvua. Olen nähnyt lukuisia esimerkkejä työssäni ja siinäkin kun katson tuttujen ja sukulaisten jälkikasvua.

Naapurini sai kaksospojat, joista kasvoi täysin erilaiset miehet. Toinen on 20cm pitempi kuin veljensä.

Nykyään yhä useimmat naiset kasvavat pitkiksi. Pitemmiksi kuin omat vanhempansa.

Vierailija
32/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuma

1% tapahtuu aina väistämättä ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
33/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytär on nyt 13v ja pituutta on jo 182cm.

Isä on 172cm ja minä olen 160cm tai oikeastaan 159cm.

Itse arvelen että monipuolinen ja tuore ruoka. Meillä vaalitaan että ruoka on tuoretta ja jos on lihaa niin se on sitten kypsennetty, mutta kasvikset yleensä raakana. Lapsi oppi varhain lukemaan ja on ollut vauvasta asti ns. "supernero".

Ravinto on tärkein varmasti. Uskon että jos me vanhemmat olisimme saaneet koulusta asti terveellistä monipuolista ravintoa niin olisimme normaalin mittaisia pitkiä ihmisiä.

Kouluruoka nyt on aina ollut säästöruokaa ja kotona tarjottiin samaa perunapitoista mössöä joka kohottaa verenpaineen kattoon. Sitä perinteistä suomalaista ruokaa jossa sisältyy sydän ja verisuonitautien kehittyvyys.

Vierailija
34/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota-aikana maalla oli ainakin enemmän ruokaa, mutta en kyllä itsekään tajua mitä tuo kirjoittaja oikein meinaa...

Suomalainen perinteinen ruoka on hyvin vaarallista sydämelle ja verenkierrolle. Sen lisäksi terveellisten kasvisten osuus on aika vähäinen lautasmallissa. Perunaa ja rasvaa tai läskiä on sitten iso osa lautasmallia.

Vierailija
35/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ihmettelen kun jotkut miehet on niin lyhyitä, ihan järkkyä katella.

Et ole tainnut käydä Suomen rajojen ulkopuolella? Maailmalla ihmiset ovat lyhyempiä eikä siinä ole mitään kummallista. Lyhyiden geenien periytyminenkään ei ole "järkkyä" vaan puhtaasti biologiaa.

Vierailija
36/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yks sana: syrjä hyppy.

Olet hypännyt syrjään äidinkielentunnilla.

Vierailija
37/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskopa isä tai äiti on ympäristötekijöistä johtuen jäänyt geneettistä odotuspituuttaan lyhyemmäksi? Lapsella taas ympäristötekijät ovat suosineet pituuskasvua, esim oikeanlainen ravinto, riittävä lepo jne. Silloin lapsi on helposti vanhempiaan pidempi.

Pituusgeenejähän taisi periytyä useampia kummaltakin vanhemmalta. Jos perii molemmilta vain "pitkiä geenejä", kasvaa varmaankin vanhempiaan pidemmäksi. Jos taas perii vain lyhyitä geenejä, jää äitiänsäkin lyhyemmäksi vaikka olisi poika. Samasta syystä sisaruksetkin voivat olla hyvin eri pituisia.

Lue lukion biologiaa (lainaa kirja vaikka kirjastosta), siellä on ihan kuvallisesti selitetty näitä asioita. Näyttäisi aihe sinua sen verran kiinnostavan, näitä aloituksia tupsahtelee tänne vähän väliä.

Näin se on. Pituuteen vaikuttaa sekä geenit että ympäristö. On sattumaa millaiset pituuteen vaikuttavat geenit perii vanhemmiltaan. Nykyisin länsimaissa on hyvät elinolot lapsille kasvuiässä. Runsaasti ravintoa tarjolla eikä heitä rasiteta raskaalla työllä. Harvemmilla on sairauksiakaan, joiden vuoksi kasvu kärsisi. On aivan yleistä, että lapset kasvaa vanhempiaan pitemmäksi.

Itse olen vain 165 cm pitkä, mutta 1900-luvun vaihteessa syntynyt isänisä oli yli 180 cm ja äidinäiti yli 170cm. Omat vanhemmat sodanjälkeistä sukupolvea 155 cm ja 170 cm. Omien lasteni isä on 190 cm ja meidän lapset pojat 190, 192 ja tytär 182 cm. Näin se elintaso kun vaikuttaa.

Vierailija
38/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin laman nuorena. Kotona ja koulussa sai vain perunaa ja ruskeaa ripulikastiketta.

Tukien määrä oli alhainen ja vanhemmat kärsivät työttömyydestä. Isä tappoi itsensä.

Minä jäin vain 167cm pitkäksi, kiitos huonon ravinnon.

Olenkin päättänyt että otan korvauksena huonon ravinnon ja puutteen sosiaalituista.

Eli en tee töitä, kun en naistakaan saa.

T: Mies 35v

Vierailija
39/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskopa isä tai äiti on ympäristötekijöistä johtuen jäänyt geneettistä odotuspituuttaan lyhyemmäksi? Lapsella taas ympäristötekijät ovat suosineet pituuskasvua, esim oikeanlainen ravinto, riittävä lepo jne. Silloin lapsi on helposti vanhempiaan pidempi.

Pituusgeenejähän taisi periytyä useampia kummaltakin vanhemmalta. Jos perii molemmilta vain "pitkiä geenejä", kasvaa varmaankin vanhempiaan pidemmäksi. Jos taas perii vain lyhyitä geenejä, jää äitiänsäkin lyhyemmäksi vaikka olisi poika. Samasta syystä sisaruksetkin voivat olla hyvin eri pituisia.

Lue lukion biologiaa (lainaa kirja vaikka kirjastosta), siellä on ihan kuvallisesti selitetty näitä asioita. Näyttäisi aihe sinua sen verran kiinnostavan, näitä aloituksia tupsahtelee tänne vähän väliä.

Apllä on jokin omituinen pituuskompleksi tai fetissi kun tätä pituuden taivastelua on vähintään viikoittain. Jokaikinen kerta selitetään mistä se johtuu, mutta lisäksi hän on vielä idioottikin eikä opi. Tai sitten täällä on laumoittain typeryksiä ,jotka eivät ole olleet biologian tunnilla hereillä.

Vierailija
40/57 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kärsin laman nuorena. Kotona ja koulussa sai vain perunaa ja ruskeaa ripulikastiketta.

Tukien määrä oli alhainen ja vanhemmat kärsivät työttömyydestä. Isä tappoi itsensä.

Minä jäin vain 167cm pitkäksi, kiitos huonon ravinnon.

Olenkin päättänyt että otan korvauksena huonon ravinnon ja puutteen sosiaalituista.

Eli en tee töitä, kun en naistakaan saa.

T: Mies 35v

Ravinnon puute lapsuudessa vaikuttaa myös aivojen kehittymiseen ja älykkyyteen. Tässä näemme siitä murheellisten esimerkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi