Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka sanotte että kristinusko on kopsattu muista uskonnoista...

Vierailija
17.12.2019 |

Miksi ihmeessä uskotte kaiken ilman mitään kritiikkiä? Aina kun olen tarkistanut jonkun väitteen niin se on paljastunut valheeksi.

Mutta tuotahan ateistit eivät tee vaikka ovat olevinaan niin muita älykkäimpiä ja sofistikoituneita vaan uskovat kaiken mitä dawkins sanoo ja skepsis ry:n lehdessä lukee.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään sukonto (nykyinen tai jo aikaa sitten unohdettu) ei ole syntynyt tyhjiössä.

Juutalaisuus (johon kristinusko pohjautuu) sai vahvoja vaikutteita muinaisen egyptin uskonnoista, ja sai sittemmin vaikutteita myös muilta lähi-idän alueella vaikuttaneista uskonnoista. Vaikutteita on saatettu hakea kauempaakin. Myös nämä muut uskonnot saivat vaikutteita juutalaisuudesta. Vuorovaikutus oli siis molemminpuolista.

Kristinusko taas syntyi juutalaisuuden pohjalta, ja sai alkuaikoinaan vahvoja vaikutteita Välimeren alueen muista uskonnoista. Monet 2000 vuotta sitten Välimeren alueella vaikuttaneista uskonnoista ovat käsittääkseni hävinneet olemattomiin, joten on ilman tutkimustietoa vaikea sanoa, kuinka paljon ne ottivat vaikutteita alkukristityiltä. Vai jyräsikö kristinusko ne alleen niin nopeasti, etteivät kerenneet vaikuttua tästä uudesta tulokkaasta mitenkään? 

Is*am (on monta sataa vuotta nuorempi uskonto kuin kristinusko) taas on syntynyt juutalaisuuden, kristinuskon, ja muiden sillä aikakaudella lähi-idässä vaikuttaneiden uskontojen pohjalta.

Esim. vedenpaisumuskertomus: Jos se on oikeasti jossain muodossaan tapahtunut, on tarina tietenkin kerrottu kaikissa sen ajan tarustoissa. Jos taas tarina on jonkun itse keksimä, ei voida sanoa varmuudella sanoa, mihin yhteisöön tarinan keksijä kuului, koska juttu kulki aluksi suullisena perimätietona. Se, mikä yhteisö sen sitten ensimmäisenä kirjoitti muistiin, on toinen asia.

Tänä päivänäkin, kun kristinusko valtaa uusia alueita, se ottaa vaikutteita alueella aikaisemmin vaikuttaneista uskonnoista.

Älä sekoita asioita. Kristinuskolla, islamilla ja juutalaisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Islam ja juutalaisuus ovat harhaoppeja, kun taas Kristinusko johtaa pelastumiseen.

Tämäpä oli hyvä läppä!

Raamatun, eli kristinuskon pyhän kirjan, vanhin osa, vanha testamentti, on koottu juutalaisten pyhistä kirjoituksista.

Raamattu on yksi islaminuskon pyhistä kirjoista, vaikkakaan ei yhtä pyhä kuin Koraani.

t. uskonnontunneilla hereillä ollut

Vierailija
82/85 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä verran olet opiskellut yleistä teologiaa? En itse lähde keskustelemaan kristinuskosta ihmisten kanssa, jotka eivät ole opiskelleet edes sen perusteita yliopistossa tai avoimessa yliopistossa.

Oon lukenut satoja kirjoja uskonnoista. Kirjastosta niitä löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko käynyt Roomassa? Siellä on Mithran temppeli. Tunnetko mithralaisuuden? Kilpaili aikoinaan kristinuskon kanssa. Oli samoja elementtejä, kuten mm. talvipäivänseisauksen aikaan syntynyt miespuolinen jumala, mutta poliittisesti hävisi kristinuskolle, koska oli sotilaiden ja miesten uskonto. Suosittelen kuitenkin vierailemaan siellä temppelissä ja tutustumaan kyseiseen uskontoon.

Vierailija
84/85 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä verran olet opiskellut yleistä teologiaa? En itse lähde keskustelemaan kristinuskosta ihmisten kanssa, jotka eivät ole opiskelleet edes sen perusteita yliopistossa tai avoimessa yliopistossa.

Oon lukenut satoja kirjoja uskonnoista. Kirjastosta niitä löytää.

Mutta oletko opiskellut yleistä teologiaa? Aivan eri asia.

Minusta on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää pyrkiä löytämään turvallisuuden tunnetta ja lohtua uskonnosta. Itsekin haluaisin pystyä siihen. Mutta jos se usko ei kestä tieteellistä opiskelua ja tutkimusta ja tarkastelua jne, niin silloin sitä ei ainakaan kannata yrittää tyrkyttää muille. Itsehän voi uskoa sisimmässään vaikka yksisarvisiin.

Vierailija
85/85 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on Jumalan ainutlaatuinen Rakkauden lahja koko Luomakunnalle.

Se on täysin omanlainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi