Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ja moni lapseton pariskunta voi olla erilleen edes jouluaattoa?

Vierailija
17.12.2019 |

Tällä tarkoitan tilannetta, kun on päätettävä kumman vanhempien luona viettää joulun. Olisiko niin hirveää olla jouluaatto tai miksei joulupäiväkin omien vanhempien luona? Moni joutuu varmasti tekemään kompromissipäätöksen aina asiassa, että vietetään joka toinen joulu toisen vanhempien luona eli joudutaan luopumaan jostakin. Mutta miksi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omillenimuuton jälkeen ole ikinä viettänyt joulua vanhemmillani, eivätkä ole sellaista vaatineetkaan. Joulu on aikaa, jollon saa rauhoittua olemaan ihan itsekseen.

Vierailija
22/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joulu halutaan yleensä olla sen tärkeimmän ihmisen kanssa. Ja minulle se tärkein on puolisoni. Siksi vuorotellaan anoppilan ja minun vanhempien luona joulut. Ja kyllä me ihan kahdestaankin miehen kanssa koetaan olevamme perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsukaa vanhemmat omaan kotiinne Joulua viettämään.

Vierailija
24/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on olemassa ihmisiä, joille sopii se että ollaan puolisosta erillään ja mennään lapsuudenkotiin. Mutta enemmistö todennäköisesti kokee, että puoliso on lähin perhe ja siksi kuuluu erottamattomasti tärkeisiin juhlahetkiin. Siinä kohtaa ikääntyvien vanhempien toive siitä, että aikuinen lapsi tulee jouluksi vanhemmilleen ilman puolisoaan voi tuntua vastenmieliseltä. Ikään kuin joutuisi mennä kotiin teeskentelemään, että vuodet eivät ole vierineet ja asiat muuttuneet. Ikääntymiseen liittyy se ikävä puoli, että lapset perustavat omat perheet (kyllä myös lapseton pari on oma perheensä!) ja aloittavat omat perinteet.

Vierailija
25/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä pian 7 vuotta, ja tämä tuleva joulu on ensimmäinen, jonka vietämme yhdessä. Menemme minun vanhemmilleni aatoksi (aatonaattona matkustetaan), ja joulupäivänä mieheni vanhemmille. Ensi vuonna sitten toisinpäin jne. Teemme tästä uuden perinteen.

Miksi sitten olemme viettäneet joulut aiemmin erillään? Kumpikin on halunnut viettää joulun lapsuudenperheen luona ja koska minun vanhempani asuvat useamman sadan kilometrin päässä, niin ei ole päiväseltään reissu onnistunut. Joulu on myös ollut monta vuotta ainut kerta vuodessa, kun olen nähnyt veljeäni, koska emme muuten tapaa kuin jos satumme olemaan vanhempien luona yhtä aikaa ja sitä harvemmin tapahtuu. Jouluna ollaan aina oltu samaan aikaan.

Ja voi että, on kuulkaa herättänyt meidän järjestely ihmettelyä näiden vuosien aikana! Yleensä keskustelu on mennyt näin:

"missäs te olette jouluna?" "no mies jää tänne, minä lähden pariksi päiväksi vanhempien luo", johon vastapuoli melkein huutaen: "siis ettekö te vietä joulua yhdessä?! Miksi, miten te voitte olla jouluna erossa?" On siinä varmaan joku hiljaa mielessään miettinyt parisuhteemme tilaa, mutta oikein hyvin meillä on mennyt, kiitos vaan. Naimisiinkin päästiin tänä vuonna siitä huolimatta, että ei olla joulua vielä yhdessä vietetty. :) Yksi entinen työkaveri ei tätä järjestelyä ihmetellyt, totesi vaan ettei hänkään miehensä kanssa joulua viettänyt ennen kuin tuli yhteinen lapsi.

Sanon vielä, että kummankin yksin lapsuudenkotiin menemisen syynä ei ole ollut ollenkaan se, että molempien tai jomman kumman vanhemmat eivät lapsen kumppania mukaan joulun viettoon haluaisi. Päinvastoin, kummaltakin puolelta oltiin oikein ilahtuneita kun kerrankin saadaan molemmat osapuolet mukaan.

Vierailija
26/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on olemassa ihmisiä, joille sopii se että ollaan puolisosta erillään ja mennään lapsuudenkotiin. Mutta enemmistö todennäköisesti kokee, että puoliso on lähin perhe ja siksi kuuluu erottamattomasti tärkeisiin juhlahetkiin. Siinä kohtaa ikääntyvien vanhempien toive siitä, että aikuinen lapsi tulee jouluksi vanhemmilleen ilman puolisoaan voi tuntua vastenmieliseltä. Ikään kuin joutuisi mennä kotiin teeskentelemään, että vuodet eivät ole vierineet ja asiat muuttuneet. Ikääntymiseen liittyy se ikävä puoli, että lapset perustavat omat perheet (kyllä myös lapseton pari on oma perheensä!) ja aloittavat omat perinteet.

Itse koin (koen), että joulu ei ylipäänsä ole minulle merkittävä juhla. Elämässäni on ollut pari vuosikymmentä, jolloin en viettänyt sitä millään tavalla. Kun sitten äitini kuitenkin jäi leskeksi ja sairastui, niin kyllä vaan pidin tärkeämpänä tarjota hänelle joulua seuraa kuin olla terveen elämänkumppanini kanssa. Ei tuntunut vastenmieliseltä enkä tosiaan miettinyt hetkeäkään, että kumppanini pitäisi matkustaa sinne kanssani.

Elämäntilanteet vaihtelevat, samoin juhlapyhien merkitys.

Vierailija
27/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään joulua kahdestaan. Vanhempien luona käydään kylässä muulloin. 

Vierailija
28/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin exälle ja nykyisellekin ennen lapsen syntymää, että joulun vietän oman perheeni luona. Minulla on alakouluikäisiä pikkusisaruksia, joten halusin heidän takiaan koko perheen paikalle. Enkä esimerkiksi ajella jotain kahdeksaa tuntia Itä-Suomesta Vaasaan omituisen anopin ja "erityisen" kälyn luo.

Saa nähdä mikä show tulee tänä vuonna.

Vierailija
29/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulu pitäisi viettää kummankaan vanhempien luona? Ja vielä oletuksena että vanhemmille mennään. Kyllä nyt hyvänen aika aikuiset voivat viettää joulun kotonaan.

Vierailija
30/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä vanhempien täytyy olla, että se "ei tarvitse mennä vanhemmille jouluna" muuttuu siihen, "kyllä pitää mennä iäkkäitä vanhempia jouluna tervehtimään!", koska jos ei mene niin on usein ajateltuna vaan omaa napaa tuijottava aikuinen lapsi?

Entä jos vanhempia on vain yksi ja hän sattuu vieläpä olemaan yksinäinen, niin onko aikuinen lapsi joka haluaa viettää joulun ilman vanhempaansa, yhtä itsekäs tai epäitsekäs, oli äiti/isä sitten 60-vuotias tai 90-vuotias?

Vierailija
31/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni (30+ -vuotiaita ollaan) käymme molemmat omien vanhempiemme luona syömässä aattona. Asutaan kaikki 10 kilometrin säteellä toisistamme, joten kyllä ehditään joulua viettää myös kahdestaankin omassa kodissamme. En tiedä mitä mieltä miehen vanhemmat tästä ovat (omilleni käy ihan hyvin näinkin), mutta minulle ja miehelle tämä järjestely sopii erinomaisesti.

Vierailija
32/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä(kään) ihmettelyä. Jokainen viettäköön joulun yhdessä tai erikseen, isolla porukalla tai yksin tai olkoon vaikka viettämättä koko joulua, miksi muiden täytyy ottaa siitä itselleen päänsärkyä jos tapa sopii niille joita se koskettaa?

Vierailija
33/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pariskunta haluaa olla yhdessä joulun? Voivathan sitten vuorotella toisen ja toisen vanhempien luona.

Tai olla menemättä kummankaan vanhempien luo.

Vierailija
34/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden pariskunnan joka viettää joulut aina erillään. Joko joululla ei ole heille sama merkitys kuin muilla, tai sitten parisuhteessa on jokin vialla.

Höpö höpö! Itse vietämme erillään, koska molemmilla on satojen kilsojen päässä asuvat vanhemmat, jotka odottavat lastaan joulunviettoon. Kyllä heille tulisi paha mieli, jos emme menisi jouluksi lapsuudenkotiin.

Vierailija
35/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö ollaan kahestaan mökkilomalla Lapissa nauttimassa polaariyön kauneudesta. Ei joka joulu jaksa ravata molempien kotipaikkakunnilla ja tavata kauheasti sukulaisia, aina välillä on kiva olla koko joulu kahdestaan.

Vierailija
36/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne lapset tähän liittyy?

Vierailija
37/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden pariskunnan joka viettää joulut aina erillään. Joko joululla ei ole heille sama merkitys kuin muilla, tai sitten parisuhteessa on jokin vialla.

Höpö höpö! Itse vietämme erillään, koska molemmilla on satojen kilsojen päässä asuvat vanhemmat, jotka odottavat lastaan joulunviettoon. Kyllä heille tulisi paha mieli, jos emme menisi jouluksi lapsuudenkotiin.

Kyllä teidänkin olisi jo aika aikuistuistua ja viettää yhteistä joulua perheenä kahdestaan. Vanhempien luona voi käydä vaikka kylässä jouluna. 

Vierailija
38/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pariskunnat, joiden lapset on jo aikuisia, viettää joulua yhdessä???

Kun mummo voisi mennä toisen lapsen perheen luo ja pappa toisen lapsen perheen luo. Ja vaihto päittäin joulupäivänä.

Vierailija
39/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teidänkin olisi jo aika aikuistuistua ja viettää yhteistä joulua perheenä kahdestaan. Vanhempien luona voi käydä vaikka kylässä jouluna. 

Ennen tai jälkeen joulun. 

Vierailija
40/41 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on sitten aikuistumattomia aikuisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi